Kotiviini JÄTTIastiassa

WineBall

Ajattelin valmistaa kotiviiniä 1000 l:n astiassa, joten jos joku on valmistellut viinejä aiemmin enemmänkin, niin kerro ihmeessä, minkälaisessa suhteessa laittelen ainekset ja mitä kannattaa huomioida tehtäessä isompaa erää..!? Ajattelin mansikka-mustaherukkaviiniä.. =P

16

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnea vaan

      Mahdollisiman vähän marjoja ja paljon vettä sekä n. 7kg sokeria. Hyvää tulee.

    • Wanha wiinintekijä

      Heh. Varmaan provo, mutta kuitenkin hauska ajatus :-) Pullotuksessa olisi hmm.. "pikku" homma ja missä ihmeessä säilöisit ne 1000 litraa, siis 1333 kpl, 3/4 litran pulloa? Oikeampi sokerin määrä tuohon litramäärään taitaisi olla 280 kilon luokkaa..
      Sinänsähän tuo ei ole kuin matikkaa, ohjeita pienemmille määrille löytyy netistäkin pilvin pimein.

      • lapotaan usein

        Tämä oli kyllä hauska!
        Aloittajalla on siis muutama tuhannennen litran astia, lämpimät/ kylmät tilat steriilien lappojen ja pullojen lisäksi.
        Raaka-aineiden koostumus vaihtelee, se täytyy opetella ja joskus yllätyksiäkin sattuu. ( positiivisiakin, huonompi viini paranee usein vanhetessaan).

        Suosittelisin kuitenkin aloittamaan vähän pienemmillä määrillä, vaikka valmispakkauksilla, mutta muista hygienia!


    • Oikein tyypillisiä keskustelupalsta vastauksia .

    • ...

      2kg sokeria ja aamupaskalla käy isompikin viinimäärä hyvin.

    • Kippis ja turaus

      Paketti hiivaa, sokeria viitisenkiloa; siitä tekijälle paljon iloa. Luritetaan litku pulloon ja pullo pankon reunalle ja hyvää tulloo!

      Mutta joo, et kai todella odottanut asiallisia kommentteja täällä ja vielä viinintekoon liittyen?

    • kgkugkuggku

      Helppoa. Paketti hiivaa, 100 kg sokeria ja 2500 kg punaisia kärpässieniä.

    • Tiedän paremmin

      Muuta Italiaan ja osta viinitila. Siitä se lähtee. Baroloalueella hehtaarilta saa 5.000 pulloa. Myyt ulos 40€ pl. = 200 000 € miinus kulut.

    • Nii-i, juu jaa. . .

      Ite tekisin pienemmässä, niin on lappoaminen ja sakasta eroonpääsy helpompaa.
      Sitten vesiastiat, esim hanallinen 10-25litran vesi tonkka , semmosia 4-5 kpl, niistä saat viinin suoraan lasiin säilymään.

    • paskahousuoot

      Onpa päivän tyhmin aloittaja. Onnea idioottii.

    • veks vaan !

      Älä tee kotiviiniä ! Se on kuule klassillinen tapa alkoholisoitua. Pistä päreeks vaan kamppeet.

      • Kysympähänvoon

        Klassinen tapa alkoholisoitua? Perustele! Minulla on nyt vuoden verran ollut kotiviininteko harrastuksena enkä ole ryypännyt yhtään sen useammin kuin ennenkään!


    • tehnyt2

      Laske suhteet jostakin ohjeesta, niin kyllä se onnistuu.
      Ehkä "mäski" kannattaisi puristaa, siinä menee useita litroja hukkaan.
      Varaa myös aikaa muutama kuukausi ylimääräistä.

    • schnapsbrennen_als_hobby

      Sitten jos ei mahdu pulloihin sellaisenaan, se varmaankin täytyy "tiivistää"...

    • pääsijanoyllättämään

      Aloittajalla oikea asenne. Kun tehdään jotain niin tehdään sitten kunnolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe