Tietääkö joku onko olemassa mitään (laillista) radiolaitetta jolla voisi pelkästään kuunnella merivhf-liikennettä, valittuja kanavia skannaten?
merivhf, pelkkä kuuntelu
30
13188
Vastaukset
- Yrkkä
No älkää ihmeessä ostako veneeseen skaneeriksi Maycom AR-108:saa.
Laite on niin pieni, että hukkuu vaikka mihin. Käy pettereilla, (saa olla kaupassa ostoksilla, tai latailla tyhmiä paristoja)
JA TOSSA SKANNERISSA ON TYHMINTÄ NS "SKANNAUSVIIVE" ELI YHT' ÄKKIÄ KUN KUUNTELET JOTAIN, NIIN LAITE ALKAA SKANNAAMAAN. JA ALUNPERIN KUULEMASI JUTTU JÄÄ KUULEMATTA.
Itse olen jo vuodesta 1981 kuunnellut erilaisia skannereita, jopa silloin kultaiseen aikaan kun poliisitkin tulivat ilman salausta.
Joten osta vaikka liki samaan hintaan vaikkapa Uniden Bearcat 120-XLT.
- ihme
Mitä luulet sieltä kuulevasi ja miksi sen kuuleminen sinua kiinnostaa??
- Pave II
Vaikka VTS/sää/toivottavasti harvoin hätäkutsut/hätäliikenne...
- vanha sjööbe
Meri-VHF on ainoa laite aluksella, josta voit kuunnella avointa meriradioliikennettä laajassa turvallisuusmielessä(unohdetaan ne vanhat LA-radiot). Sieltähän kuulet sen kuuluvuusalueella likipitäen kaiken tarvittavan ja hyödyllisen merenkulkuun liittyvän liikenteen. Jos kuuntelet VTS-kanavaa (kullakin alueella omansa), pysyt hyvin selvillä paikallisesta alusliikenteestä ainakin isompien osalta.
Kun vielä joskus luet ja omaksutkin tai ainakin palautat mieleesi ns. meriteiden säännöt, huomaat tähystystä koskevassa 5 säännössä lukevan, että "Jokaisen aluksen on AINA pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä...". Kuulotähystyksestä hyvänä esimerkkinä on juuri VHF-radion kuuntelu, jolla saat tietoja toisten alusten liikkeistä ja mahdollisista merenkulun esteistä. - Katsastusmies_1
vanha sjööbe kirjoitti:
Meri-VHF on ainoa laite aluksella, josta voit kuunnella avointa meriradioliikennettä laajassa turvallisuusmielessä(unohdetaan ne vanhat LA-radiot). Sieltähän kuulet sen kuuluvuusalueella likipitäen kaiken tarvittavan ja hyödyllisen merenkulkuun liittyvän liikenteen. Jos kuuntelet VTS-kanavaa (kullakin alueella omansa), pysyt hyvin selvillä paikallisesta alusliikenteestä ainakin isompien osalta.
Kun vielä joskus luet ja omaksutkin tai ainakin palautat mieleesi ns. meriteiden säännöt, huomaat tähystystä koskevassa 5 säännössä lukevan, että "Jokaisen aluksen on AINA pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä...". Kuulotähystyksestä hyvänä esimerkkinä on juuri VHF-radion kuuntelu, jolla saat tietoja toisten alusten liikkeistä ja mahdollisista merenkulun esteistä.Ja vielä kun käytössä on uudempaa VHF-kalustoa joka on kytketty yhteen GPS:än kanssa, niin hätähälytyksen antaminen DCS:llä on varma tapa tehdä se oikein.
Kahdella napin painalluksella saa ko. hälytyksen tehtyä, ja Meripelastuskeskuksella on tarkka aika, paikka ja onnettoman tiedot selvillä.
Ei käy kuten esimerkiksi ESTONIAlla että oli lähes mahdotonta välittää sijainti lähellä oleville aluksille. - Osku
Katsastusmies_1 kirjoitti:
Ja vielä kun käytössä on uudempaa VHF-kalustoa joka on kytketty yhteen GPS:än kanssa, niin hätähälytyksen antaminen DCS:llä on varma tapa tehdä se oikein.
Kahdella napin painalluksella saa ko. hälytyksen tehtyä, ja Meripelastuskeskuksella on tarkka aika, paikka ja onnettoman tiedot selvillä.
Ei käy kuten esimerkiksi ESTONIAlla että oli lähes mahdotonta välittää sijainti lähellä oleville aluksille.tässä enää kyse laitteesta, joka on tarkoitettu pelkkään kuunteluun.
- Yrkkä
vanha sjööbe kirjoitti:
Meri-VHF on ainoa laite aluksella, josta voit kuunnella avointa meriradioliikennettä laajassa turvallisuusmielessä(unohdetaan ne vanhat LA-radiot). Sieltähän kuulet sen kuuluvuusalueella likipitäen kaiken tarvittavan ja hyödyllisen merenkulkuun liittyvän liikenteen. Jos kuuntelet VTS-kanavaa (kullakin alueella omansa), pysyt hyvin selvillä paikallisesta alusliikenteestä ainakin isompien osalta.
Kun vielä joskus luet ja omaksutkin tai ainakin palautat mieleesi ns. meriteiden säännöt, huomaat tähystystä koskevassa 5 säännössä lukevan, että "Jokaisen aluksen on AINA pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä...". Kuulotähystyksestä hyvänä esimerkkinä on juuri VHF-radion kuuntelu, jolla saat tietoja toisten alusten liikkeistä ja mahdollisista merenkulun esteistä." Meri-VHF on ainoa laite aluksella, josta voit kuunnella avointa meriradioliikennettä laajassa turvallisuusmielessä(unohdetaan ne vanhat LA-radiot). Sieltähän kuulet sen kuuluvuusalueella likipitäen kaiken tarvittavan ja hyödyllisen merenkulkuun liittyvän liikenteen. Jos kuuntelet VTS-kanavaa (kullakin alueella omansa), pysyt hyvin selvillä paikallisesta alusliikenteestä ainakin isompien osalta. "
Yhtä lailla voi skannerilla kuunnella. Kun kerran kyse on kuuntelusta!
" Kun vielä joskus luet ja omaksutkin tai ainakin palautat mieleesi ns. meriteiden säännöt, huomaat tähystystä koskevassa 5 säännössä lukevan, että "Jokaisen aluksen on AINA pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä...". Kuulotähystyksestä hyvänä esimerkkinä on juuri VHF-radion kuuntelu, jolla saat tietoja toisten alusten liikkeistä ja mahdollisista merenkulun esteistä. "
Tuo oli nyt jo aika kaukaa haettu ja tuulesta temmattu. SILLOIN KUN MERITEIDEN SÄÄNNÖT ENSI KERTAA LAADITTIIN, EI SILLOIN EDES TIEDETTY KÄSITTEESTÄ "MERI-VHF"!!
Asianmukainen kuulotähystys on etenkin alunperin, ja vielä nykypäivänä äänimerkkien kuuntelua - JRxxx
vanha sjööbe kirjoitti:
Meri-VHF on ainoa laite aluksella, josta voit kuunnella avointa meriradioliikennettä laajassa turvallisuusmielessä(unohdetaan ne vanhat LA-radiot). Sieltähän kuulet sen kuuluvuusalueella likipitäen kaiken tarvittavan ja hyödyllisen merenkulkuun liittyvän liikenteen. Jos kuuntelet VTS-kanavaa (kullakin alueella omansa), pysyt hyvin selvillä paikallisesta alusliikenteestä ainakin isompien osalta.
Kun vielä joskus luet ja omaksutkin tai ainakin palautat mieleesi ns. meriteiden säännöt, huomaat tähystystä koskevassa 5 säännössä lukevan, että "Jokaisen aluksen on AINA pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä...". Kuulotähystyksestä hyvänä esimerkkinä on juuri VHF-radion kuuntelu, jolla saat tietoja toisten alusten liikkeistä ja mahdollisista merenkulun esteistä.Nyt vedettiin peliin aika lavea tulkinta tuosta säännöstä. En ole koskaan ennen nähnyt tai kuullut sellaista tulkintaa, että radioliikenteen kuuntelu kuuluisi tuon sääntökohdan käsitteen "kuulotähystys" piiriin. Uskallan jopa väittää, että muualla eri normeissa määrätyt kuunteluvelvoitteet erinäisille aluksille ja mm. tutkankäyttömääräys todistavat, ettei niin ole (koska niitä määräyksiä ei tarvittaisi, jos tuo mainitsemasi sääntö jo kattaisi mm. radioliikenteen). Mutta jos sinulla on jotakin uskottavaa lähdeviitettä väitteesi tueksi, niin kerro ihmeessä.
Ennenkaikkea tuota sääntökohtaa ei voi tulkita määräykseksi, että aluksessa pitäisi olla VHF. Periaatteessa se on hyvä kapine (itsellänikin se on), mutta ehkä minä silti sijoittaisin sen sinne viimeiseksi hankittavien listalle, ellei sitä satu veneessä valmiiksi ostettaessa olemaan. Esimerkiksi tutka on mielestäni tärkeämpi. - Katsastusmies_1
JRxxx kirjoitti:
Nyt vedettiin peliin aika lavea tulkinta tuosta säännöstä. En ole koskaan ennen nähnyt tai kuullut sellaista tulkintaa, että radioliikenteen kuuntelu kuuluisi tuon sääntökohdan käsitteen "kuulotähystys" piiriin. Uskallan jopa väittää, että muualla eri normeissa määrätyt kuunteluvelvoitteet erinäisille aluksille ja mm. tutkankäyttömääräys todistavat, ettei niin ole (koska niitä määräyksiä ei tarvittaisi, jos tuo mainitsemasi sääntö jo kattaisi mm. radioliikenteen). Mutta jos sinulla on jotakin uskottavaa lähdeviitettä väitteesi tueksi, niin kerro ihmeessä.
Ennenkaikkea tuota sääntökohtaa ei voi tulkita määräykseksi, että aluksessa pitäisi olla VHF. Periaatteessa se on hyvä kapine (itsellänikin se on), mutta ehkä minä silti sijoittaisin sen sinne viimeiseksi hankittavien listalle, ellei sitä satu veneessä valmiiksi ostettaessa olemaan. Esimerkiksi tutka on mielestäni tärkeämpi.Mikäli alus on varustettu tutkalla on sitä velvollisuus käyttää. Yhteentörmäyksen sattuessa on tutkalla varustettu alus "altavastaaja" automaattisesti. Kts oheinen lainaus Meriteiden säännöstä. Tutkan hankinta velvoittaa siis aluksen päällikköä, josta kaikki eivät valitettavasti aina ole selvillä.
7 sääntö
Yhteentörmäämisen vaara
a) Jokaisen aluksen on käytettävä kaikki vallitsevaan tilanteeseen ja olosuhteisiin sopivat keinot ratkaistakseen, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa. Jos sen olemassaolosta syntyy epäröintiä, on yhteentörmäämisen vaaran katsottava olevan olemassa.
b) Jos aluksella on toimintakelpoinen tutkalaite, sitä on käytettävä asianmukaisella tavalla mukaan lukien kaukohavainnot aikaisen varoituksen saamiseksi yhteentörmäämisvaarasta sekä tutkamerkinnänpito tai muu samankaltainen järjestelmällinen havaittujen kohteiden tarkkailu. - JRxxx
Katsastusmies_1 kirjoitti:
Mikäli alus on varustettu tutkalla on sitä velvollisuus käyttää. Yhteentörmäyksen sattuessa on tutkalla varustettu alus "altavastaaja" automaattisesti. Kts oheinen lainaus Meriteiden säännöstä. Tutkan hankinta velvoittaa siis aluksen päällikköä, josta kaikki eivät valitettavasti aina ole selvillä.
7 sääntö
Yhteentörmäämisen vaara
a) Jokaisen aluksen on käytettävä kaikki vallitsevaan tilanteeseen ja olosuhteisiin sopivat keinot ratkaistakseen, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa. Jos sen olemassaolosta syntyy epäröintiä, on yhteentörmäämisen vaaran katsottava olevan olemassa.
b) Jos aluksella on toimintakelpoinen tutkalaite, sitä on käytettävä asianmukaisella tavalla mukaan lukien kaukohavainnot aikaisen varoituksen saamiseksi yhteentörmäämisvaarasta sekä tutkamerkinnänpito tai muu samankaltainen järjestelmällinen havaittujen kohteiden tarkkailu....luit tekstini huolella, niin huomasitkin varmaan, että viittasin tuohon tutkankäyttöpakkoon (sanalla "tutkankäyttömääräys"). Ja se, että tästä on erikseen säädetty, samalla vahvistaa sitä tulkintaa, että "näkö- ja kuulotähystys" ei itsessään sisällä sähköisten laitteiden käyttöä.
Eri asia sitten on, että tuo tutkasäännön "käytettävä asianmukaisella tavalla" on hiukan epämääräinen. Käytännössä tämän merkitys on käsittääkseni se, että jos tutkalla varustettu osuu tutkattomaan, niin ensinmainitun kippari on oikeudessa heikommilla, ainakin jos tunnustaa, ettei tutka ollut päällä.
Jättäen sääntöjen vaatimukset nyt sikseen, minusta tutkan päälläpito on suositeltavaa, vaikka näkyvyys olisikin hyvä. Aika usein olen kyllä nähnyt mm. poliisiveneiden kuljeksivan tutka-antenni pysähdyksissä... Joka tapauksessa harjoittelu tekee mestarin tässäkin, eli tutkaa oppii parhaiten tulkitsemaan, kun se on usein päällä ja sen näyttämää vertailee itse näkemäänsä. Ja samalla se hoitaa tähystyksen taaksepäin, joka tahtoo helposti jäädä vähän paitsioon :) - isoveneilijä
Yrkkä kirjoitti:
" Meri-VHF on ainoa laite aluksella, josta voit kuunnella avointa meriradioliikennettä laajassa turvallisuusmielessä(unohdetaan ne vanhat LA-radiot). Sieltähän kuulet sen kuuluvuusalueella likipitäen kaiken tarvittavan ja hyödyllisen merenkulkuun liittyvän liikenteen. Jos kuuntelet VTS-kanavaa (kullakin alueella omansa), pysyt hyvin selvillä paikallisesta alusliikenteestä ainakin isompien osalta. "
Yhtä lailla voi skannerilla kuunnella. Kun kerran kyse on kuuntelusta!
" Kun vielä joskus luet ja omaksutkin tai ainakin palautat mieleesi ns. meriteiden säännöt, huomaat tähystystä koskevassa 5 säännössä lukevan, että "Jokaisen aluksen on AINA pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä...". Kuulotähystyksestä hyvänä esimerkkinä on juuri VHF-radion kuuntelu, jolla saat tietoja toisten alusten liikkeistä ja mahdollisista merenkulun esteistä. "
Tuo oli nyt jo aika kaukaa haettu ja tuulesta temmattu. SILLOIN KUN MERITEIDEN SÄÄNNÖT ENSI KERTAA LAADITTIIN, EI SILLOIN EDES TIEDETTY KÄSITTEESTÄ "MERI-VHF"!!
Asianmukainen kuulotähystys on etenkin alunperin, ja vielä nykypäivänä äänimerkkien kuunteluanopeasti tähän nykyaikaan ja ymmärrä, että sääntöjä tarkistetaan aina tarpeen mukaisesti. Nykysäännöt ovat nykyaikaa. Ja jos katsot esim. edellisiä voimassa olleita meriteiden sääntöjä, huomaat että siellä ei puhuttu kuulotähystyksestä mitään.
