Uusi kasvi heti uuteen ruukkuun?

332632

Ostin juuri viirivehkan ja traakipuun jotka ovat kaupan (plantagenin) pohjareikäisessä muoviruukussa. Nyt laitoin vain lautaset alle. Ruukut näyttävät melko pieniltä kasvien kokoon nähden niin mietin laitetaanko ne yleensä heti isompaan ruukkuun kotiintuotaessa?

Nyt ei taida olla enää paras vuodenaika ruukun/mullanvaihdolle ja ainakin vaikuttavat hyvinvoivalta nykyisissä ruukuissa. Voiko ne huoletta pitää siinä kaupan ruukussa kevääseen asti ja vasta silloin vaihtaa isompaan? Kun se liika ruukun/mullanvaihto ei varmaan myöskään ole niin hyvä asia.

Ei noita ksveja oo tullut aiemmin paljon itse hoidettua joten en tiedä mikä olis paras käytäntö.

2

283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Draaggibuu

Minä olen traakkipuun vannoutunut tappaja.Sanovat että on helppo kasvi,mutta kaikkea muuta.

Sain traakkipuun lahjaksi viimeksi pari vuotta sitten.Se oli istutettu lasimaljakkoon,joka oli täytetty kastelugeelipallukoilla.Oli oikein hyvinvoiva ja minä tietenkin päätin istuttaa tavalliseen kaupan multaan ja hengittävään saviruukkuun.Kuukauden päästä kasvi oli vainaa.

Vaikuttaa että traakkipuu vaatii tiiviin ja aina kostean istutusalustan.Tavallinen hötökukkamulta ei varmaan sellaisenaan käy.
      Pitkällisten rahaa haaskanneiden kokeilujen jälkimainingeissa,istutan nykyään helposti lehtensä pudottavan kasvin hiekka-multaan,jossa on savea seassa pitämässä kosteutta.
      Olen siis ottanut ihan savisesta ja perusparannellusta kukkapelnkistäni kukkamullat näille herkisteleville kasveille.Samaa savimultaa käytän itseasiassa hiukan kaikille kasveille.

En paljon ruukkuja vaihtele tai lannoita kummemmin.Kasvini ovat hiukan kaljuja,mutta muutoin hyvinvoipia.Kasvien kaljuus on haluttua kun vanhassa talossani on pienet ikkunat ja haluan valoa myös sisälle.Esim sisällä olevista pelargonioista nypin kaikki ylimääräiset lehdet pois.

• Parempaan multaan

Nyt on ihan hyvä aika laittaa kasvisi parempaan multaan isompaan ruukkuun.
      Ostoruukussa, siinä muovisessa, on multa ravinneköyhää, jos sitä edes mullaksi voi sanoa. Ravinneköyhyys näkyy pian lehdissä erilaisina oireina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      205
      2476
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      95
      1745
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      186
      1518
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      14
      1425
    5. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      254
      1261
    6. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      45
      1168
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      44
      1059
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      98
      929
    9. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      52
      867
    10. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      865
    Aihe