Trångt i Dragsvik.

borgåbladet

Svenskspråkiga östnyländska beväringar skickas till Vekaranjärvi när alla inte ryms i Dragsvik.Ändå vill man stänga Dragsvik för att det inte finns tillräckligt med svenskspråkiga ungdomar enl.nätfennorna.Hur går det ihop ?

22

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • östra nyland

      Det var endast pojkar med finskt släktnamn som blev skickade till Vekaranjärvi trots att modersmålet är svenska.Det är flera som vill rycka in i juli ....därför.

      • nyfiken

        Vad månne finskspråkiga pojkar hade sagt om de blivit "tvångsföflyttade " till Dragsvik ?


      • tror jag
        nyfiken kirjoitti:

        Vad månne finskspråkiga pojkar hade sagt om de blivit "tvångsföflyttade " till Dragsvik ?

        Det hade säkert blivit en mycket intressant diskussion här på spalten.


      • olika falla ödets ..
        tror jag kirjoitti:

        Det hade säkert blivit en mycket intressant diskussion här på spalten.

        Det hade säkert blivit anmälningar hit och dit om diskriminering,aphartheid,språkrasism och vad man nu kan hitta på.


    • ........

      ..............

    • dystra spådomar

      Men så bra då...svenskspråkiga ungdomar har inte "tagit slut ".

    • Det gick väl antagligen till så att de som var personal på uppbådet inte kunde någon svenska, så de inte ens "tänkte på" om att folk hade svenska som modersmål.
      Skulle ju vara kul att vet hur stor del finskspråkiga som ändå kom till Dragsvik i den kontingenten. Antagligen en hel del för att de skall få förfinska Drakan. Och någon intern utredning består sig inte försvarsmakten med utan man kommer med de vanliga bortförklaringarna

      • språkbad

        Där är ju alltid en rätt stor procent av finskspråkiga i Dragsvik,många vill lära sig svenska.


      • språkbad kirjoitti:

        Där är ju alltid en rätt stor procent av finskspråkiga i Dragsvik,många vill lära sig svenska.

        Jag är av den uppfattningen att man frviligt kan söka sig till vilket truppförband som helst, visserligen inte sagt att man blir antagen, men att var och en har enligt lag rätt att göra militärtjänsten på sitt modersmål.

        Svenskspråkiga kan således inte tvingas till Vekaranjärvi och inte heller finskspråkiga till Drakan. Om det blir trångt i juli så att alla inte ryms med så kan det ju hända att ngn frivilligt väljer ett finskspråkigt truppförband istället för att börja senare och förlora tid.


      • 228w
        Ankdam kirjoitti:

        Jag är av den uppfattningen att man frviligt kan söka sig till vilket truppförband som helst, visserligen inte sagt att man blir antagen, men att var och en har enligt lag rätt att göra militärtjänsten på sitt modersmål.

        Svenskspråkiga kan således inte tvingas till Vekaranjärvi och inte heller finskspråkiga till Drakan. Om det blir trångt i juli så att alla inte ryms med så kan det ju hända att ngn frivilligt väljer ett finskspråkigt truppförband istället för att börja senare och förlora tid.

        Ijuli är det värsta rusningen.


      • så är det
        Ankdam kirjoitti:

        Jag är av den uppfattningen att man frviligt kan söka sig till vilket truppförband som helst, visserligen inte sagt att man blir antagen, men att var och en har enligt lag rätt att göra militärtjänsten på sitt modersmål.

        Svenskspråkiga kan således inte tvingas till Vekaranjärvi och inte heller finskspråkiga till Drakan. Om det blir trångt i juli så att alla inte ryms med så kan det ju hända att ngn frivilligt väljer ett finskspråkigt truppförband istället för att börja senare och förlora tid.

        Man kan klaga ,men får kanske vänta ett år,om det inte finns platser.


      • Ankdam kirjoitti:

        Jag är av den uppfattningen att man frviligt kan söka sig till vilket truppförband som helst, visserligen inte sagt att man blir antagen, men att var och en har enligt lag rätt att göra militärtjänsten på sitt modersmål.

        Svenskspråkiga kan således inte tvingas till Vekaranjärvi och inte heller finskspråkiga till Drakan. Om det blir trångt i juli så att alla inte ryms med så kan det ju hända att ngn frivilligt väljer ett finskspråkigt truppförband istället för att börja senare och förlora tid.

        Man får söka vart som helst. Men min tanke är att om det finns svenskspråkiga pojkar som vill till Drakan så borde man inte ta in finskspråkiga i den kontingenten före att alla de som har svenska som modersmål fått plats.
        De här pojkarna ville till Dragsvik och kom inte dit. Det kan bero på att det var fullt och att de var frivilligt ute.
        Men jag litar faktiskt inte på att uppbådsnämnden har kontrollerat situationen utan helt sonika utgått från att de har finska som språk för att de har finskt efternamn, för ryktesvägen har jag hört om liknande fall där man var "i rätt tid" men ändå blev skickad till finskt förband och där det insinuerades at pojken inte skulle "bråka" genom att anhålla om ändring av beslutet för det skulle påverka negativt.


      • fru heiskanen
        twervig kirjoitti:

        Man får söka vart som helst. Men min tanke är att om det finns svenskspråkiga pojkar som vill till Drakan så borde man inte ta in finskspråkiga i den kontingenten före att alla de som har svenska som modersmål fått plats.
        De här pojkarna ville till Dragsvik och kom inte dit. Det kan bero på att det var fullt och att de var frivilligt ute.
        Men jag litar faktiskt inte på att uppbådsnämnden har kontrollerat situationen utan helt sonika utgått från att de har finska som språk för att de har finskt efternamn, för ryktesvägen har jag hört om liknande fall där man var "i rätt tid" men ändå blev skickad till finskt förband och där det insinuerades at pojken inte skulle "bråka" genom att anhålla om ändring av beslutet för det skulle påverka negativt.

        Om man råkar ha finskt släktnamn så blir man på alla ställen annars också behandlad som finskspråkig,åtminstone tills man öppnar munnen.


      • slutet gott
        fru heiskanen kirjoitti:

        Om man råkar ha finskt släktnamn så blir man på alla ställen annars också behandlad som finskspråkig,åtminstone tills man öppnar munnen.

        Nåja pojkarna som hamnade i Vekaranjärvi har anpassat sig.


      • pellingebo
        twervig kirjoitti:

        Man får söka vart som helst. Men min tanke är att om det finns svenskspråkiga pojkar som vill till Drakan så borde man inte ta in finskspråkiga i den kontingenten före att alla de som har svenska som modersmål fått plats.
        De här pojkarna ville till Dragsvik och kom inte dit. Det kan bero på att det var fullt och att de var frivilligt ute.
        Men jag litar faktiskt inte på att uppbådsnämnden har kontrollerat situationen utan helt sonika utgått från att de har finska som språk för att de har finskt efternamn, för ryktesvägen har jag hört om liknande fall där man var "i rätt tid" men ändå blev skickad till finskt förband och där det insinuerades at pojken inte skulle "bråka" genom att anhålla om ändring av beslutet för det skulle påverka negativt.

        Många pojkar här från skärgården söker sig till OBBNÄS trots att det är finskspråkigt.Imånga familjer är det tradition.


      • kustbö33
        twervig kirjoitti:

        Man får söka vart som helst. Men min tanke är att om det finns svenskspråkiga pojkar som vill till Drakan så borde man inte ta in finskspråkiga i den kontingenten före att alla de som har svenska som modersmål fått plats.
        De här pojkarna ville till Dragsvik och kom inte dit. Det kan bero på att det var fullt och att de var frivilligt ute.
        Men jag litar faktiskt inte på att uppbådsnämnden har kontrollerat situationen utan helt sonika utgått från att de har finska som språk för att de har finskt efternamn, för ryktesvägen har jag hört om liknande fall där man var "i rätt tid" men ändå blev skickad till finskt förband och där det insinuerades at pojken inte skulle "bråka" genom att anhålla om ändring av beslutet för det skulle påverka negativt.

        Det borde vara självklart att svenskspråkiga beväringar i första hand borde få komma till Dragsvik ,även om språkbad för finskspråkiga är fint.


    • Näin on näreet

      Dragsvik pakettiin ja molemmat kielet osaavat levitettävä suomenkielisiin varuskuntiin. Munsalan soutajien jälkeläiset jotka eivät osaa suomea, niin heille kielivajakkipaperit kouraan ja menolippu Ruotsiin, lol. Vähemmistöillä ei missään nimessä saa olla omia varuskuntia. Heidät täytyy integroida yhteiskuntaan valtaväestön ehdoilla. Aseistettu sekapäinen vähemmistöporukka voi saada paljon pahaa aikaan järjestäytyneessä yhteiskunnassa.

      • 19+19

        Kuka tässä on sekopää?


      • Bättre folk
        19+19 kirjoitti:

        Kuka tässä on sekopää?

        Ruotsinkielisille pitää syöttää omaa lääkettä. RKP vaatii suomenkielisille PAKKOA.
        Ruotsinkieliset varusmiehet voidaan ihan hyvällä omallatunnolla pakottaa minne vaan. Draksvik ei ole varuskunta vaan teini iän ylittäneiden mammanpoikien lomakoti. Draksvikissa olin kertausharjoituksissa, niin siellä oli kovin hiljaista.
        Tilaa oli vaikka kuinka paljon. Varsinkin viikonloppuisin, kun papan betaalaamat Bemarit kiidättivät mammanpojat kotiin syömään mamman köttbullar.
        Voi härranlettas då!


      • senast i Toholampi
        Bättre folk kirjoitti:

        Ruotsinkielisille pitää syöttää omaa lääkettä. RKP vaatii suomenkielisille PAKKOA.
        Ruotsinkieliset varusmiehet voidaan ihan hyvällä omallatunnolla pakottaa minne vaan. Draksvik ei ole varuskunta vaan teini iän ylittäneiden mammanpoikien lomakoti. Draksvikissa olin kertausharjoituksissa, niin siellä oli kovin hiljaista.
        Tilaa oli vaikka kuinka paljon. Varsinkin viikonloppuisin, kun papan betaalaamat Bemarit kiidättivät mammanpojat kotiin syömään mamman köttbullar.
        Voi härranlettas då!

        Brukar inte de här finskspråkiga mammaspojkarna också använda de här "BEMARI BILARNA ?


      • Bättre folk
        Bättre folk kirjoitti:

        Ruotsinkielisille pitää syöttää omaa lääkettä. RKP vaatii suomenkielisille PAKKOA.
        Ruotsinkieliset varusmiehet voidaan ihan hyvällä omallatunnolla pakottaa minne vaan. Draksvik ei ole varuskunta vaan teini iän ylittäneiden mammanpoikien lomakoti. Draksvikissa olin kertausharjoituksissa, niin siellä oli kovin hiljaista.
        Tilaa oli vaikka kuinka paljon. Varsinkin viikonloppuisin, kun papan betaalaamat Bemarit kiidättivät mammanpojat kotiin syömään mamman köttbullar.
        Voi härranlettas då!

        Mikäli Dragsvikissä on yht'äkkiä tullut liikaa alokkaita niin syy on varmasti pakkoruotsi. Nuori joka on hikoillut koulussa vaikeiden ruotsinprepositioiden kanssa haluaa ehkä sitten käyttää oppiaan käytännössä. Kiinnostusta lisää varmaan tieto siitä, että Dragsvik on erittäin helppo palveluspaikka. Varusmiehillä on oltava vapaus valita palveluspaikkansa. Tunkua vähentänee, jos ihmisillä olisi vapaus opiskella niitä kieliä mitä haluaa. Äller vad säger bättre folk?


      • 228w
        Bättre folk kirjoitti:

        Mikäli Dragsvikissä on yht'äkkiä tullut liikaa alokkaita niin syy on varmasti pakkoruotsi. Nuori joka on hikoillut koulussa vaikeiden ruotsinprepositioiden kanssa haluaa ehkä sitten käyttää oppiaan käytännössä. Kiinnostusta lisää varmaan tieto siitä, että Dragsvik on erittäin helppo palveluspaikka. Varusmiehillä on oltava vapaus valita palveluspaikkansa. Tunkua vähentänee, jos ihmisillä olisi vapaus opiskella niitä kieliä mitä haluaa. Äller vad säger bättre folk?

        Inte söker ALLA svenskspråkiga beväringar till Dragsvik,då skulle det bli ännu mera ont om platser.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      140
      2020
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      171
      1220
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1137
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      167
      994
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      92
      911
    6. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      60
      850
    7. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      849
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      804
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      770
    10. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      117
      688
    Aihe