Ulosotto ja omistusasunto

huolissaan

Minulla on menossa velat ulosottoon. Pankkiin on aina hoidettu asuntolaina tunnollisesti. Pakottaako ulosottomies myymään talon, vaikka talosta on paljon velkaa jäljellä. Eniten pelottaa, että lapsilta menee koti :'(

21

6819

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapsa1954

Kyllä se näin menee. Vouti myy asunnon...hinnalla jonka saa ( nämä pakkohuutokaupattiin menee aina 30% alle markkinahinnan ),
      sitten maksaa siitä lainat pois, jos riittää...

• sdfsds

Kyllä omaisuutta ulosmitataan sen mukaan mitä on tarvetta muiden velkojen peittämiseksi.

Ja os ei muuta ole, niin talo menee kyllä myyntiin. Toki jos talosta on niin paljon velkaa, että siitä ei myydessä jää mitään, niin sitten voi olla ettei ulosotto lähde sitä viemään myyntiin, koska pankki ottaa jokatapauksessa ensin päältä oman lainaosuutensa.

Jos kuitenkin talon arvo on suurempi kuin siitä olevat velat, niin sitten menee kämppä kyllä vasaran alle. Omistusasunto ei ole mikään "ihmisoikeus", vaan kyllä vuokrallakin voi olla. Ja kaupunki järjestää teille vuokra-asunnon jos teillä on lapsia.

• Ei vrmaankaan

Jos pystyt kohtuulisen kokoisen velkasi säännöllisesti maksamaan, ei vouti varmaan asuntoanne myyntiin laita.
      Paljonkos sitä muuta velkaa on?
      Onko mitään myytävää, voisit hiukan vähentää velkojasi?

• Juuri näin. Asunnon huutokauppa on suuritöisempi juttu ja aiheuttaa myös kuluja. Voudin ei kannata ryhtyä siihen, jos ulosottovelat eivät tule asunnon myynnillä kuitatuiksi. Teillä on ilmeisesti kuitenkin tuloja ja maksuvaraa? Jos velka kuittaantuu palkkatuloista maksamalla muutamassa vuodessa, ei asuntoa myydä. Turvaava ulosmittaus saatetaan kyllä tehdä, eli vouti jää odottamaan vapaaehtoista asuntokauppaa, pankki ottaa ensin omansa ja vouti varaa itselleen loppuosan myyntihinnasta, jos sellaista jää.

• perustietoa
        velkavelho kirjoitti:

Juuri näin. Asunnon huutokauppa on suuritöisempi juttu ja aiheuttaa myös kuluja. Voudin ei kannata ryhtyä siihen, jos ulosottovelat eivät tule asunnon myynnillä kuitatuiksi. Teillä on ilmeisesti kuitenkin tuloja ja maksuvaraa? Jos velka kuittaantuu palkkatuloista maksamalla muutamassa vuodessa, ei asuntoa myydä. Turvaava ulosmittaus saatetaan kyllä tehdä, eli vouti jää odottamaan vapaaehtoista asuntokauppaa, pankki ottaa ensin omansa ja vouti varaa itselleen loppuosan myyntihinnasta, jos sellaista jää.

Vähän täydennystä Velkavelhon sinänsä asialliseen vastaukseen. Turvaava ulosmittaus ei välttämättä tarkoita sitä, että asunto pitäisi vapaaehtoisesti myydä vaan sitä, että asuntoa ei saa ilman uo:n lupaa myydä tai muutoin luovuttaa pois. Turvaavalla ulosmittauksella halutaan ennen kaikkea estää se, että velallinen omin päin möisi (mahdollisesti ainoan) realisointikelpoisen omaisuutensa, pitäisi rahat ja hassaisi tai piilottaisi ne uo:n ja velkojien ulottumattomiin.

• 3+11

Pääperiaate on, että ulosottovelallisen oma asunto realisoidaan viimeisenä. Eli jos pystyy maksamaan uovelkaa esim. kuukausittain niin että uovelka lyhenee järjellisessä ajassa pois, niin pääsääntöisesti asuntoa ei myydä, toki turvaava ulosmittaus saatetaan tehdä. Kaikki riippuu kokonaisuudesta, eli uovelan määrästä, asunnon arvosta, tuloista, mahdollisen asuntolainan suuruudesta jne.

• verotperitään

Uo mes sanoi minulle että kiinteistövero on siitä ikävä saatava että se voidaan ulosmitata kiinteistöä myymällä eikä palkoista ensisijaisesti. En tiedä käykö noin

• niin mutta

Niin VOIDAAN, mutta se ei tarkoita, että niin käytännössä tehtäisiin. Eikä niin todellakaan pelkkien kiinteistöverojen takia tehdä, jos kyse on velallisen asunnosta. Kuten yllä on todettu, asunnon ulosmittaus on viimesijainen konsti, ja siihen turvaudutaan vain, jos ulosottoveloille ei muuten kerry maksua edes tipoittain palkasta, muusta tulosta tai muusta omaisuudesta.

Ja muutenkin: ei ole sellaista voutia, joka ryhtyisi pakkohuutokauppaamaan kiinteistöä muutaman satasen kiinteistöverosaatavasta.

• toinen huolestunut
        niin mutta kirjoitti:

Niin VOIDAAN, mutta se ei tarkoita, että niin käytännössä tehtäisiin. Eikä niin todellakaan pelkkien kiinteistöverojen takia tehdä, jos kyse on velallisen asunnosta. Kuten yllä on todettu, asunnon ulosmittaus on viimesijainen konsti, ja siihen turvaudutaan vain, jos ulosottoveloille ei muuten kerry maksua edes tipoittain palkasta, muusta tulosta tai muusta omaisuudesta.

Ja muutenkin: ei ole sellaista voutia, joka ryhtyisi pakkohuutokauppaamaan kiinteistöä muutaman satasen kiinteistöverosaatavasta.

Mikä on järjellinen aika ? 5 vuotta ?

• perustietoa
        toinen huolestunut kirjoitti:

Mikä on järjellinen aika ? 5 vuotta ?

Tarkoitin "järjellisellä ajalla" lähinnä sitä, että uo-velka olisi ainakin periaatteessa hoidettavissa ennen vanhentumista. Ja vanhentumisajathan ovat 5 vuotta (julkisoikeudelliset saatavat), 15 vuotta (useimmat yksityisoikeudelliset saatavat) ja 20 vuotta (yksityishenkilöiden väliset tai rikosperusteiset saatavat).

• 11+11

Tässä on itsellä vuoden verran ollut ulosotto käynnissä, ei ole mitään viety ja taloa ei ole kukaan ottamassa.
      Ulosottomiestä en ole edes tavannut, eikä vastaa edes sähköpostiin puhelimesta puhumattakaan.
      Jos sulla tulot vaan juoksee niin palkasta otetaan siivu, siinä se.

• kzxbxbxb

Mä olin maksnut jo 2, v kun kämpääulosmitattiin

• sama huoli
        kzxbxbxb kirjoitti:

Mä olin maksnut jo 2, v kun kämpääulosmitattiin

Tehtiinkö siis ns turvaavaulosmittaus ? Paljonko sinulla uo-velkaa? Siksi kyselen, kun itsekin jo vuoden ulosottoon palkasta maksan noin 800 €/ kk vähän ylimääräisiä suorituksia.

• Saispa nukuttua
        sama huoli kirjoitti:

Tehtiinkö siis ns turvaavaulosmittaus ? Paljonko sinulla uo-velkaa? Siksi kyselen, kun itsekin jo vuoden ulosottoon palkasta maksan noin 800 €/ kk vähän ylimääräisiä suorituksia.

Olen maksanut ulosottoon velkojani kolme vuotta ja mieheni kanssa yhteisomistuksessa olevaa asuntoa ei ole ulosmitattu, koska sitä on maksettu vasta niin vähän. Mutta uo-mies sanoi, että vääjäämättä ajan myötä - kun asuntoa on maksettu enemmän - täytyy tehdä turvaava ulosmittaus, jotta ettemme ottaisi lisää velkaa (vapautuneella vakuudella) ja velkojieni saamiset turvattaisiin näin. Siis, vaikka velat ovat minun, niin turvaava ulomittaus voidaan tehdä miehen osaomistuksesta huolimatta, mikä oli minulle yllätys ja järkytys.Oikeassa myyntitilanteessa mies saisi tietenkin pankin saatavien jälkeen pitää oman puoliskonsa ja minun osuuteni menisi velkoihini uo:ssa. Tuota muuten ihmettelen: voiko lain mukaan tosiaan pakottaa joskus myymään asunto minun uo-velkojeni takia, kun asunto kuitenkin on yhteisomistuksessa? Maksan sen vähintään 1/3 joka kuussa palkastani, mutta vielä velat ovat lyhentyneet hitaasti korkojen ja uo-maksujen vuoksi. Jonotan aikaa velkaneuvojalle, pitää yrittää hakea velkajärjestelyä, jotta koti mahdollisesti olisi turvatummassa asemassa. Tosin - luin juuri velkajärjestelylain uudistuksesta...enää ei ilmeisesti pidetä lain mukaan omistusasuntoa perusturvaan kuuluvana asiana...eli onko se koti siinäkään sitten turvattu.

• sama huoli
        Saispa nukuttua kirjoitti:

Olen maksanut ulosottoon velkojani kolme vuotta ja mieheni kanssa yhteisomistuksessa olevaa asuntoa ei ole ulosmitattu, koska sitä on maksettu vasta niin vähän. Mutta uo-mies sanoi, että vääjäämättä ajan myötä - kun asuntoa on maksettu enemmän - täytyy tehdä turvaava ulosmittaus, jotta ettemme ottaisi lisää velkaa (vapautuneella vakuudella) ja velkojieni saamiset turvattaisiin näin. Siis, vaikka velat ovat minun, niin turvaava ulomittaus voidaan tehdä miehen osaomistuksesta huolimatta, mikä oli minulle yllätys ja järkytys.Oikeassa myyntitilanteessa mies saisi tietenkin pankin saatavien jälkeen pitää oman puoliskonsa ja minun osuuteni menisi velkoihini uo:ssa. Tuota muuten ihmettelen: voiko lain mukaan tosiaan pakottaa joskus myymään asunto minun uo-velkojeni takia, kun asunto kuitenkin on yhteisomistuksessa? Maksan sen vähintään 1/3 joka kuussa palkastani, mutta vielä velat ovat lyhentyneet hitaasti korkojen ja uo-maksujen vuoksi. Jonotan aikaa velkaneuvojalle, pitää yrittää hakea velkajärjestelyä, jotta koti mahdollisesti olisi turvatummassa asemassa. Tosin - luin juuri velkajärjestelylain uudistuksesta...enää ei ilmeisesti pidetä lain mukaan omistusasuntoa perusturvaan kuuluvana asiana...eli onko se koti siinäkään sitten turvattu.

Kiitos vastauksesta. Kirjoita sitten tälle palstalle, kun olet päässyt velkaneuvojalle, mitä ratkaisua siellä esitettiin. Siihen taitaa mennä jonojen vuoksi aikaa. Itse en ole velkaneuvojalla käynyt, tosin olen kyllä soittanut kunnalliseen velkaneuvontaan ja myös Takuusäätiön neuvontaan. Aluksi ajattelin, että maksan ulosottoon niin kauan, kun ts:n raja tulee vastaan, mutta täytynee ehkä sittenkin selvittää esim. vapaaehtoisen velkajärjestelyn vaihtoehto. Velkaa 57 000 € ja kyllä se toistaiseksi on lyhentynyt joka kk. Eri velkojia on 14, joten täytyy nyt niitä saada maksettua pois pienimmästä päästä ylimääräisillä suorituksilla. Voisi olla helpompaa sopia asioita, kun on vähemmän velkojia. Mutta täytynee varata ihan kunnon keskusteluaika sinne velkaneuvontaan. Puhelinkeskustelujen perusteella jäi aika yksioikoinen kuva tuosta neuvonnasta, joten ajattelin, että maksetaan joka kk niin paljon kuin onnistuu ulosottoon ja se on siinä. Mutta ei se käytännössä ihan noin ole, kun tulee huoli asunnosta yms. Nyt kun on loma, niin tulee joka päivä murehdittua näitä asioita - tosin oma vika tämä jama on.

• paljonko
        Saispa nukuttua kirjoitti:

Paljonko "saispa nukuttua" on velkaa sinulla ulosotossa? Ja kuinka paljon suunnilleen sinne kuukaudessa maksat (tai palkasta pidätetään)?

• vastaanpa minäkin
        sama huoli kirjoitti:

MInulla on ulosotossa 50 000,-, kuukausittain maksan noin 1400,-. Omistan asunnon puoliksi puolisoni kanssa ja turvaava ulosmittaus on tehty (tehtiin kun ulosottoa oli takana noin puoli vuotta). Asunnosta on lainaa noin kolmannes sen arvosta, joten jos asunto myytäisiin, jäisi uo:n ja asuntolainan jälkeen vielä reilusti plussan puolelle, mutta vielä ei tähän olla ryhdytty.

• sama huoli
        vastaanpa minäkin kirjoitti:

MInulla on ulosotossa 50 000,-, kuukausittain maksan noin 1400,-. Omistan asunnon puoliksi puolisoni kanssa ja turvaava ulosmittaus on tehty (tehtiin kun ulosottoa oli takana noin puoli vuotta). Asunnosta on lainaa noin kolmannes sen arvosta, joten jos asunto myytäisiin, jäisi uo:n ja asuntolainan jälkeen vielä reilusti plussan puolelle, mutta vielä ei tähän olla ryhdytty.

Onko myynti todellinen uhka? Kävitkö neuvottelemassa ulosmittausasiasta uo-virkailijan kanssa vai tuliko asia tiedoksi vasta ulosmittauksen jälkeen ?

• Saispa nukuttua
        paljonko kirjoitti:

Paljonko "saispa nukuttua" on velkaa sinulla ulosotossa? Ja kuinka paljon suunnilleen sinne kuukaudessa maksat (tai palkasta pidätetään)?

Velkaa on ulosotossa n. 58 000 ja palkasta menee vähän enemmän kuin 1/3, tässäkin kuussa liki tonni uo:oon. Yritän minäkin nyt lisäksi jotain ylimääräistä maksaa, jos suinkin vain pystyn, ennenkuin pääsen edes sen velkaneuvojan juttusille. Viime yönä heräsin taas pyörittelemään päässäni summia ja lukuja ja jossittelemaan. Hirveä ristiriita, kun on"tarvelistalla" monenlaista välttämätöntä hankittavaa, kuten silmälasit, mutta toisaalta pitäis ja haluaiskin käyttää kaikki mahdollinen raha velanmaksuun. Toisaalta taas, jos pääsen velkajärjestelyyn (en usko kyllä), on vieläkin tiukempaa...

• vastaana minäkin
        sama huoli kirjoitti:

Onko myynti todellinen uhka? Kävitkö neuvottelemassa ulosmittausasiasta uo-virkailijan kanssa vai tuliko asia tiedoksi vasta ulosmittauksen jälkeen ?

Uo:n mukaan asuntoa ei tarvitse myydä jos velka tulee maksettua kohtuullisessa ajassa. Käytännössä haen varmaan takuusäätiön takausta kun velkaa on se 34000,-.

• ameaie

Asuntovelkaa 185000 , aika tasan asunnon nykyisen arvon verran siis ja ulosotossa 89000, palkasta menee n.300e joka kuu uo.
      Asunto molempien nimissä, toisella ei uo. velkaa sentään.
      Mitään muuta omaisuutta ei ole , jokainen päivä on kädestä suuhun elämistä ja miettimistä .
      Saakohan tähän jostain jotain neuvoja ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7017
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      836
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe