Vastuu panttilainaamossa

Isabella88

Miten on panttilainaamon vastuut ?. Kilpailutin ukin kultakellon parissa paikkaa ja kovin oli erilaiset näkamykset sen arvosta. elLombard netissä ja pari kivijalkapaikkaa mm. Helsingin Pantti. Miten käy jos en lunasta takaisin kelloa ja se huutokaupataan. Saanko jotain bonusta jos huutokaupasta tulee suurempi summa kun mitä itse sain kellosta kun sen panttasin. Kenen vastuulla tämä on ja ilmoittaako panttihuuotokauppa mitään esim. verottajalle.

10

2987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eioopantattavaa

      Er saa ponnareita. Oot allekirjoittanut sopimuksen missä kellosi on velan panttina tietystä summasta. Jos er maksa kellosi on lainaamon omaisuutta. Näin ollen se ei enää kuulu sinulle millä hintaa kellon omistaja sen myy. Panttilainaamo on yritys ja on sen omalla vastuulla maksaa veroja. Karua mutta totta-

      • perustietoa

        Ei mene niin kuin "eioopantattavaa" yllä esittää. Pantti on annetun velan vakuus. Ei sen omistusoikeus velkojalle siirry. Jos velkaa ei makseta, pantin saa myydä ja velkoja saa ottaa myyntihinnasta velkaansa ( kulujansa) vastaavan osuuden. Mahdollinen ylijäämä on tilitettävä velalliselle. On jopa nimenomaisesti laissa säädetty, että panttia myytäessä on otettava huomioon velallisen etu. Alihintaan myynti ei siis käy päinsä.


      • Huhhhuhuuuuhuu
        perustietoa kirjoitti:

        Ei mene niin kuin "eioopantattavaa" yllä esittää. Pantti on annetun velan vakuus. Ei sen omistusoikeus velkojalle siirry. Jos velkaa ei makseta, pantin saa myydä ja velkoja saa ottaa myyntihinnasta velkaansa ( kulujansa) vastaavan osuuden. Mahdollinen ylijäämä on tilitettävä velalliselle. On jopa nimenomaisesti laissa säädetty, että panttia myytäessä on otettava huomioon velallisen etu. Alihintaan myynti ei siis käy päinsä.

        Hahahaaaaa! Lupaan ja alleviivaan, ettei panttilainaamo anna senttiäkään saadusta voitosta velalliselle. Pantti on nimenomaan velan vakuus, jonka omistus siirtyy satavarmasti lainan antajalle, jos lainaa ei makseta sovitusti takaisin. Sen jälkeen on VAIN JA AINOASTAAN velkojan asia mitä hän päättää sillää tehdä ja millä rahalla.

        Kaikenlaisia hurupäitä täälläkin kirjoittelee.


      • Kyllä minä maksan...
        perustietoa kirjoitti:

        Ei mene niin kuin "eioopantattavaa" yllä esittää. Pantti on annetun velan vakuus. Ei sen omistusoikeus velkojalle siirry. Jos velkaa ei makseta, pantin saa myydä ja velkoja saa ottaa myyntihinnasta velkaansa ( kulujansa) vastaavan osuuden. Mahdollinen ylijäämä on tilitettävä velalliselle. On jopa nimenomaisesti laissa säädetty, että panttia myytäessä on otettava huomioon velallisen etu. Alihintaan myynti ei siis käy päinsä.

        "Mahdollinen ylijäämä on tilitettävä velalliselle."

        Jos panttilainaamot todella toimisivat näin, ne eivät saisi tuloja eli voittoa mistään ja menisivät konkurssiin. Mitä järkeä kenelläkään olisi edes perustaa panttilainaamoa, jolla ei voisi edes teoriassa netota euroakaan?


      • amatöörisäästäjä
        Kyllä minä maksan... kirjoitti:

        "Mahdollinen ylijäämä on tilitettävä velalliselle."

        Jos panttilainaamot todella toimisivat näin, ne eivät saisi tuloja eli voittoa mistään ja menisivät konkurssiin. Mitä järkeä kenelläkään olisi edes perustaa panttilainaamoa, jolla ei voisi edes teoriassa netota euroakaan?

        Tietenkin ne toimivat noin, koska laissa niin lukee. Vastaaja 'perustietoa' tuossa aiemmin oli siis oikeassa.

        Panttilainaamon tuottoja ovat lainan korot ja mahdolliset muut lainakulut, aivan samoin kuin muidenkin rahan lainaajien osalta. Se pantin myyntihinta ei ole tuottoa, vaan ainoastaan vakuus sille, että sekä lainattu pääoma että korot ja kulut myös saadaan takaisin.

        Panttilainaamolla ei siis ole luottoriskiä, toisin kuin vaikkapa pikavippifirmalla, kunhan se vain osaa arvioida panttien arvot oikein.


      • amatöörisäästäjä
        Huhhhuhuuuuhuu kirjoitti:

        Hahahaaaaa! Lupaan ja alleviivaan, ettei panttilainaamo anna senttiäkään saadusta voitosta velalliselle. Pantti on nimenomaan velan vakuus, jonka omistus siirtyy satavarmasti lainan antajalle, jos lainaa ei makseta sovitusti takaisin. Sen jälkeen on VAIN JA AINOASTAAN velkojan asia mitä hän päättää sillää tehdä ja millä rahalla.

        Kaikenlaisia hurupäitä täälläkin kirjoittelee.

        Olet väärässä. Asioiden todellinen laita on juuri niin kuin 'perustietoa' tuossa edellä esittää. Tämän voi kuka tahansa tarkistaa lakikirjasta. Lupauksesi ja alleviivauksesi ovat sen lakikirjan rinnalla täysin arvottomia.


      • Hurupää olet itse
        Huhhhuhuuuuhuu kirjoitti:

        Hahahaaaaa! Lupaan ja alleviivaan, ettei panttilainaamo anna senttiäkään saadusta voitosta velalliselle. Pantti on nimenomaan velan vakuus, jonka omistus siirtyy satavarmasti lainan antajalle, jos lainaa ei makseta sovitusti takaisin. Sen jälkeen on VAIN JA AINOASTAAN velkojan asia mitä hän päättää sillää tehdä ja millä rahalla.

        Kaikenlaisia hurupäitä täälläkin kirjoittelee.

        Mitä ihmeen järkeä on väittää tuollaista potaskaa, kun kuka hyvänsä voi helposti tarkistaa asian oikean laidan todella luotettavasta lähteestä, eli PANTTILAINAAMOLTA ITSELTÄÄN??

        http://www.pantti.fi/panttilainaus/usein-kysytyt-kysymykset/

        "Jos myydystä vakuudesta saatu myyntihinta ylittää yhtiömme saatavat (lainasumma lainamaksut huutokauppakulut), sinulla on oikeus nostaa myynnistä syntynyt ylijäämä vuoden sisällä myyntipäivästä palauttamalla alkuperäinen panttikuitti lainatoimistoomme."

        Eli todellakin asiakas saa ne ylimääräiset rahat itselleen, jos yhtiö huutokaupassa myykin pantin yllättävän kallillla. Tottakai kulut vähennetään.


    • isabella88

      Kiitos tiedosta. Jotenkin epäselvää maallikolle

    • matti8

      Ei siitä mitään bonuksia saa, siitä saa vain sen mikä lainasumma on sovittu.

      • Pärstä

        "Jos myydystä vakuudesta saatu myyntihinta ylittää yhtiömme saatavat (lainasumma lainamaksut huutokauppakulut), sinulla on oikeus nostaa myynnistä syntynyt ylijäämä vuoden sisällä myyntipäivästä palauttamalla alkuperäinen panttikuitti lainatoimistoomme."

        Mikä tässä on niin vaikeeta ymmärtää? Jos panttaat 450€ esineen, jonka korkokulut on esim. 50€ ja huutokauppakulut 30€ ja esineestä saadaan huutokaupassa 800€ on sinun saatavasi 800€-450€-50€-30€=270€ jonka saat esittämällä panttikuitin vuoden sisällä huutokaupasta. Olet siis saanut esineestäsi kaikkinensa 450€(pantti) 270€(huutokauppa) =720€. Jos haet pantin takaisin, etkä halua esinettä huutokaupattavan maksat 450€ 50€ korot= 500€.
        Pointti on siinä että panttifirma ottaa omat kulut pois, joten jos myyt esineen suoraan voit saada huomattavasti enemmän itsellesi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1747
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1298
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      67
      1197
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      201
      959
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      45
      915
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      57
      832
    7. 69
      788
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      38
      738
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      674
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    Aihe