Paksusuolen tähystys

Kipuilija

Vatsani on vaivannut minua jo vuosikausia. Kävin paksusuolen tähystyksessä ja kyselisin kuinka varma ko. tutkimus on ja mitkä sairaudet se paljastaa? Oli sen varran rankka toimitus ettei tee ihan heti mieli uudestaan.

3

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syöpis

      Mitäs näkyi? Olet varmaan ollut tietoinen tähystyksen syystä!

      Mikä siitä teki rankan? Epämukavahan se toki on alkaen litkujen pakkojuonnista.
      Minulla paljastui peräsuolen syöpä. Lyhennettiin 30cm.
      Sen jälkeen tirkistelty pariin otteeseen.

    • kokemusta on

      Voi kyllä todellakin olla erittäin rankka ja kivulias, vaikkakin hyvä tutkimus. Itsellä hyvin mutkikas suolisto, siitähän pitkälti riippuu paljonko kipua aiheutuu kun suolta laajennetaan. Mutkapaikat olivat todella vaikeat kuulemma myös lääkärille (vatsaelinkirurgi), eli tasoissa oltiin :)
      Mitään vakavaa ei onneksi löytynyt, mutta seuraava kerta menee anestesiassa jos on tullakseen.

    • jiihookoo

      Minun kohdallani etsittiin mahdollisia polyyppeja.Aivan peräsuolen suulla.peräaukon kohdalla oli yksi joka leikattin pois ja sen pohja poltettiin.
      Alun perin sitäkin lääkäri luuli peräpukamaksi joita sitten "hirtettiinkin" muutamia kolmeen otteeseen.
      Lääkäri halusi ottaa näytteet myös ohutsuolen päästä saman tähystyksen yhteydessä.
      Näytteestä todettiin Non-Hodkinin tauti eli imukudossyöpä,manttelisolulymfooma joka onneksi ei ollut ehtinyt levitä.
      Syöpäsoluja löytyi luuydinnäytteestäkin;luuytimestä.

      Alkoi solunsalpaajahoidot.
      Rankkojen hoitojen ja kantasolusiirron jälkeen olen nyt terve.Käyn puolivuosittain
      kontrolleissa.

      Itse en ole tähystystä kokenut kovinkaan hankalaksi.Muutaman kerran vatsaa kipristeli.Katselin näyttöruudulta tähystimen etenemistä paksusuolessa samalla kun lääkäri selitti missä milloinkin mennään.Samalla hän nyppäisi näytepaloja paksusuolen pinnalta ja ohutsuolesta mistä syöpäsolut alun perin löytyivät.
      Syöpäni hoitoon on tähystys kuulunut muutaman kerran,ja taas syyskuussa tähystys on edessä.En pahemmin jännitä itse toimitusta.Enemmänkin jännittää ne tulokset mutta kantasolusiirron ansiosta syöpä on todennäköisesti parantunut pysyvästi.

      Ne litkut joita joutuu juomaan edllisenä iltana vatsan tyhjentämiseksi eivät kieltämättä maistu kaikkein parhaimmalta.
      Mutta nenästä kiinni ja kulauttaa juoman nopeasti alas,kyllä se menee.

      Samoin pahaenteiseltä kuulostava lyyydinnäytteen otto on sujunut lähes kivutta.Minua on onnistanut siinä suhteessa että näytteen ottajat ovat olleet asiansa osaavia ja paikallispuudutus ihon pinnalla että luukalvolla ovat sujuneet
      niin että ei ole tarvinnut ottaa rauhoittavaa lääkettäkään.
      Luuydinnäyte on otettu joka kerta lantiön suurimmasta luusta.

      Lopuksi sanoisin että siunatut peräpukamat!.Ellei niitä olisi poisteltu ja lopuksi paikallinen kirurgini lähettänyt minua paksunsuolentähystykseen,ei Non-Hodginin tautia olisi löydetty varhaisessa vaiheessa ja syöpä olisi saanut rauhassa levitä ympäriinsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1240
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      47
      858
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      51
      794
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      94
      758
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      750
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      82
      717
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      671
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      625
    9. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      621
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      51
      615
    Aihe