Uusi kasvi heti uuteen ruukkuun?

332632

Ostin juuri viirivehkan ja traakipuun jotka ovat kaupan (plantagenin) pohjareikäisessä muoviruukussa. Nyt laitoin vain lautaset alle. Ruukut näyttävät melko pieniltä kasvien kokoon nähden niin mietin laitetaanko ne yleensä heti isompaan ruukkuun kotiintuotaessa?

Nyt ei taida olla enää paras vuodenaika ruukun/mullanvaihdolle ja ainakin vaikuttavat hyvinvoivalta nykyisissä ruukuissa. Voiko ne huoletta pitää siinä kaupan ruukussa kevääseen asti ja vasta silloin vaihtaa isompaan? Kun se liika ruukun/mullanvaihto ei varmaan myöskään ole niin hyvä asia.

Ei noita ksveja oo tullut aiemmin paljon itse hoidettua joten en tiedä mikä olis paras käytäntö.

2

449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Draaggibuu

Minä olen traakkipuun vannoutunut tappaja.Sanovat että on helppo kasvi,mutta kaikkea muuta.

Sain traakkipuun lahjaksi viimeksi pari vuotta sitten.Se oli istutettu lasimaljakkoon,joka oli täytetty kastelugeelipallukoilla.Oli oikein hyvinvoiva ja minä tietenkin päätin istuttaa tavalliseen kaupan multaan ja hengittävään saviruukkuun.Kuukauden päästä kasvi oli vainaa.

Vaikuttaa että traakkipuu vaatii tiiviin ja aina kostean istutusalustan.Tavallinen hötökukkamulta ei varmaan sellaisenaan käy.
      Pitkällisten rahaa haaskanneiden kokeilujen jälkimainingeissa,istutan nykyään helposti lehtensä pudottavan kasvin hiekka-multaan,jossa on savea seassa pitämässä kosteutta.
      Olen siis ottanut ihan savisesta ja perusparannellusta kukkapelnkistäni kukkamullat näille herkisteleville kasveille.Samaa savimultaa käytän itseasiassa hiukan kaikille kasveille.

En paljon ruukkuja vaihtele tai lannoita kummemmin.Kasvini ovat hiukan kaljuja,mutta muutoin hyvinvoipia.Kasvien kaljuus on haluttua kun vanhassa talossani on pienet ikkunat ja haluan valoa myös sisälle.Esim sisällä olevista pelargonioista nypin kaikki ylimääräiset lehdet pois.

• Parempaan multaan

Nyt on ihan hyvä aika laittaa kasvisi parempaan multaan isompaan ruukkuun.
      Ostoruukussa, siinä muovisessa, on multa ravinneköyhää, jos sitä edes mullaksi voi sanoa. Ravinneköyhyys näkyy pian lehdissä erilaisina oireina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      67
      2277
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      230
      2182
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1488
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      22
      1292
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      21
      1242
    6. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1200
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      121
      1175
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      969
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      959
    10. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      909
    Aihe