Hiustenlähtö ja kilpirauhasen vajaatoiminta

ItkeväKalju

Hei!

Jaan tähän ketjuun kokemukseni, jotta joku muu löytäisi siitä ehkä apua tulevaisuudessa.

Olen nyt 31-vuotias nainen. Neljä vuotta sitten minulla oli vielä pitkät, kiiltävät, tummat ja keskipaksut hiukset. Olen aina suhtautunut kokeilevasti hiuksiini asenteella "ne ovat vain hiuksia, ne kasvavat takaisin". Vuonna 2011 leikkasin hetken mielijohteesta hiukset lyhyeksi. Pidin kovasti mallista ja hiukseni näyttivät hyvältä! Vuoden 2012 aikana jotain alkoi kuitenkin tapahtua. Olin väsynyt, mikään ei tuntunut hyvältä. En tajunnut sitä itse silloin, mutta minulle oli vähitellen kehittynyt kilpirauhasen vajaatoiminta. Ensimmäinen terveydestäni huomauttanut ihminen oli kampaaja (!) vuoden 2012 lopussa, joka kysyi olenko käynyt läpi jonkun sairauden tai suuren stressin. Kaikki näkyi hiuksistani enkä itse ollut tajunnut mitään.

Vuoden 2013 alussa vajaatoiminta todettiin ja sain tyroksiinilääkityksen. Tuolloin sanoin suoraan lääkärille, että hiusten tilanne häiritsee ja toivoin että asialle voisi tehdä jotain. Lääkäri pyysi odottamaan vuoden jotta kilpparilääkitys saadaan kuntoon ja arvot tasaan.

Odottelin reilun vuoden. Sinä aikana yleisoloni kohentui huomattavasti. Tunsin saaneeni takaisin otteen vanhan minääni. Värjäsin ja leikkautin hiuksia jotka auttoivat viemään ajatukset pois ohenevasta hiusrajasta.

Vuoden 2014 alkupuolella aloin tajuta että hiuksia lähtee liikaa. Ohimoilta sivujakauksen paikat ovat vetäytyneet ja niissä hiukset ovat ohuita ja katkenneita. Viimeinen niitti oli kun menin kampaajalle. Hiustenleikkuun aikana pidättelin itkua kun näin miten ohueksi hiukset olivat muuttuneet. Sen jälkeen varasin ajan omalääkärilleni. Oma lääkärini olikin lomalla, ja tilalla ollut sijainen täysin haluton ottamaan kantaa asiaan... En jaksanut enää odottaa asian kanssa.

Menin ihotautilääkärille laajan verenkuvan kanssa. Hän otti asian vakavissaan ja määräsi spironolaktonia. Nyt olen syönyt sitä vasta lyhyen hetken, mutta toiveet ovat korkealla. Raportoin tänne tuloksia kuukausien päästä. Lääkärin mukaan tuloksia voi odottaa näkyväksi 4-8 kk päästä.

9

5191

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Goldilocks

Hienoa, että sait diagnoosin ja siihen hoitoa. Toivottavasti tuloksetkin näkyvät pian. Kilpirauhasarvoista vielä sen verran: omat kilpirauhasarvoni ovat OK, mutta lääkärini sanoi, että voisin käydä vielä laaja-alaisessa kilpirauhaskokeessa, jossa selvitetään arvot tarkemmin.

• -empppu

Aloittaja minkälaiset kilppariarvot sulla oli, kun vajis diagnosoitiin? Entäpä nyt? Mullakin epäilty vajista hiustentiputtajaksi, sitten ihan androgeeniperäistä hiustenlähtöä.."mukava" kuulla muidenkin kokemuksia. Miten tuo spironolaktoni millä annoksella syöt sitä? Toivottavasti sinulla auttaa!

• pinja.s.

Aijemmissa viesteissä laaja keskustelu spirosta.huonosti näyttää auttavan.jotkut myös kärsii lisääntyvästä hiusten lähdöstä spiron aikana ja ovat lopettaneet sen käytön.

• ItkeväKalju

Viestiketjun aloittajan kuulumisia. Syön nyt spiroa 4kk annoksella 75mg päivässä ja sen jälkeen annostus katsotaan uusiksi lääkärin kanssa. Mielestäni hiuksia on nyt lähtenyt vähemmän kuin aiemmin. Hiustenkasvusta en vielä osaa sanoa... Ainakin mieli on nyt rauhallisempi kun teen asialle jotain.

Sivuoireina olen huomannut rintojen pientä turvotusta. Se tuntuu vain mukavalta kun rinnat eivät ole kovin isot muutenkaan. Lisäksi janottaa enemmän ja huomaan helpommin kuivuvani jos en juo tasaisesti vettä. Sydämentykytyksiä tai muuta epämiellyttävää oloa minulla ei ole ollut.

En muista tarkalleen niitä huonoja kilppariarvoja. TSH taisi olla 5-6 välillä ja T3 (vai oliko se T4? No se yleisimmin mitattu) 12-14. Tällä hetkellä TSH on alle 1 ja T3 20, ja olo on loistava lähtötilanteeseen nähden.

Kannattaa käyttää tuuhentavia hiustenhoitoaineita! Ostin "hiusnystyjä stimuloivaa" shampoota L.A Science-merkiltä ja se on todella hyvää. Hoitoainetta ei tarvitse erikseen. En usko sen muuhun vaikutukseen, mutta ihanan tuuheuttava se on.

• paskaa puhuvat!

kilpirauhasen vajaatoiminta on keksitty juttu.
      se on sellainen trendikäs juttu millä ylipainoiset naiset aina selittää painon nousuaan (eihän se nyt voi suklaasta ja siideristä hei johtuu eihän)

• 150µg

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavien määrä on kaksin- ja puolinkertaistunut Suomessa noin kymmenen vuoden aikana. Tällä hetkellä diagnosoituja tapauksia on n. 250 000

Tyypillisimmät oireet ovat:

väsymys
      aloitekyvyttömyys
      keskittymis- ja muistivaikeudet sekä jonkinasteinen masennus
      palelu
      taipumus painonnousuun
      ummetuksen kaltaista suolen toiminnan hidastumista
      ihon kuivumista sekä hiusten lähtöä
      hedelmällisyysongelmat: raskauden käynnistymisen vaikeudet tai keskenmenot

Varmista rittävä jodin saanti 150µg

• Muistakaa että

kaikki nuo yllä luetellut oireet selittyvät myös vielä paljon yleisemmällä tilalla nimeltään YLIPAINO!

• ItkeväKalju
        Muistakaa että kirjoitti:

kaikki nuo yllä luetellut oireet selittyvät myös vielä paljon yleisemmällä tilalla nimeltään YLIPAINO!

Minua vajis laihdutti. Ravinto ei imeytynyt. Lääkityksen myötä paino on noussut ja palannut normaalipainon sisälle ja näytän paljon terveemmältä. Tuon ajan valokuvia katselleena näytän vähän syöpäsairaalta... Vajaatoiminta ei siis aina välttämättä nosta painoa.

• ItkeväKalju
        ItkeväKalju kirjoitti:

Minua vajis laihdutti. Ravinto ei imeytynyt. Lääkityksen myötä paino on noussut ja palannut normaalipainon sisälle ja näytän paljon terveemmältä. Tuon ajan valokuvia katselleena näytän vähän syöpäsairaalta... Vajaatoiminta ei siis aina välttämättä nosta painoa.

Korjaus typoon: näytin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1361
    2. 67
      1305
    3. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1251
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1245
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1059
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      967
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      933
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      88
      882
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      871
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      801
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      696
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      666
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      663
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      646
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      628
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      612
    19. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      576
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      574
    Aihe