Abilify/pahoinvointi ja päänsärky

bip

Hei!
Minulla aloitettiin Abilify tänään. Aikaisemmin ollut olanzapin, mutta nyt se on tarkoitus purkaa pois. Otettuani tuon abilify/15 mg eivät oireet tulleet ihan heti, mutta muutaman tunnin päästä alkoi tulla pahoinvointia (oksettaa) ja päänsärkyä (särkylääke ei auta).
Olisko kenelläkään kokemuksia siitä, että kuinka nopeasti aloittamisen jälkeen oireet helpottavat.?? Otan tällä hetkellä lääkkeen aamulla, mutta mietin olisko se parempi ottaa illalla, koska se myös väsyttää/uuvuttaa...tosin ei niin paljon kuin olanzapin??
Onko kokemuksia siitä, että auttaako lääkkeenvaihto mahdollisesti tuohon olazapinin mukana tuomiin kiloihin....eli onko jollain paino lähtenyt alaspäin lääkkeenvaihdossa???

Kiitos jos joku viitsiipi vastailla!!

20

2049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oksettava abilify

      Mulla lähti lääkkeen kokeilu tosi huonosti käyntiin: aamulla otettu pilleri alkoi vaikuttaa hetken päästä niin, ettei nahoissaan meinannut pysyä virkeyden vuoksi. Lopulta iltapäivällä luennolla tuli yhtäkkinen pyörrytys, silmissä musteni ja mun piti lähteä meidän yliopiston vessaan oksentamaan.. En meinannut siitä kotiinkaan päästä ja koko loppuilta pelkkää oksentelua. Se pyörrytys jatkui koko viikon, vaikka yhden 15mg pillerin ehdin ainoastaan syömään. Lähes mitään en saanut koko viikkoon syötyä, että kyllä se paino sillä tavalla putosi aika tehokkaasti. En voi suositella jatkamaan, ellet todella epätoivoisesti ja epämiellyttävästi halua painoasi pudottaa. Yököttääkin ylipäätään ajatella koko lääkettä ja sen vaikutuksia käyttäjiinsä.

    • skitso1

      ittellä on abilify 30mg, Psykoottipiirteiseen persoonallisuuteen, eikä oo ollu mitään ongelmaa.. en ainakaan oo huomannu että olis mitään haittavaikutuksia.. ei mitään poikkeavaa :)

    • 9+18

      Ei lähde paino ei. Itseasiassa tutkimuksissa on todetty 24 viikossa 7.7kg painonnousu kun verrokkiryhmällä nousi paino samassa ajassa 400g. Minulla paino alkoi laskea vasta kun jätin neuroleptit kokonaan pois. Menin kuntosalille ja syön 1000 kcl vuorokaudessa.

      • bip

        Lääkäri sanoi minulle vastaanotolla, että abilify ei nosta painoa.....tiedä sitten että pitääkö paikkansa. Tässä on linkki, jonka lopussa on antipsykoottien haittavaikutusten vertailu. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00033

        Yksilöllisiä juttujahan nämä ovat. Oisko sulla linkkiä tutkimukseen?

        Soitin hoitajalle ja apteekkiin. Kertoivat että nää oireet pitäs hävitä muutamassa päivässä. Jos ei viikossa lopu, niin alan miettiä jotain muuta lääkettä. Sen verran karmeaa tämä kyllä on.

        Tuo tuhat kaloria on tosi vähän. Millaisia ruokia syöt?? Itse oon yrittänyt tuollaisella kalorimäärällä, mutten ole jaksanut tehdä silloin oikein mitään....Pitäsköhän syödä enemmän proteiinia.


      • 9+18
        bip kirjoitti:

        Lääkäri sanoi minulle vastaanotolla, että abilify ei nosta painoa.....tiedä sitten että pitääkö paikkansa. Tässä on linkki, jonka lopussa on antipsykoottien haittavaikutusten vertailu. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00033

        Yksilöllisiä juttujahan nämä ovat. Oisko sulla linkkiä tutkimukseen?

        Soitin hoitajalle ja apteekkiin. Kertoivat että nää oireet pitäs hävitä muutamassa päivässä. Jos ei viikossa lopu, niin alan miettiä jotain muuta lääkettä. Sen verran karmeaa tämä kyllä on.

        Tuo tuhat kaloria on tosi vähän. Millaisia ruokia syöt?? Itse oon yrittänyt tuollaisella kalorimäärällä, mutten ole jaksanut tehdä silloin oikein mitään....Pitäsköhän syödä enemmän proteiinia.

        Kasviksia, papuja, vähärasvaista lihaa ja kalaa. En käytä maitotuotteita. Joten vitamiineja purkista. Pastaa, perunaa ja riisiä todella rajoitetusti. Tarkoittaen sitä että se on sitten se yksi peruna tai desi riisiä tai 2 dl keitettyä makaronia treenipäivinä. Hedelmä välipalaksi. Perusjuttuja. Katsoo vaan purkin kylkiä ja mittaa. Nopeasti ne oppii.


      • Arrii
        bip kirjoitti:

        Lääkäri sanoi minulle vastaanotolla, että abilify ei nosta painoa.....tiedä sitten että pitääkö paikkansa. Tässä on linkki, jonka lopussa on antipsykoottien haittavaikutusten vertailu. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00033

        Yksilöllisiä juttujahan nämä ovat. Oisko sulla linkkiä tutkimukseen?

        Soitin hoitajalle ja apteekkiin. Kertoivat että nää oireet pitäs hävitä muutamassa päivässä. Jos ei viikossa lopu, niin alan miettiä jotain muuta lääkettä. Sen verran karmeaa tämä kyllä on.

        Tuo tuhat kaloria on tosi vähän. Millaisia ruokia syöt?? Itse oon yrittänyt tuollaisella kalorimäärällä, mutten ole jaksanut tehdä silloin oikein mitään....Pitäsköhän syödä enemmän proteiinia.

        "Lääkäri sanoi minulle vastaanotolla, että abilify ei nosta painoa"

        Lääkärisi on amatööri. Kaikkien neuroleptien vaikutuksiin kuuluu painonnousu. Se on yksi neuroleptikäyttäjien tunnuspiirteitä, eli, että lihoavat näkyvästi käytön aikana.


      • 9+1
        Arrii kirjoitti:

        "Lääkäri sanoi minulle vastaanotolla, että abilify ei nosta painoa"

        Lääkärisi on amatööri. Kaikkien neuroleptien vaikutuksiin kuuluu painonnousu. Se on yksi neuroleptikäyttäjien tunnuspiirteitä, eli, että lihoavat näkyvästi käytön aikana.

        Sinä olet amatööri.
        Abilify meinaa ei ole neurolepti vaan antipsykootti.


      • pönttöpåå

      • 2+13

    • bip

      Torstaina aloitin lääkkeen ja nyt tiistaina pahoinvointi loppunut lähes kokonaan. Olanzapinin hillitön ruuanhimo on hävinnyt ja painokin lähtenyt nopeasti tippumaan. Odottelen vielä kuukauden, että saan tuon olan kokonaan pois tuosta rinnalta, niin enköhän jo pääse entisiin mittoihin. Hyvältä tuntuu.

      • 14+15

        Minäkin aikoinaan käytin puolisen vuotta ilanzapinia abilifyn rinnalla. Lopetin olanzapinin seinään kun valkeni että se lihottaa. Eipä se paino siitä laskenut kuin pari kiloa. Nyt paino alkoi laskea kun heivasin abilifyn ja sen tilalle määrätyn ketipinorin. Jos paino laskee melkein kymmenen kiloa kuussa mömmöjen lopettamisen jälkeen niin kyllä siinä on vikaa. Puolitoista kuukautta olen nyt ollut ilman mitään neuroleptia ja olo on hyvä. Lopetin tuon viimeisen ketipinorin salaa kun se määrättiin minulle nukkumiseen vaikka nukun ilman lääkettäkin 8-10 tuntia yössä. En minä mitään pilleriä huvikseni syö. Mutta siis neurolepti on neurolepti. Kaikki ne samaa tekee mutta vain eri keinoin. Lopputulos on aina sama. Minä en itseäni zombina pitänyt kun niitä söin. Se oli ulkopuolisten kommentti. Nyt kaikilla on sitten tekeminen kun minulla onkin luonne eikä se ole niin leppoisa kuin neurolepteissa.


      • bip
        14+15 kirjoitti:

        Minäkin aikoinaan käytin puolisen vuotta ilanzapinia abilifyn rinnalla. Lopetin olanzapinin seinään kun valkeni että se lihottaa. Eipä se paino siitä laskenut kuin pari kiloa. Nyt paino alkoi laskea kun heivasin abilifyn ja sen tilalle määrätyn ketipinorin. Jos paino laskee melkein kymmenen kiloa kuussa mömmöjen lopettamisen jälkeen niin kyllä siinä on vikaa. Puolitoista kuukautta olen nyt ollut ilman mitään neuroleptia ja olo on hyvä. Lopetin tuon viimeisen ketipinorin salaa kun se määrättiin minulle nukkumiseen vaikka nukun ilman lääkettäkin 8-10 tuntia yössä. En minä mitään pilleriä huvikseni syö. Mutta siis neurolepti on neurolepti. Kaikki ne samaa tekee mutta vain eri keinoin. Lopputulos on aina sama. Minä en itseäni zombina pitänyt kun niitä söin. Se oli ulkopuolisten kommentti. Nyt kaikilla on sitten tekeminen kun minulla onkin luonne eikä se ole niin leppoisa kuin neurolepteissa.

