On makein mansikka-aika

mansikkanaama

Kuinka paljon diabeetikko saa syödä päivässä tuoreita mansikoita, ovat herkkuani? Onko olemassa jokin virallinen suositus / rajoitus. Pakkasesta en talvella tykkää syödä, syön vain kesällä tuoreina.

53

3720

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hp&v

Mansikassa on alle 10% hiilihydraattia eikä muuta energiaa. Minusta sitä voi syödä ihan vapaasti jollei sokeroi tai kermavaahdota sitä.

Mansikassa on paljon K-vitamiinia eli jos on marevan-lääkityksellä niin se täytyy ottaa huomioon.

• mansikkanaama

Hyvä, tuo neuvo helpotti, vedän niitä nimittäin litran päivässä ihan kevyesti. Jätän sitten muuta pois ja kyllähän ne vievät nälänkin.

• hp&v
        mansikkanaama kirjoitti:

Hyvä, tuo neuvo helpotti, vedän niitä nimittäin litran päivässä ihan kevyesti. Jätän sitten muuta pois ja kyllähän ne vievät nälänkin.

Tuo on noin puoli kiloa ja 160 kcal eli ihan merkityksettömästi.

• VP?

Runsaan kermavaahdon (oikeaa kermaa) kanssa muuten vähähiilihydraattista ruokavaliota noudatettaessa hieman jälkiruoaksi.
      Jos syöt diabetesliitonsuosiutksilla niin sitten kuinka paljon vaan-sitävartenhan on insuliinia.

• oikeaoppinen

Minä syön marjat aina voin kera. Kunnon nokare voita joka mansikan päälle. Kermavaahdossa tulee rasvaa aivan liian vähän, se ei täytä lchf-vaatimuksia alkuunkaan.

• pekonisti
        oikeaoppinen kirjoitti:

Minä syön marjat aina voin kera. Kunnon nokare voita joka mansikan päälle. Kermavaahdossa tulee rasvaa aivan liian vähän, se ei täytä lchf-vaatimuksia alkuunkaan.

Olet oikeassa, Veijo suosittaa liian vähärasvaista ruokavaliota. Ei kermavaahdossa ole rasvaa lopulta nimeksikään, pelkkää ilmaa se on. Mutta pekoni sopii mahdottoman hyvin mansikan kanssa, kokeilkaapas. Ja siinä saa rasvaa mansikan sisältämän suuren hiilarimäärän vastapainoksi.

• vp#
        pekonisti kirjoitti:

Olet oikeassa, Veijo suosittaa liian vähärasvaista ruokavaliota. Ei kermavaahdossa ole rasvaa lopulta nimeksikään, pelkkää ilmaa se on. Mutta pekoni sopii mahdottoman hyvin mansikan kanssa, kokeilkaapas. Ja siinä saa rasvaa mansikan sisältämän suuren hiilarimäärän vastapainoksi.

Aamulla kaurapuuro keitetään kuohukermaan ja siihen päälle suklaalla kuorrutettuja mansikoita kermavaahdolla. Onneksi nämä rasvat vapautettiin pannasta.

• suklaa on hyväksi
        vp# kirjoitti:

Aamulla kaurapuuro keitetään kuohukermaan ja siihen päälle suklaalla kuorrutettuja mansikoita kermavaahdolla. Onneksi nämä rasvat vapautettiin pannasta.

Suklaa on diabeeetikolle hyväksi kunhan se on mahdollisimman tummaa. Itse vetelen tuollaista 86 prosenttista.

• ...
        suklaa on hyväksi kirjoitti:

Suklaa on diabeeetikolle hyväksi kunhan se on mahdollisimman tummaa. Itse vetelen tuollaista 86 prosenttista.

Mutta määrä on ratkaisevaa. Tuo terveellisyys ei tarkoita että syötäisiin koko levy kerrallaan, vaan pala tai kaksi.

• harkiten vaan
        ... kirjoitti:

Mutta määrä on ratkaisevaa. Tuo terveellisyys ei tarkoita että syötäisiin koko levy kerrallaan, vaan pala tai kaksi.

Joo, ei tietenkään mahdottomasti, onhan siinä kaloreitakin melkoisesti. Mutta jättämällä muuta rasvaa vähemmälle ja täytyy samalla ajatella kaikkea syömistään ettei lihota itseään suklaalla kun on se niin hyvää. Maitosuklaat ja sen sellaiset pois, niissähän on sokeria puolet.

• Mansikat on hyväksi
        suklaa on hyväksi kirjoitti:

Mikään suklaa ei ole hyväksi, ei erityisestikään diabeetikoille. Se koostuu enimmäkseen rasvasta ja sokerista. Minä taas vetelen suklaata satunnaisesti, koska harvoin mieli tekee sitä. Ennemmin syön hedelmiä ja marjoja.

• syökää vaan
        Mansikat on hyväksi kirjoitti:

Mikään suklaa ei ole hyväksi, ei erityisestikään diabeetikoille. Se koostuu enimmäkseen rasvasta ja sokerista. Minä taas vetelen suklaata satunnaisesti, koska harvoin mieli tekee sitä. Ennemmin syön hedelmiä ja marjoja.

Tumma suklaa hellii ja hoitaa verisuonia, tutkittu juttu. Eikä ole paljon sokeria jos kaakaotakin on 86 %.

• En syö
        syökää vaan kirjoitti:

Tumma suklaa hellii ja hoitaa verisuonia, tutkittu juttu. Eikä ole paljon sokeria jos kaakaotakin on 86 %.

Tumma suklaa ja mitkään makeiset ei helli ja hoida verisuonia, tuskimpa vaan on tutkittu juttu. Kyllä ne on hedelmät ja marjat, mitkä hellii ja hoitaa verisuonia.

• kaakao on marja
        En syö kirjoitti:

Tumma suklaa ja mitkään makeiset ei helli ja hoida verisuonia, tuskimpa vaan on tutkittu juttu. Kyllä ne on hedelmät ja marjat, mitkä hellii ja hoitaa verisuonia.

Suklaa tehdään kaakaosta ja kaakao on marja sekin !!

• Kaakao ei ole marja
        kaakao on marja kirjoitti:

Suklaa tehdään kaakaosta ja kaakao on marja sekin !!

Vaikka suklaa tehdään kaakaosta, niin se on suklaata ja kaakao ei ole mikään marja!
        Muutenkaan suklaa, kaakao ja muut makeiset eivät ole suositeltavia diabeetikolle jatkuvasti käytettynä. Terveellisempiä on hedelmät ja marjat.

• oikeaoppinen kirjoitti:

Juu, ei mansikoita rasvadieetissä, vaan voikikkare värjätään karamellivärillä punaiseksi ja vähän esanssia sisään ja niitä kikkareita sitten vedellään, kun muut syövät mansikoita! Veijo on ihan löpsähtänyt vakaumuksessaan! Mansikoissa on hh! Ei käy: punaisia voikikkareita tilalle!

• boxi kirjoitti:

Juu, ei mansikoita rasvadieetissä, vaan voikikkare värjätään karamellivärillä punaiseksi ja vähän esanssia sisään ja niitä kikkareita sitten vedellään, kun muut syövät mansikoita! Veijo on ihan löpsähtänyt vakaumuksessaan! Mansikoissa on hh! Ei käy: punaisia voikikkareita tilalle!

Toivottavasti kukaan ei ota nyt todesta...

• Näin on
        boxi kirjoitti:

Toivottavasti kukaan ei ota nyt todesta...

Veijon ja muidenkaan karppaushullujen tyrkkyneuvoja ei kannata ottaa todesta.

• 1219

Meillä diabeetikoilla asian kertoo parhaiten verensokerimittari. Lukema ei mielellään saisi nousta yli kahta pykälää tunnin kohdalla.

• Sitten näkee

Pitääpä testata huomenna kun tuolla jääkaapissa on vielä loput odottamassa 1,5 kg vakasta.

