Vahinko.Omenoita siemenistä

Kiva ylläri!

Pihakiikussa tuli viime kesänä syötyä omenia.Kyseessä oli puolalainen halppis,mitä nyt myyvät alle eurolla kilo:Punaposkinen,hiukan rupinen omena.Maku kyllä todella hyvä.
Noh.ilmeisesti mieheni ompunsiementen syljeskely on toiminut,sillä kiikun ympäriltä sorahiekasta olen tänä kesänä nyt kaivellut omenantaimia.Olen aiemminkin yrittänyt kylvää onenaa,mutta huonolla menestyksellä.
Terhakan oloisia 15cm taimia.Ruukutin turvemullassa kuukauden ja tänään istutin.

Eli kokeilkaa taimenhaluiset syljeskellä puolalaisia halppiksia hiekkaan.Lähtivät itselläni vahingossa äärettömän hyvin.
Kenelle omena on enemmän koriste kuin hyötypuu,kannattaa kokeilla asiaa.
Puolassa on hiukan lämpimämpää kuin täällä.Voi olla että eivät talvehdi.Siemen oli nyt ainakin talvehtinut.Katsotaan miten taimien lopulta käy.

4

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä haluun

Hiekkaan..ei siis voi laittaa suoraan multaan?

• sitroen.

Minulla kasvaa kaksi samanlaista ämpärissä parvekkeella. Olivat itäneet jo ompun sisällä. Talvi askarruttaa. Tappaako pakkanen, pitääkö ottaa talveksi sisälle?

• Turhaa hommaa

"Kenelle omena on enemmän koriste kuin hyötypuu". Miksi nähdä vaivaa tällaisesta, koska taimi tuskin talvehtii jatkossa, ja sos talvehtisin, niin ompuilla ei kutenkaan tekisi mitään.

• pohdiskelua ompusta

No onhan niitä kiva kokeilla.Ajattelin kokeilla suomalaisilla "roskaomenilla" seuraavaksi.Meillä täällä Savossa on torilla myynnissä maatiaisomenoita.Hyvän makuisia,mutta olemattoman näköisiä.Liekkö jotain siemenomenoita nekin.

Itsellä ei tosiaan niin paljoa väliä omenan ulkonäöstä ja maustakaan,sillä laitan omenaa kuorineen curryyn ja thairuokiin.Siis omena menee meillä vihanneksena.

30 egee on kuitenkin aika kallis hinta pari vuotta vanhasta taimesta.
      Toistaiseksi ei ole ollut rahaa sijoittaa varsinaiseen hedelmätarhaan.Kirsikoita olen kuitenkin jonkinverran ostellut.

No kerron keväällä talvehtivatko.Olen minäkin hiukan skeptinen.
      Haluja olisi saada kunnon puuksi kasvava omenapuu.Jotenkin tulee lapsuuden omenavaraskeikat mieleen.kiva sitten eläkeläisenä muistella.

Sain lopulta 6 hyvän kokoista tainta jotka istutin.
      Venähtivät heti maahan istutuksen yhteydessä 15 cm.Nyt ollaan siinä 25-35cm pituutta.

Joo ja jostain tosiaan luin että hiekansekaisessa mullassa tai hiekassa pitäs ompun siemen idättää.Ruusun siemenestä luin että kuoressa on jotain entsyymijuttuja joka vähentää itämistä,meinasin että voiskohan sylki toimia stimulaattorina siemenen itämiselle.Luonnossa linnun ruoansulatuksen läpi ja sellaista.

Hiekkaisesta taimilaatikosta ainakin on helppoa juuria rikkomatta siirrellä sitten joko taimiruukkuun tai lopulliselle kasvupaikalle.
      Mahdottoman kokoiset juuret nämä ainakin pukkasivat taimiruukussa.Kasvuhaluja on siementaimella.Suosittelen kyllä lämpimästi kokeilemista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 474
      6801
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2511
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      218
      2467
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      140
      1759
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1698
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1113
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      60
      1103
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1095
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1017
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      62
      907
    Aihe