MIKSI ON VAIKEATA SIIRTYÄ OIKEALLE??????????????????????????

Ajelin eilen Tampereen moottoritietä, kun eteeni tuli eräs akan ohjaama auto vasemmalle kaistalle eikä siirtynyt ohituksen jälkeen oikealle vaikka vilkutin valoja ja tööttäsin torvella ja etäisyys seuraavaan ohitettavaan rekkaan oli useita satoja metrejä. Olin pakotettu rikkomaan lakia ja ohitin oikealta ja hyvin ehdin takaisin vasemmalle ennen rekkoja.

Tuollaisilta kuljettajilta kortti pois, kun ei tiedä mitä varten on vasenkaista moottoriitellä.

41

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mihin kiire?

      Millä perustelit sen pakon, oliko sinulla kiire tai jokin muu hyvä syy?

      Noudatitko nopeusrajoitusta ja turvavälisääntöjä, koska silloinhan kaistanvaihtosi ei ollut edes turha?

      Jos vasemmalla ajaa joku "nukkuva" yksin selkeästi sallittua alhaisemalla tilannenopeudella voit soittaa 112 ja ilmoittaa dementikosta, moottoritiellä vasemmalla kaistalla turhaan (vrt. turvallisesti vasemmalla) ajava toimii sääntöjen vastaisesti.

      • tosiautomiesolen

        Tuskin sieltä kukaan tulisi auttamaan asiaan että parempi toimia omin päin oman käden oikeudella


      • kansankynttilät nuri

        hieno vinkki, kaikki soittelemaan hätäkeskukseen kun joku töpeksii liikenteessä. Melkoinen ruuhka tulossa keskukseen.


      • tosiautomiesolen
        kansankynttilät nuri kirjoitti:

        hieno vinkki, kaikki soittelemaan hätäkeskukseen kun joku töpeksii liikenteessä. Melkoinen ruuhka tulossa keskukseen.

        JOOO ei taida ehtiä muuhun vastaamaankaan kuin puheluihin töpeksivistä autoilijoista. Saa jäädä sydänkohtauksen saanut mummon apua soittava henkilö linjoille jonoon


    • ewsr4fgeeeee

      Näitä tapaa kyllä tienpäällä tosi usein, on se kumma kun vasemmalle kaistalle jäädään kuhnimaan, pitäisi palata oikealle kaistalle mutta ei.

      Mitä noista välittää loppujenlopuksi, ajetaan oikealta ohi niin
      kaikki on tyytyväisiä. Se on ainoa ratkaisu mikä toimii ja korjaa asian.

      Eri asia jos taakse tuleva ei osaa käyttäytyä niin paskan väliä taas,
      antaa sen muhia siellä oikein kunnolla.

      • metsäkansan tarinaa

        hienoa, kostonmenttaliteettiä teillemme ja kouluttamisen iloa kaikille.
        Keski-Euroopassa jos takaa tulija vilkauttaa valoja, niin hituri siirtyy sivuun oli nopeus vaikka kuinka paljon yli sallitun, mutta Suomen älykkäässä ja niin joviaalisessa kulttuurissa vilkutellaa jarruvaloja ja hidastetaan vauhtia entisestään. Kysynkin kumpi tapa on sivistyneempi, tuvallisempi ja järkevämpi?


      • uijokla
        metsäkansan tarinaa kirjoitti:

        hienoa, kostonmenttaliteettiä teillemme ja kouluttamisen iloa kaikille.
        Keski-Euroopassa jos takaa tulija vilkauttaa valoja, niin hituri siirtyy sivuun oli nopeus vaikka kuinka paljon yli sallitun, mutta Suomen älykkäässä ja niin joviaalisessa kulttuurissa vilkutellaa jarruvaloja ja hidastetaan vauhtia entisestään. Kysynkin kumpi tapa on sivistyneempi, tuvallisempi ja järkevämpi?

        Kummatkin ovat huonoja. Takaa tuleva odottaa rauhassa, että ensin ohittava saa ohituksensa normaalisti loppuun ilman poukkaamista suoraan ohitetun eteen. Kaikenlaiset valojen välkytykset täysin turhia.


      • tosiautomiesolen
        metsäkansan tarinaa kirjoitti:

        hienoa, kostonmenttaliteettiä teillemme ja kouluttamisen iloa kaikille.
        Keski-Euroopassa jos takaa tulija vilkauttaa valoja, niin hituri siirtyy sivuun oli nopeus vaikka kuinka paljon yli sallitun, mutta Suomen älykkäässä ja niin joviaalisessa kulttuurissa vilkutellaa jarruvaloja ja hidastetaan vauhtia entisestään. Kysynkin kumpi tapa on sivistyneempi, tuvallisempi ja järkevämpi?

        Tuohon on meillä vielä pitkä matka. Meillä vaan tehdään kiusaa toiselle


    • akj1

      miksi sitten SINÄ saisit pitää korttisi jos "akalta" pitäisi ottaa kortti pois?

      tieliikennelaissa ei tietääkseni ole kohtaa jossa sanotaan "vaihdettava kaistaa, jos takana olija vilkuttaa valoja ja tööttäilee" vai onko?

      Kuka tässä tilanteessa pakotti rikkomaan lakia?

      • ^^^^^^^^

        Ju ei ole kerrottu tieliikennelaissa, mutta Tieliikenneasetuksessa se on kerrottu. Ajokortin haltijan pitäisi olla niistä selvillä.
        Tässä lainaus:
        "7 § (29.4.1994/328)

        Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."


      • tosiautomiesolen

        Sanotaan kyllä ettei vasemmalle kaistalle saa jäädä asumaan

        Lue ensin tieliikennelaki ja kirjoita vasta sitten


      • Jos lakia luetaan niin sanotaan siellä että ajoneuvoa on kuljetettava pääsääntöisesti tien oikeanpuoleisella kaistalla ja jossain sanotaan myös ettei saa tarperttomasti estää liikenettä!


      • veio
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Ju ei ole kerrottu tieliikennelaissa, mutta Tieliikenneasetuksessa se on kerrottu. Ajokortin haltijan pitäisi olla niistä selvillä.
        Tässä lainaus:
        "7 § (29.4.1994/328)

        Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

        Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

        Niinpä. Vapaalla.
        Vasenta käytetään niin kauan kuin ohitus jatkuu. Oikealle palatessa pitää jäädä turvaväli ja paljon enemmän eteen ja taakse.


    • On se niin aikeaaa

      Kaikki nyt vaan eivät osaa! Peilit on ovat meikkaamista varten ja tolloille perässä roikkujille voi vähän tehdä kiusaakin. Tampereella tulkitaan pykäliä ja sääntöjä ja liikenteen sujuvuus on toisarvoinen seikka.
      Täällähän ne asiat selviää ja voi yrittää saada myötätuntuo öykkäri maiselle muiden opettamiskäytökselleen.

      • akj1

        Mahtavia asiantuntijoita tällä palstalla!


      • tosiautomiesolen

        Kai tuossa minunkin tapauksessa tuo narsisti akka vain katseli itseään peillistä eikä muuta liikennettä


    • asenne kohdallaan

      Akalla on ollut oikeaa asennetta. Jos minä olen ohittamassa suurinta sallittua nopeutta, ja joku alkaa takana tööttäilemään ja vilkuttelemaan valoja, herättää se lähinnä pientä hilpeyttä ja pidennetyn turvavälin jättämistä ohitettavaan. Hälyytysajoneuvot ovat asia erikseen, mutta tavalliset tampiot saavat samalla mitalla takaisin **ttuilua.

      • tosiautomiesolen

        "Akalla on ollut oikeaa asennetta. Jos minä olen ohittamassa suurinta sallittua nopeutta, ja joku alkaa takana tööttäilemään ja vilkuttelemaan valoja, herättää se lähinnä pientä hilpeyttä ja pidennetyn turvavälin jättämistä ohitettavaan."

        Oletko sinä joku poliisi???????

        Ei meille kuulu poliisin tehtävät poliiseille maksaa valtio meidän verorahoista ruhtinaallista palkkaa, jotta kyttäävät puskassa kuka ajaa kilometrinkin yli ja näin kerää rahaa valtion pohjattomaan kassaan.

        Me emme ole poliiseja eikä meille kuulu mitä vautia toinen ajaa. Minä annan aina tietä ajakoon ylinopeutta tai ei


      • veio
        tosiautomiesolen kirjoitti:

        "Akalla on ollut oikeaa asennetta. Jos minä olen ohittamassa suurinta sallittua nopeutta, ja joku alkaa takana tööttäilemään ja vilkuttelemaan valoja, herättää se lähinnä pientä hilpeyttä ja pidennetyn turvavälin jättämistä ohitettavaan."