• åland

Hysss....hysss..

• Becel on parasta
        åland kirjoitti:

Hysss....hysss..

Mistäs åland hyssyttelee, etkös osaa kirjoittaa? joo syökää vaan oikein reilusti voita, pekonia ja kermaa, jotta saatte pikapikaa verisuonenne tukkoon ja muita sairauksia kaupan päälle.

• Sitten näkee
        Sitten näkee kirjoitti:

Pitääpä testata huomenna kun tuolla jääkaapissa on vielä loput odottamassa 1,5 kg vakasta.

No niin, testi tehty. Litra mansikoita syöty ja verensokeri nousi 1 h kuluttua 2 yksikköä ja 2 h kuluttua oli jo hiukan alle aloituslukeman. Siis jatkossa syön hyvällä omallatunnolla mansikoita koska eivät nosta sokereita kuin nimeksi ja ovat hyviä.

Niin ja laadukkaat mansikat ovat ihan sellaisinaan parhaita. Ei siihen tarvita mitään kermavaahtoja laittaa. Ruotsalaismansikoita tuli kyllä maistettua alkukesällä ja olivat niin mauttomia ettei mikään ihme jos Veijo joutuu laittamaan kermavaahtoa mukaan.

• naatiskellen

Mansikka on nyt makoisimmillaan ja tänään nostettiin ja keitettiin oman maan ensimmäiset uudet perunat. Ei ne kumpikaan voi olla vaarallisia koska ovat niin hyviä, kyllä elimistö tietää mikä sille on hyväksi ja mikä ei. Voi sen uuden perunan päälle laittaa nokareen voitakin jos tahtoo mutta margariini on parempaa.

Jos syö ½ kg uusia pottuja ja päälle ½ l mansikoita ei se ole sen vaarallisempaa kuin syödä monta sataa grammaa voita.

• Niimpä niin

Ei ne mansikat ja uudet perunat olekaan vaarallisia, vaan ovat terveellisiä ja hyviä. Voi on pahasta, erityisesti liika rasvan mättö. Tietysti elimistö tietää mikä on sille hyväksi ja mikä ei.

• mansikka rulettaa

Minäkin elin eilisen päivän mansikoilla, ruisleivällä ja margariinilla hieman kahvia rasvattoman maidon kanssa. Aamusokeri oli äsken 6,5 eli ihan normaali. Lääkeannos sama kuin aina.

• Mansikat parhaita

Sinun sapuskointis kuullostaa paremmalta ja verensokerisikin.

• marjat+hedelmät

Vedän naamaani kirsikkaa, mansikkaa ja hernettä ihan määrättömästi joka päivä. Enkä oikeastaan juuri muuta syökään, mitä vähän ruisleipää margariinin kanssa ja kalaa päälle. Sokeriarvot ovat ihan OK vaikka en kuumuuden takia jaksa harjoittaa lilikuntaa yhtään, istun vain varjossa ja juon marjamehua.

• VP?

Itse taas nautin mansikat aina niin että kääräisen ne ihanan tiriseviin pekoniviipaleisiin sisälle ja sipaisen vielä voinokareen siihen ja ah, nam.......tosin pekoniviipaleita menee aika paljon kun kilonkin mansikoita vetää, mutta viis siitä.

• hyh pekoni ja voi

Mansikat voi vallan mainiosti popsia, ilman mitään pekonia ja voita. Kuullostaa yököttävältä mansikoita pekonin ja voin kanssa. Omapahan on jokaisen asia, miten
        syö. Ei kuitenkaan ole kovinkaan fiksua tyrkyttää kenellekään epäterveellistä ruokavaliotaan ja muutenkaan omia syömisiään.

Mielestäni mansikat on parhaita,ihania ja terveellisiä sellaisenaan, ilman mitään turhia lisukkeita.

• hyh pekoni ja voi kirjoitti:

Mansikat voi vallan mainiosti popsia, ilman mitään pekonia ja voita. Kuullostaa yököttävältä mansikoita pekonin ja voin kanssa. Omapahan on jokaisen asia, miten
        syö. Ei kuitenkaan ole kovinkaan fiksua tyrkyttää kenellekään epäterveellistä ruokavaliotaan ja muutenkaan omia syömisiään.

Mielestäni mansikat on parhaita,ihania ja terveellisiä sellaisenaan, ilman mitään turhia lisukkeita.

Nimimerkille hyi pekoni ja voi:
        Tätä vähän pelkäsinkin. Me voin ja pekonin kanssa pilailevat emme tietty ole tosissamme. Vinoilemme vain Veijon rasvadieettiä! Ihan vitsiä siis. Pelkäsinkin, että joku ei tunne yhteyttä ja ottaa tosissaan. Ei hätää: vitsiä vaan! Tietty mansikat sellaisenaan ja hyviä ovat! Aivan loistavia!!!!

• mansikat ja jätski

Lisukkeita, jos kaipaa mansikoiden kanssa, niin mielestäni parasta on vaniljajäätelö ja kasvisrasvajäätelö.

• Saaressa loppui ruoka juuri ennen kaupunkiin lähtöä. Oli vain rasvaa ja jotain makkaraa ja pari tomaattia. Siis jauhotkin loppuivat (saaressa leivon itse kaiken).Tuli oikein realistinen olo, että tätä sitten pitäisi vuosikausia rasvadieetillä vedellä! Ei ihme, jos pipo kiristää.
        Teki niin turkasesti mieli hedelmiä ja marjoja ja leipää. VHH eli maito- ja siankylkirasvadieetti on ihan luonnoton. Öljy-appelssiini-dieetti-pohja on ihan ok.

• hp&v
        boxi kirjoitti:

Saaressa loppui ruoka juuri ennen kaupunkiin lähtöä. Oli vain rasvaa ja jotain makkaraa ja pari tomaattia. Siis jauhotkin loppuivat (saaressa leivon itse kaiken).Tuli oikein realistinen olo, että tätä sitten pitäisi vuosikausia rasvadieetillä vedellä! Ei ihme, jos pipo kiristää.
        Teki niin turkasesti mieli hedelmiä ja marjoja ja leipää. VHH eli maito- ja siankylkirasvadieetti on ihan luonnoton. Öljy-appelssiini-dieetti-pohja on ihan ok.

Sama ongelma täälläkin. Mökin pakkasessa vain 1.4 kg grillimakkaraa ja jääkaapissa vajaa rasia margariinia. Syyslomalla voi tietysti kantaa Helsingistä repussa jauhoja ja hedelmiä mutta tavaraa on muutenkin paljon niin täytyy optimoida. Ainut raskaampi ruoka 4 viikossa oli nyhtöpossua leivän päällä. Leipänä juureen tehtyä vaaleaa leipää.

Paino tippui lomalla 3 kg (rasvaa lähti enemmän ja lihasta tuli lisää kun tein remonttia puolinaamari päässä kun vyötäröltä lähti reilu 5 senttiä). Verensokeritkin olivat aika tasaisesti 6-7 paastot ja 8-9 2h ruokailusta vaikka tiputin insuliiniannosta 10 yksikköä kun olin mökillä yksin ja välillä tuli syötyä huonosti.

• hp&v kirjoitti:

Sama ongelma täälläkin. Mökin pakkasessa vain 1.4 kg grillimakkaraa ja jääkaapissa vajaa rasia margariinia. Syyslomalla voi tietysti kantaa Helsingistä repussa jauhoja ja hedelmiä mutta tavaraa on muutenkin paljon niin täytyy optimoida. Ainut raskaampi ruoka 4 viikossa oli nyhtöpossua leivän päällä. Leipänä juureen tehtyä vaaleaa leipää.

Paino tippui lomalla 3 kg (rasvaa lähti enemmän ja lihasta tuli lisää kun tein remonttia puolinaamari päässä kun vyötäröltä lähti reilu 5 senttiä). Verensokeritkin olivat aika tasaisesti 6-7 paastot ja 8-9 2h ruokailusta vaikka tiputin insuliiniannosta 10 yksikköä kun olin mökillä yksin ja välillä tuli syötyä huonosti.

Hienosti tehty hp&v!
        Hienoa, että sait sitä insuliinia vähenemään. Nykyään ainakin me klinikallamme ( ja näyttää maailmallakin olevan sama trendi) menemme niin pienellä insuliinilla kakkosella kuin vain mahdollista, että juuri se paino laskisi. Monilla on sitä insuliinia liikaa. Nälkään ja hypoihin sitten syödään puolivahingossa huomaamatta liikaa ja kaikki varastoituu.
        Aivan hieno suoritus kesän kunniaksi!
        Saaressa meitä oli viisi aikuista ja raahattiin ruokaa niin maan perusteellisesti ja aika hyvin menikin, koska lähtöpäivänä sitten koko höskä loppui. Itse vastasin ruokahuollosta ja tuli kokattua ja leivottua.
        Pari purkkia kirsikkahilloakin väänsin. Varsinainen loma tältä osin!
        Minulla on huushollin pisin loma, niin ei haittaa. Töihin toiseen kaupunkiin kolmen viikon kuluttua.

• boxi kirjoitti:

Hienosti tehty hp&v!
        Hienoa, että sait sitä insuliinia vähenemään. Nykyään ainakin me klinikallamme ( ja näyttää maailmallakin olevan sama trendi) menemme niin pienellä insuliinilla kakkosella kuin vain mahdollista, että juuri se paino laskisi. Monilla on sitä insuliinia liikaa. Nälkään ja hypoihin sitten syödään puolivahingossa huomaamatta liikaa ja kaikki varastoituu.
        Saaressa meitä oli viisi aikuista ja raahattiin ruokaa niin maan perusteellisesti ja aika hyvin menikin, koska lähtöpäivänä sitten koko höskä loppui. Itse vastasin ruokahuollosta ja tuli kokattua ja leivottua.
        Minulla on huushollin pisin loma, niin ei haittaa. Töihin toiseen kaupunkiin kolmen viikon kuluttua.

Nyt viikko kaupungin kerrostalokämpässä, johon #¤%¤#"/(( pitää saada jonain vuonna ilmastointi! Mies töissä ja minä lomalla. Kerään kyllä referenssejä ja järkkään asioita, mutta virkavapaalla. Ensi viikko kaupunkilomalla Euroopan yhdessä pikkuvaltiossa. Varmana on kuuma. Nukun huonosti, kun on näin kuuma.

• hp&v
        boxi kirjoitti:

Hienosti tehty hp&v!

Itsekin uskon, että on parempi kun verensokerit ovat hiukan koholla koska matala verensokeri syötättää. Toisaalta paastoarvo yli 8 mmol/l aiheuttaa kudosvaurioita ja minulla häiritsee unta todella pahasti. Tuon vuoksi yritän pitää paastot suunnilleen 6-7 välillä, lisäksi minulla tahtoo ruokailun jälkeinen verensokeri laskea turhan matalalle jos paastot ovat matalat.

• hp&v kirjoitti:

Itsekin uskon, että on parempi kun verensokerit ovat hiukan koholla koska matala verensokeri syötättää. Toisaalta paastoarvo yli 8 mmol/l aiheuttaa kudosvaurioita ja minulla häiritsee unta todella pahasti. Tuon vuoksi yritän pitää paastot suunnilleen 6-7 välillä, lisäksi minulla tahtoo ruokailun jälkeinen verensokeri laskea turhan matalalle jos paastot ovat matalat.

Minusta tuntuu, että olet ihan oikeassa. Viimeisimmissä suosituksissa juuri alle 7 olisi paastoarvo syytä pitää, mutta se sitten riittääkin.
        Koska jokainen matala verensokeri on diabeetikolla lääkkeen aiheuttama tavalla tai toisella, niitä tosiaan kannattaa välttää kynsin hampain tai tulee juuri se noidankehä siitä syömisestä. Hypojen välttämisellä saattaa koko tauti muutenkin rauhoittua: vuoristorata jää pois ja homma yksinkertaistuu huomattavasti.
        Yksi päivä ajattelin, että nykyhoidetuila diabeetikoilla on todella harvoin komplikaatioita, jos on hoitanut itseään. Jos hoito on edes jollain lailla ollut holtissa, komplikaatiot ovat todella vähäisiä. Nykyinen mittaussysteemi ja uudet lääkkeet ja parempi hoito ovat todellakin alkaneet purra.

• boxi kirjoitti:

Minusta tuntuu, että olet ihan oikeassa. Viimeisimmissä suosituksissa juuri alle 7 olisi paastoarvo syytä pitää, mutta se sitten riittääkin.
        Koska jokainen matala verensokeri on diabeetikolla lääkkeen aiheuttama tavalla tai toisella, niitä tosiaan kannattaa välttää kynsin hampain tai tulee juuri se noidankehä siitä syömisestä. Hypojen välttämisellä saattaa koko tauti muutenkin rauhoittua: vuoristorata jää pois ja homma yksinkertaistuu huomattavasti.
        Yksi päivä ajattelin, että nykyhoidetuila diabeetikoilla on todella harvoin komplikaatioita, jos on hoitanut itseään. Jos hoito on edes jollain lailla ollut holtissa, komplikaatiot ovat todella vähäisiä. Nykyinen mittaussysteemi ja uudet lääkkeet ja parempi hoito ovat todellakin alkaneet purra.

Uusin trendi on muuten syödä vain pari kertaa päivässä. Muuten ei mitään. Olen aina ajatellut, että sen on oltava noin, koska insuliinin eritys saadaan siten matalimmalle tasolleen. Kakkosdiabeetikot jotka söivät vain kaksi kertaa päivässä laihtuivat ja sokeritasapaino parani verrokkeihin verrattuna. On työpöydälläni työkaupungissa tämä tutkimus. Tuli juuri kun lähdin kotikaupunkiini kesän alussa. En osaa antaa ref. näin ollen. Jäi sinne.
        Hemmettiin kaikki säästöliekit ja tasaiset verensokerit ja ahmimisen välttämiset syömällä kuin kani jatkuvasti: vihdoinkin veke!!! On ajateltu, että söisi 2-3 x kunnollista sapuskaa päivässä ja laittaisi välipalat pois. Tämä lienee tulevaisuuden ideaali. Katsellaan.

• hp&v
        boxi kirjoitti:

Uusin trendi on muuten syödä vain pari kertaa päivässä. Muuten ei mitään. Olen aina ajatellut, että sen on oltava noin, koska insuliinin eritys saadaan siten matalimmalle tasolleen. Kakkosdiabeetikot jotka söivät vain kaksi kertaa päivässä laihtuivat ja sokeritasapaino parani verrokkeihin verrattuna. On työpöydälläni työkaupungissa tämä tutkimus. Tuli juuri kun lähdin kotikaupunkiini kesän alussa. En osaa antaa ref. näin ollen. Jäi sinne.
        Hemmettiin kaikki säästöliekit ja tasaiset verensokerit ja ahmimisen välttämiset syömällä kuin kani jatkuvasti: vihdoinkin veke!!! On ajateltu, että söisi 2-3 x kunnollista sapuskaa päivässä ja laittaisi välipalat pois. Tämä lienee tulevaisuuden ideaali. Katsellaan.

Uskoisin, että parempi selitys on annoskoon suuruus eli aika moni syö liikaa per kerta. Näille on helpompi vähentää ruokailukertoja kuin syödyn ruuan määrää. En oikein usko, että löytyy mitään universaalia dieettiä tai ruokailurytmiä, joka sopii kaikille.

Välipalat nyt ovat älyttömän vaarallisia painoaan tarkkaileville. Toki jos se välipala on maustamaton jugurtti tai hedelmä niin sellainen voi toimiakin mutta esimerkiksi 50 g leipää voita leikettä sisältää helposti 200 kcal. Kun syö kunnon ruokaa niin voi tunkea lautaselle paljon kasviksia ja vähän pääruokaa niin tuollaisessa ruuassa saattaa olla vain 600 kcal ja nälkää se pitää hyvin (400g keitettyä kukkakaalia, 200 g perunaa ja 200 g vähärasvaista jauhelihakastiketta sisältää 440 kcal).

• hp&v kirjoitti:

Uskoisin, että parempi selitys on annoskoon suuruus eli aika moni syö liikaa per kerta. Näille on helpompi vähentää ruokailukertoja kuin syödyn ruuan määrää. En oikein usko, että löytyy mitään universaalia dieettiä tai ruokailurytmiä, joka sopii kaikille.

Välipalat nyt ovat älyttömän vaarallisia painoaan tarkkaileville. Toki jos se välipala on maustamaton jugurtti tai hedelmä niin sellainen voi toimiakin mutta esimerkiksi 50 g leipää voita leikettä sisältää helposti 200 kcal. Kun syö kunnon ruokaa niin voi tunkea lautaselle paljon kasviksia ja vähän pääruokaa niin tuollaisessa ruuassa saattaa olla vain 600 kcal ja nälkää se pitää hyvin (400g keitettyä kukkakaalia, 200 g perunaa ja 200 g vähärasvaista jauhelihakastiketta sisältää 440 kcal).

Joo, siinä artikkelissa pohdittinkin välipalojen laatua ja kaloripitoisuutta. Mutta kyllä teoriassa välipalojen välttämisellä saa insuliinin erityksen vähäisemmäksi ja ainakin itse olen jo tottunut siihen, että en syö pitkiin aikoihin mitään. Ihan hyvin menee, vaikka aina varoitettiin, että sitten ahmii. Ei ahmi, kun vain totuttaa itsensä siihen. Päin vastoin nälkä vähenee ihan selvästi. Kroppa jotenkin rauhoittuu. Vaikea selittää.
        Hampaiden kannalta universielli etu on kyllä laiduntamisen välttämisellä, vaikka tosiaan moni dieetti lienee ihan ok

• hp&v
        boxi kirjoitti:

Joo, siinä artikkelissa pohdittinkin välipalojen laatua ja kaloripitoisuutta. Mutta kyllä teoriassa välipalojen välttämisellä saa insuliinin erityksen vähäisemmäksi ja ainakin itse olen jo tottunut siihen, että en syö pitkiin aikoihin mitään. Ihan hyvin menee, vaikka aina varoitettiin, että sitten ahmii. Ei ahmi, kun vain totuttaa itsensä siihen. Päin vastoin nälkä vähenee ihan selvästi. Kroppa jotenkin rauhoittuu. Vaikea selittää.
        Hampaiden kannalta universielli etu on kyllä laiduntamisen välttämisellä, vaikka tosiaan moni dieetti lienee ihan ok

Itsellä nälkää lisää matala verensokeri ja raskas työ/liikunta. Tuolloinkin syöminen pysyy kontrollissa kun aloittaa ateriat kasviksilla ja syö niitä paljon. Sinänsä minkäänlaista ahmimista, jos syö harvemmin, en ole huomannut. Syön pääasiassa kevyen aamiaisen, runsaan lounaan erittäin runsailla kasviksilla ja kevyen iltapalan.

Sitten jos syö erittäin vähän niin aterioita pitää saada useammin, joku 1200 kcal päivässä vaatii kyllä energian jakamista useammille aterioille.

Paastosokeri ollut jo kaksi päivää alle 5 mmol/l eli alkaa taas olla aika tiputtaa insuliiniannosta 10 yksikköä. Aterian jälkeisetkin aika maltillisia eli noin 8 mmol/l.

• VP?

Mansikat kannattaa tarjoilla pekonin, smetanan, kerman ja voin kanssa niin ne täyttävät LCHF laatukriteerit.

