Tammelantorin hintamafia jyllää

käppyrä

Nyt on mansikka-aika ja kaikki näkevät omin silmin, kuinka Tammelantorin hintamafia jyllää. Viime kesänä se jylläsi täysillä. Torihinnat oli sovittu etukäteen. Torimafiosot määrittelivät marjoille hinnan, jota yksikään torimyyjä ei saanut alittaa. Jos joku uskalsi pullikoida vastaan, tuli torimafioso nyrkit ojossa oikomaan tuota onnetonta.

Miksi Tammelantorilla ei tunneta senttejä, vaan hinnat nostetaan aina täydellä tai puolella eurolla? Ja ainahan niitä hintoja nostetaan, ei koskaan lasketa. Lopetin hintamafiosojen takia torituotteiden oston viime kesänä kokonaan. En osta Tammelantorilta enää mitään. Ostan marjat ja maataloustuotteet suoraan tuottajan tilalta.

48

7214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ggffdeerttxx
      • Rezi

Kyllä kuluttaja-asiamies pitäisi puuttua torin toimintaa,, ettei nää kartellit pääse hyppimään silmille. Aamulla isot tukkufirmat määrää, mikä on perunoiden mansikoiden ja muiden tuotteiden hinta. Jos näistä hinnoista livetään, niin seuraavana päivänä ei ole asiaa torille tulla myymään tavaroita.

• Kesäherkku

Paljonko 5 kg:n mansikkalaatikko maksaa?

• Kauppa se on joka...

Siitä vaan kilpailuvirastolle tekmään ilmoitusta hintakartellista.

Torihan on muutenkin menettänyt imagonsa, Ennenvanhaan se oli paikka mihin tuottajat tulivat myymään OMIA tuotteitaan. Nykyään se on paikka missä jobbarit trokaavat toisten hankkimia tuotteita.

• enn osta

En osta periaatteeskaan mitään mansikkaa tuon jobbari touhun takia.Mitähän poimijoille maksetaan vai maksetaanko mitään.Kesän jälkeen sitten tulee kirjoituksia että jäi palkkoja maksamatta.

• trgfdgfdgfd

Ainakin ennen poimijat olivat lapsia, jotka eivät saaneet työstään paljon mitään. Harjoittelijan palkalla mentiin ja se oli muutamia euroja tunnilta.

• en poimi
        trgfdgfdgfd kirjoitti:

Ainakin ennen poimijat olivat lapsia, jotka eivät saaneet työstään paljon mitään. Harjoittelijan palkalla mentiin ja se oli muutamia euroja tunnilta.

Se on edelleen sitä, mutta poimijat on nyt myös ulkomaalaisia, joille maksetaan hädin tuskin lain mukaista palkkaa. Voi vaan kuvitella mitä se majoituksen tasokin on.

• ythgfhfghfg

Niin paljonko se hinta nyt onkaan? Voitaisiin kerätä jotain tilastoa tähän, että missä maksaa minkäkin verran niin tietää mistä käydä ostamassa. Nyt taitaa tosiaan olla mansikka-aika parhaimmillaan ainakin nyt kun lämpimät ilmat tulivat.

• Vanha kääpä12

Vastatkaa nyt torikauppiaat -- jukolauta ????? Hinnat tiskiin!!!!

• ythgfhfghgf

Itse voin käydä katsomassa hintoja joku päivä ja laittaa tänne. Piti käydä jo eilen, mutta unohdin.

• tinki

Juu, olin muuten Jyväskylän torilla viikko sitten ja sain tingittyä mansikkarasian hinnasta 4,50 -> 3,50. Siellä on katsottu huutokauppakeisaria ;)

Onko Tampereella muuten itsepoimintaa millään marjatilalla? Saisi käydä itse poimimassa mansikkansa.

• Hauskaa poimintaa

Itsepoimintaa on Hämeenkyrössä ja Pälkäneellä.
        Katso Aamulehdestä.