        Oletko sinä joku poliisi???????

        Ei meille kuulu poliisin tehtävät poliiseille maksaa valtio meidän verorahoista ruhtinaallista palkkaa, jotta kyttäävät puskassa kuka ajaa kilometrinkin yli ja näin kerää rahaa valtion pohjattomaan kassaan.

        Me emme ole poliiseja eikä meille kuulu mitä vautia toinen ajaa. Minä annan aina tietä ajakoon ylinopeutta tai ei

        Se kuuluu paljonkin miten toiset ajaa. Liikenne on yhteispeliä ja muiden väärä toiminta vaarantaa turvallisuutta.

        Jos luulet että alan sinun kynnysmatoksesi liikenteessä, niin unta näet. Jos vaarannat turvallisuuteni puistossa tai sitten liikenteessä, aivan sama, niin huolehdin siitä että saat katua. Takaan että se tulee tekemään kipeää.


      • 29v/50000km/v
        tosiautomiesolen kirjoitti:

        "Akalla on ollut oikeaa asennetta. Jos minä olen ohittamassa suurinta sallittua nopeutta, ja joku alkaa takana tööttäilemään ja vilkuttelemaan valoja, herättää se lähinnä pientä hilpeyttä ja pidennetyn turvavälin jättämistä ohitettavaan."

        Oletko sinä joku poliisi???????

        Ei meille kuulu poliisin tehtävät poliiseille maksaa valtio meidän verorahoista ruhtinaallista palkkaa, jotta kyttäävät puskassa kuka ajaa kilometrinkin yli ja näin kerää rahaa valtion pohjattomaan kassaan.

        Me emme ole poliiseja eikä meille kuulu mitä vautia toinen ajaa. Minä annan aina tietä ajakoon ylinopeutta tai ei

        Oletko sinä joku poliisi? jos joku ajaa vasenta kaistaa niin sitten ajaa. Älä sinä ala opettamaan ja neuvomaan miten kuuluu muitten ajella, varsinkaan jos ajavat liikennesääntöjen mukaisesti. Asenteestasi kyllä huokuu se että sinä et muita väistele, vaikka muuta väität.


      • 280E
        tosiautomiesolen kirjoitti:

        "Akalla on ollut oikeaa asennetta. Jos minä olen ohittamassa suurinta sallittua nopeutta, ja joku alkaa takana tööttäilemään ja vilkuttelemaan valoja, herättää se lähinnä pientä hilpeyttä ja pidennetyn turvavälin jättämistä ohitettavaan."

        Oletko sinä joku poliisi???????

        Ei meille kuulu poliisin tehtävät poliiseille maksaa valtio meidän verorahoista ruhtinaallista palkkaa, jotta kyttäävät puskassa kuka ajaa kilometrinkin yli ja näin kerää rahaa valtion pohjattomaan kassaan.

        Me emme ole poliiseja eikä meille kuulu mitä vautia toinen ajaa. Minä annan aina tietä ajakoon ylinopeutta tai ei

        Taidat juuri itse toimia poliisina tuolla tiellä.


    • Ei heru sympatiaa

      Vasentakin kaistaa ajetaan myös maksimissaa suurinta sallittua. Ylinopeusyrjöjen on turha vinkua täällä että suurinta sallittua ovat tiellä.

      • kerrostalokyttääjä?

        toisten tehtävä ei ole toimia kotipoliiseina, vaan huolehtia että itse toimii muitakin ajatellen ja tekee liikenteestä joustavaa, eikä tukosta vasenta kaistaa raivopäissään ja opetusmielessä. Sellainen ei ole kenenkään etu, eikä taatusti ole turvallista tai "opeta" muita muuttamaan ajoaa sinun mielesi mukaiseksi.


    • juu---

      Muistelen, että joskus 80-luvulla alla oli melkoisen uraherkkä auto, ja tiessä oli isot urat, ja tie oli jäinen, silloin en kerta kaikkiaan uskaltanut siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle. Muita syitä en keksi miksi ei voisi siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle, mutta tuo mainittu syy oli mielestäni ihan pätevä.

      • neron logiikkaa

        juu vaarallisella autollahan pitää ohittaa kokoajan ja ajaa vain motareila suurtanopeutta pelkästään ohituskaistalla.


    • Rapa tuulilasissa

      Kelpaisiko syyksi, että laillisella nopeudella ohittava ei vielä ole edennyt niin pitkälle, että ohitettavaan olisi riittävä väli ja siksi ajaa vielä muutaman sekunnin vasenta kaistaa ennen palaamistaan oikean puoleiselle kaistalle?

      Monet kyvyttömät eivät osaa hahmottaa ajoneuvon liikkumista enää kun nopeus nousee yli viidenkympin kaupunkinopeuden ja siksi motarilla tempaisevat lähes ohitettavan etupuskuriin kiinni palatessaan oikealle.

    • oikealta ohittaja

      Määäkin vetäsin motarilla oikealta ohi yhdestä peugeotista mikä siirtyi vasemmalle kaistalle ilman vilkkua mun eteen ja juuttui sitten siihen.

      Myönnän että tulin takaa hieman lujempaa kuin laki sallii ja pökötin kuski varmaan ajatteli vähän opettaa noudattamaan rajoituksia. Mutta sen verran törpösti se siihen jätti itsensä vasemmalle vaikka oikealla kaistalla ei ollut ketään kilometrin matkalla.

      Heti kun olin oikealta painanut ohi niin siellähän ne pökötin valot vilkkuivat merkiksi siitä että mun olisi pitänyt jäädä kuppaamaan sen taakse.

      (...joo ja mulla ei oo bemaria, vaan paljon parempi ja nopeempi peli)

    • bwayne

      Jos se ajaa vasenta kaistaa suurinta sallittua nopeutta, niin mitä käytännön merkitystä sillä on? Et sinä sen nopeammin perille pääse. Sinä et saa ajaa ylinopeutta.

      • hosu-hosu-hosu

        Voi kun kaikki ymmärtäisivät tuon että liikennesäännöt koskevat myös heitä itseään sen sijaan että luulevat ettei hosuminen toisia vaarantaen olisi sekin asenteeltaan kotipoliisitoimintaa.

        Kukin vuorollaan ja kun tie on vapaa niin sitten saa kiiruhtaa taas turvallisesti seuraavaan jononpähän ilman että siitä aiheutuisi kenellekään haittaa.

        Hyvä kuljettaja ei aiheuta vaaratilanteita vaikka ajaisi 250 km/h. Huono kuljettaja kykenee kolaroimaan millä tahansa nopeudella.


      • pieni ajatus väliin

        Hienoa, kotipoliisin päiväkirjastako tuon kaneetin nappasit?
        Ei ole muiden tehtävä valvoa ja rajoittaa vapaata liikkumista, poliisi on sitä varten jos se näkeen tarpeelliseksi puuttua asiaan. Eihän edes poliisi puutu tai moiti jos motarilla ajetaan 130 km/h.
        Kyllä sivistysmaissa autolijat ovat fiksuja kun antavat välittömästi tilaa nopeammalle oli vauhti mikä hyvänsä. Ja liikenne soljuu mukavasti ja turvalisesti eteenpäin, mutta täällä on aina joku joka tukkii tiet ja ajaa tilanteeseen ja rajoitukseen nähden liian hiljaa ja kymmet muut kärsivät siitä. Itsekkyys on suomalaisen tuho ihan joka asiassa ja se näkyy jo työelämässä.


    • luuserit tukostaa

      ensin kerätään letka perään ja sitten ei uskalleta mennä oikealle kaistalle ettei jää pussiin, näinhän se menee. Jos jokainen menisi heti oikealle kaistalle, niin sieltä pääsisi helposti takaisin ohituslinjalle, mutta eihän nämä talouspossukuskit sitä ymmärrä.
      Suomalainen ei se vaan osaa ottaa muita huomioon, vaan liikenteessä pitää olla kusipää ja juntti. Liekö kotiolot tai pomo syynä kun pitää edes jossain päästä näyttämään kuka määrää tahdin.

    • muualla onnistuu

      Kyllähän tuo toisten huomioiminen ja erityisesti moottoritiellä väistäminen sujuu melko hyvin esimerkiksi Ruotsissa ja Saksassa.

      Itse annan aina tilaa takaa tuleville taajamassa ja maanteillä. Ei satuta minua yhtään jos joku haluaa (pääsee) ohitseni.

      Ajan lähes poikkeuksetta reippaasti ja paikoitellen "urheilullisesti" joten minusta myös tuntuu että kaikki ovat edessäni tientukkona. MUTTA kenenkään eteen en kehtaisi ikinä jäädä tumpeloimaan samalla tapaa miten päivittäin jotkut tekevät.

      Olen myös opetellut sen, etten (enää) tule kenenkään takapuskuriin roikkumaan kiinni, vaan pidän selkeän turvavälin ja en painosta väistämään. Fiksu autoilija edessä kyllä näkee peileistään että joku haluaa ohitse.

      • tosiautomiesolen

        Saksassa olisikin iso sakko jos jää vasemmalle kaistalle tukoksi.


        Sama myös meille


    • näinpäin

      Suurempi ongelma on se, että oikealle siirrytään mielipuolisen nopeasti.
      Ilmeisesti katseltu liikaa formuloita.

      • ---

        Yleensä nämä vasemman kaistan tukot pistää tasan 120kmh vakionopeudensäätimeen ja kaaharit kun ajaa 130 niin niillä palaa hermo


    • Siis nyt itse ajaen ja poikasi ajamana törmäsitte molemmat samaan tilanteeseen??
      Ajelet nyt ilmeisesti niitä kuuluttamiasi ylinopeuksia.

      Pieni vinkki kun kirjoitat, jätä caps lockilla kirjoittelu pois,
      jätä myös huorittelu ja muu haukkuminen pois,
      tälläiset tullaan poistamaan oli sitten aloituksesi asiallinen tai ei.

      • Missä mainittiin ylinopeus??? Oli puhe vain vasemmalla kaistalla ajamisesta


        Miksi minua saa haukkua ja nimitellä eikä poisteta mutta jos minä vähän arvostelen jotain poistetaan. MIKSI NÄIN????


      • autoilija kirjoitti:

        Missä mainittiin ylinopeus??? Oli puhe vain vasemmalla kaistalla ajamisesta


        Miksi minua saa haukkua ja nimitellä eikä poisteta mutta jos minä vähän arvostelen jotain poistetaan. MIKSI NÄIN????

        Meneppäs nyt hiukan itseesi.
        Kyllä olen poistanut sinua koskevat haukkumiset siinä missä sinun muita haukkuvat viestit, tasavertaista on.
        Älä kirjoita tänne näistä enään, sillä tämä ei ole näiden asioiden hoitoa varten.
        Tarvittaessa jos koet kokeneesi vääryyttä niin tee asiasta ilmoitus ilmoituslomakkeen kautta.


      • autoilija kirjoitti:

        Missä mainittiin ylinopeus??? Oli puhe vain vasemmalla kaistalla ajamisesta


        Miksi minua saa haukkua ja nimitellä eikä poisteta mutta jos minä vähän arvostelen jotain poistetaan. MIKSI NÄIN????

        ps lue ajatuksella seuraava avaus, toimi sääntöjen mukaan
        niin ei pitäisi ongelmia ilmetä.
        Lue ks avaus loppuun saakka.

        Keskustelupalstan sääntöjä muistin virkistämiseksi
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12437935


    • 1+7

      Tämä sama ajatusten Mätäojakohan se oli aamulla vähän ennen yhdeksää liikkeellä Tarvontiellä. Ajelin siellä alkupään satasen alueella cruise päällä, asetettuna niin, että todellinen nopeus oli 100-101 km/h (mittarin näyttö tarkistettu sekä käsi-gepsin, navigaattorin että näyttötaulujen avulla). Edellä ajoi toinen kaveri ilmeisesti myös cruisella, kun nopeus oli niin tasainen, mutta ilmeisesti 1-2 km/h alemmas asetettuna. Hivuttauduin siinä sitten hiljakseen vasemmalle kaistalle, kun olisi muuten pitänyt mennä kaverin takapuskurista läpi. Ohitus tietysti kesti aika kauan, kun nopeusero oli melko pieni; eikös takapuskuriin ilmesty joku bemaripelle ja aloita diskovaloshown.
      Tiedoksi bemaripellelle: en väistele sinunkaltaisiasi tuollaisessa tilanteessa. Pääset ohi sitten aikanaan, kun minun ja ohitettavan väli on kasvanut tarpeeksi pitkäksi, että voin häntä häiritsemättä ja muutenkin turvallisesti vaihtaa oikealle.

      • ---

        Itse otan cruisesta 1km/h pois tuollaisessa tilanteessa niin bemarikuski on pussitettu taakse


    Ketjusta on poistettu 35 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      132
      2091
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      375
      1558
    3. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1166
    4. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      108
      972
    5. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      126
      969
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      92
      933
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      918
    8. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      848
    9. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      798
    10. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      20
      794
    Aihe