Olen kristitty vapaa-ajattelija. Kun olen vapaasti tutkiskellut todellisuutta, sekä sisäistä että itseni ulkopuolista, olen päätynyt siihen, että raamatun esittämä maailmankuva ja ihmiskäsitys on totta. Kukaan ei ole minua indoktrinoinut tähän (olen kasvanut ei-kristityssä perheessä ja koko elämäni, edelleenkin, pyörinyt ei-kristillisissä sosiaalisissa ympyröissä), vaan olen tullut tähän lopputulokseen itsenäisellä ajattelulla ja tutkimisella.
Onko täällä muita vapaasti kristittyjä?
Olen vapaasti kristitty
19
87
Vastaukset
- Jappervokki
Minä taas olen ateistinen kristitty. Uskon niin armolliseen jumalaan, että hän päästää minut taivaaseen, vaikken uskokaan häneen.
- reilusti kristitty
"Uskon niin armolliseen jumalaan, että hän päästää minut taivaaseen, vaikken uskokaan häneen."
Se nimenomaan riittää, että luotat Jumalan armoon ja että vain armosta pääset taivaaseen.
Hienoa. Muita kristittyjä? - Jappervokki
reilusti kristitty kirjoitti:
"Uskon niin armolliseen jumalaan, että hän päästää minut taivaaseen, vaikken uskokaan häneen."
Se nimenomaan riittää, että luotat Jumalan armoon ja että vain armosta pääset taivaaseen.
Hienoa. Muita kristittyjä?Hyvä homma, nyt on kristinusko takataskussa. Täytyy tietty kääntyä kaikkiin muihinkin uskontoihin siltä varalta, että ne sattuvatkin olemaan oikeassa. Riittäisiköhän muslimiksi kääntymiseksi se, että sanoisin kolme kertaa arabiaksi "Ei ole muuta jumalaa kuin Allah, ja Muhammed on hänen profeettansa"? Voisin valita myös jonkin kivan hindujumalan ja heittää parit namu amida butsut. Huomenna olisivat sitten afrikkalaisten luonnonuskontojen vuoro.
- Toinen tahvo
Uskon itse hammaskeijuun ja hänen profeettaansa Xyloxiin. En kuitenkaan ole vapaa-ajattelija. Onko täällä muita uskovia?
- Nasse..
Aika vapaata ajattelua vaatiikin Raamatun pitäminen totena.
Siinähän on 63 000 kappaletta ristiriitaisuuksia ja useampia luomiskertomuksia.- reilusti kristitty
Niin no mitä tuohon nyt sanoisi... Eivät kaikki vapaa-ajattelijat päädy samaan lopputulokseen ajattelussaan, mutta onneksi vapaa-ajattelijat kunnioittavat toistensa ajattelua ja maailmankuvia. Kristittynä lienen vähemmistöä, mutta eipä se minua haittaa. Olen tottunut siihen, ettei ajatteluni ole mainstreamiä.
En minäkään esim. usko kommunismiin, siis siihen, että se olisi oikein ja hyvää ja toimiva ratkaisu, mutta tunnen vapaa-ajattelijan, joka taas on päätynyt kommunistiseen katsomukseen. - Nasse..
reilusti kristitty kirjoitti:
Niin no mitä tuohon nyt sanoisi... Eivät kaikki vapaa-ajattelijat päädy samaan lopputulokseen ajattelussaan, mutta onneksi vapaa-ajattelijat kunnioittavat toistensa ajattelua ja maailmankuvia. Kristittynä lienen vähemmistöä, mutta eipä se minua haittaa. Olen tottunut siihen, ettei ajatteluni ole mainstreamiä.
En minäkään esim. usko kommunismiin, siis siihen, että se olisi oikein ja hyvää ja toimiva ratkaisu, mutta tunnen vapaa-ajattelijan, joka taas on päätynyt kommunistiseen katsomukseen.Väittämäsi totuusarvoa "raamatun esittämä maailmankuva ja ihmiskäsitys on totta." voidaan tutkia ja helposti todeta asia paikkansapitämättömäksi.
Jos ajatelet, olet varmaan valmis joko hyväksymään ettei näkemyksesi perustu todellisuuteen tai vaihtoehtoisesti myöntämään että ajatusmaailmasi ei ole yhtenevä todellisuuden kanssa.
Tosin uskislogiikalla 1 1 1=1 joten ehkä rationaalinen lähestymistapa ei toimi :)
- vapaa kuin taivaan
Minulla ei ollut mitenkään uskonnollinen koti, äitini oli jopa ateismiin kallistuva, mutta ei oikeastaan mitenkään piitannut vaikka olin kiinnostunut jo nuorena hengellisistä asioista.
Usko Jumalaan, että elämälläni on tarkoitus nyt ja iankaikkisuudessa, antaa eväät vapaaseen elämään. - Ajattelija
Hieno juttu, jos joku kokee elämänsä tarkoitukselliseksi uskon kautta. Jos se tarkoituksellisuuden tunne yhtyy käytännön laupeudentyöhön, silloin sillä varmaan on todellisuuspohjaa. Pienetkin teot lähimmäisten hyväksi luovat elämästäsi tarkoituksellisen. Toki on niitä ihmiskunnan kannalta sellaisiakin henkilöitä, jotka ovat olleet tosi tärkeitä. Hattua täytyy nostaa sellaisille henkilöille, jotka ovat toimineet pyyteettömästi vaikeissa oloissa pelkästään kehityksen ja tieteen vuoksi, vaikka ovat tienneet etteivät kiitosta saa. Sellaisista henkilöistä tulee ensimmäiseksi mieleen Charles Darwin.
- Minun vaikutelmani
Se on kumma, että vapaa-ajattelijoitten liitto on uskonnonvastainen. Miksi vapaa ajattelu pitää tuolla lailla määrittyä uskonnonvastaiseksi. En tajua, mutta minusta tuntuu, että liitto on täynnä ateistisia dogmaatikkoja.
- Nasse..
En tiedä onko liitto uskonnonvastainen. Selvä kuitenkin on että nämä lähi-idän väkivaltauskonnot ovat yhteiskunnan kannalta nettohyödyltään negatiivisia, joten jokainen ajatteleva ja välittävä ihminen tietysti pyrkii vähentämään haittoja.
- 4+2
Nasse.. kirjoitti:
En tiedä onko liitto uskonnonvastainen. Selvä kuitenkin on että nämä lähi-idän väkivaltauskonnot ovat yhteiskunnan kannalta nettohyödyltään negatiivisia, joten jokainen ajatteleva ja välittävä ihminen tietysti pyrkii vähentämään haittoja.
Ateistinen yhteiskunta on osoittautunut melkoiseksi verenvuodattajaksi, joten ajatteleva ihminen ei semmoista halua.
4+2 kirjoitti:
Ateistinen yhteiskunta on osoittautunut melkoiseksi verenvuodattajaksi, joten ajatteleva ihminen ei semmoista halua.
Ei sellaista olla vielä nähty.
Jos tarkoitit Neuvostoliittia, siellä kommunismi ja puolue olivat uskonto, rituaaleja, pyhimyksiä ja seremonioita myöten. Sama Pohjois-Koreassa, puolua ja johtajat muodostavat ihan oman mytologiansa kaikkine ihmetekoineen jne.
Sitäpaitsi, ei vakaumusten tasa-arvoisuus myös lainsäädännössä ja kahden uskontokunnan erioikeuksien purkaminen tee maasta ateistista tai uskonnot kieltävää.- vapaus ajatella
Nasse.. kirjoitti:
Mielestäni aito vapaa-ajattelu antaa avoimet ovet ajatella niin uskonnollisesti kuin ateistisestikin.
- Huhhulihei
vapaus ajatella kirjoitti:
Mielestäni aito vapaa-ajattelu antaa avoimet ovet ajatella niin uskonnollisesti kuin ateistisestikin.
"Mielestäni aito vapaa-ajattelu antaa avoimet ovet ajatella niin uskonnollisesti kuin ateistisestikin. "
Sana ajattelu poissulkee hihhulismin, tekeekö yhdistelmä vapa-ajattelu mahdolliseksi yhdistää ajatteluun ajattelemattomuuden vain luitko väärin "vajaa-ajattelu" joka hyvin tukee esimerkiksi kristinuskon meemejä? Nasse.. kirjoitti:
Riippuu siitä mitän uskonnonvastaisella tarkoitetaan. Liitto levittää ateismia, tai ainakin sääntöjen kirjaimen mukaan noin. Liitto ei toisaalta halua kieltää uskontoja. Olen verrannut tätä usein alkoholiin: Voi olla monta tasoa.
1) Ei juo itse.
2) Ei juo itse, suosittelee muillekin juomattomuutta.
3) Ei juo itse, ajaa kieltolakia.
4) Ei juo itse, tekee pommi-iskun Alkoon.
Va-liitto on tässä tasolla 2, ei tasolla 3.- Oles rehellinen
jori.mantysalo kirjoitti:
Riippuu siitä mitän uskonnonvastaisella tarkoitetaan. Liitto levittää ateismia, tai ainakin sääntöjen kirjaimen mukaan noin. Liitto ei toisaalta halua kieltää uskontoja. Olen verrannut tätä usein alkoholiin: Voi olla monta tasoa.
1) Ei juo itse.
Va-liitto on tässä tasolla 2, ei tasolla 3.Vaparit on kohdassa 2,89. Erilaisia rajoituksia ja esteitä ehdotetaan, mutta totaalista kieltoa ei (ainakaan julkisesti) vielä ajeta.
- Jappervokki
Oles rehellinen kirjoitti:
Vaparit on kohdassa 2,89. Erilaisia rajoituksia ja esteitä ehdotetaan, mutta totaalista kieltoa ei (ainakaan julkisesti) vielä ajeta.
Vapaa-ajattelijat ovat lukeneet uskonnonhistoriansa ja tietävät, että kieltämällä saadaan aikaan vain kapinallisuutta. Uskonnonharjoitus menisi maan alle vaikeammin valvottavaksi ja uskontojen uhrien lukumäärä kasvaisi. Parempi on laittaa kaikki katsomukset samalle viivalle ja toivoa, että järki voittaa. Pessimistiset vapaa-ajattelijat uskovat, että se ei voita, koska viihdyttävät valheet ovat niin paljon lohdullisempia kuin kylmä totuus, mutta sellaista se on. O sancta simplicitas.
jori.mantysalo kirjoitti:
1) Ei juo itse.
Va-liitto on tässä tasolla 2, ei tasolla 3.Ehdotan seuraavanlaista:
1) Ei juo itse.
3) Ei juo itse, vaatii tiettyä alkoholijuomaa suosivien lakien kumoamista.
4) Ei juo itse, ajaa kieltolakia.
5) Ei juo itse, tekee pommi-iskun Alkoon.
Ja tällä asteikolla vaparit olisivat 3 jos kyseessä olisi uskonto.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833902
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342833Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä982214Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?271760Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201707- 301664
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261518- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71464Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731463