Mistä tulee nimi kylälle?

Poro on parasta

12

3725

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emä

Alunperin tarkoittanut suomen kielessä ihan jotain muuta...

"horo, horottaa – ’kolo, halkeama, rako, väljä, avara; olla auki, ammottaa’; länsimurteinen sana; virossa hork ’kuohkea, löysä, harva’
      1786"

Lähde: Suomen sanojen alkuperä – etymologinen sanakirja (1992)

Aina oppii, kun googlettaa :D http://www.city.fi/blogit/7/tussupaa loysa kaalinpaa/119326

• emä

Hassua, että tuossa mun suoraan Etymologian sanakirjasta otetusta lainauksesta on suomi24:n rumien sanojen listablokkaaja jättänyt eka sanan pois *lol*. Kohta **** yllä oli siis alunperin "H O R O, HOROTTAA... ", joka ei siis alkujaan ole ollut suomen kielessä haukkumasana.

• ool raitti:.
        emä kirjoitti:

Hassua, että tuossa mun suoraan Etymologian sanakirjasta otetusta lainauksesta on suomi24:n rumien sanojen listablokkaaja jättänyt eka sanan pois *lol*. Kohta **** yllä oli siis alunperin "H O R O, HOROTTAA... ", joka ei siis alkujaan ole ollut suomen kielessä haukkumasana.

.

Tietenkin selvää ettei h*oro tarkoittanut muinaisina aikoina mitään samaa kuin nykyään

.

• olisiko näin...

• Anonyymi
        olisiko näin... kirjoitti:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/kirkonkirjat/teuva/rippikirja_1815-1820_uk190/hakemisto_2.htm
        Alueen aikaisemmasta (ja osin vielä ko. kylän nykyisestäkin) kaksikielisyydestä johtuen selitys löytynee oheisesta linkistä. Hårå (hiusjoki, ? vapaa suomennos) on sitten suomenkielisten keskuudessa muuntautunut muotoon Horo, otaksuisin.

Horonkylä ei ole kaksikielinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Horonkylä ei ole kaksikielinen.

Ne ruotsalaiset maanmittarit kuulemma väänsi niitä nimiä omaksi ruotsikseen esim. Kuortane pitäisi olla ehkä "Kuurtane?"

• Hubaaaaaa

Jossain luki, että jo 1200-luvulla horo oli horo. Kai nyt kautta aikojen on ollut horoja.

• Munakka

Mikäs se Munakka sitten on? Meinasin ryystää kaffit väärään kurkkuun, kun kaveri sanoi olevansa Munakasta. Pidin vitsinä.

• kevyttä kamaa

Olisit maininnut paskoonkylästä tai kusikivestä

• Anonyymi
        kevyttä kamaa kirjoitti:

Olisit maininnut paskoonkylästä tai kusikivestä

Muuten se paskoo ei tarkoittanut sitä ihteään toimituksen huomautus

• Anonyymi

Kylymä, näläkä ja kualema. Mitä niitä Alajärven syrjäkyliä taas olikaan?

• Anonyymi

etelä-pohjanmaalla mollataan aina rannikkopohjanmaata mutta oletteko muuten ajatelleet paljonko juuri pohjanmaan murteen sanoissa on ruotsalaispohjaisia sanoja? luulen että kaikki sivistys ja tietotaito tuli aikoinaan ruotsinvallan aikaan satamia pitkin myös sisämaahan kaskenpolttajille...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      74
      1084
    2. 68
      984
    3. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      938
    4. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      47
      932
    5. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      51
      885
    6. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      694
    7. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      31
      649
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      587
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      580
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38