yläjyrsin

aloitteleva nikkari

Onko kellään kokemuksia Einhell tai Gern merkkisistä yläjyrsimistä. Gernissä on kolmen vuoden takuu, Einhellissä kahden vuoden. Laitteet näyttävät ulkoisesti samanlaisilta ja tekniset arvot ovat samat. Einhellin mukana vaan saa 12 terää kaupan päälle. Tekeekö noilla mitään harrastelijakäytössä? Jos ei tee niin mikä olisi hyvä ja edullinen laite. Nuo molemmat maksavat 49e.

15

31523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jyrsin

      Itse olen käyttänyt yläjyrsintä reilut parikymmentä vuotta, mutta en tosin juuri mainitsemiasi koneita.
      Yleisenä ohjeena sanoisin, että älä osta halpaa, koska se on poikkeuksetta myös huono.
      Näkemättä konetta lähemmin en osaa sanoa kyllä enempää, mutta enpä ole moisia kenelläkään alan ihmisellä olevan.
      Itselläni on vanha Hitachi ja sitten uudempi Festo.
      Hitachi on vuosimallia 1983 ja vieläkin pelittää, vaikka on sillä jyrsitty ihan ammatikseenkin välillä. Ainut haittapuoli on kahden avaimen järjestelmä terää vaihdettaessa.
      Molemmissa on 8 mm:n kara, joka taitaa nykyisin olla kaikissa.
      Festo on mielestäni paras, koska siinä on säädettävät kierrokset, tarkka syvyyden hienosäätö, yhden käden kahva, hiljainen ja tehokas, ym.
      Mutta Feston hinta on se paha puoli: taitaa jyrsin olla siellä 300:n euron tietämillä...

      Kaikkiaan voi olla, että mainitsemillakin kaluilla pärjää jos ei paljon ole työstettävää, mutta ainakin porakoneena einhell ei toiminut minulla ihan kokonaista päivää... Eikä muuten kauaa kestänyt samanmerkkinen kulmahiomakonekaan.
      Kestoikä on niin siitä käytöstä kiinni; Kulmuri kesti minulla tosin vuoden, kun ensin laikkasin sillä kivilaikalla neljä kaakelin palaa, ja sitten vuoden päästä seuraavan kerran tarvitsin, mutta noin kolmen minuutin kuluttua kone sanoi sopparin irti.. Hintaluokka taisi olla jotain 19 euroa.

      Jyrsimen teristä joudut maksamaan kyllä, mikäli hyvät haluat, mutta halpaterilläkin jotain tekee.
      Yleinen hinta kappaleelta on noin 20 euroa, riippuen mallista, mutta toisaalta samalla rahalla saa kodintukkuliikkeestä 15 terääkin...
      Voit päätellä laatueron itse.

      Kaikkiaan jyrsin on mukava ja hyödyllinen kapistus, joten kyllä siihen kannattaa satsatakin, jos tykkää värkkäillä puuhommien kanssa.

      Hyviä askarteluhetkiä ja varo sormiasi.

    • Itse olen ostanut 2 Gernin sähkökonetta ja kolmatta en enään osta. Sähköpistosaha kesti 1/2 tuntia ja pikkurälläkkä 1 1/2 laikkaa. Itselläni on Makitan yläjyrsin. Se maksoi noin 1000mk 10 vuotta sitten ja toimii vieläkin.

      • verrata

        Ei pidä verrata täysin eri hintaluokan vehkeitä toisiinsa.Vertailu ei ole mielekästä.

        gernit ja einhellit on ihan käypiä kevyeen ja ajoittaiseen käyttöön.Ammattivehkeet on erikseen ja niin on niiden hintakin.Ei ole mitään järkeä ostaa kallista laitetta hyllyyn pölyttymään.

        Mulla on moni halpisvehje toiminut ammattikäytössäkin vähintäänkin hintansa arvoisesti.


      • ansku
        verrata kirjoitti:

        Ei pidä verrata täysin eri hintaluokan vehkeitä toisiinsa.Vertailu ei ole mielekästä.

        gernit ja einhellit on ihan käypiä kevyeen ja ajoittaiseen käyttöön.Ammattivehkeet on erikseen ja niin on niiden hintakin.Ei ole mitään järkeä ostaa kallista laitetta hyllyyn pölyttymään.

        Mulla on moni halpisvehje toiminut ammattikäytössäkin vähintäänkin hintansa arvoisesti.

        omassa kokemuksessa. Kyllä halvat koneet kestävät siistiä käyttöä mutta osalla ei kestä, kuin varreton leka.


      • säätäjä

        toiset ihmiset saa vaikka rautakangen rikki ja toiset saa koneet kestämään vaikka kuinka ja kauan,niin että on paljon käyttäjästäkin kiinni , koska toisilla on herkkyyttä ja toisilla taas raakaa voimaa.


    • viljo

      yläjyrsimen viimme vuonna Keskiseltä (maksoi 19 €) ja olen käyttänyt sitä koko kesän ahkerasti. Se on 1020W ja ainut asia on siinä mennyt epäkuntoon nopeuden säätö se pelaa vain nopeimmalla teholla, eikä haittaa. Älä osta alle 1000 wattista konetta missään tapauksessa.

      Halpaterät ovat minulla pelanneet ja kysyin kerran parempaa terää K-kaupasta maksoi 45 €. Niissä halvoissa teräsarjoissa olevilla isommilla terillä ei ehkä tee mitään muuta kuin reijän, koska vaativat voimaa ja vääntöä koneelta.

      Harrastelijalle toi 1000:n watin kone hätinä riittää mutta 1400-1500 wattia on jo ihannekone.

      8 mm:n kara on parempi mutta niissä on kyllä vaihtoosat 6 mm karaan. Niillä terillä ei voi ajaa kovin syvää uraa kerralla mutta minä olen ajanut useammalla kerralla niin ei kone joudu niin lujalle. Sinä tiedät siitä että terä haukkaa liian paljon, kun alkaa haista palaneelle tai kone tärisee liikaa.

    • kkk

      Halpisvehkeillä halpisjälkeä...näin se vaan on. Niissä gerneissä ja Einhelveteissä ei voima riitä...jos vaikka jyrsit halpisterällä 2 osaista uraa, niin tärisee, haisee palaneelle ym...jälki on sen mukaista.

      • pälä

        Pälä pälä.Työkalut ei tee taitajaa.Parhaalla tuntemallani asentajalla oli päätyökalu vanha katkennut mora-puukko ja sai sillä enemmän aikaiseksi kuin moni kyllämäosaan asentaja.


      • jyrsin
        pälä kirjoitti:

        Pälä pälä.Työkalut ei tee taitajaa.Parhaalla tuntemallani asentajalla oli päätyökalu vanha katkennut mora-puukko ja sai sillä enemmän aikaiseksi kuin moni kyllämäosaan asentaja.

        Olet oikeassa, että työkalut ei tuo ammattitaitoa, mutta alkoi kyllä naurattamaan. sori.
        Jos "parhaalla tuntemallasi asentajalla" ei ole muita työkaluja, kuin katkennut mora, niin herää kysymys: mitä hän sillä asentaa?
        Tulisi mieleen kysyä toinenkin kysymys, mutta en taida rohjeta kysyä....
        No, kysyn kuitenkin. Mikähän liene tuntemiesi asentajien taso, jos parhaalla on työkalunaan vain katkennut mora?
        Et taida montaa asentajaa tuntea. Tai kaikkihan me miehet asentajia ollaan.... toisilla on omat, kunnon vehkeet ja toisilla mora..... niin se vain on. Hehheeeeh.


      • ainoa
        jyrsin kirjoitti:

        Olet oikeassa, että työkalut ei tuo ammattitaitoa, mutta alkoi kyllä naurattamaan. sori.
        Jos "parhaalla tuntemallasi asentajalla" ei ole muita työkaluja, kuin katkennut mora, niin herää kysymys: mitä hän sillä asentaa?
        Tulisi mieleen kysyä toinenkin kysymys, mutta en taida rohjeta kysyä....
        No, kysyn kuitenkin. Mikähän liene tuntemiesi asentajien taso, jos parhaalla on työkalunaan vain katkennut mora?
        Et taida montaa asentajaa tuntea. Tai kaikkihan me miehet asentajia ollaan.... toisilla on omat, kunnon vehkeet ja toisilla mora..... niin se vain on. Hehheeeeh.

        ei ollut toki ainoa työkalu tuo katkennut mora vaan päätyökalu.
        Sillä tehtiin sähkötyöt,kirvestyöt puusepän työt ja paljon muuta.
        Siinä oli köyhä kansa ihmeissään ja teknokraatti insinöörit tasolaasereineen äimänä kun isäntä tuli tukka sekaisin moransa kanssa ja laittoi asiat kuntoon,kun pojut vielä etti tikitaali leikkikaluiinsa käyttöohjeita.
        Ja kun sitten valitettavasti aika jätti maestron niin tuntui kun työmaalta olisi kuuden miehen työpanos kadonnut.


    • Näprääjä

      Sorry ihan tyhmä kysymys, mutta voisitteko valaista mitä yläjyrsimellä tehdään? Olen nimittäin pystyttämässä autotalliin askartelupajaa ja sinne pitäisi nyt hankkia kaikenlaisia työkaluja. Kiitos tiedoista!

      • touho

      • mienintuassiins

        Voip jyrsiä puuovveen vaikkapa lukkopesän.


    • rewalt

      clas ohlsson tavaratalossa näyttää olevan jotain exoottisempiakin yläjyrsimen teriä esim. peiliovien tekoa varten. niissä tosin on 12 mm akseli, mutta koneitakin sieltä löytyy. hinta oli jotain 79 €

    • kokenut

      Jos saan sanoa niin ostaisin einhellin terä ovat varsin arvokkaita ja 2 vuotta on good... Itselläni on boschin yläjyrsin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe