pieneläinhoitajat!

hanna

Hei kaikki pieneläinhoitajat tai vastaavat!

Olisin kiinnostunut pieneeläinhoitajan ammatista, ja haluaisin nyt tietää aiheesta mahdollisimman paljon. Toivottavasti pieneläinhoitajat lukevat tätä palstaa!

Kertoisitteko siis ensinnäkin koulutuksesta ja miten vaikea koulutukseen on päästä. Olen ajatellut hakea Helsingin Amieduun opiskelemaan tätä alaa. Onko se hyvä opiskelupaikka? Millaiset pääsyvaatimukset sinne on? Olen netistä löytänyt myös muita paikkoja joissa koulutusta annetaan, esim Asikkala, Muhos, Paimio. Onko vielä muita paikkoja?

Sitten olisi mukava kuulla mielipiteitä työstänne. Onko työpaikkaa hankala saada? Voiko pieneläinhoitaja työskennellä eläinsairaalan, pieneläinsairaalan, eläinklinikoiden ja eläinkotien lisäksi muissa paikoissa, esim. lemmikkieläinkaupoissa? Työpaikasta riippuen, millainen työnkuva yleensä on? Entä palkkaus tai etenemismahdollisuudet?

Yleensäkin kaikki tieto tähän asiaan liittyen on tervetullutta. Olisin todella kiitollinen, jos saisin edes muutaman vastauksen!

Hanna

22

30009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristiina

      Ihan samalla asialla olen. Kaikki uusi tieto tervetullutta.

      Eli Oulun lähellä on Muhoksella paikka. Helsingissä kuulemma kans.

      Missä päin Suomea on Paimio ja Asikkala?

      Onko Lahdessa myös joku paikka, missä ko. alaa voi opiskella?

      • Juups

        Asikkala on noin 20- 30 kilometrin päässä Lahdesta, eli tämä on se Lahden paikka, jossa voi eläintenhoitajaksi opiskella.


      • hanna

        paimio on turun lähellä, paimiolla se koulutus on käsittääkseni maatalousoppilaitoksessa. ja asikkala on lahden lähellä. vammalassa voi suorittaa koulutukseen valmistavan tutkinnon. menen ehkä sinne jos en ekalla hakukerralla pääse opiskelemaan.


      • Nimetön

        Aloitin opiskelemaan eläintenhoitajaksi.. mitä kirjoja sinne pitää ostaa? Niinkuin niitä eri eläimistä..


    • scutellaria

      Eläintenhoitajan palkka on melkosen surkee! Joku 1400e miinus verot.

      • seuraaja

        kaveri on pieneläinhoitaja, opiskeli ns. samalla kun teki työtä, päivät voivat venyä jos tulee hätätapauksia, eli ihan tavallista jos pitäis päästä vaikka klo 18 niin pääsee 23. rankkaa eikä tienaa, epäsäännöllinen työ mut jotkut nauttii, niin ja vielä että lääkärit pompottaa mennen tullen.


    • Moriko

      Itse haen varmaankin nyt keväällä Ylä-Savon ammattiopistoon. Asikkalasta en ole kuullutkaan, mutta täytyy ilmeisesti käydä googlettamassa ja tutustua paikkaan...

    • emilia**

      Pieneläinhoitajan työ on kyllä kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista. Palkka on surkea ja stressi on useimmiten suuri, kovan työtahdin takia.
      Tottakai työssä on omat hyvätkin puolensa. Onhan se aina kiva nähdä kun sairas eläin saadaan parannettua ja kun syntyy uusia pentuja (oli eläin mikä hyvänsä).

      Eläinlääkäritkään eivät aina ole välttämättä kaikkein mukavempia ja jonkun laista ylenkatsomista huomaa aina välillä.

      Eli jos ajattelet alalle ryhtymistä, niin kannattaa miettiä onko valmis ryhtymään tähän työhön. esim kestääkö pahasti kolareissa ruhjoutuneita eläimiä tai lopetuksia kun omistajat itkevät vieressä.

      En kuitenkaan halua peloitella. oikeasti pieneläinhoitajan työ huonoine päivineen erittäin antoisaa ja monipuolista.

      • -tyytyväinen työhön-

        Itse työskentelen pieneläinhoitajana klinikalla Varsinais-Suomessa ja omien kokemusteni perusteella voin suositella tätä työtä eläimistä pitäville. Onhan työ toki rankkaa ja välillä näkee surkeita tapauksia. Paljon riippuu työnantajasta eli yleensä eläinlääkäreistä. Meidän el.lääkärit ovat huippuja ja todella mukavia, ilmapiiri työpaikalla on muutenkin loistava. Oikealla asenteella ja rakkaudella eläimiä mutta myös ihmisiä kohtaan pääsee pitkälle. Korostan että ihmisistä on pidettävä ja tultava ihmisten kanssa toimeen. On eläinalalla työskenteleviä jotka haluavat työskennellä eläinten kanssa koska eivät siedä tai pidä ihmisistä. Valitettavasti ja toivottavasti jokaisella lemmikillä on omistaja jonka kanssa on selvitettävä lemmikin ongelmat, ne kun eivät osaa itse puhua. Ja kaikkihan tietävät positiivisen asiakaspalvelun vaikutuksen. Meillä panostetaan tähän paljon, ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.

        Palkka ei ole huippu mutta työ on todella monipuolista ja antoisaa. Työpaikkoja vaan on aika vähän tarjolla, mutta sitkeydellä ja positiivisella asenteella joku aina palkataan.


      • janin poika

        Olisi kiinnostavaa kuulla laajemmin palkkahajonnasta, mitä kukin hankkii etelässä tai pohjoisessa?


      • 'M:P'
        janin poika kirjoitti:

        Olisi kiinnostavaa kuulla laajemmin palkkahajonnasta, mitä kukin hankkii etelässä tai pohjoisessa?

        Palkkaus on kiinni myös siitä,työskenteleekö yksityisella vai kunnan puolella.
        Etenemis mahdollisuuksiakaan ei taida juuri olla =(
        ..Kutsumus ammatti,itse en edes muuhun ryhtyisi.
        Minun mielestäni huonot puolet ovat työ ajat,kuten jo edellä mainittiin niin päivät saattavat venyä,sekä tuo palkkaus,mutta tietääkseni pk seudulla yritetään kovasti nyt ajaa palkkaus asioita parempaan suuntaan.
        Antoisat puolet ovat työn monipuolisuudessa ja ala kehittyy koko ajan.
        Rankkaa hommaa ja perheelliselle haastavaa.
        Tietääkseni pk seudulla on töitä ihan mukavasti,riippuu mitä kelpuuttaa.


      • se palkan maksaja
        'M:P' kirjoitti:

        Palkkaus on kiinni myös siitä,työskenteleekö yksityisella vai kunnan puolella.
        Etenemis mahdollisuuksiakaan ei taida juuri olla =(
        ..Kutsumus ammatti,itse en edes muuhun ryhtyisi.
        Minun mielestäni huonot puolet ovat työ ajat,kuten jo edellä mainittiin niin päivät saattavat venyä,sekä tuo palkkaus,mutta tietääkseni pk seudulla yritetään kovasti nyt ajaa palkkaus asioita parempaan suuntaan.
        Antoisat puolet ovat työn monipuolisuudessa ja ala kehittyy koko ajan.
        Rankkaa hommaa ja perheelliselle haastavaa.
        Tietääkseni pk seudulla on töitä ihan mukavasti,riippuu mitä kelpuuttaa.

        Toistaiseksi pieneläinhoitajien koulutus on täysin lapsen kengissä ja näyttötutkinnon vaatimustaso järkyttävän vaihteleva. Palkkataso nousisi taatusti, jos myös koulutus saataisiin kuntoon. Nythän se ei vastaa edes lähihoitajan koulutusta. Näyttötutkinnon suorittanut ei siis vielä välttämättä osaa paljonkaan. Siitä siis seuraa tuo huono palkka. Ilman kunnon osaamista ja koulutusta ei tule kunnon palkkaakaan. Kokeneeemmat jo työssä pätevöityneet eläintenhoitajat tienaavat kyllä selvästi paremmin kuin tuo mainittu 1400€. 1700-2100€ välillä vaihtelee meidän klinikan ammattitaitoisten hoitajien palkat riippuen tekeekö pelkkää päivää, vai myös iltoja. Sairaanhjoitajan palkkaan eläintenhoitajien palkkoja on turha verrata sillä vastuu ja koulutuksen laajuus ovat aivan eri tasoa. Hammashoitaja ja lähihoitaja ovat parhaat vertailukohteet.

        Eikä ne päivät veny, jos hommat osataan klinikalla järjestää. Meilläkään ei ylitöitä ole tehty moneen kuukauteen, vaikka päivät ovat aivan täynnä. Joskus menee vartin yli, mutta sitten saa lähteä seuraavana päivänä varttia aiemmin.


      • Hoitaja
        se palkan maksaja kirjoitti:

        Toistaiseksi pieneläinhoitajien koulutus on täysin lapsen kengissä ja näyttötutkinnon vaatimustaso järkyttävän vaihteleva. Palkkataso nousisi taatusti, jos myös koulutus saataisiin kuntoon. Nythän se ei vastaa edes lähihoitajan koulutusta. Näyttötutkinnon suorittanut ei siis vielä välttämättä osaa paljonkaan. Siitä siis seuraa tuo huono palkka. Ilman kunnon osaamista ja koulutusta ei tule kunnon palkkaakaan. Kokeneeemmat jo työssä pätevöityneet eläintenhoitajat tienaavat kyllä selvästi paremmin kuin tuo mainittu 1400€. 1700-2100€ välillä vaihtelee meidän klinikan ammattitaitoisten hoitajien palkat riippuen tekeekö pelkkää päivää, vai myös iltoja. Sairaanhjoitajan palkkaan eläintenhoitajien palkkoja on turha verrata sillä vastuu ja koulutuksen laajuus ovat aivan eri tasoa. Hammashoitaja ja lähihoitaja ovat parhaat vertailukohteet.

        Eikä ne päivät veny, jos hommat osataan klinikalla järjestää. Meilläkään ei ylitöitä ole tehty moneen kuukauteen, vaikka päivät ovat aivan täynnä. Joskus menee vartin yli, mutta sitten saa lähteä seuraavana päivänä varttia aiemmin.

        On joo todella hieno asia jos Sinä osaat arvostaa hoitajiasi noin paljon, että maksat heille oikeasti tuollaista palkkaa, koska työhän on siis minun mielestäni hyvinkin vastuullista, riippuen tietenkin työtehtävistä, mutta pääsääntöisesti hoitajat kun esimerkiksi vastaavat miltei täysin anestesiasta, röntgenistä ja labrasta. En nyt oikein miellä etteikö minulla itselläni olisi työssäni minkäänlaista vastuuta. Onhan se totta että loppujen lopuksi eläinlääkäri on vastuussa, mutta itse en työssäni näin ajattele, että sen verukkeella voi vaikka työn tehdä hoteloiden tms!! Ja mitähän nyt sitten tarkoittaa "kokeneemmat hoitajat", neljänkään vuoden kokemuksella ei kyllä useinkaan lähelle 2000 euroa valitettavasti pääse..

        Näyttöasioista vielä sen verran, että on totta että varmasti jonkin verran vaatimustaso heittää, ja eri oppilaitosten näytön vastaanottajat voivat vaatia hivenen eri asioita näytössä, mutta silti vaatimukset näytön osalta ovat samat. Riippuu sitten näytön vastaanottajasta, miten tarkasti hän haluaa näytön suorittajan toimivan ja näyttävän oman ammattitaitonsa!!!


      • Eläinrakas1
        Hoitaja kirjoitti:

        On joo todella hieno asia jos Sinä osaat arvostaa hoitajiasi noin paljon, että maksat heille oikeasti tuollaista palkkaa, koska työhän on siis minun mielestäni hyvinkin vastuullista, riippuen tietenkin työtehtävistä, mutta pääsääntöisesti hoitajat kun esimerkiksi vastaavat miltei täysin anestesiasta, röntgenistä ja labrasta. En nyt oikein miellä etteikö minulla itselläni olisi työssäni minkäänlaista vastuuta. Onhan se totta että loppujen lopuksi eläinlääkäri on vastuussa, mutta itse en työssäni näin ajattele, että sen verukkeella voi vaikka työn tehdä hoteloiden tms!! Ja mitähän nyt sitten tarkoittaa "kokeneemmat hoitajat", neljänkään vuoden kokemuksella ei kyllä useinkaan lähelle 2000 euroa valitettavasti pääse..

        Näyttöasioista vielä sen verran, että on totta että varmasti jonkin verran vaatimustaso heittää, ja eri oppilaitosten näytön vastaanottajat voivat vaatia hivenen eri asioita näytössä, mutta silti vaatimukset näytön osalta ovat samat. Riippuu sitten näytön vastaanottajasta, miten tarkasti hän haluaa näytön suorittajan toimivan ja näyttävän oman ammattitaitonsa!!!

        Luuletteko palkka tason nousseen parempaan näin kahdessa vuodessa ?


      • riirat
        Eläinrakas1 kirjoitti:

        Luuletteko palkka tason nousseen parempaan näin kahdessa vuodessa ?

        Ei työtä pelkän palkan takia kannata alkaa tekemään.


      • lylly
        riirat kirjoitti:

        Ei työtä pelkän palkan takia kannata alkaa tekemään.

        Päivääkään en eläintenhoitajana työskentelisi ilman palkkaa!


      • haloo!!!
        lylly kirjoitti:

        Päivääkään en eläintenhoitajana työskentelisi ilman palkkaa!

        Työstä maksetaan palkkaa!!! Ne ketkä eivät sitä palkkaa tarvitse voivat jäädä kotiinsa ja antaa työpaikkansa niille ketkä sitä palkkaa tarvitsevat!!! Palkan lisäksi on toki muitakin syitä alanvalintaan, mutta normaalille palkansaajalle se palkka on kuitenkin aika ratkaiseva tekijä ja ikävä kyllä ko. ala osaa käyttää hyväkseen kaikki eläinrakkaat - pitää palkat pieninä ja asiakkaiden laskut isoina! Alalle pitäisi oikeasti saada työehtosopimus ja työpaikoille luottamusmiehet, nyt aika villiä toimintaa monellakin tapaa...


      • Anonyymi
        se palkan maksaja kirjoitti:

        Toistaiseksi pieneläinhoitajien koulutus on täysin lapsen kengissä ja näyttötutkinnon vaatimustaso järkyttävän vaihteleva. Palkkataso nousisi taatusti, jos myös koulutus saataisiin kuntoon. Nythän se ei vastaa edes lähihoitajan koulutusta. Näyttötutkinnon suorittanut ei siis vielä välttämättä osaa paljonkaan. Siitä siis seuraa tuo huono palkka. Ilman kunnon osaamista ja koulutusta ei tule kunnon palkkaakaan. Kokeneeemmat jo työssä pätevöityneet eläintenhoitajat tienaavat kyllä selvästi paremmin kuin tuo mainittu 1400€. 1700-2100€ välillä vaihtelee meidän klinikan ammattitaitoisten hoitajien palkat riippuen tekeekö pelkkää päivää, vai myös iltoja. Sairaanhjoitajan palkkaan eläintenhoitajien palkkoja on turha verrata sillä vastuu ja koulutuksen laajuus ovat aivan eri tasoa. Hammashoitaja ja lähihoitaja ovat parhaat vertailukohteet.

        Eikä ne päivät veny, jos hommat osataan klinikalla järjestää. Meilläkään ei ylitöitä ole tehty moneen kuukauteen, vaikka päivät ovat aivan täynnä. Joskus menee vartin yli, mutta sitten saa lähteä seuraavana päivänä varttia aiemmin.

        Vaikka tämä on jo tosi vanha kommentti niin tuon silti tähän oman näkemykseni. Valmistuin aikoinaan Hki Amideu:sta oppisopimuksella pieneläinhoitajaksi. Mielestäni koulutus oli hyvä ja erittäin antoisa. Opettajat olivat innostuneita, erittäin päteviä ja saivat meidät opiskelijatkin oikein janoamaan tietoa. Tein aikani noita hommia muutamia vuosia, sijaisuuksia lähinnä. Vakipaikkaa ei löytynyt niin lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi. Jo ensimmäisenä opiskeluvuonna huomasin miten helppo lähärikoulu tuo oli ja sen tiimoita minulle suositeltiinkin suoraan siirtymistä sairaanhoitajakoulutukseen AMK. Toimin lähärikoulussa mm open avustajana lääkelaskuissa ym. Eli näkemykseni on, että pieneläinhoitajakoulutus oli erittäin hyvä ja laadukas, koska sillä pohjalla lähihoitajakoulutus oli todella helppo ja opettajien mielestä sairaanhoitajakoulutus oli se oikea minulle. Pieneläinhoitajakoulutuksesta on ollut todella paljon hyötyä ihmispuolella työskennellessäni (liki 20v). Että näin. Kuka mitenkin asiat näkee.


    • corona-89
    • qwertyasdf1234

      Palkat ovat vielä tänä päivänäkin erittäin kirjavat. Pääkaupunkiseudulla valmistunut hoitaja, alalla jo tovin ollut, tienaa n.2000e. Lisiä maksetaan harvassa paikassa, työehtosopimusta ei liene kovin monella klinikalla.
      Työtehtävät vaihtelevat suuresti. Toisilla klinikoilla on vastuualueittan ja työpareittain hommat, toisilla klinikoilla kaikki tekee kaikkea.
      Rankkaa hommaa fyysisesti ja psyykkisesti: peruskunnosta kannattaa pitää huolta.
      Etenemismahdollisuudet on melko rajalliset, lisäkoulutusta on tarjolla melko niukasti.
      Antoisaa työtä kuitenkin yleisesti ottaen, hyvine ja huonoine päivineen.
      Näyttötutkinnosta vielä: käsittääkseni nykyisin tutkinnon vastaanottavia tahoja on kolme: Amiedu, Sydvest ja Asikkala - voin olla väärässäkin. Kaikilla pitäisi kuitenkin olla sama "pohja" joten tutkinnon suorittaneelta edellytetään kuitenkin samoja perustietoja kaikkialla.

    • köyhäköyhempi

      Itse olen työskennellyt nyt 10v pieneläinhoitajana( kaupungin ell).Työ on päivätyötä,ei viikonloppuja ja brutto2152e/kk.Kyllä tää on nyt nähty ja alan vaihto on edessä! Ja alalle aikovat:jos huono palkka ei haittaa ja tykkää olla ihmisten kanssa tekemisissä,(tämä on asiakaspalvelua suurelta osin,ei mitään eläinten"paijaamista"päivät pitkät)niin siitä vaan mutta kannattaa miettiä kahdesti!

    • Lisbethe

      Mitähän tämmöisessä tapauksessa voisi tehdä kun eräs melkein sukulainen on tuonut hoitoon koiran ja kissoja. Niiden piti tulla vain tilapäisesti kun ao. ihminen joutui sairaalaan. Hän ollut jo kauan poissa sairaalasta mutta ei ole tippaakaan kiinnostunut näistä eläimistään. Minä olen pienituloinen hiljattain eläkkeelle jäänyt eikä minulla oikein olisi edes varaa pitää monia eläimiä. Tämä melkein sukulainen on n.20 vuotta nuorempi. Mitähän voisi tehdä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe