Ilmoittautuminen poissaolevaksi

Naopu

Hei!

Minulla on hyvät fiilikset, pääsin neljännellä hakukerralla lopulta haluamaani yliopistoon! Mutta mutta.. En kuitenkaan haluaisi sattuneista syistä aloittaa vielä tänä vuonna opintoja.

Yliopistohaku-sivuilla on vaihtoehtona vain joko ottaa opiskelupaikka vastaan, tai olla ottamatta. Eli otanko opiskelupaikan vastaan, ja myöhemmin olen erikseen yhteydessä yliopistooni poissaolevaksi ilmoittautumisen yhteydessä?

Eli rautalangasta väännettynä: opiskelupaikan otan ensin vastaan, sitten poissaolevaksi ilmoittautuminen on eri prosessi?

8

521

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • austerism1

"opiskelupaikan otan ensin vastaan, sitten poissaolevaksi ilmoittautuminen on eri prosessi? "

Noinjuuri. Jos paikan saat, otat sen vastaan.

Nykysysteemissähän opiskeluaika on rajattu, ja ilmeisesti läsnä- tai poissaolevaksi ilmoittautumiset vaikuttavat sitten jollain tavalla siihen.

Ennen (kun siis opiskeluaika ei ollut rajattu) pystyi ihan huoletta ilmoittautumaan aina läsnäolevaksi, aikoipa sitten opiskella tai ei.

Et nyt kertonut syytä, mikset halua opintoja vielä aloittaa, mutta ehkä kannattaisi silti harkita läsnäolevaksi ilmoittautumista ja yrittää ainakin jotain suorittaa (esim. pakollisia kieli- ynnä muita opintoja).

• Naopu

Yliopistoni on melko kaukana asuinpaikastani, enkä sattuneista syistä halua vielä muuttaa toiselle puolen Suomea. Ensi vuonna se ei ole enää ongelma. Joitain yksittäisiä kursseja voisin etänä ihan mielelläni suorittaakin jos mahdollista, mutta näinköhän se laittaisi tukiasiat vähän solmuun..?

Ajattelin alustavasti suorittaa avoimessa yliopistossa opintoja toistaiseksi.

• austerism1

"Joitain yksittäisiä kursseja voisin etänä ihan mielelläni suorittaakin jos mahdollista, mutta näinköhän se laittaisi tukiasiat vähän solmuun..?"

Joo, voi olla. En nykyisistä tukisysteemeistä ole selvillä. Toisaalta voihan opintoja suorittaa, mutta tukea ei tarvitse nostaa - jos siis muutenkin ajattelit olla tukea nostamatta.

"Ajattelin alustavasti suorittaa avoimessa yliopistossa opintoja toistaiseksi."

Tätä meinasinkin ehdottaa. : )

• austerism1

Niin, siis vielä selvennykseksi muutama seikka huomioitavaksi.

1) Ota paikka tosiaan vastaan.

2) Harkitse läsnä- tai poissaoloilmoitusta esim. sen mukaan, miten se vaikuttaa (jos vaikuttaa) opintojen "sallittuun" suoritusaikaan mieti, haluatko opiskelijakortin/lukuvuositarran mieti, kykenetkö ehkä suorittamaan jotain opintoja, vaikket muuttaisi yliopistosi sijaintipaikkakunnalle.

Läsnäolevana voi siis suorittaa yliopiston varsinaisia opintoja ja halutessaan nostaa tietysti myös opintotukea, jolloin sitten pitää myös suorittaa riittävästi opintoja. Ei tukea tietenkään pakko ole nostaa. Avoimessa opintoja voi tietysti suorittaa riippumatta siitä, onko läsnä- vai poissaoleva jossain yliopistossa, joten se ei tosiaan sotke asiaa millään tavalla.

Jos voi ilmoittautua läsnäolevaksi, pitää maksaa yo-kunnan jäsenmaksu, joka lienee yo-kunnasta riippuen luokkaa 80 - 150 euroa / lukuvuosi. Tällöin saa sitten opiskelijakortin lukuvuositarran ja matka-alennukset ynnä muut edut. Esim. jos kotipaikkakunnallasi on toinen yliopisto ja/tai amk, voit käydä siellä syömässä opiskelijahinnalla, kun on opiskelijakortti. Lisäksi avoimesta yo:sta saattaa saada jotain alennusta, jos on kirjoilla jossain yliopistossa (ei tosin välttämättä saa).

Poissaolevana ei tietääkseni saa opiskelijakorttiin lukuvuositarraa eikä kyseisiä alennuksia. Ilmeisesti poissaolevana ei voi myöskään käyttää YTHS:n (ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö) palveluja. Jos kotipaikkakunnallasi tai lähipaikkakunnalla on yliopisto, niin voisit halutessasi läsnäolevana käydä kyseisessä YTHS:n pisteessä.

Itse esim. muutin aikoinaan graduvaiheessa toiselle puolelle Suomea mutta yliopistopaikkakunnalle. Pystyin hyödyntämään toisen yliopiston YTHS:ää ja ruokaloita, koska olin toisessa yo:ssa kirjoilla.

• Vinkix

Ilmoittaudu vaan poissaolevaksi. Kyllä voit avoimen kautta suorittaa vaikka jotkut perusopinnot. Opinnot kyllä maksaa. Voit saada ne vaikkapa sivuaineeksikin jos tahdot. Mutta tietenkään mitään tukia et saa, koska ilmoittaudut poissaolevaksi, jolloin tutkintoon sisältyviä opintoja et saa suorittaa.

• mursu2232

Hei, mulla on tällänen huoli kun ilmottauduin poissaolevaks ja alotan opinnot vasta vuoden päästä ni kai mulle tulee kaikki fuksi-infot sitten vuoden päästäkin ja pääsen mukaan kaikkeen sellaseen.

• Marsu

Todennäköisesti näin. Mutta eihän tuo ole iso asia pyytääkään tuota materiaalia sitten myöhemmin.

• mursu2

Noin se varmaan on, ei oo iso asia, mutta että pääsen sitten mukaan kaikkiin tutor-ryhmiin ym. Pääaineessani alottaa vuosittain aika pieni porukka että kai mä pääsen siihen alottavaan ryhmään messiin, hope so.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe