Dieseliä veteen käynnistettäessä

kohai1

Nyt on ilmennyt sellainen ongelma omassa sisäperämoottori vetolaite -veneessä, että aina tietyisssä tilanteissa moottoria käynnistettäessä jäähdytysveden mukana tulee dieseliä (arviolta 0,3-0,5 litraa kerta). Ongelma ilmenee kun moottorin käynnistää muutaman vuorokauden tauon jälkeen tai tankkauksen jälkeen toisella käynnistyskerralla (ei siis välittömästi tankkauksen jälkeen.) Keskimäärin ongelma ilmenee noin joka viides käynnistyskerta. MItenköhän ongelmaa voisi lähteä ratkomaan? Polttoaineen palautusletkujen kanssa on aiemmin ollut murheita, voisikohan liittyä niihin.

9

931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän 0,02 litraa ole lähempänä totuutta. Ja vaikka olisikin enemmän, niin nopeasti se haihtuu.

      Eli, kunhan veneen pilssiin ei vuoda, niin ei tarvitse tehdä mitään.

      • vm 41

        Polttoaineen vuodot ovat aina varteenotettavia asioita, joita ei parane vähätellä.
        Yleensä ne aiheuttavat vaaratilanteen silloin, kun ei saisi, sekä olinpaikassa missä avunsaanti on mahdollisimman kaukana.
        Etsi tai etsitytä paikanpäällä syy miksi vuotoa esiintyy, täällä se menee vain arvailuiksi, sekä € suutarin neuvoiksi.


      • kyselevä
        vm 41 kirjoitti:

        Polttoaineen vuodot ovat aina varteenotettavia asioita, joita ei parane vähätellä.
        Yleensä ne aiheuttavat vaaratilanteen silloin, kun ei saisi, sekä olinpaikassa missä avunsaanti on mahdollisimman kaukana.
        Etsi tai etsitytä paikanpäällä syy miksi vuotoa esiintyy, täällä se menee vain arvailuiksi, sekä € suutarin neuvoiksi.

        Miksi sinä vm41 vastaat asioihin joita et ollenkaan ymmärrä?


    • Litran mitallako?

      Hiukan jäi myös minua mietityttämään tuo määrä.
      1/2 litraa on paljon, miten se on mitattu?
      Toinen kysymys on tietenkin mistä tiedät, että se on dieseliä?

      Onko makeavesijäähdytteinen kone?
      Onko polttoaineen paluukierrolle lämmönvaihdinta?
      Minkä kone on kyseessä?

      Onko tämäkin taas niitä trooleja?

    • kohai1

      Mittaus perustuu ihan omaan mututuntumaan. Pahimmillaan dieselin peittämä alue on reilun parinkymmenen neliön luokkaa. Pitkään itsekin mietin, että voinko varmasti tietää, että se on dieseliä, mutta öljyn määrissä ei näy muuutoksia ja dieseliltä se mielestäsi haisee.

      Kone on makeavesijäähdytteinen ja mielestäni paluukierrolle ei ole lämmönvaihdinta. Koneena on marinoitu hiacen diesel ja kyseessä ei ole trooli.

      • hiatsu

        Noh, 20m2 tyynellä veden pinnalla ei ole määrällisesti kuin joitakin senttilitroja.
        Se voi ihan yhtä hyvin olla moottoriöljyä koska diesel voi haista muutenkin käynnistettäessä.

        Hiacen moottorissa oli aikoinaan tyyppivikana liian pienet öljyn paluukanavat, jotiden seurauksena öljyä kertyi koneen yläpäähän kuormitettaessa. Sitä sitten joutui vähän sinne ja tänne. Muutama pisara moottoriöljyä ei näy vielä kulutuksessa.

        Mutta jos oletetaan, että se on dieseliä, niin ainoa tapa, millä sen saa pakoputkeen, on palamattomana sylinterin läpi. Näin voi tapahtua, mutta määrä on pieni vaikka käynnistys kestäisi kauankin. Jos pakokaasu ei ole valkoista tai kovin nokista, niin aine tuskin on dieseliä.

        Veikkaisin, että pakokaasu on sävyltään hieman sinertävää ja moottori kuluttaa jonkin verran öljyä. Pakoputkeen pakokaasun mukana tuleva öljy irtoaa seisomisen aikana putken reunoilta ja nousee jäähdytysveden pintaan. Kun käynnistät, se lähtee kerralla lkiikkeelle, jolloin öljy näkyy veden pinnalla.

        Jos kyseessä olisi kansiongelma, niin öljyä olisi makeavesipuolella paisuntasäiliön pinnalla. Mottori voi myös puhaltaa sylinterin paineet makeavesikiertoon, jolloin makeavesipuolelta nousee kuplia.

        Sitten on vielä yksi kohde, joka voi päästää öljyä veteen: Se on merivesipumppu. Tarakasta sen tiivisteet.

        Tässä yhteydessä on hyvä tarkastaa myös moottoriöljyn väri ja määrä. Jos väri on maitomainen, tai öljyssä on kiteitä, vettä tulee öljyn sekaan (=kansivika). Jos öljy on väriltään normaalia, mutta määrä lisääntyy, niin dieseliä pääsee öljyn sekaan (pumpun tiiviste).

        Vika ei ole hyvä, mutta jos nesteet on OK, savun väri OK, öljyn paine OK ja koneen lämpötila OK, niin tuskin normaalia kulumista vakavampaa.


    • kohai1

      Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Merivesipumppu on vajaa vuosi sitten ammattilaisen toimesta vaihdettu, pakokaasu on väriltään normaalia, samoin öljy enkä ole huomannut öljyn määrän lisääntyvän enkä vähentyvän. Samoin öljyn paineen ja moottorin lämpötilan kanssa ei ole ongelmia. Taitaa mennä siis tyyppivian puolelle.

      • jokin tolkku sentään

        Kunnossa se kuitenkaan ei ole, joten ei toi nyt pitäisi kovin vaikea homma olla selvitettäväksi, mistä saasteet vesistöön päästät.


      • Älä ota enää :D
        jokin tolkku sentään kirjoitti:

        Kunnossa se kuitenkaan ei ole, joten ei toi nyt pitäisi kovin vaikea homma olla selvitettäväksi, mistä saasteet vesistöön päästät.

        Aina, kun joku tekninen keskustelu tulee "valmiiksi", löytyy joku pöllöpää, joka esittää voimakkaan väitteen tyystin ilman mitään perusteluita tai muuta osaamista.

        Puuttuu vain, että lisäisi alkuun ikään kuin perusteluksi:
        - Onhan se selvää, että ei ole kunnossa...
        - Kaikkihan sen tietävät ettei ole kunnossa...
        - Sanomattakin tietää ettei ole kunnossa...
        - Kunnossahan se ei kuitenkaan ole...

        Odotan mielenkiinnolla tältä tekniikan tohtorilta perusteita, jotka liittyvät muuhun kuin huonon itsetunnon ja nousuhumalan mukaan tuomaan varmuuteen ja uhoon :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe