HD -aika jo?

Onko Yleisradion kanavilta saatavilla minkälaista kuvaa? Omistan tavallisen LG:n Full HD -vastaanottimen ja taloyhtiöön on asennettu antennivahvistin. Olen virittänyt kanavat uudelleen, mutta mitään järisyttävän terävää kuva ei ole. Onko muualta saatavilla apua, kenties muilla ilmaiskanavilla? Maksullisia kanavia en halua, koska en halua viettää aikaa TV:tä tuijottaen.

10

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • U.T. Elias

      Miksi sitten olet television hankkinut?

    • tsekkaa muutama

      Riipuu siitä, tukeeko se tv:si DVB-T2:ta.
      Ja oletko sellaisella alueella, jossa tulee niitä HD-lähetyksiä.
      Ja jos olet kerros- tai rivitalossa, niin onko taloyhtiössäsi antennivahvistinta sille kanavanipulle.

      jos tv:si tukee ja niitä kanavia on alueellasi, niin kanavan nimen pitäisi
      Yle TV1 HD
      Yle TV2 HD
      Yle FEM HD
      Nuo ovat kanavanipussa D.

      Lisää kanavanipuista ja näkyvyysalueista
      http://www.digita.fi/kuluttajat/tv

      • tsekkaa muutama

        Lisäksi:
        Eron kyllä huomaat tavalliseen SD-kanavan ja HD-kanavan välillä, kun katsot vähänkin lähempää ja oma näkösi on kunnossa. Jos olet likinäköinen ja uusien silmälasien tarpeessa, niin on ihan sama, katsotko HD:ta vai et. :-)


    • HD katselija

      Yle lähettää 1080i lomitettua kuvaa ja maikkari 720P kuvaa.
      Ero ei ole kaksinen normaaliin SD-kuvaan, riippuu hyvin paljon lähdemateriaalin resoluutiosta. Luontodokumentit BBC-näyttävät hyviltä samoin urheilu, jotka ovat aitoa HD-materiaalia, muut vain ylöspäin skaalattua SD-kamaa.

      • 2wsx

        Sulla on vanhaa tietoa. Kyllä nykyään on varmaan suurin osa tuoreiden ohjelmien lähdemateriaalista HD-kuvaa. Nelonen HD:lla kai harrastettiin tuota ylösskaalausta aika pitkään, mutta nykyään kuva on parempi kuin MTV:llä.

        Olen muuten ihmetellyt, miksi uutislähetykset sekä Ylellä että MTV:llä näyttävät minun silmiini olevan SD-tasoa, vaikka kuva muuten on hyvä. Nelosella ne lyhyet uutiset on selvästi HD:ta.


      • HDSD
        2wsx kirjoitti:

        Sulla on vanhaa tietoa. Kyllä nykyään on varmaan suurin osa tuoreiden ohjelmien lähdemateriaalista HD-kuvaa. Nelonen HD:lla kai harrastettiin tuota ylösskaalausta aika pitkään, mutta nykyään kuva on parempi kuin MTV:llä.

        Olen muuten ihmetellyt, miksi uutislähetykset sekä Ylellä että MTV:llä näyttävät minun silmiini olevan SD-tasoa, vaikka kuva muuten on hyvä. Nelosella ne lyhyet uutiset on selvästi HD:ta.

        Kyllähän tilanne on niin että vaihtoehtoja on katvealueilla häiriöinen HD-kuva tai kunnollinen SD-kuva.

        Mitä tule HD ja SD kuvien eroon kannattaa käydä katsomassa liikkeessä ennenkuin tekee ostopäätöksen, nimenomaat tv-lähetyksiä eri kanavilla. HD-kuva on siltikin ollut monelle pettymys.

        Liikkeissa demo-materiaali on aivan eri tasoista kuin mitä tv-lähetyksissä nähdään. Siitä ei pysty tekemään vertailevaa katselua, jos ei itse katsele pelkästään bluray-elokuvia.


      • upscaling 576=>1080i
        2wsx kirjoitti:

        Sulla on vanhaa tietoa. Kyllä nykyään on varmaan suurin osa tuoreiden ohjelmien lähdemateriaalista HD-kuvaa. Nelonen HD:lla kai harrastettiin tuota ylösskaalausta aika pitkään, mutta nykyään kuva on parempi kuin MTV:llä.

        Olen muuten ihmetellyt, miksi uutislähetykset sekä Ylellä että MTV:llä näyttävät minun silmiini olevan SD-tasoa, vaikka kuva muuten on hyvä. Nelosella ne lyhyet uutiset on selvästi HD:ta.

        Katsopa lähetyksiä 65 tai 80" plasman ruudulta niin olet eri mieltä skaalauksesta.
        Tai hommaa laitteisto, josta näkyy bitrate ja resoluutio livenä.


      • 3Timo
        upscaling 576=>1080i kirjoitti:

        Katsopa lähetyksiä 65 tai 80" plasman ruudulta niin olet eri mieltä skaalauksesta.
        Tai hommaa laitteisto, josta näkyy bitrate ja resoluutio livenä.

        Upscaling ei lisää kuvan terävyyttä millään muotoa (ennemminkin päinvastoin) ja eikös just toi kuvan terävyyden parantaminen ole se juttu minkä takia HDta kannattaa edes harkita, ... Joten!? :/


    • ei vielä HD:ta

      HD-kanavat ovat korkeintaan 720p tai ylen hd-kanavat vähemmänkin. Edelleenkään ei kannata hankkia full-hd tv:tä, kun ei sellaista kuvaa suomessa lähetetä.

    • Huomautuksena vielä, jos katsot blueray leffoja niin saat sen hd reson. Esim. itsellä playstation3 lähinnä tuota varten hankittu ja vähän pelaamiseenkin.

      Nykyisin ne tv:eet vaan alkavat aika pitkälti kaikki tukevan full hd resoa vähintään.
      3d on omasta mielestäni täysin turha hankinta, vaikka tästäkin toiset voivat olla ihan toista mieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1193
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      839
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      839
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      824
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe