Uusi kasvi heti uuteen ruukkuun?

332632

Ostin juuri viirivehkan ja traakipuun jotka ovat kaupan (plantagenin) pohjareikäisessä muoviruukussa. Nyt laitoin vain lautaset alle. Ruukut näyttävät melko pieniltä kasvien kokoon nähden niin mietin laitetaanko ne yleensä heti isompaan ruukkuun kotiintuotaessa?

Nyt ei taida olla enää paras vuodenaika ruukun/mullanvaihdolle ja ainakin vaikuttavat hyvinvoivalta nykyisissä ruukuissa. Voiko ne huoletta pitää siinä kaupan ruukussa kevääseen asti ja vasta silloin vaihtaa isompaan? Kun se liika ruukun/mullanvaihto ei varmaan myöskään ole niin hyvä asia.

Ei noita ksveja oo tullut aiemmin paljon itse hoidettua joten en tiedä mikä olis paras käytäntö.

2

483

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Draaggibuu

Minä olen traakkipuun vannoutunut tappaja.Sanovat että on helppo kasvi,mutta kaikkea muuta.

Sain traakkipuun lahjaksi viimeksi pari vuotta sitten.Se oli istutettu lasimaljakkoon,joka oli täytetty kastelugeelipallukoilla.Oli oikein hyvinvoiva ja minä tietenkin päätin istuttaa tavalliseen kaupan multaan ja hengittävään saviruukkuun.Kuukauden päästä kasvi oli vainaa.

Vaikuttaa että traakkipuu vaatii tiiviin ja aina kostean istutusalustan.Tavallinen hötökukkamulta ei varmaan sellaisenaan käy.
      Pitkällisten rahaa haaskanneiden kokeilujen jälkimainingeissa,istutan nykyään helposti lehtensä pudottavan kasvin hiekka-multaan,jossa on savea seassa pitämässä kosteutta.
      Olen siis ottanut ihan savisesta ja perusparannellusta kukkapelnkistäni kukkamullat näille herkisteleville kasveille.Samaa savimultaa käytän itseasiassa hiukan kaikille kasveille.

En paljon ruukkuja vaihtele tai lannoita kummemmin.Kasvini ovat hiukan kaljuja,mutta muutoin hyvinvoipia.Kasvien kaljuus on haluttua kun vanhassa talossani on pienet ikkunat ja haluan valoa myös sisälle.Esim sisällä olevista pelargonioista nypin kaikki ylimääräiset lehdet pois.

• Parempaan multaan

Nyt on ihan hyvä aika laittaa kasvisi parempaan multaan isompaan ruukkuun.
      Ostoruukussa, siinä muovisessa, on multa ravinneköyhää, jos sitä edes mullaksi voi sanoa. Ravinneköyhyys näkyy pian lehdissä erilaisina oireina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      302
      1239
    2. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      309
      1193
    3. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      50
      958
    4. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      88
      931
    5. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      106
      909
    6. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      101
      889
    7. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      111
      742
    8. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      14
      618
    9. Miten vaikuttaa

Jos kaivatustasi on moni muukin kiinnostunut?
      Ikävä
      64
      588
    10. Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"

Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh
      Suomalaiset julkkikset
      3
      577
    Aihe