Mastervoltin laturi kiinni maasähkössä, kaikki toimii mutta minkä takia akun miinusnavan ja maasähkön suojamaassa 12v jännite? Volttimittarin miinuspuikko akun miinusnavassa ja volttimittarin pluspuikko maasähköpistokkeen suojamaassa ja mittari näyttää 12v tasavirtaa.Jos ottaa laturin pistokkeen irti niin jännite suojamaasta häviää
Onko kaikki ok vai onko joku laite rikki tai väärin kytketty? Laturi lataa, vikavirtasuoja ja sulake eivät valita mistään.
Suojamaassa 12v tasavirta
21
1025
Vastaukset
- sähkäri
Volttimittari mittaa jännitettä eikä virtaa. 12V tasavirtaa ei ole olemassa.
> minkä takia akun miinusnavan ja maasähkön suojamaassa 12v jännite?
Koska akkusi plusnapa on kytketty maasähkön suojamaahan. Mittaat siis tosiasiassa akun napojen välistä jännitettä,( mahdollisesti sellaisten piuhojen kautta, joissa kulkee virtaa ja siten esiintyy myös jännitehäviötä.)- Niko T
Kuule sähkäri vastaapa nyt uudelleen niin että tavallinenkin tallaaja jotain ymmärtäisi. Olen ulkopuolinen asiasta kiinnostunut.
- On se jännä juttu
12V tasavirtaa on olemassa, sillä toimii lähes kaikki auton sähköt. Amppeerit vaihtelee laitteen mukaan.
Mielenkiintoinen tilanne. Tuon perusteella suojamaan ja plusnavan jännite-ero olisi 24V, onko näin? Vai onko navan ja suojamaan jännite-ero 0?
Jos veneen maa on -navassa, kuten pitäisi olla, jännite-ero on niin, että veneen - napa on napana suojamaalle, sinkien pitäisi kulua hyvin nopeasti.
Sitten tietenkin tulee kysymys virrasta. Paljonko virtaa kulkee läpi? Sitä voit arvioida vaikkapa laittamalla lampun väliin. Ei pitäisi syttyä ja lampun laittaminen voi jopa poistaa jännitteen kokonaan, jos se johtuu jostain kondensaattorista.
Miten laturi toimii yksin, siis ilman, että se kytketään akkuun? Tuon perusteella laturin itsensä pitäisi luoda jännite suojamaan ja oman -napansa välille. Varmista kuitenki, että laturia voi käyttää ilman akkua. Jos ei voi, niin kokeile niin, että akku on kiinni laturissa, mutta irti kaikista veneen sähköistä.
Kumpi on plus napana suojamaa vain -?- 9abc
Oliko aloittajalla jokin ongelma sähköissä, vai miksi piti mittailla sähköjä? Usein käyttöjännite ja heikkojännite on eri virtapiirejä, jolloin mittaamalla satunnaista sähköteknistä suuretta saattaa saada yllättäviä mittaustuloksia. Piirinhän voi nollata jos haluaa saada 0V potentiaalieron suojamaan ja miinuksen välille. Eri asia on mitä iloa tai järkeä siinä on.
- Taitoa puuttuu
9abc kirjoitti:
Oliko aloittajalla jokin ongelma sähköissä, vai miksi piti mittailla sähköjä? Usein käyttöjännite ja heikkojännite on eri virtapiirejä, jolloin mittaamalla satunnaista sähköteknistä suuretta saattaa saada yllättäviä mittaustuloksia. Piirinhän voi nollata jos haluaa saada 0V potentiaalieron suojamaan ja miinuksen välille. Eri asia on mitä iloa tai järkeä siinä on.
Niin, mutta jos tuo pitää paikkansa, niin Mastervoltin laturi luo jännitteen oman -napansa ja suojamaan välille. Jos venettä ei maadoita suojamaahan, niin syntyy virtapiiri veneen rungon ja maan välille niin, että sinkit syöpyvät ja sen jälkeen loput metalliosista.
12V on kuitenkin poikkeuksellisen suuri jännite.
