Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa miten pattereiden ilmaus tapahtuu?
Minulla on siis sellainen avain jolla se tehdään, mutta onko ajatus siis että sieltä tulee myös vettä ulos?
Minulla on yksi patteri josta olen valuttanut vettä litratolkulla ulos eikä se lämpene...muut patterit ovat lämpimät?!?
Kiitos avusta etukäteen!
Miten patterit ilmataan?
13
2295
Vastaukset
- Siisti
Olet ilmannut patterin. Okei.
Millainen patteriventtiili?
Jos on termostaattiventtiili, niin irroita termostaatti osa ja vedä venttiilin karasta pihdeillä karaa, että se liikkuu, edestakaisin, voit laittaa karaan myös vähän CRC.tä. Venttiilit useasti jäävät jumiin kesän jälkeen. - assi
mutta pitäis tulla rööriroope ja katsoa onko termostaatti auki ehkä vielä tarkistaa onko alhaalla säätö kiinni.
(alhaalla kuuskanttinen mutteri jonka alla on meisselikantainen säätöruuvi ja jos sen avaa niin alkaa vesi kiertää ja kun avaa vielä vähän niin lorisee kintuille) että silleen.- Painetta ohjaamaan
Etenkin jos patteri on alimpana olevien joukossa tai putket eivät tule siihen alhaalta päin, voi olla että ilmausventtiilistä laskemasi vesi pääsee ohittamaan todennäköisesti tulovesiputkeen syntyneen ilmapussin, joka myös ohjaa tuloveden muihin pattereihin, mutta ei tähän. Jos voit, sulje patterin poistoputken venttiili (avaa kuusikulmainen tulppa ja sulje alta ruuvarilla tai avaimella; katso kuinka paljon joudut kiertämään kiinni, että osaat sitten taas avata saman verran). Sitten alat ilmata ilmausventtiilistä, annat veden vaan tulla, ja jos pian puhisee ilma, olet onnistunut. Kun ilma muuttuu taas vedeksi, suljet ilmausventtiilin ja avaat poistoventtiiliä uudelleen yhtä paljon kuin ensin suljit. Sen jälkeen patterin pitäisi taas pysyä lämpöisenä.
- Patu33
Ilmaus on tehty, kun sieltä tulee vettä eikä ilmaa.
Kerrostaloasujien kanssa olen kyllä törmännyt usein siihen että valitetaan kun patteri on kylmiä tai eivät lämpene kunnolla. Silti huoneessa on 26 lämmintä ja tuuletusikkuna auki.- Lissu
No tässä tapauksessa tuo teoriasi ontuu...
Meillä on kyllä muissa huoneissa patterit lämpimänä, mutta tässä ko. huoneessa aidosti kylmä.
Patterissa on siis toisessa päässä termostaatti ja toisessa päässä tämä ilmausventtiili(?) - sIISTI
Lissu kirjoitti:
Meillä on kyllä muissa huoneissa patterit lämpimänä, mutta tässä ko. huoneessa aidosti kylmä.
Patterissa on siis toisessa päässä termostaatti ja toisessa päässä tämä ilmausventtiili(?)Joko sait karan liikkumaan???
- Lissu
sIISTI kirjoitti:
Joko sait karan liikkumaan???
...kun olen töissä. Voin toki kertoa sinulle siitä huomenna - kiitos kysymästä.
- k-h
Lissu kirjoitti:
...kun olen töissä. Voin toki kertoa sinulle siitä huomenna - kiitos kysymästä.
voi olla ettei verkoston paine ole enään riittävä kirrättämään vettä(jos on paljonkin laskettu ilmaa ja vettä?)verkoston paineen lisäys tapahtuu yleensä lämmönjako keskuksen täyttöventtiilistä.Termostaatin karassa olevaa neulaa ei kannata nykiä pihdeillä ulospäin voi lähteä koko neula irti.(kokemuksen kautta opittua)
- nupu
Lissu kirjoitti:
Patterissa on siis toisessa päässä termostaatti ja toisessa päässä tämä ilmausventtiili(?)venttiili.
- Vanhempi suunnittelija
k-h kirjoitti:
voi olla ettei verkoston paine ole enään riittävä kirrättämään vettä(jos on paljonkin laskettu ilmaa ja vettä?)verkoston paineen lisäys tapahtuu yleensä lämmönjako keskuksen täyttöventtiilistä.Termostaatin karassa olevaa neulaa ei kannata nykiä pihdeillä ulospäin voi lähteä koko neula irti.(kokemuksen kautta opittua)
Kerropa miten paine vaikuttaa kierrätykseen, jos vettä muuten on riittävästi?
- k-h
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Kerropa miten paine vaikuttaa kierrätykseen, jos vettä muuten on riittävästi?
jos on esim:5 kerroksinen rakennus ja kolmannessa kerroksessa ilmaillaan pattereita ahkerasti niin kyllähän sitä vettä tulee mutta ylemissä kerroksissa voi olla patterit jo tyhjät. ja silloin täytyy verkostoon lisätä painetta "vettä". sama homma pienemissäkin rakennuksissa.(ajatellaan kokonaisuutta ei yksittäistä patteria?)
- PUTKIMIES expert
Lerro minkä ikäinen olet ja nettiosoitteesi niin sovitaan avusta.Eikä maksa mitään
- Anonyymi00013
Sammuta kiertovesipumppu (jos mahdollista, esimerkiksi omakotitalossa) noin 15–30 minuuttia ennen ilmausta, jotta ilmakuplat ehtivät asettua.
Etsi patterin yläkulmasta pieni ilmausruuvi.
Aseta astia ruuvin alle ja käännä ruuvia varovasti auki ilmausavaimella (noin puoli kierrosta riittää).
Kun suhina loppuu ja ruuvista alkaa tulla tasaisesti vettä, sulje ruuvi tiukasti.
https://komparra.com/miksi-patteri-ei-lampene-ja-miten-ongelma-korjataan/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen735599Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,2744890Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk453214Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina1052653Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään52312Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t31580Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.151565Vihervassarit
Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät291418Sinä olet minun forEver
Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,211250Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan
Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei127865