Itse poikkesimme tänään Tammelantorilla ja totesimme, että 5 kg:n mansikklaatikko on 5 € kalliimpi kuin Helsingin Kauppatorilla.

• Juokse sinne halpaan
        Hauskaa poimintaa kirjoitti:

Katso Aamulehdestä.

Itse poikkesimme tänään Tammelantorilla ja totesimme, että 5 kg:n mansikklaatikko on 5 € kalliimpi kuin Helsingin Kauppatorilla.

Aja hyvä lapsi Helsinkiin hekemaan mansikkalaatikkosi, mitä täällä itket!!

• ythgfhgfhgf
        Hauskaa poimintaa kirjoitti:

Katso Aamulehdestä.

No paljonko se maksoi?

• Loisto keidas!

On se kiva kun on Tammelantori, on niin kivoja ihmisiä ja aurinkoinen palvelu, oikea keidas kaupungin ytimessä, mahtava paikka.

( ei tuolla mansikkalitran hinnalla kauheasti kaljaa tai tupakkaa saa, mitä sitten mitä joku omastaan pyytää, kaikkihan on vapaaehtoista ostaminen ja myyminen!)

Hyviä tuotteita, todella maistuvaisia on suolaista ja makeaa, kylmää ja kuumaa kaikkea saa ja kaikille on kaikkia, kyllä hermo lepää.

Kiva kun on tuollaisia paikkoja säilytetty ja pidetty, hyvä perinteinen paikka.

Kiitos vielä yrittäjille jotka heräävät hyvin aikaisin ja jaksavat vuodesta toiseen palvella ja yrittää, siinä on nuoremmille mallia miten hommat hoidetaan muutenkin kuin netissä itkemällä.......

Hyvää kesää kaikille!

T. Iloinen torilla kahvittelija

• Tuoreita mansikoita

Kipaiskaapa (jos mahdollista) Hämeenkyrön puolelle mansikkamaalle, itse poimien mansikan hinta 5,- euroa KILO.
      Eikä tarvitse kirota ja viskoa pois näitä mansikkalaatikoiden alimmaisia ja mätiä marjoja !

• trgfdgfdgfd

Ei tuo kyllä mikään kauhean halpa hinta ole kun pitää vielä itse poimia. Sanoisin jopa, että kallis.

• älä aina valita
        trgfdgfdgfd kirjoitti:

Ei tuo kyllä mikään kauhean halpa hinta ole kun pitää vielä itse poimia. Sanoisin jopa, että kallis.

Voit aina olla ostamattakin, mansikoiden ostaminen/syöminen ei ole velvollisuus.

Suomessa on markkinatalous ja hinnat menevät kysynnän ja tarjonnan mukaan. Agitoi itsesi lisäksi kaikki muutkin ostolakkoon, niin kyllä ne hinnat laskevat. Tosin sitä ennen mansikoiden tuottaminen on varmaan loppunut, kuka töitä ilmaiseksi tekisi.

Ai niin, kasvata itse mansikkasi! :)

• trgfdgfdgdf
        älä aina valita kirjoitti:

Voit aina olla ostamattakin, mansikoiden ostaminen/syöminen ei ole velvollisuus.

Suomessa on markkinatalous ja hinnat menevät kysynnän ja tarjonnan mukaan. Agitoi itsesi lisäksi kaikki muutkin ostolakkoon, niin kyllä ne hinnat laskevat. Tosin sitä ennen mansikoiden tuottaminen on varmaan loppunut, kuka töitä ilmaiseksi tekisi.

Ai niin, kasvata itse mansikkasi! :)

Jos poimit itse 5 euroa kilo eli 25 euroa 5 kiloa. Onko siinä mitään järkeä jos voit ostaa niitä valmiiksi poimittuna samaan hintaan?

• alkuviikolla

Loppuviikolla on kalliimmat hinnat kuin alkuviikolla.

• kartelli pyörii

Viime vkl tammelassa 28-30€, nekalan suurjaolla tänään 32€, siis 5kg laatikko. Pitäkööt tunkkinsa..

• refdsfds

Kannattaa ajaa hieman syrjään niin hinnat lähtevät heti tippumaan. Kaupungissa nyhtävät yleensä kovemman hinnan. Usein suoraa mansikkatilalta saa halvemmalla.

• Ei kannata ajaa ....
        refdsfds kirjoitti:

Kannattaa ajaa hieman syrjään niin hinnat lähtevät heti tippumaan. Kaupungissa nyhtävät yleensä kovemman hinnan. Usein suoraa mansikkatilalta saa halvemmalla.

Ei aina marjatilalla halvempaa.ti.16.7.2014 Tammelan torilla kartellihinnat 28€/5kg.Niitty-seppälän marjatilan kesäpuoti Pälkäne 35€/kg.Eli reilusti kalliimpaa marja tilalla.Kallista siellä muukin oli.

• Anonyymi
        refdsfds kirjoitti:

Myykö J. Jaakkola uutta perunaa itse poimien tilaltaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myykö J. Jaakkola uutta perunaa itse poimien tilaltaan?

Ei myy kun tykkäö itse poimia päivästä toiseen perunoita.

• Lähden kauppaan

Hintamafia jyllää myös perunakauppiaiden kesken.
      Torilla on perunan kilohinta niin paljon kallista, jotta minä ainakin ostan "pottuni" kaupasta. Laatukin aivan hyvä. Nyt varmaan joku saattaa hermostua, mutta muistattekos kun markka aikana sai tähän aikaan vuodesta esim kympillä kolme nippua porkkanoita, sipuleita jne.

• Ei se oo marjakaan

Tammelan Torilla virheellisesti mansikkaa pidetään marjana, mutta määritelmän mukaan mansikka on epähedelmä, koska hedelmällä tarkoitetaan vain sikiäimestä muodostunutta solukkoa.
      Tässä mielessä mansikoiden varsinaisia hedelmiä ovat pähkylät eli pienet siemenet pohjusmarjan ulkopinnalla. Mansikat leviävät siementen lisäksi myös rönsyjen avulla.

• epähedelmäinen

Ruotsalaiset lakkasivat heti syömästä mansikkaa, kun heille selvisi, että se on epähedelmä. Reppanat luulivat, että epähedelmä tarkoittaa jotakin myrkyllistä.

• sille ei voi mitään

Mitä sitä ostaa torilta nahistuneita mansikoita,kun suoraan pellosta saa tuoreita ja puhtaita,eikä ole kuskailtu pitkin poikin autossa. Hintakin on paljon alempi kuin torilla. Nytkin tiedän yhden mansikkafarmin jossa 5 kg laatikollisen saa 18 € per loota.Vain tyhmät kaupunkilaiset maksaa ylihintaa puolimädistä mansikoista.

• Muualtakin ostanut

Uhoot vain kun paikka puuttuu mistä saa mansikoita halvalla.
        Perunoista sen verran että Tampere on kallis ainakin kaupoissa perunat arvokkaita.
        Hämeenlinna ym. paikkakunnat myyvät mm.Prismoissa n.1/2 hintaan perunoita Tampereen Prismoihin verrattuna.Lisäksi yleensä parempi laatuisiakin.

• Mansikat ostamatta

Hei
        Missä tämä paikka on?

• jgiuy

Kanta-Häme onkin maatalouspitäjää. Järvetkin muuttuu ojiksi. Kurusta sanottiin , että on Suomen metsäisin kunta.

• Tänään torilla

Paljonkohan on huomenna myynnissä olevien mansikkalaatikoiden pohjalla
      - homeisia, mössääntyneitä ja pilallisia marjoja ? Sen saa tietää, kuka ostaa.
      Tänään klo 13,50 torimyyjät lopettelivat päivän työtänsä ja hämmästyttävän monta kuormalavallista täysine mansikkalaatikoineen pakattiin kuorma-autojen kyytiin. Kuten myös pensasmustikoita ja metsämustikoita.
      Hintamafiasta sen verran, että siikli maksoi tänään 4 euroa kilo !!!!!
      Markka-aikana ei maksanut edes Juhannuksena 24 markkaa kilolta, saatika sitten tähän kyseiseen vuodenaikaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Yllättävää ja positiivista oli se, että yksi torimyyjä "uskalsi" myydä kotimaista Laitilan uuttaperuna siikliä 3 euroa kilo joten kyseiselle myyjälle kymmenen pistettä, ettei ollut "suostunut" hintakartelliin :))))) Arvaatte varmaan, että kyseisellä myyntipisteellä kävi kauppa :))))) Toivottavasti saamme lisää näitä ns vierailevia TÄHTI TORIMYYJIÄ, uskokaapa vaan kyllä me asiakkaat poikkeamme ostoksilla. Puskaradio toimii Tampereellakin, joten tervetuloa uudet torimyynti yrittäjät :) !

• Hintataso sovittu?

Eilen (23.7.2014) Tammelantorilta mansikoiden 5kg laatikkohinnat olivat 28€ halvimmillaan. Tuo 28€ laatikko oli aika varmasti edellisenä päivänä poimittua polkaa, koska olivat jo huonon näköisiksi menneet.

Keskihinta taisi olla 35€/laatikko. Jonkun verran oli 30€/laatikko ja kalleimmat olivat 40€/laatikko! Tinkaus ei juuri onnistunut yhdelläkään kojulla, vaikka useampaa laatikkoa olin ostamassa.

Hinnat herättivät kyllä kysymyksiä. Yleensä tinkaamalla ja useampia tuotteita ostamalla saa alennusta, ihan tuntuvastikin. Ostan mansikkani marketeista tästä lähtien, saa halvemmalla ja tietää mihin raha menee.

• Alice4U

Osaako joku kertoa, onko punaherukkaa jo myynnissä laatikoittain, ja jos, niin mihin hintaan?

• Malttia

Viinimarjakausi on vasta elokuussa.

• MehuMaija

Tänään oli yhdellä myyjällä 5kg:n mustaviinimarjalaatikoita á 28€.

• niityltä
    • mansikat muualta

Oulun torilla sama juttu, kaikilla sama hinta mansikoissa, useana päivän kysytty ja kas kummaa, kaikilla sama hinta.

• Tyytyväinen asiakas

Ihan hävettää miten aikuiset ihmiset ovat näin tietämättömiä asioista. Ensiksi: Torikauppiaat joutuvat maksamaan itsekin mansikoista ja muista marjoista mitä myyvät. Pitäisikö niitä ihmisille ilmaiseksi jakaa? Mitä kukaan tekee tiedolla, mitä jossakin muualla maksaa. Jos Prisman edessä maksaa 20e laatikko ja torilla 35e laatikko, oliko Prisman edessä myytävästä marjassa sitten joku vika kun et sitä ostanut, mutta torilta pitäisi saada samalla hinnalla. Miksi ihmeessä tulla kertomaan kauppiaille tai myyjille kuinka muualla on halvempaa? Miksi et hyvä ihminen ostanut sieltä sitten, oliko siinä kenties jotakin vikaa? Kyllä ainakin omat hoksottimet ovat toimineet, jos joku on myynyt mansikkaa 20e/laatikko ja toinen 40e/laatikko. Jos olet saanut Tammelantorilta huonoa marjaa, älä leimaa heti kaikkia kerralla. Itse olen hakenut yhdestä tietystä paikasta sieltä joka vuosi kaikki marjat ja laatu on ollut todella hyvää. Olen saanut myös rehdisti myytyä mehumarjaa. Kaikki eivät suinkaan harrasta vilunkipeliä.

Opetelkaa aikuiset ihmiset käytöstapoja, niilläkin pärjää pitkälle. On myös varmasti fiksumpaa käydä ilmoittamassa kauppiaalle, jos et ole saanut sellaista marjaa kun olet toivonut. Ainakin asioille voi siten tehdä jotain. Netissä valittaminen ja kiukuttelu ei muuta asiaa pitkällä tähtäimelläkään.

• refdsfsdfs
        Tyytyväinen asiakas kirjoitti:

Ihan hävettää miten aikuiset ihmiset ovat näin tietämättömiä asioista. Ensiksi: Torikauppiaat joutuvat maksamaan itsekin mansikoista ja muista marjoista mitä myyvät. Pitäisikö niitä ihmisille ilmaiseksi jakaa? Mitä kukaan tekee tiedolla, mitä jossakin muualla maksaa. Jos Prisman edessä maksaa 20e laatikko ja torilla 35e laatikko, oliko Prisman edessä myytävästä marjassa sitten joku vika kun et sitä ostanut, mutta torilta pitäisi saada samalla hinnalla. Miksi ihmeessä tulla kertomaan kauppiaille tai myyjille kuinka muualla on halvempaa? Miksi et hyvä ihminen ostanut sieltä sitten, oliko siinä kenties jotakin vikaa? Kyllä ainakin omat hoksottimet ovat toimineet, jos joku on myynyt mansikkaa 20e/laatikko ja toinen 40e/laatikko. Jos olet saanut Tammelantorilta huonoa marjaa, älä leimaa heti kaikkia kerralla. Itse olen hakenut yhdestä tietystä paikasta sieltä joka vuosi kaikki marjat ja laatu on ollut todella hyvää. Olen saanut myös rehdisti myytyä mehumarjaa. Kaikki eivät suinkaan harrasta vilunkipeliä.

Opetelkaa aikuiset ihmiset käytöstapoja, niilläkin pärjää pitkälle. On myös varmasti fiksumpaa käydä ilmoittamassa kauppiaalle, jos et ole saanut sellaista marjaa kun olet toivonut. Ainakin asioille voi siten tehdä jotain. Netissä valittaminen ja kiukuttelu ei muuta asiaa pitkällä tähtäimelläkään.

Sitä sanotaan tinkaamiseksi, että ilmoittaa saavansa muualta halvemmalla.

• llk508
        Tyytyväinen asiakas kirjoitti:

Ikävä kyllä,mansikoita,puolukoita.Päältä kaunis,sisältä silkkoa ------
        2 kertaa.Paikalla ei välttämättä ole viljelijä vaan välittäjä.Torikauppa ei
        ole sitä kuin ennen.Tori on täynnä välittäjiä,jotka ostavat tuotteet viljeliöiltä ja myyvät ne torilla.Kysy aina kauppiaalta,omaa tuotantoa.?

• Hintatietoinen

Viinimarjat tänään 25€/laatikko
      3 ltr kotimaisia kanttarelleja 10 £, ei paha.

• sukurutstaitutaa

En oo syönyt mansikkaa. Enkä syö.

• miksimiksi

Yksi torimyyjä suuttui jo tällä palstalla, kun kirjoittajat kertoivat faktoja torihinnoista ja marjojen laadusta. MIksi hän suuttui?

• kantsiii

Kymppi ei ole paha hinta kanttarellista kolme litraa. Viinimarjojenkin hinta näyttää sopivalta, jos ovat hyviä. Tosin mehustukseen käy huonnmmatkin. Mehuista saa poreilevaa kun käyttää vetenä SodaStream limpsa konetta.

• Anonyymi

Ruotsalaista pensasmustikkaa Tammelan torilla? Miksi laatikoista on revitty tuottajatiedot pois?
      Miksi torilla ei ole Puolalaista pensasmustikkaa myytävänä vaikka Puola Euroopan suurin pensasmustikan tuottaja maa?
      Eihän kukaan Tammelan torilla koskaan tee vilppiä koska kaikki myyjät ovat viljelijöitä?

• Anonyymi

Tuo käyminen on vapaaehtoista,
      Älä hyvä lapsi mene sinne,
      miksi käyt siellä` ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      70
      2372
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1558
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1335
    4. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      71
      1329
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      128
      1217
    6. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      140
      1072
    7. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1031
    8. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      70
      1018
    9. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      120
      978
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      73
      969
    Aihe