naapureiden yhtäaikainen kuormitus

vdsl/kaapeli

Vaikuttaako nettinopeuteen jos kerrostalossa useat naapurit käyttävät yhtäaikaa nettiä suurella dataliikenteellä?

Meillä sopimuskumppani vaihtuu Soneralta DNA:lle.
Sonera tiedotteessaan mainostaa että heidän VDSL-verkossa ei nettikapasiteettia tarvitse jakaa naapureiden kanssa.
Idea on kait se että jaetaan sama antennikaapeli naapureiden kanssa. Vaikuttaako tämä käytännössä netin nopeuteen?

4

687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vdsl/kaapeli

"Cable modem services can slow down significantly if many people in your neighborhood access the Internet simultaenously."
      http://compnetworking.about.com/od/dslvscablemodem/a/speedcompare.htm

Ainakin ennen on ollut noin. Tuolla tosin puhutaan max 30 Mbps nopeuksista.
      Esitteessä mainittiin tarvittavan EuroDOCSIS 3.0 kaapelimodeemi.

Tekniikka on varmaan edennyt tuosta artikkelista nykypäivään.

ps. Ihmetyttää miksei Internet-artikkeleissa ole kirjoituspäivämäärää ihan oletuksena.

• vdsl/kaapeli

Hyvin toimii ainakin vielä. Saa nähdä sitten jos tulee paljon käyttäjiä.

Käyttöönottokaan resetin jälkeen (kanavien skanaus) ei kestänyt kuin vartin vaikka ohjeet uhkailivat useidenkin tuntien kestoa.

Pingi 9 ms
      Nopeus 97 / 9,8 nat päällä (wlanilla läppärin 72 Mbps kortilla yli 50 Mbps, pingi yli 20ms)

Tuntuu toimivan todella sujuvasta netin selaus.

• Lapasiteettipula

Kyllä vaikuttaa. Kaapelimodeemi on jaettu yhteys naapureiden/naapuritalojen kanssa ja yleensä samaan kapasiteettiin on kytketty liian monta käyttäjää. Esimerkiksi itselläni on 100/10 yhteys ja alueen kapasiteetti on 220/120 eli ei siitä monelle riitä ja kuitenkin lähes jokaisella naapurilla on Viihde 100M liittymä... Ollaan testattu asiaa naapureiden kanssa ja kun 3 pisti lataamaan liittymillä täysiä, niin kaikkien nopeus hidastui yhtä aikaa. Aluksi latasimme kahdestaan ja saimme 10 Mt / sekunnissa, mutta kun kolmas naapuri liittyi mukaan niin nopeus olikin 6-7 Mt sekunnissa. Ja ei tietoa miten monta naapuria on samassa kapasiteetissa kiinni.

• suu_poikki

Ole hiljaa, vai laitanko mulkun suuhusi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      95
      6101
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      349
      5535
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2757
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2629
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      103
      2015
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1758
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1621
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1583
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1484
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      136
      1459
    Aihe