Olen tänä kesänä harvakseltaan käynyt mökillä, jonka pihapiiriin kuuluu lähilähteestä vetensä saava lampi. Ulkoisesti lampi muistuttaa rannoilta ruohottunut järven lahtea.
Luulin lammessa uivaa lintua ensin isoksi vesirotaksi tai piisamiksi, kun se näytti tasaruskealta isolta möykyltä joka hiljaa liikkui vastarannalla. matalikossa rantaviivaa pitkin. Joskus on vesimyyrät melko kookkaatkin vallanneet lammen. Totesin otuksen ensin sorsaa suuremmaksi linnuksi, joka kuitenkin pelästyi minua ja lensi ylitseni pois. Lennossa aurinkoa vasten linnun kupu ja oikeastaan nopeasti nähtynä koko lintu jalkoja myöten näytti punaiselta tai siis punaruskealta. Aamulla lintu oli jälleen lammessa ja ui kuin sotka päätä liikkumiseen käyttäen, mutta ei sukellellut vaan otti ravintoa jälleen ihan rannalta lähinnä melko pinnalta. Ihan hitusen valkoista linnussa saattoi olla keskiruumiissa ja nokka oli harmaa. Aiemmin lammessa on vieraillut useina vuosina ruskosotkan risteytys, joka teki telkkää paljon pitempiä sukelluksia ja oli tätä pienempi.
Lintu ei oikein sovi mihinkään lintukirjani kuvaukseen täysin. SAANKO TUNNISTUSAPUA?
Sotka vai sorsa mökkilammessa?
2
179
Vastaukset
- Kotibongari
Lisäisin , että uintitavan perusteella lintu kuuluisi sotkalintuihin, sorsalinnut kaiketi polskivat räpylöillään ja pää on hiljaa, mutta sukeltamisen ja ravinnonottotavan pohjalta puolisukeltajiin eli sorsalintuihin, veden alle lintu ei katseluaikana ainakaan mennyt lainkaan. Koko vaikutti huomattavasti tavallista heinäsorsaa suuremmalta, väriä en koko vartalon osalta nähnyt ja olen jälleen kaupungissa, joten lisätunnistamiset eivät suju. Lentoonlähtö vaikutti hyvin raskaalta, eikä lintu äännellyt pelästyessään. Ruskosotkan risteys rääkäisi aina lähtiessään ja teki pitkäkestoisia ja syviä sukelluksia ja oli heinäsorsaa pienempi. Auttakaa nyt vähän tunnistamisessa. Olisi kiva tietää vieraiden nimet ja sukujuuret.
- minö
Moi!
En tiedä kerrotko kahdesta vai yhdestä linnusta, mutta voisiko lintu olla haapananaaras sillä on valkoista vatsassa ja se on punaruskea sorsalintu.
kirjoita googleen haapananaaras, niin saat kuvia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865407- 1643612
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032116- 351931
- 331864
- 461823
- 571714
- 191673
- 191627