Kajakkia ostamassa HELP!

Kovasin

Ihan ensimmäistä oikeaa kajakkia olen ostamassa. (perheessä puhallettava malli, joka kuitenkin lähinnä lasten uimapatjana ja sitä luokkaa ominaisuuksiltaankin)
No niin ja sitten siihen mallivalikoimaan mikä on tietysti valtava. Kukin kauppias kehuu tietenkin omiaan...
Elikkäs nyt on mietinnässä http://www.welhonpesa.fi/tuote/2964/traper-feelfree-atlantis-12 Tuommoinen hinnaltaan edullinen.
Sitten : http://www.welhonpesa.fi/tuote/194/venture-kayaks-easky-13 Pikkusen kalliimpi, mutta olisko varustellumpi?
Ja kolmas vaihtoehto kallein; http://www.bearwater.fi/kauppa/kajakit/peruskajakit/tsunami-135,-140-ja-145/ noista malli 135 olis passeli mulle.
Löytyisikö noista mielipiteitä ja näkökulmia. Kotijärvelle hiljasiin päiväretkiin. Ehkäpä joskus voisi yönkin viettää jossain.

6

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FF 27 Charlotta

      Heips. Olet hankalan paikan edessä, koska sulla ei ole kokemuksia erilaisista kajakeista. Tärkeää olisi, että pääsisit kokeilemaan itseäsi kiinnostavaa kajakkia/kajakkeja. Welhonpesällä on tällainen mahdollisuus. Ainakin itse pääsin aikoinani kokeilemaan ostamaani kajakkia. Olen kuulunut melontaseuraan ja sen myötä melonut erilaisissa kajakeilla. Meillä on lisäksi perheessä 5 kajakkia (mm. 2 itsetehtyä). Itse päädyin aikoinani tähän kajakkiin:

      http://www.point65.com/kategori/5481/xp-classic.html

      Kyseessä on huippuluokan merikajakki. Järvellä sen ominaisuudet eivät pääse käyttöön, mutta haluaisin kuitenkin kertoa niistä ominaisuuksista, joita itse pidän kajakissa tärkeinä. Linkittämiäsi kajakkeja en tunne, mutta toivon että alla olevasta listasta olisi jotain apua.

      1. Istuin ja istumaergonomia
      Sen on oltava täydellinen. Itselläni saunalenkki on 1 h ja päiväretket 6 h. Takapuoli eivätkä jalat saa puutua. Huonolla ergonomialla lyhyestäkin lenkistä voi tulla tuskallinen.

      2. Tuulitasapaino
      Hyvässä kajakissa on nostoevä/peräsin. Nostoevällä säädetään sitä, miten korkealle tuuleen kajakki nousee. Nostoevä ylhäällä kajakki kääntää keulan tuuleen ja evä alhaalla laskee alas tuuleen. Silloin pystyt melomaan tasaisesti molemmilla käsillä haluamaasi suuntaan. Jos tuo ei ole mahdollista, väsyt nopeasti. Merellä ohjattava peräsin voi myös olla isossa myötäaallokossa tarpeellinen. Olisi tärkeää että pääsisit kokeilemaan kajakkia sivutuulessa.

      3. Kannen muotoilu
      Kannen pitää väistää niin, että melominen on helppoa ja tehokasta. Itselläni on hyvin viistetty kansi. Keulaluukku ei saa olla sellainen, että aallokossa heittää vedet päälle. Olen kerran melonut sellaisella ja se oli mielestäni jo turvallisuudenkin kanssa huono juttu, koska kastoi minut läpimäräksi. Pieni tuulipinta-ala on kovassa tuulessa hyvä juttu. Järvilläkin olosuhteet voivat muuttua äkkiä.

      4. Pituus
      Kajakin vesilinjan pituus määrää sen runkonopeuden. Lyhyellä kajakilla ei matka etene. Toisaalta pitkä kajakki on hankala käsitellä ja siirtää. Oma kajakki on 545 cm pitkä. Sen saa vielä yksin nostettua auton katolle. Isäni kajakki on 576 cm ja jo selkeästi hankalampi. Molemmissa kajakeissa on kuitenkin vesilinja yhtä pitkä. Aallokossa ne käyttäytyvät eri tavalla erilaisen keulan muotoilun takia.

      5. Leveys/pohjan muoto
      Tämä vaikuttaa kiikkeryyteen ja nopeuteen sekä melonnan helppouteen. Leveä on tukeva, mutta melaan joutuu viemään sivummalle. Kokeneiden melojien kajakit ovat kapeita. Itselläni on V-pohja. Se on alkukiikkerä. Aallokossa se saa aallon harjalla helposti kääntymään haluamallaan tavalla. Olen myös melonut kajakkia, jossa ei pystynyt lainkaan rentoutumaan kiikkeryyden takia. Sellaista tuskin haluat. Taukojakin on kiva välillä pitää. Taas tärkeää, että pääset kokeilemaan kajakkia.

      6. Materiaali
      Nuo muoviset ovat siitä kivoja, että eivät hajoa kiviin yhtä helposti. Ovat kuitenkin painavampia ja hitaampia. Meillä perheessä yksi muovikajakki. Jos yksin lähden avomerelle tarkoituksenani rantautua jonnekin luodolle otan mielelläni sen varmuuden vuoksi.

      Toivottavasti löydät itsellesi hyvän kajakin, jolla melominen on mieluisaa. Melonta on ehdottomasti kustannustehokkain tapa viettää aikaa vesillä ja pääset paikkoihin, joihin et muilla värkeillä pääse. Lisäksi se on rentouttavaa kun eti tarvitse murehtia oikein mistään. Ei kivistä, moottorihuolista jne.

      • Kovasin

        Hei kiitti tuhannesti ajatuksistasi. tosinhan se ei tehnyt minua hullua hurskaammaksi valinnassa.
        Ilmanmuuta on tarkoitus mennä koeistumaan ja toivottavasti pääsisi melomaankin noilla. Welhonpesään olen ollutkin yhteydessä, mutta kokeiltava on ja mielummin ihan vedessä.
        Hyviä pointteja mm. istuimesta ja pohjan muodosta. Toi Venture kayaks Easky 13 kiinnostaa eniten just nyt se on vain 415 pitkä, mutta melon järvellä enkä ehkä koskaan tarvitse pidempää. Siinä mainospuheen mukaan kuitenkin retkikajakin varusteet. ja olisi tukeva. Pohjan mallista ei sanota mitään, mutta ilmeisen tasanen kun on aloittelijalle tarkoitettu. No sitähän mä olenkin.
        Pitää tuumailla ja ensviikolla pääsen katselemaan niitä livenä.
        Olisi mukava,jos joku näillä melonut huomaisi ja osaisi kommentoida onko noissa kajakeissa Charlotan mainitsemia puutteita/hyviä asioita.


      • FF 27 Charlotta
        Kovasin kirjoitti:

        Hei kiitti tuhannesti ajatuksistasi. tosinhan se ei tehnyt minua hullua hurskaammaksi valinnassa.
        Ilmanmuuta on tarkoitus mennä koeistumaan ja toivottavasti pääsisi melomaankin noilla. Welhonpesään olen ollutkin yhteydessä, mutta kokeiltava on ja mielummin ihan vedessä.
        Hyviä pointteja mm. istuimesta ja pohjan muodosta. Toi Venture kayaks Easky 13 kiinnostaa eniten just nyt se on vain 415 pitkä, mutta melon järvellä enkä ehkä koskaan tarvitse pidempää. Siinä mainospuheen mukaan kuitenkin retkikajakin varusteet. ja olisi tukeva. Pohjan mallista ei sanota mitään, mutta ilmeisen tasanen kun on aloittelijalle tarkoitettu. No sitähän mä olenkin.
        Pitää tuumailla ja ensviikolla pääsen katselemaan niitä livenä.
        Olisi mukava,jos joku näillä melonut huomaisi ja osaisi kommentoida onko noissa kajakeissa Charlotan mainitsemia puutteita/hyviä asioita.

        Muuten näyttää asialliselta tuo Venture, mutta on todella leveä. Varmasti haittaa jo melomista tuo 67 cm. Kokeneiden melojien kajakit on luokkaa 54 cm ja aloittelijalle pitäisi hyvin riittää sellainen 58 - 60 cm. Minkä kokoinen olet?


      • Kovasin
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Muuten näyttää asialliselta tuo Venture, mutta on todella leveä. Varmasti haittaa jo melomista tuo 67 cm. Kokeneiden melojien kajakit on luokkaa 54 cm ja aloittelijalle pitäisi hyvin riittää sellainen 58 - 60 cm. Minkä kokoinen olet?

        Olen 69kg ja 165 cm.
        Mitäs tuosta sanot http://www.bearwater.fi/kauppa/kajakit/oasis_4.30_/ ? Kapeampi,ja tuollanen olis torissa käytettynäkin. Kohtuu hinta.


      • FF 27 Charlotta

      • hokkari
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Siitä puuttuu evä. Tällainen näyttää asialliselta:

        http://www.bearwater.fi/kauppa/kajakit/retkikajakit/alchemy-14.0-s/

        En tosin näe kuvasta että säätömekanismia tuolle evälle. Sellainen pitäisi kuitenkin löytyä.

        Kyllä b&w:kin antaa koeajolle, ainakin antoi ennen. Komppaan pääkohdittain tuota Charlottaa. Lasikuitu, kapea v-tai u-pohja, alkukiikkerä on aallokossa perusvakaa, merellä nostoevä on kätevämpi kuin heiluva peräsin, retkitingeltangelit maksaa joten ieti tarviitko todella. Etukansi saisi olla aika tyhjä istuiaukon edestä-verkko osuu helposti peukkuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4723
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1061
    Aihe