Ja mitä tulee skannerilla kuunteluun, ei se ole kovin miellyttävää hommaa: kanavalta toiselle pompitaan aina lähetteen mukaan. Selvitä siinä nyt sitten kulloinkin kyseessä olevat asiat ja puutu niihin itsekin. - Katsastusmies_1
JRxxx kirjoitti:
...luit tekstini huolella, niin huomasitkin varmaan, että viittasin tuohon tutkankäyttöpakkoon (sanalla "tutkankäyttömääräys"). Ja se, että tästä on erikseen säädetty, samalla vahvistaa sitä tulkintaa, että "näkö- ja kuulotähystys" ei itsessään sisällä sähköisten laitteiden käyttöä.
Eri asia sitten on, että tuo tutkasäännön "käytettävä asianmukaisella tavalla" on hiukan epämääräinen. Käytännössä tämän merkitys on käsittääkseni se, että jos tutkalla varustettu osuu tutkattomaan, niin ensinmainitun kippari on oikeudessa heikommilla, ainakin jos tunnustaa, ettei tutka ollut päällä.
Jättäen sääntöjen vaatimukset nyt sikseen, minusta tutkan päälläpito on suositeltavaa, vaikka näkyvyys olisikin hyvä. Aika usein olen kyllä nähnyt mm. poliisiveneiden kuljeksivan tutka-antenni pysähdyksissä... Joka tapauksessa harjoittelu tekee mestarin tässäkin, eli tutkaa oppii parhaiten tulkitsemaan, kun se on usein päällä ja sen näyttämää vertailee itse näkemäänsä. Ja samalla se hoitaa tähystyksen taaksepäin, joka tahtoo helposti jäädä vähän paitsioon :)Tutkalla ajamista on myöhäistä opetella sumussa :)
- vanha sjööbe
JRxxx kirjoitti:
Nyt vedettiin peliin aika lavea tulkinta tuosta säännöstä. En ole koskaan ennen nähnyt tai kuullut sellaista tulkintaa, että radioliikenteen kuuntelu kuuluisi tuon sääntökohdan käsitteen "kuulotähystys" piiriin. Uskallan jopa väittää, että muualla eri normeissa määrätyt kuunteluvelvoitteet erinäisille aluksille ja mm. tutkankäyttömääräys todistavat, ettei niin ole (koska niitä määräyksiä ei tarvittaisi, jos tuo mainitsemasi sääntö jo kattaisi mm. radioliikenteen). Mutta jos sinulla on jotakin uskottavaa lähdeviitettä väitteesi tueksi, niin kerro ihmeessä.
Ennenkaikkea tuota sääntökohtaa ei voi tulkita määräykseksi, että aluksessa pitäisi olla VHF. Periaatteessa se on hyvä kapine (itsellänikin se on), mutta ehkä minä silti sijoittaisin sen sinne viimeiseksi hankittavien listalle, ellei sitä satu veneessä valmiiksi ostettaessa olemaan. Esimerkiksi tutka on mielestäni tärkeämpi.Eipä tässä muita todisteita ole kuin luetun ymmärtäminen. Sääntö edellyttää käyttämään kaikkia olosuhteissa käytettävissä olevia keinoja. En ymmärrä miksei VHF-radion kuuntelu kuuluisi näihin edellyttäen luonnollisesti, että sellainen on käytettävissä. Tämä koskee tietenkin vain sellaisia aluksia, joille VHF kuuluu säädettynä varusteena.
- tuntematon
Ei puhelimen käyttöön tarvittava tutkinto niin vaikea ole, etteikö sitä pystyisi suorittamaan jolloin voi hankkia myös lähettimen.
No joo. Toki VHF-puhelin on kalliimpi kuin skannerit mutta onhan sillä sitten omat hyvätkin puolensa. Käyttöä kyllä on melko vähän.
Kahden tietyn veneen väliseen käyttöön voi hommata myös PMR 446 puhelimet. 34€/pari Lidlissä. - puhelin
miksei vhf puhelin kelpaa?Voithan heittää luurin roskiin jos puhuminen ei onnistu.
- Pave II
...siinäpä se.
- Kuuntelija
Pave II kirjoitti:
...siinäpä se.
Ostin keväällä VHF-puhelimen. Myyjä ei muuta pyytänyt kuin rahaa. Eiköhän tuo lupa-asia ole siis omantunnon juttu, vähän niinkuin tv-lupakin. Tosin laitteet ovat niin kalliita että lupamaksu ei siinä sivussa tunnu missään. Hätä- ja pikaliikenne on kuitenkin sen verran monimutkainen proseduuri että ihan hyvä se kurssi on käydä (siltikään harva osaa sitä tarvittaessa käyttää). Pursiseurojen ja navigointiseurojen olisi hyvä järjestää vaikka keväisin käytännön kurssi VHF-liikenteestä. Onnistuisivat ne MAYDAY:t, RELAY MAYDAY:t ja PANPAN:it sitten tarvittaessa ja vaikkapa ihan englanniksi kuten tapa kuuluu. PMR-puhelin voisi olla hyvä laite harjoitteluun kunhan jokaiseen kutsuun liitettäisiin sana harjoitus jotta kukaan ei sitä ottaisi tosissaan jos sattuisi sen sieltä kuulemaan.
- Timo
Minun VHF ei suostu toimimaan ilman luuria. Sillä puhelimella tangentti ei ole on/off- kytkin, vaan vaihtokytkin. kun kone ei saa kumpaankaan tietoa, ei se tee mitään.
- Joakim
Kuuntelija kirjoitti:
Ostin keväällä VHF-puhelimen. Myyjä ei muuta pyytänyt kuin rahaa. Eiköhän tuo lupa-asia ole siis omantunnon juttu, vähän niinkuin tv-lupakin. Tosin laitteet ovat niin kalliita että lupamaksu ei siinä sivussa tunnu missään. Hätä- ja pikaliikenne on kuitenkin sen verran monimutkainen proseduuri että ihan hyvä se kurssi on käydä (siltikään harva osaa sitä tarvittaessa käyttää). Pursiseurojen ja navigointiseurojen olisi hyvä järjestää vaikka keväisin käytännön kurssi VHF-liikenteestä. Onnistuisivat ne MAYDAY:t, RELAY MAYDAY:t ja PANPAN:it sitten tarvittaessa ja vaikkapa ihan englanniksi kuten tapa kuuluu. PMR-puhelin voisi olla hyvä laite harjoitteluun kunhan jokaiseen kutsuun liitettäisiin sana harjoitus jotta kukaan ei sitä ottaisi tosissaan jos sattuisi sen sieltä kuulemaan.
VHF:t ovat jo aika halpoja. DSC-laitteenkin saa jo 300 €:lla, kun vielä pari vuotta sitten tavallisetkin maksoi yli 500 €.
Lupa-asia on yhtä omantunnon juttu kuin vaikkapa ajokortti. Eiköhän autonkin saa ostettua ilman ajokorttia, mutta kumpaakin "lupaa" poliisi kyllä kysyy, jos sattuu pysyättämään.
Lupa maksaa tutkintoineen ~90 €. http://www.ficora.fi/suomi/radio/mvinfo.htm
Taisi olla jo tuon ~500 mk, kun sen itse suoritin n. 10 vuotta sitten. Silloin se oli mielestäni kohtuuton muistaakseeni n. kolmen tunnin tentti luennosta, mutta nykypäivänä kuulostaa ihan kohtuulliselta.
- ihme
On taas niin ihmeellisiä juttuja että ihan kummastuttaa tällaista huviveneilijää... :)
Enste:
Meri-VHF-radiopuhelimella varustetun huvialuksen radioaseman hoitajalta vaadittava pätevyystodistus on nimeltään rannikkolaivurin radiotodistus. Todistuksen myöntää Viestintävirasto hyväksytyn pätevyystutkinnon perusteella.
Jos mainittua lupaa ei ole ja radio veneessä tai jossain muualla on, siitä voi saada sakon. Korostan sanaa voi koska en tiedä mutta epäilenpä että vaikea siltä on välttyä.
Itsellänikin kyllä radio oli pari kesää luvatta mutta aikomus oli hankkia siihen laillinen käyttöoikeus joka nyt siis minullakin on.
Apua saa toki hälyttää ilman lupiakin - joku voi kyllä jälkeenpäin asiasta huomauttaa, kenties?!
Toiseksi:
kaikki radioliikenne on luottamuksellista ja käyttäjä vaitiolovelvollinen kuulemastaan liikenteestä - radioliikennekurin takaa käyttäjien lupapakko ja edes alkeellinen ymmärrys laitteen toiminnasta ja toisaalta kuinka valmistaa hätätilanteessa korvaava antenni jos esim purkkarin mastoantenni tulee alas maston kera..
esim. Estonia onnettomuuden aikaan oli joku tukkinut meripelastuksen kanava 16 kuuntelun sillä että jossain laitteessa oli "tangentti päällä" jatkuvasti lähellä rannikkoasemaa jolloin kyseinen kanava on kaikilta "blokattu" ko. lähettimen kantaman alueelta.
Käyttöluvan mukana jokainen saa alus-/henkilökohtaisen kutsunsa.
Kolmanneksi:
Tenttimaksu ja vuotuinen lupamaksu on murto-osa veneilykustannuksista jos yleensäkään omistaa kulkineen johon radio voidaan kiinteästi asentaa, toki kannettaviakin laitteita on (mm. itselläni - siltä varalta että hätätilanne tulee ja vene joudutaan jättämään. On mukavampi huudella apua ja sijaintitietoja radiolla kuin keuhkoilla - ääni ei kauas kuulu.. :( )
Hoitakaahan lupanne kuntoon ja älkää nyt mitään skanneria hommatko, mitä sillä on virkaa??
Ihmettelen edelleen.. sään kuulee ihan yleisradiovastaanottimestakin ja niitä laivojen raportteja kukaan tervejärkinen viitsi normaalisti kuunnella.. ;)
Niin se vielä että nykymaailmassa ei todellakaan laitetta ostettaessa tarvi lupapapereita ja ostaa voi ihan mistä hyvänsä mutta se on hyvä olla kun dsc laitteeseen pitää jokatapauksessa "asentaa" juuri Sinun radiokutsu.
DSC-laitteellinen malli ehdottomasti on se suositeltavin laite.- Taivas
...sinä käytät sitä omaa puhelintasi, tai olet käyttänyt?
- 3D MV
Taivas kirjoitti:
...sinä käytät sitä omaa puhelintasi, tai olet käyttänyt?
Mielenkiintoinen keskustelu jälleen. Se mikä näissä tämän tapaisissa keskustelujen aloituksissa hämmästyttää on se, että aina yritetään päästä pari euroa säästämään, kun pahimmillaan voi henki/henkien pelastamisesta olla kyse!
Vhf:n hyödyistä seuraavaa: 71 kanavalla kuulee paikallisen laivaliikenteen, mitä tulossa ja minne menossa; mahdollista saada sairaus- tai onnettomuustapauksessa SUORAAN sairaalasta lääkärin neuvoja (Radio medical), tavallisella puhelimella voidaan soittaa suoraan veneen vhf:ään tai päinvastoin Rannikkoradion välityksellä (Turku radio), hätäliikenne on sitten jo oma stoorinsa.
Edellä pieni pala hyödyistä, ei muuta kuin hyviä syyskelejä vielä veneileville ja muillekin! - Pave II
3D MV kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu jälleen. Se mikä näissä tämän tapaisissa keskustelujen aloituksissa hämmästyttää on se, että aina yritetään päästä pari euroa säästämään, kun pahimmillaan voi henki/henkien pelastamisesta olla kyse!
Vhf:n hyödyistä seuraavaa: 71 kanavalla kuulee paikallisen laivaliikenteen, mitä tulossa ja minne menossa; mahdollista saada sairaus- tai onnettomuustapauksessa SUORAAN sairaalasta lääkärin neuvoja (Radio medical), tavallisella puhelimella voidaan soittaa suoraan veneen vhf:ään tai päinvastoin Rannikkoradion välityksellä (Turku radio), hätäliikenne on sitten jo oma stoorinsa.
Edellä pieni pala hyödyistä, ei muuta kuin hyviä syyskelejä vielä veneileville ja muillekin!Jos liikkuu gsm:n kuuluvuusalueella voinee hoitaa (toivottavasti harvinaiset) hätätilanteet tavallisella puhelulla.
VHF:n käyttöä "puhumiseen" ei "tavallinen veneilijä" selvästikään usein tule tehneeksi, hyvä jos koskaan ellei joudu hätään.
Kuuntelussa olisi kuitenkin omat ilonsa: mikä-menossa-tulossa-minne varoituksia säätä jne olisi mukava kuulla. Luultavasti tästä kuuntelusta ei ainakaan ole haittaa verrattuna tilanteeseen jossa ei edes kuuntele (kuten varmaan >90% vesilläliikkujista heinäkuisena sunnuntaina).
Olisi hienoa kuulla onko noista skannereista edelläkuvattuun kuunteluun käytännössä. Eli miten ne eroavat käytöltään ja ominaisuuksiltaan oikeasta VHF:stä jonka luuriin ei koske?
Skannerien laillisuudesta: Ilmeisesti niiden käyttö on ok, vaikka VHF-lupaan kai liittyy kuitenkin salassapitovelvollisuus tms. ja skannerilla kuulee samat jutut...ristiriitaista?!?
Käytännön kysymys VHF:stä hätäliikenteessä vielä: Kuinka kattava on tuo "tukiasemaverkko" ts. miten on kauempana rannikosta, väylien ulkopuolella, Päijänteellä, Saimaalla jne...onko "VHF-verkko" hätäpuhelukäytössä (alus-maa, ei siis alus-alus) aina kattavampi kuin gsm? - Kuuntelija
Pave II kirjoitti:
Jos liikkuu gsm:n kuuluvuusalueella voinee hoitaa (toivottavasti harvinaiset) hätätilanteet tavallisella puhelulla.
VHF:n käyttöä "puhumiseen" ei "tavallinen veneilijä" selvästikään usein tule tehneeksi, hyvä jos koskaan ellei joudu hätään.
Kuuntelussa olisi kuitenkin omat ilonsa: mikä-menossa-tulossa-minne varoituksia säätä jne olisi mukava kuulla. Luultavasti tästä kuuntelusta ei ainakaan ole haittaa verrattuna tilanteeseen jossa ei edes kuuntele (kuten varmaan >90% vesilläliikkujista heinäkuisena sunnuntaina).
Olisi hienoa kuulla onko noista skannereista edelläkuvattuun kuunteluun käytännössä. Eli miten ne eroavat käytöltään ja ominaisuuksiltaan oikeasta VHF:stä jonka luuriin ei koske?
Skannerien laillisuudesta: Ilmeisesti niiden käyttö on ok, vaikka VHF-lupaan kai liittyy kuitenkin salassapitovelvollisuus tms. ja skannerilla kuulee samat jutut...ristiriitaista?!?
Käytännön kysymys VHF:stä hätäliikenteessä vielä: Kuinka kattava on tuo "tukiasemaverkko" ts. miten on kauempana rannikosta, väylien ulkopuolella, Päijänteellä, Saimaalla jne...onko "VHF-verkko" hätäpuhelukäytössä (alus-maa, ei siis alus-alus) aina kattavampi kuin gsm?Skanneri toimii hyvin merivfh kuuntelussa. Itelläni on Maycom AR-108 ja olen ohjelmoinut siihen vhf-kanavat muistiin. AR-108 on aika hidas skannaamaan kaikkia vhf-kanavia joten olen kuunnellut kanavaa 16 ja dual watchilla paikallista Saimaa VTS:ää. Tällä tavoin laitteen voi jättää kuuntelulle ja siihen ei tarvitse yleensä koskea. Poikkeuksena ovat olleet tänä kesänä taajaan uitossa hajonneet tukkiniput joista uittajat yleensä huutelevat toisilleen kanavilla 6 ja 8. Parhaimmillaan selälle on levinnyt puolen kymmentä nippua joten näidenkin kanavien kuuntelulla on ollut puolensa. Paatilla käytän paatin vhf-puhelinta tähän mutta autossa ja rantakahvilassa istuessa ei käsi-vhf:ää viitsi pitää mukana lupapykälien sen nimenomaan kieltäessä, siksi skanneri. AR-108 on pienikokoinen ja herkkä vastaanotin. Ulkoisella antennilla se vastaanottaa paremmin kuin useat merivhf-laitteet.
Saimaalla päivystää Saimaa VTS ympärivuorokautisesti kanavalla 16 ja työkanavalla. Päivystäjään on aina saatu yhteys tarvittaessa ja päivystäjä muistaa aina myös muistuttaa jos työkanavalle jäädään juttelemaan turhia. Hätäliikenteessä käyttäisin ensisijaisesti GSM:ää mutta hälyn jälkeen avun paikalle ohjaaminen ja lisäkeskustelut auttajien kanssa onnistuvat parhaiten VHF:llä (jos auttajina on meripelastusseuran alus tai vhf:llä varustettu palokunnan tai poiisin paatti). - itn
Pave II kirjoitti:
Jos liikkuu gsm:n kuuluvuusalueella voinee hoitaa (toivottavasti harvinaiset) hätätilanteet tavallisella puhelulla.
VHF:n käyttöä "puhumiseen" ei "tavallinen veneilijä" selvästikään usein tule tehneeksi, hyvä jos koskaan ellei joudu hätään.
Kuuntelussa olisi kuitenkin omat ilonsa: mikä-menossa-tulossa-minne varoituksia säätä jne olisi mukava kuulla. Luultavasti tästä kuuntelusta ei ainakaan ole haittaa verrattuna tilanteeseen jossa ei edes kuuntele (kuten varmaan >90% vesilläliikkujista heinäkuisena sunnuntaina).
Olisi hienoa kuulla onko noista skannereista edelläkuvattuun kuunteluun käytännössä. Eli miten ne eroavat käytöltään ja ominaisuuksiltaan oikeasta VHF:stä jonka luuriin ei koske?
Skannerien laillisuudesta: Ilmeisesti niiden käyttö on ok, vaikka VHF-lupaan kai liittyy kuitenkin salassapitovelvollisuus tms. ja skannerilla kuulee samat jutut...ristiriitaista?!?
Käytännön kysymys VHF:stä hätäliikenteessä vielä: Kuinka kattava on tuo "tukiasemaverkko" ts. miten on kauempana rannikosta, väylien ulkopuolella, Päijänteellä, Saimaalla jne...onko "VHF-verkko" hätäpuhelukäytössä (alus-maa, ei siis alus-alus) aina kattavampi kuin gsm?Täytyy nyt muistaa, että GSM toimii point-to-point -periaatteella ja meri-VHF broadcast-periaatteella. Eli GSM:llä sinun on soitettava tiettyyn numeroon - et voi soittaa ohi lipuvaan purjeveneeseen ellet tiedä numeroa. Meri-VHF:llä kutsusi kuulee kaikki monen mailin säteellä. Tässä on vissi ero, jos ollaan oikeasti avun tarpeessa.
Rannikkoradioasemilla on kattava "tukiasemaverkosto". Kts. esim. Turku Radion sivut: http://www.fma.fi/toiminnot/meriliikenteenohjaus/index.php?cat=turkuradio&page=2 ja
http://www.fma.fi/toiminnot/meriliikenteenohjaus/index.php?cat=turkuradio&page=
Jatkan vielä tukiasemaverkon kattavuudesta: vaikka olisit keskellä Atlantia mistä et VHF:llä coastguardia tavoita, niin lähellä oleva alus saattaa kuitenkin hätäkutsusi kuulla ja tällä on velvollisuus välittää hätäkutsu (mayday relay) eteenpäin (tarvittaessa vaikka esim. HF-/MF-puhelimella). Alla ote jostain netistä löytämästäni sivusta: "Suppose, for example, you are ten miles offshore and you hear a Mayday call. After a two minute waiting period you have heard no response from the Coast Guard and the Mayday transmission is repeated without response. You are then required to perform a Mayday Relay. The assumption is that the vessel sending the call has a weak signal or is too far offshore for the Coast Guard to receive the signal. The procedure for the Relay is the same as for the original transmission except that you use the term "Mayday Relay" and the name and call sign of your vessel. Don't hesitate to perform the relay - somebody could be dying. You may also relay a MAYDAY call if you actually see a vessel in trouble (on fire or sinking) or have been asked by the distressed vessel's owner or captain to perform a relay."
Lisätietoa esim. seuraavilta sivuilta:
http://www.boatingsafety.com/vhf1.htm
http://www.ukdivers.net/comms/vhf.htm
http://www.wordiq.com/definition/Mayday
http://www.pelastustoimi.net/arkisto/raportit/saimaan_hatailmoitusten_kasittely.pdf - Pave
itn kirjoitti:
Täytyy nyt muistaa, että GSM toimii point-to-point -periaatteella ja meri-VHF broadcast-periaatteella. Eli GSM:llä sinun on soitettava tiettyyn numeroon - et voi soittaa ohi lipuvaan purjeveneeseen ellet tiedä numeroa. Meri-VHF:llä kutsusi kuulee kaikki monen mailin säteellä. Tässä on vissi ero, jos ollaan oikeasti avun tarpeessa.
Rannikkoradioasemilla on kattava "tukiasemaverkosto". Kts. esim. Turku Radion sivut: http://www.fma.fi/toiminnot/meriliikenteenohjaus/index.php?cat=turkuradio&page=2 ja
http://www.fma.fi/toiminnot/meriliikenteenohjaus/index.php?cat=turkuradio&page=
Jatkan vielä tukiasemaverkon kattavuudesta: vaikka olisit keskellä Atlantia mistä et VHF:llä coastguardia tavoita, niin lähellä oleva alus saattaa kuitenkin hätäkutsusi kuulla ja tällä on velvollisuus välittää hätäkutsu (mayday relay) eteenpäin (tarvittaessa vaikka esim. HF-/MF-puhelimella). Alla ote jostain netistä löytämästäni sivusta: "Suppose, for example, you are ten miles offshore and you hear a Mayday call. After a two minute waiting period you have heard no response from the Coast Guard and the Mayday transmission is repeated without response. You are then required to perform a Mayday Relay. The assumption is that the vessel sending the call has a weak signal or is too far offshore for the Coast Guard to receive the signal. The procedure for the Relay is the same as for the original transmission except that you use the term "Mayday Relay" and the name and call sign of your vessel. Don't hesitate to perform the relay - somebody could be dying. You may also relay a MAYDAY call if you actually see a vessel in trouble (on fire or sinking) or have been asked by the distressed vessel's owner or captain to perform a relay."
Lisätietoa esim. seuraavilta sivuilta:
http://www.boatingsafety.com/vhf1.htm
http://www.ukdivers.net/comms/vhf.htm
http://www.wordiq.com/definition/Mayday
http://www.pelastustoimi.net/arkisto/raportit/saimaan_hatailmoitusten_kasittely.pdfJos vielä joku osaisi vastata täsmäkysymykseen eli onko kattavuus ILMAN alus-alus/relay-liikennettä kaikkialla meri- ja järvialueilla parempi tai yhtä hyvä kuin gsm-verkon?
- ihme
Taivas kirjoitti:
...sinä käytät sitä omaa puhelintasi, tai olet käyttänyt?
On kaksi kanavaa jotka ovat myös huviveneiden käytössä 72 ja 77 (toivottavasti muisti pelaa nyt!). lisäksi tietenkin L -kanavat mutta ne uupuvat käsipuhelimesta eli käytän mainittuja.
Käsipuhelin on jollassa kun ollaan esim kalassa - "tukialukseen" saa yhteyden - hyvin "virallisenluonteisen" mutta yhteyden saa ja asiat hoituu ilman minuuttiveloitusta ja vaikka keskellä atlanttia.
Käsi-VHF kestää veteenupotuksen jota gsm ei - siinä yksi sen suuri etu !!
Toinen käyttötarkoitus on sitten turvallisuus eli luotan vhf:ään enemmän jos hätätilanne osuu kohdalle kuin gsm:ään. - ihme
Pave kirjoitti:
Jos vielä joku osaisi vastata täsmäkysymykseen eli onko kattavuus ILMAN alus-alus/relay-liikennettä kaikkialla meri- ja järvialueilla parempi tai yhtä hyvä kuin gsm-verkon?
Kyllä VHF kuuluu merialueella kattavammin kuin GSM. Rannikkoradioasemilla, merivartiosto, tulli, poliisi kaikki viranomaiset kuuntelevat kanava 16 laivat ja tietenkin myös huvialukset joissa radio on.
GSM verkko kuuluu vain sen n. 25-30km tukiaseman mastosta.
VHF ja etenkin dsc laitteella yhteysväli antennin korkeudesta riippuen jopa 70km ja dsc etenkin kantaa kauas johtuen lähetteen digitaalisuudesta - kantavuus/kuuluvuusalue on parempi kuin puheella.
VHF taajuus 150MHz on matalampi ja lähettimen teho 25W ja se jonkinverran taittuu horisontin taakse kun taas gsm:n ~1GHz ja teho 2W ei taitu vaan kantavuus/kuuluvuusalue on "horisonttiympyrä" tukiaseman mastosta katsottuna!!
VHF:n huonoin puoli on se että jos jonkin laitteen tangentti makaa "päällä" on ko. kanava blokattu kaikilta ts. yleensä se kanava 16 :( .
- ilmailija
Ainakin lentokoneen radiolle pitää olla (ilma)aluskohtainen radiolupa. Kuunnella saa kuka tahansa, mutta lähettämiseen tarvitaan henkilökohtainen radiopuhelimenhoitajan kelpuutus. Lienee merellä samankaltainen säädäntö. Tuskin radion veneessä olemisesta ja kuuntelusta sakkoja saa, vaikka kellään veneessä ei käyttölupaa olisikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857545- 1005463
- 2664708
- 484632
- 653342
- 502748
- 552405
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222398Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292362- 412234