Vi varken sjunger eller gnäller som Sverigeborna gör.Det är mycket lättare att förstå finlandssvenska.Lasse Pöysti,Birgitta Ulfsson,Stina Ekblad,Vivica Bandler,Mark Levengood ,alla har de talat finlandssvenaka och de här "riktiga svenskarna "älskar vårt språk.
Finlandssvenska är minst lika bra som rikssvenska.
10
85
Vastaukset
- lögn & förtal
Den här historien som neffena berättar att en svenskspråkig finländare behöver tolk i Sverige är nog bland det löjligaste jag har hört.
- lätt som en plätt
Det finns vissa ord som inte används i Sverige,men vi läser svenska böcker och tidningar så vi kan också rikssvenska.
- hjärntvätt
twervig kirjoitti:
neffen ljuger så han tror det själv
Här är en massa skriverier av neffena som de postar på nytt och på nytt.Det är klart att det alltid finns människor som tror på dem.
- verdens gang
hjärntvätt kirjoitti:
Här är en massa skriverier av neffena som de postar på nytt och på nytt.Det är klart att det alltid finns människor som tror på dem.
Klart man förstår rikssvenska,skånska kan vålla litet bekymmer,också i Norge kan man göra sig förstådd.Jag läser då och då norska tidningar på nätet.
- lamf
lätt som en plätt kirjoitti:
Det finns vissa ord som inte används i Sverige,men vi läser svenska böcker och tidningar så vi kan också rikssvenska.
Även om vi här i Finland använder låneord från finska språket så är nog inte rikssvenskan något "renare ",där används mycket engelska och många nya ord som de "nya svenskarna ",invandrarna använder.
- dumheter
verdens gang kirjoitti:
Klart man förstår rikssvenska,skånska kan vålla litet bekymmer,också i Norge kan man göra sig förstådd.Jag läser då och då norska tidningar på nätet.
Inte är finska språket heller exakt likadant vid östgränsen och i ÅBO tex.
- adlibris
lätt som en plätt kirjoitti:
Jag köper en massa svenskspråkiga böcker från näbokhandeln,de är mycket billigare än i våra butiker.
- ............
............
- ..............
.............
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau596865Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414825- 752647
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat412009- 181788
- 301587
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81512Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151349- 241244
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671137