Opintotuki ja toiminimi

Opiskelevayrittäjäbä

Opiskelen korkeakoulussa ja nostan opintorahaa, olen miettinyt pienen lisärahan saamista toiminimen avulla (eli varmasti jää kelan vuositulorajojen alle).

Eihän näin ollen toiminimen pitäisi vaikuttaa opintorahaan, niin saamisen kuin sen määräänkään? Ja kaupparekisteriä en tarvitse, eli aloittaminen ei maksaisi mitään(?). Toimin omalla nimelläni.

Kannattaako arvonlisävervolliseksi ilmottautua, vaikka melkein 100%:sti, tulot jäävät alle 7500€? Pitääkö olla alv-velvollinen että voi alv-vähentää ja laskuttaa asiakkaita alvin kera?

Ja toiminimen "haitat" alkavat vasta valmistuttua, eli et saa työmarkkinatukea?

Kannattaisiko asiaa vielä varmistella kelasta?

1

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hfghfg

      Opintotuesta vähennetään omat tulot, oli se sitten yrittäjä toimintaa tai ei. Myös osingot vähennetään. Mutta pelkkä yritystoiminnan käynnistäminen ei sinällänsä siihen vaikuta.

      ALV-velvolliseksi kannattaa ilmoittautua, koska jos tulot menevät euronkin yli, joudut maksamaan alvit takautuvasti koko edellisvuoden ajalta. Jos olet ALV velvollinen, mutta tulot jäävät ALV rajan alle, saat ALVit takaisin alarajahuojennuksena.

      "Ja toiminimen "haitat" alkavat vasta valmistuttua, eli et saa työmarkkinatukea?"

      Näin on. Tämän voi välttää vaikka tekemällä samaa hommaa koulun osuuskunnassa.

      "Kannattaisiko asiaa vielä varmistella kelasta?"

      Kyllä varmasti. Minun tietoni on muutaman vuoden vanhaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe