Miksi Mersu herättää kateutta?

ostin Ässän

Suomalaiseen kateuteen liittyy outoja piirteitä. Ei olla kateellisia tietyn hintaisesta autosta, vaan tietyn MERKKISESTÄ autosta, vaikka se olisi halpa. Näin se vain on.

Tämän sain huomata, kun naapuri osti uuden VW Golfin. 28 000 euron auto ei saa keneltäkään kerrostaloasujalta minkäänlaista huomiota. Eikä toisen naampurin uusi 35 000 euron Avensis. Harmaata massaa ne ovat.

Sitten minä ostin S-luokan Coupe Mersun (CL 500), käytetyn, 15 000 eurolla. Nyt koko kerrostalo kuhisee ja saan jopa kommentteja autostani!

Mikä ihmisiä vaivaa? Näkevätkö he autoni sen arvoisena, mitä se oli joskus 15 vuotta sitten uutena (150 000 euroa)? Eivätkö he tajua, että tänään se on vain 15 vuotta vanha "romu".

Miksi 15 000 euron S-Mersu herättää enemmän kateutta ja huomiota kuin uusi VW Golf tai 35 000 euron Avensis?

Kuka tahansa pystyisi halutessaan hankkimaan sen Mersun Volkkarin sijaan, jos haluaisi. Miksi olla kateellisia verrattain halvasta Mersusta?

Onko kukaan huomannut samaa?

37

1405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuloja...........

      Luulet vaan. Ostit sen mersun huomion hakemisen vuoksi ja nyt ihmettelet kun sait.

      Mulla uusi yli sadan donan mersu ja ihan hyvin olen saanut olla rauhassa. Tosin en tee ostoksesta numeroa....

      • Dreams

        Kuules luuloja... ei sinulla ole yli sadan donan meseä kuin haaveissa. Höpö, höpö.


      • hauska juttu!

        "Ostit sen mersun huomion hakemisen vuoksi ja nyt ihmettelet kun sait."

        Oletko naapurini?

        Mutta ihan tosissaan, ostin autoni, koska halusin ostaa sen. Eikö niin? Jos ihmienn elää 75-vuotiaaksi ja kuolee siinä vaiheessa lopullisesti, niin miksi rajallisen elämän aikana ei saisi ostaa tasan sellaista auto kuin huvittaa?

        "Mulla uusi yli sadan donan mersu.."

        Ihan huvikseen voin lyödä vetoa, että ei ole. Siis tällä hetkellä markkina-arvoltaan yli sadan tuhannen euron Mersua. Sellaisia ei koko Suomessa ole kovin montaa. Nimittäin jos olisi, niin tuskin sinun olisi kommentissasi tarvinnut mainita asiasta :D

        Hauskaa, ihan ratkiriemukasta on siis se, että sanot: "Tosin en tee ostoksesta numeroa.... ", mutta sitten kuitenkin mainitset autosi hinnan. Eli teit juuri numeron siitä, että sinulla on yli satasen Mersu! Teit juuri sen, mistä sanoit, ettet tee sitä!

        Vedit itse "maton altasi" :D

        Hauskaa!


      • Luuloja..
        hauska juttu! kirjoitti:

        "Ostit sen mersun huomion hakemisen vuoksi ja nyt ihmettelet kun sait."

        Oletko naapurini?

        Mutta ihan tosissaan, ostin autoni, koska halusin ostaa sen. Eikö niin? Jos ihmienn elää 75-vuotiaaksi ja kuolee siinä vaiheessa lopullisesti, niin miksi rajallisen elämän aikana ei saisi ostaa tasan sellaista auto kuin huvittaa?

        "Mulla uusi yli sadan donan mersu.."

        Ihan huvikseen voin lyödä vetoa, että ei ole. Siis tällä hetkellä markkina-arvoltaan yli sadan tuhannen euron Mersua. Sellaisia ei koko Suomessa ole kovin montaa. Nimittäin jos olisi, niin tuskin sinun olisi kommentissasi tarvinnut mainita asiasta :D

        Hauskaa, ihan ratkiriemukasta on siis se, että sanot: "Tosin en tee ostoksesta numeroa.... ", mutta sitten kuitenkin mainitset autosi hinnan. Eli teit juuri numeron siitä, että sinulla on yli satasen Mersu! Teit juuri sen, mistä sanoit, ettet tee sitä!

        Vedit itse "maton altasi" :D

        Hauskaa!

        En todennäköisesti ole naapurisi. Eikä minua häiritse mersusi. Enkä ole havainnut että muita häiritsee omani.
        Silti epäilen että hankit mersusi samojen reaktioiden vuoksi joista nyt valitat...


    • suomalaiset

      Parhaan nautinnon ihmiset saavat jos autossasi on jotain vikaa.

    • mullaton

      Mulla on tällä hetkellä useampiakin mesejä, eikä ne minussa mitään kateutta ole herättäneet.

      • ,,sss..o

        Mitä kadehtimista, jos joku velaksi ostaa MB?


      • ostin Ässän
        ,,sss..o kirjoitti:

        Mitä kadehtimista, jos joku velaksi ostaa MB?

        Jotkut ostaa käteisellä. Olen ostanut jokaisen autoni käteisellä. Jos pankkikortilla maksaminen tulkitaan käteiseksi.


    • Hassua, jollakulla on liikennepalstalla ihan samanlainen ongelma.

      • ostin Ässän

        Tein saman avauksen molempiin paikkoihin, että saadaan mahdollisimman laaja keskustelu ja erilaisia näkökulmia asiaan.


    • MB bentsiini

      Ihmiset saa tyytyväiseksi, kun kerron mitä kulutuslukemaa ajotietokone näyttää ja mitä todella menee polttoainetta.
      Ajotietokoneen mukaan keskimäärin 6,5 l/100 km. Seurantani ilmoittaa 10.1 i/100 km.

      • äkä osta mersua

        Olet laskenut väärin. Mersun ajotietokone ei näytä noin paljon väärin. Miksi pitää valehdella.


    • Autokateus

      Korkean autoverotuksen takia Suomessa pitä ostaa vain mahdollisimman järkevä auto - halpa (joskin ne kaikki on verojen takia kalliita keinotekoisesti), kangasverhoitlu ja huomiota herättämätön, vähän kuluttava ja mieluiten farmari.

      Coupé on jo pröystäilyä, mersusta puhumattakaan...

      *huokaus* Kun Suomi nyt ei vaan ole autoharrastajien maa, vaan autokateellisten... merkkien mielikuvat ja auton käytännöllisyys (tai sen puute) luo siis SINUSTA tietynlaisen mielikuvan, josta saat nyt kärsiä.

      • ostin Ässän

        Ajoin jossain vaiheessa vuoden Alfa Romeolla (eihän sitä muuten itseään automieheksi edes voi sanoa, jos ei ole koskaan Alfaa omistanut), mutta se ei paljon huomiota saanut.


    • kade ja kade

      NO ei se herätä kateutta. Joskus ehkä? Nykyään vaan joka duunari hakee niitä ruuvattuja vanhoja taksimersuja Saksasta ja luulee että kaikki kadehtii. Kelpo autohan se on vaikka hinnoissaan. Sanoisin että jos saa kovasti itsetuntoa lisää Mersusta niin sellaisen ostaminen kannattaa. Älä silti väitä ihmisille että ne kadehtivät. Ehkä ne mielummin ajavat sitikalla. Tai sitten kulkevat bussilla mutta omistavat asuntonsa tai 50-jalkaisen purjeveneen. Tai kesämökin. Tai elämän.

      • On eri asia

        hakea loppuunpoljettu taksimersu Saksasta kuin muutaman vuoden ikäinen S-sarjalainen tai jopa iso coupe. Myös museoikäinen iso Mersu herättää näköjään tunteita ja kommentointia katsojien keskuudessa. Seurasin Suur-Saimaan ympäriajon lähtöä viime lauantaina Lappeenrannassa ja kuuntelin viereisen herraseurueen kommentointia erilaisista autoista. Eipä siinä vanhoja Mersuja eikä muitakaan vanhoja loistoautoja juuri naureskeltu, päinvastoin. Kommentit olivat pääosin autoja sekä niiden omistajia arvostavia ja jopa ihailevia.


    • -eemeli-

      Juu, ei ole nimim. "ostin Ässän" mitään mersua sen paremmin kuin muutakaan autoa ostanut. Jos olisi niin tuskinpa olisi tarvetta täällä avautua ja hakea koko palstan tukea heikolle egolleen. -Luultavimmin kyseessä aknesta kärsivä lippalakki poika, joka selailee autolehtiä ja haaveilee märissä unissaan hienoista autoista sitten kun saa ajokortin. -Ei siinä mitään, kyllä unelmia saa olla.

      • ostin Ässän

        "Juu, ei ole nimim. "ostin Ässän" mitään mersua sen paremmin kuin muutakaan autoa ostanut."

        Kyllä olen ihan Mersun mennyt ostamaan!


    • sW140

      ”VW Golfin. 28 000 euron … 35 000 euron Avensis”
      —mistä sait tiedon ettei em omistajat saaneet kommentteja autoistaan.

      Kyllä minäkin ihmettelisin jos joku maksaa vanhasta Mersusta 15 000. Maksoin omasta möhköstäni 3 000. Kaverit kehuu matkusrusmukavuutta, mutta kukaan ei tietääkseni kadehdi.

    • hoodeehemmo

      Mitäs toi on, ostin Harley-Davidsonin, jumankekka minusta tuli kerralla "helevetin enkeli".

      • olen mikä olen

        Minullakin on vanha Harrikka. Parkkeerattuani pyörän kadunvarteen tuli kaksi pälyilevää naikkosta luokseni. Arvelin heidän olevan eksyksissä, kuten olivatkin.
        Kysyivät että olenko paikallisia ja sitten kysyivät hyvää tatuointiliikettä. Kun sanoin etten tiedä kun en ole koskaan sellaista tarvinnut niin katsoivat hölmönä. Sanoin ettei minulla ole eikä tule yhtään tatskaa vaikka Harrikalla ajankin. Eivät uskoneet ja läksivät pois, taakseen vielä vilkuilivat.
        Heti leimattiin pyörän perusteella.
        Niin kuin leimattiin elvistelijäksi kun ostin 10 tuhannen euron Mersun.


    • fobbe

      Kaikki kahdehtii siitä ei pääse minnekkään... tähti nokalla riittää...

      • 560

        MB 560 sec. Kadehtiiko kukaan, en tiedä. Kuluttaa kolmen pikku-auton verran,mut sehän koskee vain köyhää.


      • joku jota et tunne
        560 kirjoitti:

        MB 560 sec. Kadehtiiko kukaan, en tiedä. Kuluttaa kolmen pikku-auton verran,mut sehän koskee vain köyhää.

        Ootko nyt leija????? Ainakin siltä kuulostaa!!


      • respektiä
        joku jota et tunne kirjoitti:

        Ootko nyt leija????? Ainakin siltä kuulostaa!!

        560 SEC Mersulla ajva on aito asiantuntija ja automies.

        Arvostusta vanhoille Mersuille ja niiden omistajille!


    • Kokardi65

      Jotkut ostaa käteisellä. Olen ostanut jokaisen autoni käteisellä. Jos pankkikortilla maksaminen tulkitaan käteiseksi:
      ostin Ässän
      2.7.2014 00:49

      itse myös ostan kaiken käteisellä autot mukaanlukien joita onkin tullut omistettua noin 8:tähän mennessä ja pankkikorttia(velkakortti)en ole koskaan käyttänyt kun en sellaista omista(ei ole tarvetta):
      itsellä myös nykyisin mersu käytössä:
      mersu kateudesta ei ole vielä kokemuksia mutta kaverini jolla on ollut 9:n mersua,kertoi sen olevan melko yleistä elikkä sillä hinnalla ei ole väliä vaan sillä että ajelee mersulla

      • ,,,sss...o

        Säälittävää se on pröystäillä autolla.


    • ,,,sssss...ooo

      Ole tyytyväinen huomiotahan haitkin.

      • bluebird14

        Mese on laatupeli, se saattaa närästää. Tietääkö kukaan milloin ensiesittelyssä mersun uusi bluebird mallisto.


      • luupää
        bluebird14 kirjoitti:

        Mese on laatupeli, se saattaa närästää. Tietääkö kukaan milloin ensiesittelyssä mersun uusi bluebird mallisto.

        Se oli hieno peli se luupää datsuni. Olin kerran takapenkillä kyydissä.


    • Kokardi65

      joo niin oli,itsellä myös aikoinaan ollut luupää datsuni,oli vähän ajettu yksilö moottori tekniikka oli hyvässä kunnossa,mutta valitettavast kori ei:
      ei jaksanut enää käydä näyttämässä katsastuskonttorilla kun tiesi että leimaa ei ekalla saa ennenkuin jotakin kohtaa taas hitsaa uusiksi:
      muistaakseni se kulki mittarin mukaan 165 mittarissa numerot loppui 160 kohdalla loput piti arvata

    • mullon vinkkeli

      Minulla oli aikoinaan volkkari, parikin mutta se on juuri sellainen vanhojen seniili eunukkien auto ettei paljo sytytä. Sitten ostin bemarin ja tunsin heti kuinka virtuaalipippeli kasvoi. Mutta sitten kun ostin Mersun niin tajusin että olen teiden kuningas huom en siis luule että olen vaan TIEDÄN!

    • voi kateuden hulluut

      Ymmärrän aloittajan näkökannan, niin se mitä ilmeisemmin on. Porukka haluaa ostaa uuden mopoauton, kun vaimo pakottaa tai ei uskalla ostaa käytettyä kunnon autoa. Se sinun 15 tuhannen autosi hakkaa mukavuudeltaan kaikki samanhintaiset "mopoautot".
      Kun itse ostan auton, niin annan arvoa sille, että se on hiljainen ajettava, hyvät pellit, vähän kuluttava diesel, ei "mopoauto", suhteellisen halpa (volvo S80).
      En tunnista kateellisuutta ihmisiin joilla on hyvät autot. Joskus kyllä ajattelen, kun tuttavai osti "mopoauton" uuden sellaisen, niin ajattelin, että olisihan sillä rahalla saanut kunnnon autonkin, joski käytetyn.

    • rahaa_on

      köyhät ovat aina kateellisia..

      • luki.

        Voi ristus ku volvo hajos noh onneksi ostin väyrysen se on laatua


    • Kokardi65

      voi kateuden hulluut
      28.7.2014 11:14
      Kun itse ostan auton, niin annan arvoa sille, että se on hiljainen ajettava, hyvät pellit, vähän kuluttava diesel:

      no nämä ominaisuudet ovat vakiona "mopoautossa" toisin kuin velka volvossa jossa kyseiset ominaisuudet saa lisämaksua vastaan jos sittenkään:

    • Anonyymi

      Hihhei
      Suomessa on näköjään koulukunta joka kaikin keinoin pyrkii vastustamaan mitä tahansa vähänkin mersuun liittyvää. Voin kertoa että ajan työni takia. Ja vanhat mersut olivat varmoja vehkeitä ... Ehkä vähän juuri laiskoja mutta se että niillä jaksoi ajaa tunnin toisensa jälkeen. Esim jollakin heikko joussisella Japsilla tai ladalla ei ajeta Kuopiosta Tampereelle yhdellä istumalla. Toinen hyväksi matkanteko vehkeeksi osoittautunut oli Jaguar, vaikka olikin minulle ahdas. Samoin Passat on hyvä tienpäällä pidempäänkin. Mutta kaikki pikku-rellut ja muut sen semmoiset kiikanpuut onkin sitten lähinnä kauppareissuun sopivia. jos joku on niin tyhmä että auton Status-arvolle laskee jonkinlaita kadehtimis-funktiota niin silloin täytyy olla jo todella köyhä henkilö. Käyttökelpoinen Passat lähtee tonnilla ja hyvä-ajettava mersu parilla tonnilla. Mutta tienpäällä kelvollista japsia ei saa alle 30 tuhannella. moi moi kaikki vääntäjät... t:3,5milj. ajettua kilometriä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe