Voiko elää pelkästään tuilla???????

sari r.

Nykyajan menoa on todella vaikeata ymmärtää - hyväksymisestä puhumattakaan. Perhe ikään kuin hajosi, äiti lapset ja isä eri osoitteissa. No, sitä sattuu eikä maailman siihen kaadu.
Mutta
kun perheenäidillä ei minkäänlaisia omia tuloja - miten uskaltaa lähteä elämään lasten kanssa kun ainoat tulot kai sitten mitä yhteiskunta tarjoaa?
Eikö sellainen elämä ole vastuuntunnoton ja hatara?
Luulisi että epävarmuus huomisesta olisi raskas.
Takana vielä erittäin huonosti hoidetut taloudelliset asiat, eli velkaa on ja paljon.
Perheen isä avustaa minkä ovat sopineet, mutta muuten .. .
Voidaanko ulosmitata yhteiskunnan tuista uo-velkoihin?
Se, mikä kai eniten tässä järkyttää on se kamala malli jonka lapset nyt näkevät. Ei töitä, silti porskutetaan, shoppaillaan ihan täysillä ja lapsiparat joutuvat elämään kaupungin vuokraslummissa. Melkein täytyy sanoa että oi aikoja oi kummallisia tapoja. Ei ole mitenkään mieltä ylentävää kun ajattelee lasten tulevaisuutta..

8

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisessa polvessa ..

      Kun on tarpeeksi korskea ja ylimielinen tekee mitä vain; sellainen suunta yhteiskunnassa on, yhden äidin ja pesueen elättäminen on pientä - toista sitten mitä ap kirjoitti, että tuntuu pahalta kun lapsenlapset joutuvat näkemään sellaista kummallista irrationaalista " elämää". Oppivat pitämään sitä normaalina..

      • Kyvykkäät

        On olemassa kansanosa, joka on monessa polvessa osannut hyödyntää yhteiskunnan tuet. Lapset kasvavat siihen kulttuuriin ja ovat tottuneet saamaan kaiken. Monta kertaa näkee maahanmuuttajan tai jonkun muun osattoman työntävän lastaan muodikkaissa ja hyvälaatuisissa vaunuissa, jollaisia varaton veronmaksaja ei ikinä pystyisi omalleen hankkimaan. Rattaista päästyään lapsi saa päivähoitopaikan, hyvän koulutuksen, kuten omammekin, va kun oppivelvollisuus päättyy, käy tie suoraan sossun luukulle. Jatko-opiskeluksi valitaan ala, joka ei työllistä, muutetaan pois kotoa, mennään avoliittoon, ollaan ehkä päihdekierteessä, yhteiskunta järkkää kaupungin asunnon, jonka vuokran se itse maksaa, perheeseen synnytetään pari lasta, erikoisavustukset saadaan, ne kalliit rattaat, jne. kierre alkaa alusta. Opiskelut jäävät kesken perheen takia, työttömyys iskee, onneksi ollaan työttömyyskassan asiakkaita.
        Osataan ja tiedetään jo perinteisesti, mitä kannattaa pyytää ja mihin vedota.

        Olen seurannut erään lähiperheen elämää jo yli 40 v. ja voin todeta, että näin se menee. Kaikki on hyvin, vaikka ei juuri koskaan ole pakkatyössä oltu. Seurakuntakin avustaa, ruokakasseja haetaan. Kyllä toimeen tulee hyvinvointivaltiossa, kun osaa.
        Mutta ammatti on sekin, kaikki eivät tiedä niksejä.


    • kaikk´minulle heti

      Tämä mentaliteetti minulle kaikki heti ja nyt.........
      korjaa satoaan...tässäkin...voi läheisparkoja....myötätuntoni on puolellanne vaan minkäs voi.

    • voimia

      Emme me isoäidit ymmärrä näitä kotkotuksia - mennään naimisiin- hankitaan lapsia- erotaan - löydetään uusi - mennään naimisiin jne jne

      • V-V-I

        Juu ihan kauheeta on. tämänhän sinä halusit lukea. Kauheeta kauheeta, lapsiparat, loppuelämä piloilla ja vain siksi että nykyaika on läsnä.


    • suo siellä, vetelä t

      Unohdit varmaan miettiä miksi lapset ylipäätään jäivät äidille? Jotakin se tekee oikein isään verrattuna.

    • ................

      Juuh meillä vähän samantyyppinen tilanne. Kun olin suhteessa olin loistava ja vastuuntuntoinen äiti, joka laittaa lapset oman uran edelle. Päätin olla kotona, kunnes nuorimmainenkin on kolme. Kun tuli ero, olenkin yhteiskunnan tuilla elävä loinen... Noh, hyväpalkkainen työ odottaa kyllä vuoden kuluttua, aikaa lasten kanssa ei mikään raha korvaa, vaikka toimeentulotuellakin vaikeimpina aikoina on eletty. Ja tosiaan myös vuokraslummissa, paljon lapsiperheitä ja vanhempia, joille raha ei mene kaiken edelle, vähemmälläkin tulee toimeen. Säästää voi asumiskustannuksissa useita satoja euroja, yhdellä autolla pärjää ja senkään ei tarvitse olla tuliterä, näin jää vanhemmille aikaa tärkeimpään eli lapsiin, kun ei tarvitse tehdä ympäripyöreää päivää velkojen maksamiseksi.
      Isä kyllä muistaa muistuttaa, kuinka paska ihminen olen, kun elän hänen rahoillaan, hieman on todellisuus hakusessa, kun luulee että hänen rahansa auttavat tilannetta mihinkään suuntaan. Jättäisi minun puolestani maksamatta, viettäisi enemmän aikaa lasten kanssa, jotka kyllä jäävät kolmoseksi työn ja vapaa-ajanmenojen jälkeen...

      Onneksi ero tuli, olen vihdoin ymmärtänyt, kuinka vähän materia minulle merkitsee. Tämän toivon lapsenikin oppivan ja vaikka töihin palatessa on millä rällätä, toivon etten koskaan palaa aiempaan, jolloin kaiken sai mitä halusi ja luuli että se on jotenkin tärkeää.

    • Tahtoo kaiken

      Kaikki mulle nyt ja heti!

      Ne ovat VARKAITA siis rosvoja ja kuluttavat sellaista rahaa mikä ei ole heidän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1555
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      987
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      67
      829
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      815
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe