Käsittääkseni tämä tapa piti tulla voimaan jonkin uudistuksen myötä vuoden alussa tai vähän sen jälkeen. Meneekö homma nyt tosiaan niin, että työkkäri pistää aina työnhaun voimaan toistaiseksi eikä anna niitä päiviä jolloin pitää ilmoittautua? Onko systeemi siis oikeasti kehittynyt vai vieläkö yrittävät tyrkyttää tarkastuksia muutaman kuukauden välein?
Mielelläni kuulisin jos jollain olisi kokemuksia lähiajoilta.
Työnhaku voimassa toistaiseksi?
15
2527
Vastaukset
- 167-176
Lainmuutos tuli voimaan kesäkuun alusta.
TEM:n ohjeet tuolla:
http://www.finlex.fi/data/normit/41735-286289Ty___ja_elinkeinoministeri_n_o114695272.pdf - Hastajaanaana
En kyllä tuosta oppaasta löydä nyt etsimääni. Kiitos kuitenkin linkistä ja kiva jos uusi systeemi on jo käytössä. Ei jaksaisi koko jatkuvasti juosta työkkärissä ja varsinkaan kun minulla on töitä joka vuosi samassa yrityksessä. Nyt eivät vaan pysty tarjoamaan duunia talvisin.
Mitäs muita merkittäviä muutoksia tuo uusi laki toi tullessaan? Sen ainakin huomasin, että ansiosidonnaiseen tuli jotain muutoksia. Oma päivärahani tulee tippumaan pari euroa päivältä, mutta ei sen enempää. Jotain muutoksia myös tuli tuohon 500 päivään, mutta todennäköisesti se ei koske minua.
Edelleenkin kuitenkin olisin halukas kuulemaan, että onko työkkärit tosiaan kysymättä laittaneet työnhaun voimaan ilman mitään päivämääriä. Eli tuoreita kokemuksia kaivataan. - Näin itselläni
Itselläni ainakin on annettu käynnillä aina seuraava aika. Nyt annettiin 4 kk päähän.
- 167-176
"Edelleenkin kuitenkin olisin halukas kuulemaan, että onko työkkärit tosiaan kysymättä laittaneet työnhaun voimaan ilman mitään päivämääriä. Eli tuoreita kokemuksia kaivataan. "
On laittaneet. Minulle tuli kirje asiasta jo helmikuun alussa, työnhaku on voimassa toistaiseksi eikä tarvitse enää ilmottautua työkkäriin ja yhteydessä ollaan vain kun jommalla kummalla on jotain asiaaa. Maaliskussa soittivat työkkäristä samaa paskhaa jauhettiin puhelimessa kun muuten olisi tehty se paikan päällä. Ei ole mitään tietoa koska soittavat seuraavan kerran. En ole työkkärissä käynyt yli kahteen vuoteen kun ovat aina soittaneet ennen ilmottautumisaikaa ettei tarvitse tulla ja töitä ei ole. - josque21
Hieman sekava tämä uudistus mitä lukenut tältä palstalta. Itsellä on tässä kuussa seuraava yhteydenotto merkattuna. Soittaako ne vai merkkaako ne taas ajan puolen vuoden päähän sähköiseen palveluun, eli soittavat vain jos jotain erikoisempaa asiaa?
TE-toimisto olisi voinut antaa selkeän infon tästä hommasta. - Hastajaanaana
Eli vähän kuten arvelinkin. Työkkärit toimii miten sattuu eikä yhden tietyn kaavan mukaan. Käsittääkseni tuon uudistuksen piti tarkoittaa sitä, että mitään uusia aikoja ei enää tule vaan työnhaku on voimassa toistaiseksi eli käytönnössä niin kauan kunnes jotain muutoksia tulee jomman kumman aloitteesta töiden alkamisen, tarjotun koulutuksen jne muodossa. Jostain syystä ei yllätä yhtään, että yhteinäistä linjaa ei ole löydetty.
- +1+1
"Eli vähän kuten arvelinkin. Työkkärit toimii miten sattuu eikä yhden tietyn kaavan mukaan. "
Noin se on. Minunkin ilmoittautumisaikaa siirrettiin viime vuonna 4 kertaa eteenpäin kunnes menin TE-toimistoon ajanvarauksella sisään. Nyt olisi ollut heinäkuun lopulla käynti mutta aikaa siirrettiin marraskuulle. Saas nähdä milloinka kutsuvat paikalle käymään, ennen marraskuun käyntipäivää.
- ei tiedä kukaan...
Ei tätä kukaan tiedä mitä se tarkoittaa. "Työnhakua ei tarvitse enää uusia", mutta silti pitää asioida jollain tavalla tiettyyn päivään mennessä, eli käytännössä mikään ei ole muuttunut, kuin se, että et koskaan tiedä soittaako työkkäri vai ei, vai pitääkö itse soitella vai mitä, ettei työnhaku katkea. Asiointipäiviä on myös muuteltu ilman ennakkoilmoituksia, ja ihmisillä ovat työnhaut katkenneet kun "eivät ole asioineet kyseiseen päivään mennessä". Eli ei tarvitse uusia, mutta pitää asioida, ettei työnhaku katkea. Selkeää.
- 1+19
Itse joudun kyllä aina käymään virkailijallani. 2 kertaa käynyt tänä vuonna. Seuraava aika syksyllä.
- :_..._..._
Tiedottaminen uudistuksesta ASIAKKAILLE ollut nolla ! Turhaan menin te-toimistoon, kun kortissa luki käynti tiettynä päivänä.
Soittivat perään uuden ilmoittautumisajan (?). En sattunut vastaamaan, kun en puhelinta mukana kuljettele. Tuli sitten kirjallinen tieto, pitää ilmoittaa sähköpostilla x päivänä, mutta mitä sen ilmoituksen pitää sisältää, ei hajuakaan.. Enää ei tarvitse uusia työnhakua (?) Sitä paitsi ei sähköpostilla pidä tietojaan ilmoitella, se sanotaan ohjeissakin.
Ajattelin kirjoittaa siihen sähköpostiin, että olen elossa, koska pystyin tämän postin lähettämään. Lisäksi terveiset sinne Suomeen.
Onneksi pääsen kohta eläkkeelle, loppuu tämä pompottaminen. - josqu21
Tiedotus todellakin ollut 0-tasoa. Työttömällä on oikeuksia ja velvollisuuksia. Miten voit toimia oikein jos sinulla ei ole tarkkaa tietoa miten toimia?
Finlex luin tollaista:
"Jos vastuu seuraavasta yhteydenotosta on työ- ja elinkeinotoimistolla, toimisto ottaa yhteyttä asiakkaaseen sovittuna päivänä ja sovitulla tavalla, jolloin asiakkaan tilanne tarkistetaan ja sovitaan jatkotoimista. Jos toimisto ei jostakin syystä ottaisi yhteyttä asiakkaaseen sovittuun asiointipäivään mennessä, tällä ei olisi vaikutusta asiakkaan työnhaun voimassaoloon.
Jos vastuu seuraavasta yhteydenotosta on sovittu olevan asiakkaalla ja asiakas ei ota yhteyttä sovittuna päivänä, työnhaun voimassaolo päättyisi nykyistä vastaavasti ehdotetun 2 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella."
Aika ylimalkaiset ohjeet tuossa. Entä jos tulee puheluja ja jostain syystä et voi vastata niihin? Lähettävätkö kirjeen tms.? Pitääkö sinun ottaa yhteyttä takaisinpäin jos soitto tullut? Tähän kysymykseen voit toki hakea vastausta joltain virkailijalta mutta se vastaus on varmasti vain mutuarviota.
Siis tämä uudistus voi olla ihan mainio kunhan saadaan selvyys miten se toimii. - työtön mies.
Tuli ilmoitus tänään mulle että jatkossa työkkäri ottaa yhteyttä ja työnhaku on voimassa toistaiseksi kunnes töitä löytyy. Eli ei sinne tarvii mennä enää koskaan.
- sitäsuntätä
Eiks toi tarkoita sitä, et ne voi katkaista sen työnhaun milloin huvittaa tolla periaatteella?
Mun suunnitelmassa ei oo mainintaa et työkkäri ottaa yhteyttä vaan minä otan,
ja se on kirjallisena, sähköisessä versiossa lukee taas että työkkäri ottaa yhteyttä, eli on siist tehty uusi yhteydenottosuunnitelma yksipuolisesti kirjallisen suunnitelman ulkopuolella. - Anonyymi
Työnhakuun voiman
- Anonyymi
Ja koronaa hakemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2752875Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka472280Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3471987- 1131717
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1051644Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121365- 661307
- 681243
- 551179
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771151