Toisaalta en usko, että tämä juttu on totta vaan käyttäjä ei osaa käyttää mittria oikein ja on unohtanut maksiminäytön päälle. - ei ole jännä juttu
Yhdenkään auton sähköt eivät toimi 12 voltin virralla, sillä sellaista ei ole olemassa.
12 voltin jännitteellä toimivia laitteita useimmista autoista kyllä löytyy.
Autojen laturi ei myöskään pysty tuottamaan 50 ampeerin jännitettä vaikka niin uskoisitkin, koska sellaistakaan ei ole olemassa.
Tätä viestiä ei myöskää voi lukea jos kello ei vielä ole 12€ sillä sellaista kellonaikaa ei ole olemassa.
Et myöskään voi maksaa ostoksia kaupassa 13 metrillä.
Jotkut ei vaan osaa, ja tuovat sen julki tällaisilla foorumeilla. - Et osaa puhekieltä
ei ole jännä juttu kirjoitti:
Yhdenkään auton sähköt eivät toimi 12 voltin virralla, sillä sellaista ei ole olemassa.
12 voltin jännitteellä toimivia laitteita useimmista autoista kyllä löytyy.
Autojen laturi ei myöskään pysty tuottamaan 50 ampeerin jännitettä vaikka niin uskoisitkin, koska sellaistakaan ei ole olemassa.
Tätä viestiä ei myöskää voi lukea jos kello ei vielä ole 12€ sillä sellaista kellonaikaa ei ole olemassa.
Et myöskään voi maksaa ostoksia kaupassa 13 metrillä.
Jotkut ei vaan osaa, ja tuovat sen julki tällaisilla foorumeilla.Semantiikkaa.
Olet mielestäsi varmaankin aika nokkela. Et ole kuitenkaan ainoa pilkun viilaaja maailmassa. Puhekieli ei ole tieteellistä kirjoitusta eikä sen ole tarkoitus olla eksaktia. Vaikuttaa siltä, että et ymmärrä näiden viestintätyylien eroa.
Jos haluat tutkia lähemmin sitä, miten puhekielessä toimitaan, voit etsiä vaikkapa googlesta sanoja 12v ja virta. Löydät hämmästyttävän määrän tuloksia. Siellä sinulla onkin työsarkaa paljon enemmän, kun ryhdyt opettamaan ihmisille tapoja :D - 15+9
Et osaa puhekieltä kirjoitti:
Semantiikkaa.
Olet mielestäsi varmaankin aika nokkela. Et ole kuitenkaan ainoa pilkun viilaaja maailmassa. Puhekieli ei ole tieteellistä kirjoitusta eikä sen ole tarkoitus olla eksaktia. Vaikuttaa siltä, että et ymmärrä näiden viestintätyylien eroa.
Jos haluat tutkia lähemmin sitä, miten puhekielessä toimitaan, voit etsiä vaikkapa googlesta sanoja 12v ja virta. Löydät hämmästyttävän määrän tuloksia. Siellä sinulla onkin työsarkaa paljon enemmän, kun ryhdyt opettamaan ihmisille tapoja :D12v jännite mitattu oikein maasähkön suojamaan ja akun miinusnavan välillä 12,68voltin jännite. Moottori on kytketty akun miinusnapaan. Sinkkien epänormaalia syöpymistä on havaittu. Jännite on todellinen eikä mistään kondensaattorista jos nimittäin yhdistää akun miinusnavasta johdon suoraan akun miinusnapaan iskee kipinää. Voiko olla viallinen laturi vai onko jonkinlainen kytkentävirhe jossain
- oomi&käämi
15+9 kirjoitti:
12v jännite mitattu oikein maasähkön suojamaan ja akun miinusnavan välillä 12,68voltin jännite. Moottori on kytketty akun miinusnapaan. Sinkkien epänormaalia syöpymistä on havaittu. Jännite on todellinen eikä mistään kondensaattorista jos nimittäin yhdistää akun miinusnavasta johdon suoraan akun miinusnapaan iskee kipinää. Voiko olla viallinen laturi vai onko jonkinlainen kytkentävirhe jossain
Eikö vikavirtasuoja laukea?? Tuon jännitteen pitäisi se jo tehdä. Mittasitko jännitteen akun miinusnapaan laturin kuoren vai kelta/vihreän maajohdon välillä. Onko em. piuha kunnolla kiinni laturin metallikuoressa? Pieni kipinöinti miinuspiuhan ja akun navan välillä kertoo kulutuksesta heti akkua kytkettäessä. Ei mielestäni liity tåhän. Kokeile palaako lamppu suojamaan ja akun miinukse välillä, jos ei niin kyseessä o suureen metallikappaleeseen (moottori/köli) konduktoitunutta haamuvritaa jonka yleismittari näyttää kunnes se puretaan esim lampulla.. ei ole haitallista mutta saatta häiritä joitain antureita (ja yleismittaria). Tällaisen vian etsimiseen tarvitaan eristysvastusmittaria ja vaatii sähkömiehem..
- 23abcd
oomi&käämi kirjoitti:
Eikö vikavirtasuoja laukea?? Tuon jännitteen pitäisi se jo tehdä. Mittasitko jännitteen akun miinusnapaan laturin kuoren vai kelta/vihreän maajohdon välillä. Onko em. piuha kunnolla kiinni laturin metallikuoressa? Pieni kipinöinti miinuspiuhan ja akun navan välillä kertoo kulutuksesta heti akkua kytkettäessä. Ei mielestäni liity tåhän. Kokeile palaako lamppu suojamaan ja akun miinukse välillä, jos ei niin kyseessä o suureen metallikappaleeseen (moottori/köli) konduktoitunutta haamuvritaa jonka yleismittari näyttää kunnes se puretaan esim lampulla.. ei ole haitallista mutta saatta häiritä joitain antureita (ja yleismittaria). Tällaisen vian etsimiseen tarvitaan eristysvastusmittaria ja vaatii sähkömiehem..
Irrota laturi akusta ja mittaa laturin ja suojamaan väliltä. Jos edellen jännite, niin laturista johtuu.
- bc123
23abcd kirjoitti:
Irrota laturi akusta ja mittaa laturin ja suojamaan väliltä. Jos edellen jännite, niin laturista johtuu.
Siis laturin miinus ja suojamaan väliltä mitataan
- Tosi jännä juttu
15+9 kirjoitti:
12v jännite mitattu oikein maasähkön suojamaan ja akun miinusnavan välillä 12,68voltin jännite. Moottori on kytketty akun miinusnapaan. Sinkkien epänormaalia syöpymistä on havaittu. Jännite on todellinen eikä mistään kondensaattorista jos nimittäin yhdistää akun miinusnavasta johdon suoraan akun miinusnapaan iskee kipinää. Voiko olla viallinen laturi vai onko jonkinlainen kytkentävirhe jossain
Kolme johtoa sisään ja kaksi ulos. Ainoat, jotka voisi sekoittaa sisääntulossa on nollajohto ja suojamaa. Nollajohdossa (sinine) on usein jonkinlainen jännite.
Tarkista se. Kytkentä on vaarallinen. Tai, älä tarkista koska et ole sähkäri. Sitä varten tarvitaan luvat.
Kokeilitko laturia ilman, että se oli kytketty laitteisiin?
Onko sama tulos?
Jos on, niin kysele lisää valmistajalta, ei vaikuta normaalilta. - sähkäri
oomi&käämi kirjoitti:
Eikö vikavirtasuoja laukea?? Tuon jännitteen pitäisi se jo tehdä. Mittasitko jännitteen akun miinusnapaan laturin kuoren vai kelta/vihreän maajohdon välillä. Onko em. piuha kunnolla kiinni laturin metallikuoressa? Pieni kipinöinti miinuspiuhan ja akun navan välillä kertoo kulutuksesta heti akkua kytkettäessä. Ei mielestäni liity tåhän. Kokeile palaako lamppu suojamaan ja akun miinukse välillä, jos ei niin kyseessä o suureen metallikappaleeseen (moottori/köli) konduktoitunutta haamuvritaa jonka yleismittari näyttää kunnes se puretaan esim lampulla.. ei ole haitallista mutta saatta häiritä joitain antureita (ja yleismittaria). Tällaisen vian etsimiseen tarvitaan eristysvastusmittaria ja vaatii sähkömiehem..
Vikavirtasuoja laukeaa kun nollajohdossa ja vaihejohdossa kulkee erisuuruinen virta. Jännitteellä akun navan ja maajohdon välillä ei ole mitään yhteyttä vikavirtasuojan toimintaan. Et sinäkään taida tietää mitä eroa on jännitteellä ja virralla. Miksiköhän sinun silti pitää päättömyyksiä tähän ketjuun tulla kirjoittamaan?
Lampulla ei voi purkaa virtaa, mutta varausta voi, jos uutta ei jostain tule. Silloin kyse on staattisesta sähkövarauksesta. - mikä ongelma ?
Tosi jännä juttu kirjoitti:
Kolme johtoa sisään ja kaksi ulos. Ainoat, jotka voisi sekoittaa sisääntulossa on nollajohto ja suojamaa. Nollajohdossa (sinine) on usein jonkinlainen jännite.
Tarkista se. Kytkentä on vaarallinen. Tai, älä tarkista koska et ole sähkäri. Sitä varten tarvitaan luvat.
Kokeilitko laturia ilman, että se oli kytketty laitteisiin?
Onko sama tulos?
Jos on, niin kysele lisää valmistajalta, ei vaikuta normaalilta.Kommentti aloittajan tekstiin. Jännitemittarilla mitataan kahden pisteen välistä jännite-eroa. (oik. potentiaalieroa)
Jos toinen piste on oikea suojamaa, niin se on 0 V. Jos nyt toinen piste on akun napa , jossa 12 V , niin ero on 12 V. Voidaan saada myös - 12 V, jos mittausjohtimet kytketään toisinpäin - Henkimaailmasta
sähkäri kirjoitti:
Vikavirtasuoja laukeaa kun nollajohdossa ja vaihejohdossa kulkee erisuuruinen virta. Jännitteellä akun navan ja maajohdon välillä ei ole mitään yhteyttä vikavirtasuojan toimintaan. Et sinäkään taida tietää mitä eroa on jännitteellä ja virralla. Miksiköhän sinun silti pitää päättömyyksiä tähän ketjuun tulla kirjoittamaan?
Lampulla ei voi purkaa virtaa, mutta varausta voi, jos uutta ei jostain tule. Silloin kyse on staattisesta sähkövarauksesta.Kuules nyt sähkäri, kerro meille mistä tuo ilmiö johtuu äläkä keskity muiden puheisiin. Tuollainen näsäviisas esiintyminen on todella kiusallista luettavaa - on näitä tosielämässä myös joutunut kohtaamaan.
Jos tunnet asiaa niin todellakin kerro se meille muillekin tai pidä sormesi pois näppäimiltä. Olet kyllä oikeassa tuosta vikavirtasuojasta, mutta voisit sen kyllä asiallismmin tuoda esille. Mielestäni ne jotka puhuvat haamuvirroista ovat oikeilla jälillä ja pienitehoisella lampulla sitä voisi härnätä. Mutta kuten todettua tähän tarvittaisiin sähkäriä. - Kuin saippua
mikä ongelma ? kirjoitti:
Kommentti aloittajan tekstiin. Jännitemittarilla mitataan kahden pisteen välistä jännite-eroa. (oik. potentiaalieroa)
Jos toinen piste on oikea suojamaa, niin se on 0 V. Jos nyt toinen piste on akun napa , jossa 12 V , niin ero on 12 V. Voidaan saada myös - 12 V, jos mittausjohtimet kytketään toisinpäinJoo onhan se vähän vaikea kansakoulupohjalla tajuta, jospa hiukan selitän.
Suojamaan pitäisi olla nimensä mukaisesti kytketty maahan eli sillä ei pitäisi olla jännite-eroa veteen nähden.
Kun vene on -maadoitettu ja sinkit on kytketty -napaan, ei ole mitään jännite-eroa ja virtaa, joka söisi sinkkejä ja niiden loputtua jalompia metalleja.
Kun laturi kytketään, niin 0-maan ja -navan välille syntyy jännite. Laturi tekee potentiaalieron veneen -navan ja veden välille. Virtapiiri sulkeutuu veden välityksellä ja sinkit syöpyvät. - 9+3
Kuin saippua kirjoitti:
Joo onhan se vähän vaikea kansakoulupohjalla tajuta, jospa hiukan selitän.
Suojamaan pitäisi olla nimensä mukaisesti kytketty maahan eli sillä ei pitäisi olla jännite-eroa veteen nähden.
Kun vene on -maadoitettu ja sinkit on kytketty -napaan, ei ole mitään jännite-eroa ja virtaa, joka söisi sinkkejä ja niiden loputtua jalompia metalleja.
Kun laturi kytketään, niin 0-maan ja -navan välille syntyy jännite. Laturi tekee potentiaalieron veneen -navan ja veden välille. Virtapiiri sulkeutuu veden välityksellä ja sinkit syöpyvät.Kulkuvalon varapolttimon kun laittaa maasähkön suojamaan ja akun miinusnavan välille se palaa kirkkaasti samalla tavalla kuin akun plus ja miinusnavan välillä. Jos polttimon laittaa suojamaan ja akun miinusnavan välille hehkulanka hehkuu himmeästi.
Maasähkön suojamaa on oikein kytketty eikä kyseessä ole nollajohto. Huom asennukset on tehty ammattilaisten toimesta. Jos laturin töpselin irrottaa em valo ei syty. Eli onko laturi jotenkin viallinen? Huom laturi lataa akkuja, maasähkö toimii vikavirtasuojat ja sulakkeet eivät valita mistään. Ainoa ongelma on sinkkien voimakas syöpyminen. Onko muiden laiturit samanlaisia? - 24V?
9+3 kirjoitti:
Kulkuvalon varapolttimon kun laittaa maasähkön suojamaan ja akun miinusnavan välille se palaa kirkkaasti samalla tavalla kuin akun plus ja miinusnavan välillä. Jos polttimon laittaa suojamaan ja akun miinusnavan välille hehkulanka hehkuu himmeästi.
Maasähkön suojamaa on oikein kytketty eikä kyseessä ole nollajohto. Huom asennukset on tehty ammattilaisten toimesta. Jos laturin töpselin irrottaa em valo ei syty. Eli onko laturi jotenkin viallinen? Huom laturi lataa akkuja, maasähkö toimii vikavirtasuojat ja sulakkeet eivät valita mistään. Ainoa ongelma on sinkkien voimakas syöpyminen. Onko muiden laiturit samanlaisia?En ihan ymmärtänyt tuota suojamaa juttua. Miten asetelmat eroavat toisistaan?
Onko maasähkön suojamaan ja navan välinen jännite-ero 24V? - 5+16
24V? kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt tuota suojamaa juttua. Miten asetelmat eroavat toisistaan?
Onko maasähkön suojamaan ja navan välinen jännite-ero 24V?Maasähkön suojaamaan ja akun navan välinen jännite on 12 volttia. Maasähkön suojaamaan ja akun - navan välinen jännite on 0,7 volttia. Kun akkulaturin töpselin irrottamalla tilanne on normaali. Onko laturi OK?
- On OK
5+16 kirjoitti:
Maasähkön suojaamaan ja akun navan välinen jännite on 12 volttia. Maasähkön suojaamaan ja akun - navan välinen jännite on 0,7 volttia. Kun akkulaturin töpselin irrottamalla tilanne on normaali. Onko laturi OK?
Vaikuttaa ihan OK tilanteelta.
Pieni jännite-ero suojamaan ja -navan välillä ei tee käytännössä lainkaan vuotovirtaa ja siitä kielii myös se, ettei vikavirtasuoja laukea. - Tiedon jaaanoinen
On OK kirjoitti:
Vaikuttaa ihan OK tilanteelta.
Pieni jännite-ero suojamaan ja -navan välillä ei tee käytännössä lainkaan vuotovirtaa ja siitä kielii myös se, ettei vikavirtasuoja laukea.Sähkäri ole kiltti ja tule selvittämään "rauhallisesti" tämä tilanne, kun taas vikavirtasuojakin on mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5873900Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483338- 382811
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662779Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192154- 322101
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121997- 291875
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171830Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471759