Ystäviä ei saisi olla

Mari.E.

Miehelläni ei ole oikeastaan ollut koko nuoruusaikanaan kuin yksi hyvä kaveri. Hänenkin kanssa yhteydenpito on näköjään hiipumassa, mies ei ota tähän kaveriin oma-alotteisesti ollenkaan yhteyttä.
Minulla on aika tiivis kaverijoukko, ollut jo sama lapsuudestani saakka, uusia ystäviä on tietysti tullut myös työn kautta. Soittelemme ja vaihdamme kuulumisia viikottain. Lähimpänä asuu vain yksi pitkäaikaisista ystävistäni, äitini ikäinen ihminen joka on tullut aikoinaan tuttavaksi serkkuni kautta. Hänen kanssaan olen eniten tekemisissä.

Nyt ongelmana on sekä mieheni että hänen äitinsä ihmeellinen katkeruus ja mustasukkaisuus näistä ystävistäni.
Kun jutustelen jonkun kanssa puhelimessa, mies saapastelee ympäri asuntoa kuin raivon vallassa, kuuntelee kokoajan puhelua sivusta. Välillä mulkaisee ja saattaa puhua omia asioitaan siihen päälle, häiritä puhelua. Jokaisesta ystävästäni keksii jotain ilkeää sanottavaa ja huomautettavaa.
Ystävien vierailut tulisi hyväksyttää aina miehelläni, meille ei voi kukaan tulla kylään ex tempore, ei hänen aamuvuoronsa aikaan, ei iltavuoronsa aikaan eikä vapaapäivänäkään. Hyvä on jos käyvät silloin kun mies ei ole ollenkaan kotona. Mutta sekään ei ole hyvä jos käyvät jos mies ei ole kotona, koska "silloin puhumme kuitenkin hänestä jotain".

Anoppi puolestaan laskee, koska olen tekemisissä tuon vanhemman ystävärouvani kanssa. Kysyy mieheltäni, miten minulta liikenee ylimääräistä aikaa sen ihmisen luona kyläillä kun käyn hänen luonaan paljon harvemmin. On spekuloinut sillä ajatuksella, että puhummeko ehkä hänestä pahaa yhdessä hänen selkänsä takana. Tuo tuttavarouvani ei kyllä ole anoppiani koskaan edes nähnyt eivätkä tunne toisiaan, joten hämmästelen moista katkeruutta. Vuosien saatossa on muodostunut tiukaksi säännöksi se, että perheemme autolla en saisi käydä ystävieni luona.
No minähän piut paut välitän, sanon käyväni kaupassa mutta poikkeankin tuttavani luona kahvilla. Kerran mies oli lähetänyt lapsemme pyöräilemään ja tarkistamaan, onko automme parkissa erään ystäväni talon lähellä. No olihan se ollut ja palattuani odotti tiukka ilmeinen mies, "Kävit sitten Sonjalla, minustako puhuitte?".
Anoppi saattaa kissamaisella moukuvalla äänellä todeta että ehkäpä käynkin "Soooonjalla" enkä Sonjalla. Eli selkeästi vihjaa että kävisin vieraissa miehissä.

Mikä p-le se mahtanee olla tällaisen suhtautumisen syy, järjettömän huono itsetunto, halu omistaa minut ja koko aikani täysin? Jos tekisin niinkuin mies ja anoppi hauavat, minulla ei olisi yhtään ainoaa ystävää eikä tuttavaa, vaan nöpöttäisin hiljaa kotinurkissa ja ainoat ihmiskontaktit olisivat vain he. Mies ja äitinsä ihankuin ruokkivat toinen toistensa kummaa ajatusmaailmaa ja suhtautumistaan, tämä hulluus on mennyt hiljalleen pahemmaksi vuosi vuodelta.
Olen asiasta koittanut keskustella miehen kanssa. Hän vain sanoo aina samat lauseensa että ei pidä että meillä käy vieraita jos hän on töissä/ei ole töissä vaan kotona. Ja äitinsä ei ymmärrä miksi käyn tuon vanhan tuttavani luona niin usein mutta hänen luonaan vain tietyn verran viikossa/kuussa.

6

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • er2014

      No, meidän avioliitossa lähtotilanne on melkein sama, tosin anoppi ei ole koskaan ikinä puuttunut kummankaan kaveripiirin juttuihin, mutta alkuaikoina pyrki ja onnistuikin omimaan mieheni kaikki vähäisetkin liikenevät vapaa-ajat aika lahjakkaasti itselleen. Mies lähti usein 10-12 tunnin työvuoron jälkeen suoraan anoppilaan ja appiukolle, auttamaan näitä erittäin tärkeässä ja vaikeassa auton pesussa, auton renkaiden vaihdossa, jne. jotka tosin olisivat hoituneet ihan 20-40 eurolla appilan lähihuoltamolla.

      Miehellä on 3 läheisempää kaveria, joista 1 on tosin sukulainen, ja minulla taas vain 2, joille juttelen, toiselle puhelimella 2 kertaa kuussa (sukulainen) ja toiselle pääosin spostilla. Pitkän välimatkan takia en näe jälkimmäistä kuin 1-2 kertaa vuodessa ja ensimmäistä mieheni kanssa noin 3-4 kertaa vuodessa. Kummallekaan näistä kavereistani en juttele yhtään mitään henkilökohtaisia asioita, parisuhteestamme tai raha-asioista. Pidän keskustelut omasta elämästäni keveinä ja ympäripyöreinä, mutta kuuntelen heitä, jos heillä on murheita, ja koetan auttaa.Omia murheitani en koskaan kerro heille.

      Haluan rauhoittaa kotini vierailuilta ja miehenikin tapaa kavereitaan kotimme ulkopuolella, ei siksi, että olen Käskenyt tehdä niin, vaan koska nyt vaan sattuu tapaamaan heitä kaupungilla ja saa samalla hoidettua omia asioitaan keskustassa tai reunamilla.

      Kun mieheni on tullut vuorotöistä, ja minäkin olen kotona, en todellakaan halua, että hän yövuorosta hädin tuskin tolpillaan selvinneenä, ja seuraavan ollessa samana iltana tai aamulla edessä, että hän menee kahville, vaan kerää voimia kotona, ja usein on tajunnut tehdäkin niin. Kyllä sitä aikaa riittää sitten sille ajalle, kun on ollut aikaa nukkua ja levätä.

      Osoittaa kaveriporukaltaan hämmästyttävää tilanteen väärää lukemista, että esim. kun ovat kuulleet, että miehellä on vapaa pe- ja la-ilta tai muu arki-ilta, ja tietävät, että minä päivätöitä tekevänä olen myös kotona, että he kehtaavat soittaa silloin. Tätä en tule koskaan ymmärtämään, ja olen sanonutkin sen miehelleni. Vielä lisäksi, tätä tekee mieheni 3:sta kaverista 2, joilla on vielä oma vaimo ja lapset kotona, että eivät ---- tajua pysyä itse kotona, oman perheensä luona.

      Minun tehtäväni vaimona on elää niin kuin parhaaksi koen, ja kertoa myös miehelleni, mitä minä oikeasti ajattelen. Hän tietää tasan tarkkaan, mitä olen mieltä kavereistaan, ja minulla on mielestäni oikeus sanoakin niin. Koska olen tuntenut kaverinsa melkein siitä asti kun olen miehenikin tuntenut.

      En ymmärrä sitäkään, että mieheni kavereista eräs voi soitella useamman kerran viikossa ja pyytää tapaamista vaikka 2 kertaa saman viikon aikana. Aivan kuin ma ja la välissä olisi ehtinyt tapahtua jotain niin dramaattista, että täytyy pysyä perillä toisen asioista. Kenenkään elämä ei ole niin mielenkiintoista, että koko ajan pitäisi soitella ja keskustella.

      Molemmat meistä kasvoivat ympäristössä, jossa oli paljon toisia lapsia, miehelläni on enemmän sisaruksia. Itse opin viimeistään kouluvuosina tottumaan siihen, että kaikki kaverit eivät olekaan niin kavereita kuin sanovat olevansa, ja myöhemmin, että paras olla hieman varuillaan kuin läpättää kaikki asiansa muille. Vaikka ympärillä olisi 10 kaveria, niin niiden tehtävä ei ole pelastaa sinua vakavasta pulasta tai kuunnella vain nalkutusta huonosta parisuhteesta, näitäkin olen sivusta seurannut ja yhdessä mieheni kanssa yksissä tuumin dumppanneet 10 vuoden taustakatselun jälkeen. Eikä kaduta yhtään, että suojelen itseäni ja omaa elämääni.

    • Kokemusta on!

      Ei kyllä kuulosta todellakaan terveeltä.
      Miehen käytös kertoo hallitsemisen halusta ja sairaalloisesta mustasukkaisuudesta.

