Ajatukset käskevät tekemäään

chandlier

Pelkään omia ajatuksiani ja koen usein, että en pysty hallitsemaan niitä... Olen 20-vuotias ja olen jo muutaman vuoden jossain määrin havainnut näitä ajatuksia, ensiksi oli pitkään vain hetkittäiset ajatukset siitä, että satuttaisin läheistäni/ sekoaisin julkisella paikalla ja tekisin jollekkin toiselle jotain. Myös mielikuvat itsensä satuttamisesta ja sen tarpeesta olivat mukana, vaikka sisimmässäni en mitään sellaista olisi halunnut edes ajatella.

Nyt viimeisen puolen vuoden aikana minulle on alkanut tulla hirveä pelko, että tyttöystäväni kuolee, ja minua alkaa ahdistaa ihan hirveästi jos hän lähtee jonnekkin kauemmas ja pelkään että hänelle sattuu jotain. Ihan kuitenkaan arkipäiväistä tämä ei ole, esim jos hän menee töihin tms. en pelkää, paitsi joskus jos ajattelen asiaa "liikaa." Ajatukset tulevat myös heti, jos on mennyt vähänkään yli sovitun ajan, kun meidän on pitänyt tavata tai hän on sanonut tulevansa koneelle/soittaa/tekstata. Tämä sama on myös perheenjäsenieni ja oikeastaan kaikkien kohdalla, joista en kuule vähään aikaan mitään, jos he eivät vastaa puhelimeen tms. Ajattelen heti, että se ihminen on kuollut tai jotain pahaa on sattunut ja joskus jopa alan jo miettiä äitini/tyttöystävän/pikkuveljen hautajaisia ja itkemään, ihan kuin henkilö olisi oikeasti kuollut, vaikka tiedän päässäni miten järjettömiä ajatukset ovat.

Lisäksi olen huomannut, että minulle tulee ajatuksia, että jokin sanoisi päässäni esimerkiksi "äitisi kuolee" ja minä ajattelen "Ei ei ei saa ajatella noin" sillä pelkään, että ajatukseni käyvät toteen. Sitten ajatukset saattavat olla tällaisia "jos et nyt sano ääneen, että *(joku henkilö*) ei kuole, hän kuolee." ja minun pitää ihan oikeasti sanoa ääneen, totella ajatuksiani joita en edes halua ajatella. Tätä tapahtuu vain yksinollessani, mutta myös julkisella paikalla on tullut esim bussissa ajatuksia "jos et nyt nyökkää, jotain pahaa tapahtuu." ja minun on pakko nyökätä, vaikka tiedostan varsin hyvin, ettei ajatuksillani ole minkäänlaista yhteyttä todellisuuteen. Tänä yönä aloin itkeä hysteerisesti, kun ajattelin, että saan aivoverenvuodon, ja sain ajatuksen "pitää sanoa ääneen, ettei saa aivoverenvuotoa tai muuten saat sen" ja minä sanoin. Ajatukset on alkanut kääntyä vielä niin monimutkaisiksi, että joskus kesken lauseen, kun olen sanomassa jotain ääneen, kerkeän ajatella päinvastaisesti, että se paha asia tapahtuu jos sanon sen...

Minua ahdistaa ihan hirveästi ja pelkään ajatuksiani ja mielenterveyttäni ja tulevaisuutta. Asiaa oli hankala selittää, toivottavasti joku ymmärsi. Onko kenelläkään samanlaista kokemusta, että ajatukset tavallaan käskevät sinua tekemään jotain, ja teet sen? vaikka tiedostaisit, ettei "vaara" ole todellinen?

kiitos jos joku voisi vastata asiallisesti, olen

1

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Tyypillisiä pakkoajatuksiahan nuo on, et ole ainut.

      Noita voi oppia hillitsemään ja jopa päästä kokonaan eroon sillä tavalla, ettet yksinkertaisesti tee noita kumoavia ajatuskuvioita vaikka ahdistaisikin. Aluksi se ahdistus voi tuntua suureltakin, mutta se lähtee kyllä helpottamaan.

      Aiheesta on olemassa kirjakin, Kerrasta poikki.

      Jos tuntuu ettet pärjää yksin, voi noista käydä juttelemassa lääkärillä ja jos tilanne on tosi paha niin lääkitys on yksi mahdollisuus jolla lievittää oireita. Lääkkeissäkin on kuitenkin ne huonot puolensakin ja toimivan lääkityksen löytyminen voi viedä jonkin aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe