Faktoja pöytään

Faktoja

Lyökääs kaverit faktoja pöytään miksi ehtoollista ei voisi ottaa omille rukoushuoneilla käyttöön ja mielellään ihan raamatunpaikkakin

25

267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä kun kysyit. Vastaus kuuluu näin: Voi ottaa ihan vapaasti sakramenttien toimittaminen "omiin käsiin". Sehän on vain kirkon yhteinen ymmärrys miten skaramentteja toimitetaan, missä ja kuka saa toimittaa.

Ehkä nyt jo ymmärrät tulevan vastauksen. Sakramentin Suomen kirkossa saa suorittaa teolgi eli vihitty pappi sellaisissa paikoissa, jotka ovat hyväksytyt ehtoollisenvietto paikoiksi. Pikkeuksen tekee sairaala ja muu paikka, jossa voidaan antaa jo siunattu ehtoollinen esimerkiski kuolevalle. Joihinkin tilaisuuksiin voidaan myöntää lupa esimerkiksi erilisiin kesäjuhlille.

MOT: Sakramentit voi ottaa omiin käsiin, raamatun kieltoa tuskin löytyy, mutta se tapahtuu kirkon normaalielämän ulkopuolella, käytännössä koko kirkon ulkopuolella.

Ehkä kirkosta eroaminen ei merkitse helvettiin joutumista takuuta en anna. Suurempi asia on siinä, että pakkotoimi kuuluu poliisille ei hengellliselle yhteisölle. Pitäisi lukea Room 14 ajatuksella, jossa sanotaan mm: Jos sinun veljes tulee murheelliseksi ruuastasi, niin sinä et vaella rakkaudessa.

• 10+8

Toiseen suuntaan on olemassa sellainen Martti Lutherin opetus, että ehtoollisen jakajan usko tai persoona ei vaikuta ehtoollisen pätevyyteen. Vaikka ehtoollisen jakajana olisi aasi, niin ehtoollinen on pätevä, kunhan asetussanat ovat paikallaan.

Tällä perusteella ehtoollista siis voi jakaa kuka tahansa. Ehtoollisen jakaminen voidaan siis suorittaa hyvinkin omien henkilöiden toimin.

Vihne viittasi tuossa rakkauteen. Toimikunnan jäseniltä vaaditaan paljon diplomaattisuutta, että he ovat hienotunteisia kirkon ihmisiä kohtaan tässä asiassa. Siinä ei aasin ominaisuudet sitten riitäkään.

Myös kirkon ihmiset ovat Jumalan lapsia aina niin pitkään, kun Jumala heille kullekin antaa etsikon aikaa. He ovat myös Jeesuksen veren hinta ja yhtä arvokkaita Jumalalle, kun mekin.

Kuinka siinä sitten sanot, että me paremmat ja Jumalan valitut ihmiset, emme voi kuulua samaan uskonyhteyteen, kun te, jotka ....

Kuinkahan siinä sitten voisi tuoda esille sen, että me haluaisimme, että tekin tekisitte parannuksen ja pääsisitte Taivaaseen.

• Tässä on paljon isompi kuvio takana. Kirkossamme on menossa uskostapuhdistus. Joku merkki oli myöskin se, että korken kapitulin virkamies hyökkäsi Vanhoillisuutta vastaan leheden palstoilla.

Savukoneetta käynnistellään ,että raamattuun uskovat eivät saa vaikuttaa julkisesti. Ja tässä asiassa esikoisuus kävelee ensimmäisenä lankulle, vaikka ei ole edes vielä käsketty.

• fakta,,,,,,

Sakramentti
      Sakramentit (lat. sacramentum, kr. mysterion) ovat kirkon pyhiä toimituksia, jotka Jeesus Kristus on asettanut. Kristus itse on niissä läsnä ja jakaa armoaan näkyvien aineiden välityksellä. Luterilaisessa kirkossa sakramentteja on kaksi, kaste ja ehtoollinen.
      Sakramentit ovat Jumalan armon ja rakkauden näkyviä merkkejä, joiden kautta hän pelastaa kadotuksesta, tekee ihmisen hengellisesti eläväksi, puhdistaa hänet synnistä ja ravitsee häntä taivaan lahjoilla. Kirkko toimittaa sakramentteja Jumalan tahdosta.
      Pyhä Henki tekee pelastavaa työtään seurakunnassa sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.

Kirkollisia siunaamis- ja esirukoustoimituksia sanotaan sakramentaaleiksi. Esimerkiksi kasuaalitoimitukset, kuten kaste, avioliittoon vihkiminen, konfirmaatio ja hautaan siunaaminen ovat sakramentaaleja.
      Roomalaiskatolisessa kirkossa sakramenttien lukumäärä vahvistettiin keskiajalla seitsemäksi. Kaste ja ehtoollinen ovat sikäli erityisasemassa, että muilla sakramenteilla on yhteys niihin

• teu,

""fakta ""
        sinulla on huno lakuoåppi tai olet väärästä uskosta , minun mukaan KASTE
        Ehtoollinen on kaksi Sakramenttia , noin varovasti sanottuna .

• kirkon lumous

Olen luullut että vihneellä olisi kirkkaampi valo, mutta edelläselitetty laittaa toisiin aatoksiin!

• En tiedä mitä tarkoitat, mutta koitan nyt selittää kantaani. Siis minulla ei ole kantaa koko asiaan sikäli, että olen jo pitempään ollut mukana yhteisön toiminnassa, jossa nautitaan ns. maallikkoehtoollinen kokousten yhteydessä.

Toisekseen olen siunannut jonkin lapsen esim babtistiperheen pyynnöstä Olen siunannut yhden avioliiton ja muutanam kodinsiunauksen olen pyydettäessä tehnyt.

Tiedän siis miltä tuntuu sanoa toiselle ihmiselle, että hänen puolestaan on Kristuksen ruumis murrettu ja veri vuodatettu. Se on juhlallista ja pyhyyden tunto tulee aina siihen mukaan. Tiedän myös miltä tuntuu julistaa sanaa uskoville ja myös uskomattomille. Siihen ei liity vallantunnetta yhtään silloin, kun kaikki on armosta.

Minulle kirkkoon kuuluminen ei ole pelastuskysymys, mutta en ole ainakaan vielä eronnut eikä kukaan ole kehottanutkaan. Minä olen saanut oikeudet käydä vankiloissa nimenomaan luterilaisena, joten ehkä pysyn kirkon jäsenenä niin nkauian, kun jaksani niitä kappelin portaita kiivetä. En ole varma, takuuta en anna.

• Kaveri.

Selkeääkin selkeämpi merkki siitä, että esikoislestadiolainen oppi on opettajiensa mielestä erehtymätöntä, ja siksi se tarvitsee tämänkaltaista " selkeytystä ja puhdistusta".

Halu erottautua muusta kristikunnasta ja toisin Raamattua tulkitsevista (huom.) tulee esiin kirkkaampana. Selkeä siirto lahkolaiseen suuntaan, yhteistyöhaluttomuus, jota väistämättä seuraa rakkaudettomuus.

• 20+15

Jopa Venäjän kristityt unohtuvat. Kukaan ei huomannut heitä sanallakaan, vaikka heidän matkajohtajansa piti tervehdyspuheen Tampereella.

• 20+15 kirjoitti:

Jopa Venäjän kristityt unohtuvat. Kukaan ei huomannut heitä sanallakaan, vaikka heidän matkajohtajansa piti tervehdyspuheen Tampereella.

Nyt en tiedä tarkkaan, mutta joitakin ajatuksia. Jos esikoisuudella on ystävyys-sopimus Inkerin kirkon kanssa, niin juridista muutosta asiassa ei tule. Jos taas esikoisuus toimii kirkon ystävyys-sopimuksen pohjalta, niin ongelmia voi syntyä, jos joku huomaa tämän asianlaidan.

Sitten on eri asia, jos Inkerin kirkko tulkitsee esikoisuuden harhautuneen juuriltaan, niin sopimuksesta riippumatta Inkerin kirkko voi irtisanoa sopimuksen ja kieltää toimimasta heidän seurakunnissaan.

Kolmas asia on sitten, jos on tehty valmistelua hommien tekemisestä irrallaan Inkerin kirkosta, mutta se voi kyllä tulla vaaranalaiseksi Putinin uskontolain pohjalta.

• Näin se vaan on
        vihne kirjoitti:

Nyt en tiedä tarkkaan, mutta joitakin ajatuksia. Jos esikoisuudella on ystävyys-sopimus Inkerin kirkon kanssa, niin juridista muutosta asiassa ei tule. Jos taas esikoisuus toimii kirkon ystävyys-sopimuksen pohjalta, niin ongelmia voi syntyä, jos joku huomaa tämän asianlaidan.

Sitten on eri asia, jos Inkerin kirkko tulkitsee esikoisuuden harhautuneen juuriltaan, niin sopimuksesta riippumatta Inkerin kirkko voi irtisanoa sopimuksen ja kieltää toimimasta heidän seurakunnissaan.

Kolmas asia on sitten, jos on tehty valmistelua hommien tekemisestä irrallaan Inkerin kirkosta, mutta se voi kyllä tulla vaaranalaiseksi Putinin uskontolain pohjalta.

Älkää naurattako Jeesus antoi omalle perustamalleen seurakunnalle sakramentit, ainuttakaan Leevin pappia eikä Fariseusta siellä ollut.

Nyt kun me kristityt otamme sakramentit oman seurakunnan toimitettavaksi, niin nuo sakramentit vain palautuvat Herran itse perustamalle seurakunnalle. Näin on hyvä.

Maalliset lait eikä pois langenneen kirkon säännöt sido meitä, eiväthän itse kirkkokaan pidä raamattua edes kakilta osin totenakaan.
        Niin kuinka sellainen kirkon maallinensääntö voisi sitoa Herran Pyhää seurakuntaa sakrametin toimittamisessa.

Seurakunta on erehtymätön jonka itse Herramme Jeesus on perustanut ja jonka päänä hän itse on.

• kaveri.
        Näin se vaan on kirjoitti:

Älkää naurattako Jeesus antoi omalle perustamalleen seurakunnalle sakramentit, ainuttakaan Leevin pappia eikä Fariseusta siellä ollut.

Nyt kun me kristityt otamme sakramentit oman seurakunnan toimitettavaksi, niin nuo sakramentit vain palautuvat Herran itse perustamalle seurakunnalle. Näin on hyvä.

Maalliset lait eikä pois langenneen kirkon säännöt sido meitä, eiväthän itse kirkkokaan pidä raamattua edes kakilta osin totenakaan.
        Niin kuinka sellainen kirkon maallinensääntö voisi sitoa Herran Pyhää seurakuntaa sakrametin toimittamisessa.

Seurakunta on erehtymätön jonka itse Herramme Jeesus on perustanut ja jonka päänä hän itse on.

Kun vastataan "näin se vaan on" ollaan yleensä aina tiedon ulkopuolella.

"Seurakunta on erehtymätön jonka itse Herramme Jeesus on perustanut ja jonka päänä hän itse on. "

Tässä on se suuri ero. Vanhollisuudessa uskotaan samoin, etä seurakunta on erehtymätön, ja siellä suurimmat vahingot tehdään juuri siksi, että muut suljetaan armon ulkoupuolelle.

Minulla on se vakaa käsitys, että erehtymättömiä ihmisiä ei ole maailmaan syntynyt, eikä Raamattukaan sellaista vahvista. Enkä voi mitenkään käsittää, ettei erehtyvistä ihmisistä koottu lauma voisi opissa eksyä. Minusta siinä jos jossakin väheksytään sieluvihollisen voimaa. Erityisesti silloin, kun lopetetaan seurakunnan äänen kuunteleminen, ja kävellään heidän ylitseen.

Se ei ole sinulta eikä minulta mitään pois, jos joku pelastuu esimerkiksi Afrikassa, vaikka kiittääkin Jumalaa eri tavoin, kuin es.lestadiolainen saarnan jälkeen. Näin saarnasivat aikanaan Suomen lähetysmiehetkin, mutta eivät jostakin syystä enää.

" me kristityt otamme"

Te kristityt sitten vain otatte. Ottakaa sitten aikanaan myös vastuu. Ihan kaikki ei ole rakkauden hedelmää. Se rakkaudettomuus on ollut näköpiirissä jo kauan.

• teu,
        vihne kirjoitti:

""vihne""

Haluan tuda sen seikan esiin , että Venäjän lähetys voi jäädä siksi .
        Että tuleva Es/Lessut on eronnut Lutrilaisista , ja sitä katsoo puukauppi
        kuin muut karsoon , koska olemme sitoutunet opettamaan ev,Luterilaista
        jumaluusoppia , se on sitten menetty ensi vuonna .

Tietenkin siiihen kuuluu INKERINKIRKKO: kokonaisena , ja siksi se.
        on aika kummallinen ; koska se ei ota humioon ,kuin sen että Ruotsit
        ovat saaneet nyt ,tulevassa vallan. elikkä ,,voi vielä olla että puuttinilla
        on jotain sanomisen makua . Hänhän on Viipurin Maalaiskunnasta .

• tähän kans

Saako tulla kravatti kaulassa omalle ruokoushuoneelle ehtoolliselle, ilman että kukaan huomauttaa mitään tosi viisasta?

Mielellään ihan Raamatun paikkakin.

• 3+9

Älkäät asettako itseänne tämän maailman muodon jälkeen.............
        Se kravatti on sinun itsesi kannettava, jos se sinua jotenkin pyhittää, tai et kunnian tähden voi siitä luopua pidä se kaulassasi.

• villapaidassa saunaa
        3+9 kirjoitti:

Se kravatti on sinun itsesi kannettava, jos se sinua jotenkin pyhittää, tai et kunnian tähden voi siitä luopua pidä se kaulassasi.

En päivääkään olisi sellaisessa mukahengellisessä joukossa jossa esm kravattia pidettäisiin jonkinlaisena asiana joka sama miten laitettaisiin hengenelämän mittariksi.

olen ollut pienen ikäni uskovien seurakunnassa jossa on joka kuukausi myös ehtoollinen, enkä ole vielä koskaan mennyt siihen ilman kravattia.

En mene mihinkään muuhunkaan tilaisuuteen jota haluan kunnioittaa sama mistä syystä ilman etten pukeudu sen mukaisesti.

en mene hautajaisiinkaan ilman pukua ja kravattia, en koskaan.

enkä varmasti ole omavanhurskas, olen pelkästään täysjärkinen suomalainen.

• tähän kans
        3+9 kirjoitti:

" jos se sinua jotenkin pyhittää"

Ei pyhitä, mutta äläpä luikertele pakoon. Pahentaako se jotakin, jos se ei minua itseäni pahenna?

Onko siis mahdolista, että saan siitä huomauttelua, jos osallistun omalla rukoushuoneella jaettavalle ehtoolliselle kravatti kaulassa?

• teu,
        tähän kans kirjoitti:

" jos se sinua jotenkin pyhittää"

Ei pyhitä, mutta äläpä luikertele pakoon. Pahentaako se jotakin, jos se ei minua itseäni pahenna?

Onko siis mahdolista, että saan siitä huomauttelua, jos osallistun omalla rukoushuoneella jaettavalle ehtoolliselle kravatti kaulassa?

Kyllä moni voi katsoa nenävartta vinmoon , vaikkewi se ole sen kummenpi
        kuin LLL:n harmaa ´silkkihyivi (toisissa kuvissa ) . se onj selvästi näkyvissä
        Miksi ? siksi kun sellainen oli muoti siihen aikaan esim, 1826 , eikä vielä
        heti jälkeenkään .

ei se mitään pyhitä , oikeesti päinvastoin

• Faktoja faktoja poij

Kovin on heikot faktat möykkääjillä itse pyytävät aina perusteita raamatulla missä viipyy?

• penkistä nousee ääni

GP sanoi joitakin vuosia sitten kristillisyyden levinneen aina Tyynen meren rannikolta Suomen itärajalle.

• lahtelainen1

Faktaa on, että aina on vastustettu uusien tapojen tuomista kristillisyyteen.
        Missä on logiikka nyt, kun nyt ollaankin uusia tapoja tuomassa?
        Ja vielä sellaisia, joilla varmasti hajoitetaan herätysliike.

• su***

Juokaamme aamuteet tai kahvit pullan kanssa Herramme kunniaksi, että olemme saaneet vielä herätä uuteen aamuun. Siinä olisi meille uutta ajatusta synneistänne, jotka ovat yhtä armahdettavia kaikille. Se on todellista Herramme armoa.

• Maailma..

..perkele ja oma kunnia. Miksi niitä vastaan ei taistella kaikin olemassa olevin keinoin esikoisuudessa? Sen sijaan, että esikoiset voisivat hakea yhteistyötä kirkon piirissä olevilta muilta herätysliikkeiltä jotka ovat yhtä lailla vastaan kirkon maallistumista mm. homokysymyksen suhteen he laittavat kaikki paukkunsa taistellakseen kirkkoa vastaan. Kirkko, jonka ohjesääntöinä ainakin vielä ovat kirkkolaki, Lutherin kirjoitukset ja tunnustuskirjat, katekismus ja Raamattu. Kirkon piiristä löytyy vielä suuri joukko kristittyjä ihmisiä, jotka uskovat Jeesuksen sovitustyöhön. Miksi vain pitää paeta, kun pitäisi taistella? Tämä on mielestäni häpeällistä ja juuri nyt, kun kirkko eniten tarvitsisi tukea ja ohjausta.

Esikoislestadiolaisilla on Lestadiuksen saarnat ja Raamattu. Lestadiuksen saarnat ovat kirkon papin kirjoittamia ja 1800-luvulla pitämiä Lapin menninkäisiin uskoville ihmisille. Pelkona on että kun viimeisetkin siteet katkaistaan ulkopuoliseen kristilliseen maailmaan, Siionin muurit rakennetaan niin korkeiksi, että sen sisäpuolella on vain hyviä kristittyjä, jotka voivat paheksua muurin takana olevaa maailmaa sen pahuutta.

Maailma, perkele ja oma liha...

• ei missään

Miksi Jeesus rakensi sen ehtoollisensa VAIN opetuslapsilleen ?

Miksi he piiloutuivat yläsaliin eivätkä avanneet kaikkia ovia ja ikkunoita kaikelle kansalle ?

kuka tietää!

Miksi jotakin harhautunutta kirkkoa pitäisi jotenkin tukea, on oma kysymyksensä?

Kai te ymmärrätte ettei se kirkko ole koskaan ollut mikään Raamatullinen seurakunta !
      Missä Raamatun seurakunnassa oli mitä tahansa populaa joka viis veisasi Jumalan Sanan ohjeista?

• Missään tai ei

Kirkko on ollut ja on osa Kristuksen ruumista siinä missä esikoislestadiolaisuuskin. Esikoislestadiolaisissa on niitä, jotka pelastuvat uskomalla kristuksen sovitustyön omalle kohdalleen. Samoin uskovia löytyy koko maailman ympäri, vaikka se joukko ei suuri olisikaan. Kirkossa on myös samoin uskovia. Esikoislestadiolaisissa on myös paljon niitä, jotka eivät pelastu. Samoin on kaikissa seurakunnissa maailman sivu.

Raamatun historiassa on kaikissa seurakunnissa esiintynyt samalla tavalla jakautunutta väkeä, osa kulkee mukana mutta ei usko. Ihminen on sama ihminen syntiinlankeemuksesta saakka.

Kristus on antanut lähetyskäskynsä viedä evankeliumia koko maailmaan. Kristittyjen tehtävä on kylvää, Jumala niittää. Me emme voi arvostella toisten sieluntilaa, mutta opetusta voimme. Kirkolla on omat suuntauksensa, joita vastaan tässä ajassa on taisteltava. Samoin on esikoisuudessa. Kristittyjen joukon pilkkominen pienempiin ja pienempiin yksiköihin on varmasti sielunvihollisen yksi tavoite. Kun on monta kuppikuntaa, jotka kaikki mielestään oikeassa, voimaa taistella yhteistä vihollista vastaan on vähemmän. Tätä tavoitetta tukee kirkosta erkaantuminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4607
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      82
      3758
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      136
      3242
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2615
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      129
      2534
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2131
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2047
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1820
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1697
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1669
    Aihe