      Olin joskus itsekin yhdessä miehen kanssa, joka oli sairaalloisen mustasukkainen ja käsitti minut lähinnä omaisuutena (vissiin joku persoonallisuushäiriö, dunno..) ja parisuhdeväkivaltahan astui sitten myöhemmin mukaan

      Minulla ei hänen kanssaan saanut olla ystäviä. Omasta mielestään hän ei kuulema rajoittanut, mutta niinpä vaan harrasti nimenomaan tuota puhelujen häiriköimistä ja välillä jopa repi puhelimen kädestäni tarkistaakseen, että onko siellä nyt varmasti naispuolinen ystäväni, eikä joku salarakas (kaveri tosissaan oletti, että ainakun hänen silmänsä välttää niin olen paneskelemassa jonkun toisen kanssa...). Miepuolisia ystäviä ei luonnollisestikaan saanut olla, kun "ne kaikki vaan esittää sun kaveria, että pääsis pukille". Hänellä itsellään sitten toki sai olla naispuolisia kavereita.
      Yhteenmuuttaessa alkoi myös ladella sääntöjä, että se-ja-se ei sitten saa tulla meille (eli käsittäen kaikki minun kaverini, sukulaiseni, tuttavani). Omat juoppokaverit sitten saivat ravata meillä alituiseen, eikä minulla ollut tähän kuulema mitään "vastaaninistävää".
      Juu en inissyt, pakkasin kamat ja häivyin.

      Sanoisin vaan, että anna miehelle selkeät ehdot. Joko parantaa käytöstään tai sitten nostat kytkintä. Ystävyyssuhteet kuuluvat elämään ja tekevät elämänlaadusta parempaa.

    • mieisse

      Ei kuulosta ap:n toiminta järkevältä.,mutta ei tuon ensimmäisen vastauksen antajallakaan taida olla kaikki hyvin. Kontrollifriikki.

      • er2014

        Siis, sinusta olen kontrollifriikki, kun haluan viettää vapaapäiväni Vain mieheni kanssa, mutta kun kaverinsa soittaa joka ainoa viikko, useamman kerran viikossa, ja odottaa sitä tapaamista myös, niin hän ei ole kontrollifriikki? Anoppi ja appiukko eivät olleet kontrollifriikkejä, kun käskivät mieheni eli poikansa heille tämän työvuoron jälkeen, mitä tapahtui 3-4 kertaa viikossa alkuaikoina?

        Ihan sama, mieisse, teen avioliitossani mitä itse haluan. Aivan kuten sinäkin varmaan, mutta kerro toki miten teillä on asiat järjestetty.

        Puolisosi siis viettää mieluiten vapaapäivänsä muiden kuin sinun kanssa ja melkein asuu äitinsä luona? Good luck to you both.


    • er2014

      Tuota, minulla on kysymys ketjun aloittajalle: Mari E.:lle, miksi olet edelleen miehesi kanssa, jos kaikki mitä tämä tekee on niin väärin?

      1)Mäkätätkö miehestäsi kaikille kavereillesi, eikä vain 2)täällä netissä?

      Itse en ole tehnyt näistä mitään, mutta en ole eronnutkaan.

      Mieheni kavereista aivan kaikki, Kaikki ovat vaihtaneeet kumppania näiden vuosien aikana, kun olen ollut liitossa mieheni kanssa.

      Yksi iso asia, mikä erottaa liittomme mieheni kavereista on juuri se, että Me emme mäkätä ulkopuolisille, he kyllä tekevät niin, ja ai niin, erovat n. 3-4 vuoden välein.

      Joten edelleenkin, aion tehdä juuri niin kuin itse katson parhaaksi, mikä sattuu olemaan aivan päinvastoin kuin mieheni kaverit ja sukulaiset ovat eläneet ja kertoneet. Heidän elämänsä kun on niiiiiiin vaikeaa aina.

    • sirkuttaja

      No hanki ihmeessä parempi siippa rinallesi. Samanlainen kuin olet itsekkin niin jo ymmärrys pelaa. Älä turhaan roiku onnettomassa liitossa kun et selvästi miestäsi edes rakasta/ kunnoita ja roikutte toisissanne vain koska teillä molemmilla on toisistanne vain pelkkä addiktio. Miehesi on kontrollifriikki eli kyttää menojasi (omistushaluinen), sinä olet se jonka pitää saada häntä haukkua ja arvostella, piikitellä ja mielellään alistaa jotta kokisit jotain sairasta ylemmyyttä.. Riippuvuuskuvio, sanoisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2498
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1922
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1393
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1270
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1265
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1191
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1111
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 15
      1014
    Aihe