Hei!
Opiskelen tällä hetkellä Yliopistossa humanistisessa tiedekunnassa uskontotiedettä opettajalinjalla, sivuaineenani psykologia. Aluillaan on kolmas vuosi. Tähtäimessä olisi siis aineenopettajan työ. Olen kuitenkin lähiaikoina alkanut epäröimään, että kannattaako minun jatkaa opintojani. Olen kuullut ja lukenut paljon siitä, miten epävarmaa aineenopettajan vakituisen työn saanti on, ja kuinka valmistuneet FM:t hakevat ympäri suomea pikkupaikkakunnilta töitä tuloksetta ja joutuvat kärsimään työttömyydestä monia vuosia, kunnes kyllästyvät pätkätöihin ja hakeutuvat muihin töihin. Pitkäaikainen pätkätöiden ja sijaisuuksien teko on alkanut herättää negatiivisia ajatuksia tutkinnostani. Olen myös tullut siihen tulokseen, että mielummin työskentelen alalla jossa minulla on hyvät mahdollisuudet saada töitä haluamaltani alueelta, ja mahdollisuus vakinaistua, kuin välttämättä sillä kivimman oloisella, mutta epävarmalla alalla. Palkallakaan ei ole niin väliä, kunhan nyt sinne 2000/kk edes lähentyisi. Olen kiinnostunut AMK: n tarjoamista koulutuksista eniten sosiaalialan ja hoitoalan töistä, kuten röntgenhoitajan tai suuhygienistin ammatista. Olen kuitenkin melko toivoton matikassa ja fysiikassa, enkä ole kirjoittanut lukiossa kumpaakaan, joten pelkään että mahdollisuuteni rajoittuvat sen vuoksi. Seuraavat haut ovat vasta keväällä, joten en ole varma kannattaisiko aloittaa kandi nykyisessä opiskelupaikassa vai ei....Osaako joku kertoa mielipidettään, tai vaikka esimerkiksi tuosta suuhygienistin ammatista tai pääsykokeista, kuinka vaikea päästä jne.?
Yliopiston Humanistisesta Ammattikorkeaan?
2
93
Vastaukset
- Tohtori2013
Tee nyt ihmeessä kandivaihe valmiiksi, jolloin sinulla on tiedekorkeakoulusta alempi tutkinto, jota voit varmasti halutessasi täydentää myöhemmin maisteriksi. Kandin tutkinnolla voinet hakea ja saadakin myös opettajan sijaisuuksia, jos sellainen tulee joskus ajankohtaiseksi ja osuu sopivasti kohdalle.
Ammattikorkeakouluun haet, jos se sinua erityisesti kiinnostaa, aivan normaalisti ensi kevättalvella, mutta päästyäsi sisään aloitat opinnot vasta sen lukukauden alussa, kun sinulla on kandiopinnoista todistus kädessä, eli sinun kohdallasi asia lienee järjestyksessä jo vuoden kuluttua syksyllä.
Ei mikään ole niin väärää opinto-oikeuden käyttöä kuin jättää tutkinto, eli sinun tapauksessasi kandivaihe, kesken. Silloin sinua voidaan oikeasti ja perustellusti osoittaa sormella ja syyttää opiskelupaikan viemisestä sellaiselta, joka paikallesi olisi oikeasti halunnut.
Siispä; nyt ryhtiä ja alempi tutkinto valmiiksi. - austerism1
Samaa mieltä kuin ed. kirjoittaja. Vähintään se kandi valmiiksi.
Toisaalta itse en kyllä jättäisi yliopisto-opintoja kesken. Kannattaisi miettiä, onko osaamista mahdollista lisätä esim. sivuaineilla hankkia jonkinlainen opintoja tukeva työpaikka tai edes harrastus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..2236593Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1114993Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1504762"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste483224Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1042873En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.652319Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen
Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?1361827- 691824
odotatko vielä viestiä minulta...
Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan1391714- 581565