Uusi kasvi heti uuteen ruukkuun?

332632

Ostin juuri viirivehkan ja traakipuun jotka ovat kaupan (plantagenin) pohjareikäisessä muoviruukussa. Nyt laitoin vain lautaset alle. Ruukut näyttävät melko pieniltä kasvien kokoon nähden niin mietin laitetaanko ne yleensä heti isompaan ruukkuun kotiintuotaessa?

Nyt ei taida olla enää paras vuodenaika ruukun/mullanvaihdolle ja ainakin vaikuttavat hyvinvoivalta nykyisissä ruukuissa. Voiko ne huoletta pitää siinä kaupan ruukussa kevääseen asti ja vasta silloin vaihtaa isompaan? Kun se liika ruukun/mullanvaihto ei varmaan myöskään ole niin hyvä asia.

Ei noita ksveja oo tullut aiemmin paljon itse hoidettua joten en tiedä mikä olis paras käytäntö.

2

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Draaggibuu

Minä olen traakkipuun vannoutunut tappaja.Sanovat että on helppo kasvi,mutta kaikkea muuta.

Sain traakkipuun lahjaksi viimeksi pari vuotta sitten.Se oli istutettu lasimaljakkoon,joka oli täytetty kastelugeelipallukoilla.Oli oikein hyvinvoiva ja minä tietenkin päätin istuttaa tavalliseen kaupan multaan ja hengittävään saviruukkuun.Kuukauden päästä kasvi oli vainaa.

Vaikuttaa että traakkipuu vaatii tiiviin ja aina kostean istutusalustan.Tavallinen hötökukkamulta ei varmaan sellaisenaan käy.
      Pitkällisten rahaa haaskanneiden kokeilujen jälkimainingeissa,istutan nykyään helposti lehtensä pudottavan kasvin hiekka-multaan,jossa on savea seassa pitämässä kosteutta.
      Olen siis ottanut ihan savisesta ja perusparannellusta kukkapelnkistäni kukkamullat näille herkisteleville kasveille.Samaa savimultaa käytän itseasiassa hiukan kaikille kasveille.

En paljon ruukkuja vaihtele tai lannoita kummemmin.Kasvini ovat hiukan kaljuja,mutta muutoin hyvinvoipia.Kasvien kaljuus on haluttua kun vanhassa talossani on pienet ikkunat ja haluan valoa myös sisälle.Esim sisällä olevista pelargonioista nypin kaikki ylimääräiset lehdet pois.

• Parempaan multaan

Nyt on ihan hyvä aika laittaa kasvisi parempaan multaan isompaan ruukkuun.
      Ostoruukussa, siinä muovisessa, on multa ravinneköyhää, jos sitä edes mullaksi voi sanoa. Ravinneköyhyys näkyy pian lehdissä erilaisina oireina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4960
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      95
      2794
    3. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      43
      2786
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      199
      2392
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      28
      1994
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1949
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1560
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1481
    9. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1299
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      362
      1298
    Aihe