Terv, Veijo (ystäväni Sumen mökiltä)

• Täällä todellinen "Veijo" " Ruotsin mökiltä":
        Ei mansikoita vaan punaiseksi värjättyä voita! On oikeaoppisempaa eikä ole hiilareita!

( Älkää nyt vain ottako tosissanne kukaan!)

• hp&v
        boxi kirjoitti:

Täällä todellinen "Veijo" " Ruotsin mökiltä":
        Ei mansikoita vaan punaiseksi värjättyä voita! On oikeaoppisempaa eikä ole hiilareita!

( Älkää nyt vain ottako tosissanne kukaan!)

Suosittelisin ennemmin kookosrasvaa, sitä voi valaa suklaamuotteihin hyvin vaivattomasti. Värjääminen voi olla työlästä koska elintarvikevärit ovat suurimmaksi osaksi vesiliukoisia. Jostain suklaapuodista voi saada sopivaa. Lisäksi vielä mansikkaesanssia ja makunautinto on taattu

• Hyh rasvan mättöä

Veijon laatukriteerit tiedetään kyllä, pelkkää läskiä ja rasvaa. Ompa terveellistä.

Mansikat on parhaita ja terveellisempiä sellaisenaan, ilman mitään lisukkeita ja sitten ne täyttää parhaiten laatukriteerit.

• siiklimies

Mansikoista en tiedä mutta uudet Siiklit ovat tosi namia. Ei tarvii muuta kuin vain keittää suolavedessä ja nokare kevytmargariinia päälle niin hakkaa maullaan kaikki tunnetut ravintolaruoat. Eikä niitä kukaan kiloa syö, että ei se lihota.

• VP?

Ei, ei, ei, EEEEIIIIIIIIII............perunat on myrkkyä. Voita voi kyllä laittaa isommankin nokareen, mutta mieluummin vaikka pekonin päälle.

• pitänee kokeilla
        VP? kirjoitti:

Ei, ei, ei, EEEEIIIIIIIIII............perunat on myrkkyä. Voita voi kyllä laittaa isommankin nokareen, mutta mieluummin vaikka pekonin päälle.

Pekonivoi onkin tosi maukas ja terveellinen ruoka, kiitos Veijo.

• Ällöttävää rasvaa
        VP? kirjoitti:

Perunat ei ole mitään myrkkyä. Voi ja pekoni ne myrkkyä on, tukkii verisuonet ja aiheuttaa muita ikäviä juttuja. Voita ei voi laittaa isompaa nokaretta, eikä minkään pekonin päälle, ei ainakaan diabeetikot. Perunat on yhtä hyviä margariininkin kanssa ja itse asiassa parempia sen kevytmargariinin kanssa.

• Ei kokeilla
        pitänee kokeilla kirjoitti:

Pekonivoi onkin tosi maukas ja terveellinen ruoka, kiitos Veijo.

Pekonivoi on todella ällöttävä ja epäterveellinen ruoka, niin paljon että aiheuttaa huimausta ja pahoinvointia, ja laittaen samalla kaikki veriarvoni ja verenpaineeni totaaliseen sekasortoon. Diabeetikoille se on epäsopiva ruoka ja minulle riittää, jos joskus hieman maistan, mutta mielummin syön jotain muuta esim. kevytmargariinia ja kevytkeittokinkkua.

• elä sie hupsi

Mitä ihmeen myrkkyä, vain valoa saanut ja vihreäksi muuttunut peruna on myrkyllinen? Eikä kukaan perunaa sentäs kilokaupalla syö, hyvä jos 200 g. Ja kun sen heti kuluttaa pois niin ei mitään ongelmaa.

• olisiko näin?

Tämä on tainnut mennä väärään paikkaan, lienee tarkoitettu sen yläpuolella olevaan veepeen jorinaan. Siinä kun myrkyistä puhutaan.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2953
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1341
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1296
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1171
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1129
    6. 37
      1001
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      991
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      947
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      867
    Aihe