        Onko sulla ollut psykooseja?? Itse en haluaisi näitä neurolepteja/antipsykootteja syödä, mutta psykoosin estoon on pakko. Jos minulla ei olisi perhettä, jättäisin nämä kyllä pois. Voinkohan tulevaisuudessa jättää nämä pois, vaikka olenkin sairastanut psykooseja (2 kpl).


      • 14+15
        bip kirjoitti:

        Onko sulla ollut psykooseja?? Itse en haluaisi näitä neurolepteja/antipsykootteja syödä, mutta psykoosin estoon on pakko. Jos minulla ei olisi perhettä, jättäisin nämä kyllä pois. Voinkohan tulevaisuudessa jättää nämä pois, vaikka olenkin sairastanut psykooseja (2 kpl).

        Ei varsinaisia psykooseja mutta pitkiä psykoottisen masennuksen jaksoja. Tosin epäilen että minulla oli kyllä yhdessä vaiheessa psykoosi. Se kuitenkin hoidettiin kotioloissa. Äitini hoiti minua 24/7 sen ajan.


    • pöö

      Tänään aloitettiin mullakin abilify, 15 mg vuorokaudessa. En huomannut muuta kun että pillerin oton jälkeen tuli väsymystä ja voimattomuutta. Päivällä sitten piristyi olo. Lisäksi huomasin että ahdisti normaalia enemmän. Katsotaan mitä huominen tuo tullessaan. Lisäksi menee deprakine joka on se ylläpitolääkitys, sekin nostettiin 300 mg kun ei ollu hoitotasollA, eli nyt sitä menee 1500 mg vrk. Innolla seuraan iskeekö kunnon juntturat päälle. Mut mielummin juntturat ku kaoottinen mania.

    • 14 vuotta sairastunu

      Kas kummaa. Minulla aloitettiin Abilify pari kuukautta sitten. Etsin netistä tietoa, ja juuri mitään ei tästä lääkkeestä löytynyt. Nyt sitten näitä aloituksia. Onko psykot löytäneet lääkkeen uudelleen, kun käyttäjä kokemuksia alkaa ilmaantumaan?

      Itse lääkkeestä, hyvin toimii. En nuku enää Olatsipaanin avulla 10-12 vuorokaudessa ja ole passiivinen. Vaan ihan normi 8 tuntia unta. Päivät ovat pidentyneet ja saan enemmän aikaan, ilman kuitenkaan, että olisin maaninen tai psykoottinen.

      Hyvä lääke, toimii ainakin minulla.

      • 19+7

        Mullakin abilify toimi pari vuotta. Sitten alkoi muistin heikkeneminen, motoriikan heikkeneminen ja väsymys joka johti siihen että lopulta nukuin 19 tuntia vuorokaudessa. Aluksi oli joo hyvä lääke.


      • kysyn vaan
        19+7 kirjoitti:

        Mullakin abilify toimi pari vuotta. Sitten alkoi muistin heikkeneminen, motoriikan heikkeneminen ja väsymys joka johti siihen että lopulta nukuin 19 tuntia vuorokaudessa. Aluksi oli joo hyvä lääke.

        Miten muistat sen, että muistisi heikkeni?


    • abilify_is_not_cure
      • etnäin

        "Abilify sekottaa pääkopan. Usein pysyvästi. Paska lääke."
        Sen pitäs kylläkin selvittää sekaisin olevaa pääkoppaa.


      • älä_syö_propagandaa
        etnäin kirjoitti:

        "Abilify sekottaa pääkopan. Usein pysyvästi. Paska lääke."
        Sen pitäs kylläkin selvittää sekaisin olevaa pääkoppaa.

        Ja mitenhän tämä mystinen selvennys tapahtuu? Lamaamalla normaalin dopamiinijärjestelmän?

        Taidat olla ollut aavistuksen sinisilmäinen psykiatrisia juttuja kuunnellessasi, mikä tekee kenestä tahansa nopeasti tyhmän. Älä anna psykiatrian pyörittää sinua noin. Kauhean kuuloista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe