Hei!Opiskelen tällä hetkellä Yliopistossa humanistisessa tiedekunnassa uskontotiedettä opettajalinjalla, sivuaineenani psykologia. Aluillaan on kolmas vuosi. Tähtäimessä olisi siis aineenopettajan työ. Olen kuitenkin lähiaikoina alkanut epäröimään, että kannattaako minun jatkaa opintojani. Olen kuullut ja lukenut paljon siitä, miten epävarmaa aineenopettajan vakituisen työn saanti on, ja kuinka valmistuneet FM:t hakevat ympäri suomea pikkupaikkakunnilta töitä tuloksetta ja joutuvat kärsimään työttömyydestä monia vuosia, kunnes kyllästyvät pätkätöihin ja hakeutuvat muihin töihin. Pitkäaikainen pätkätöiden ja sijaisuuksien teko on alkanut herättää negatiivisia ajatuksia tutkinnostani. Olen myös tullut siihen tulokseen, että mielummin työskentelen alalla jossa minulla on hyvät mahdollisuudet saada töitä haluamaltani alueelta, ja mahdollisuus vakinaistua, kuin välttämättä sillä kivimman oloisella, mutta epävarmalla alalla. Palkallakaan ei ole niin väliä, kunhan nyt sinne 2000/kk edes lähentyisi. Olen kiinnostunut AMK: n tarjoamista koulutuksista eniten sosiaalialan ja hoitoalan töistä, kuten röntgenhoitajan tai suuhygienistin ammatista. Olen kuitenkin melko toivoton matikassa ja fysiikassa, enkä ole kirjoittanut lukiossa kumpaakaan, joten pelkään että mahdollisuuteni rajoittuvat sen vuoksi. Seuraavat haut ovat vasta keväällä, joten en ole varma kannattaisiko aloittaa kandi nykyisessä opiskelupaikassa vai ei....Osaako joku kertoa mielipidettään, tai vaikka esimerkiksi tuosta suuhygienistin ammatista tai pääsykokeista, kuinka vaikea päästä jne.?
Yliopiston humanistisesta ammattikorkeaan?
5
202
Vastaukset
- Vastausautomaatti
Ei uskoisi, että opiskelet yliopistossa, koska et tunnistanut termiä "akateemiset jatko-opinnot", joilla edelleenkin tarkoitetaan lisensiaatin tai tohtorin tutkinnon suorittamista. Sitä en tosin tiedä, auttaisiko tohtorin tutkinnon suorittaminen alaltasi yhtään työllistymistä. Joillakin aloilla auttaa, joillakin toisilla haittaa.
Jos olet kerran kiinnostunut amk-opinnoista, niin kysele ihmeessä asiasta amk-palstalta, niin saat varmemman vastauksen. - Tohtori2013
Tee nyt ihmeessä kandivaihe valmiiksi, jolloin sinulla on tiedekorkeakoulusta alempi tutkinto, jota voit varmasti halutessasi täydentää myöhemmin maisteriksi. Kandin tutkinnolla voinet hakea ja saadakin myös opettajan sijaisuuksia, jos sellainen tulee joskus ajankohtaiseksi ja osuu sopivasti kohdalle.
Ammattikorkeakouluun haet, jos se sinua erityisesti kiinnostaa, aivan normaalisti ensi kevättalvella, mutta päästyäsi sisään aloitat opinnot vasta sen lukukauden alussa, kun sinulla on kandiopinnoista todistus kädessä, eli sinun kohdallasi asia lienee järjestyksessä jo vuoden kuluttua syksyllä.
Ei mikään ole niin väärää opinto-oikeuden käyttöä kuin jättää tutkinto, eli sinun tapauksessasi kandivaihe, kesken. Silloin sinua voidaan oikeasti ja perustellusti osoittaa sormella ja syyttää opiskelupaikan viemisestä sellaiselta, joka paikallesi olisi oikeasti halunnut.
Siispä; nyt ryhtiä ja alempi tutkinto valmiiksi. - PerusDI
Onneksi olkoon, väärä palsta
- Todettu on
Humanistisilla aloilla loogisella ajattelulla tai luetun ymmärtämisellä ei olekaan kovin suurta painoa. Ne molemmat ovat ikävää teknistä tai luonnontieteellistä asennetta.
- akateeminen oikeesti
Huono aloitus, ei palkintoa. Trololollolloo!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!4362719Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1931930- 601824
Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3101387Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-1581213Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal711096- 901057
Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.331023Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks121007K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali9979