Mikäköhän voisi olla pielessä kun isopurjeen nostamiseen tarvitaan vinssiä jo heti alusta lähtien? Veneen edellisen omistajan mukaan purje on aiemmin nostettu helposti ylös, nyt purje nousee kyllä ylös, mutta ponnistuksia tarvitaan eikä alas laskeminenkaan onnistu ilman miestä mastolla.
Toinen kysymys koskee purjeen nostinta tai oikeastaan kahta rissaa jotka ovat vierekkäin maston huipulla, perän puolella. Toisessa on isopurjeen nostin, mutta mihinköhän tarkoitukseen toista nostinta olisi tarkoitus käyttää? Maston etupuolella on köydet rullapurjetta varten ja spinaakkeriin liittyvät köydet, mutta tuolle toiselle nostimelle en ole itse keksinyt mitään järkevää käyttöä? Kaikki muut köydet ovat löytäneet käyttöä, mutta mikäli joku osaa kertoa tuolle viimeiselle jonkin tarkoituksen, olisin kiitollinen.
Kyseessä on Ohlson 29, mikäli sillä on jotain merkitystä ja olen ensimmäistä kesää veneen kanssa tekemisissä, joten avunpyyntöni on vilpitön.
Isopurjeen nosto
19
2839
Vastaukset
- 12+9
Onhan keula suoraan vastatuuleen nostossa ja laskussa?
Nostimen ulostuloaukosta pitäisi jaksaa vetää purje ylös. Huonot blokit, köydet, nihkeät ratsastajat aiheuttavat kitkaa.
Ehkä toinen nostin on vain varalla, jos toinen sattuu karkaamaan maston - 13+12
Dirkki
- Neuvot on
Onhan ison skuutti löysällä ja keula tuulen silmään kun nostat purjetta? Jos on niin Harkenilta saa mastouraan tarkoitettua silikonia, joka helpottaa ratsastajien liukumista urassa. Varmaan joku muukin silikoni toimii. Se rissapyörä on ison varanostimelle.
Todennäköisin vastaanpanija on mastonhuipun pylpyrä. Ja tietenkin kesken purjehduskauden hankalin korjata... Voit kokeilla nostin kädessä laitaako se hanttiin kun vähän kuormittaa. Saattaa olla halkirikki ja silloin tyypillisesti kuorman alla tuppaa hirttämään kiinni vaikka ilman kuormaa tuntuisikin kulkevan hyvin.
- Ff31
Meidän pakatussa vika oli juurikin ko. pylpyrässä
- Raavas mies
Keula on ollut tuuleen noston aikana ja skuuttikin on ollut löysällä, pitänee katsoa saisko uraa rasvattua silikoonilla. Onko ratsastajien vaihtaminen homma jonka voi tehdä helposti itse, vai pitääkö se teettää purjeneulomossa? Pylpyrän pääsen tarkistamaan vasta kauden jälkeen, mutta eiköhän näilläkin eväillä saada jo jotain parannusta aikaiseksi.
Tuo varanostin on melkoisen huonossa kunnossa, käytössä oleva nostin on uusi tai ainakin hyvin lähellä uudenveroista. Ehkä testaan vielä nostoa tuolla varanostimella ja katson miten sillä onnistuu. Voisivatko köydet olla maston sisällä ristissä ja kitka johtuisi siitä? Jos nykäisen koko varanostimen pois, onko uuden paikoilleen saaminen kuinka kivulias operaatio kun ensi keväänä maston pylpyrät tulevat tarkistukseen ja mahdollisesti vaihdan ne ehjiin/parempiin?
Kiitos vastauksistanne! - kryssari
Kaksi epäilystä. 1. Mastonhuipun pylpyrä rikki, itsellä reikä kului soikeaksi jolloin se lakkasi pyörimästä kovemman vedon alla. 2. Läpimenevä latta kiristetty liikaa ja työntää mastoratsastajaa voimalla mastoa kohti aiheuttaen kitkaa kun purje nousee.
Itse kokeilisin, jos huipussa olevan dirkin pylpyrä on samanlainen kuin fallin pylpyrä: Vaihda falli dirkin paikalle (käytä vetonaruja). Jospa vaikka dirkin pylpyrä olisi paremmassa kunnossa.
Falleja ei kannata poistaa laittamatta vetonaru tilalle. Takaisinlaitto on muuten varsin hankala operaatio. - keep it simple
Aloitetaanpa yksinkertaisimmasta, eli ratsastajien voitelusta. Silikonspray toimii vähän aikaa, se on halvinta kokeilla. Toisaalta voitelu kuitenkin tarvitaan ja McLube on siihen parasta ja kalleinta.
Sen lisäksi voi maston topin kehrässä hyvinkin olla vikaa. Ohlsonin pikkuinen iso pitäisi kyllä nousta heittämällä ja pudota alas auttamatta. - FF 27 Charlotta
Itsellä kävi purjeen uusimisen myötä niin, että ylin latta työntää helposti ratsastajan kokonaan mastouran sisään noston yhteydessä. Se aiheuttaa juuri tuollaisen voimakkaan kitkan. Tämä tapahtuu siis siinä kohtaa, missä ratsastajat syötetään uraansa. Käyn nykyisin mastolla syöttämässä purjeen tuon kohdan yli kunnes ylin latta on ohittanut syöttökohdan.
- Kouhia
Kulahtanut yli-iso falliköysi, vedettynä tiukissa kulmissa kansiplokien kautta sitloodaan aiheutti itsellä vastaavat oireet. Uusi, liukkaampi ja sirompi falliköysi muutti elon helpoksi. Kokeile josko voimaa tarvii yhtä paljon maston juurella, jos ei, niin vika on em asioissa.
- mastoapina
Noiden nostimien ja taittopyörien kunto helppo testata. Kiinnitä nostimeen ylimääräinen alasvetoköysi ja nosta pelkkä köysi ylös ilman purjetta, voi jopa laittaa ämpärillisen vettä painoksi. Jos menee häiriöttä niin ongelma lienee ratsastajissa tai masto saanut pienenkolhun purjeuran kohdalta joka ahdistaa. Minulla oli taannoin ankkurivalon johto sykkyrällä maston sisällä jonka sitten paikallistin tuolla edelläkuvatulle kokeella. Vedin koko johdon pois, en tarvinnut sitä.
- latta kireällä
Jos ongelma ilmestyi kerralla tåmå kevään rikauksen jälkeen, niin voisin lyödä vetoa, että jokin tai tai kaikki läpilatat ovat liian kireällä..
- Kari Tampio
latta kireällä kirjoitti:
Jos ongelma ilmestyi kerralla tåmå kevään rikauksen jälkeen, niin voisin lyödä vetoa, että jokin tai tai kaikki läpilatat ovat liian kireällä..
Miten "latat voi olla kireällä"?
Oliko huuli vai olenko tyhmä? - Kari Jalkanen ps
Kari Tampio kirjoitti:
Miten "latat voi olla kireällä"?
Oliko huuli vai olenko tyhmä?Läpilattojen taskussa mastopääsä on säätöruuvi (ainakin North purjeissa), josta voi säätää latan tiukkuutta taskussaan. Ei ollut huuli.
- Bossu
Ratsastajia voit koittaa liikutella urassa ilman nostinta tutkiaksesi niiden toimintaa. Jos on aiemmin toiminut hyvin, ei niiden luulisi muuttuneen. Onhan nostin varmasti johdettu oikein vinssille? Jos sitä vetää suoraan käsin mastolta, tuleeko kevyemmin? Ei kai ole mikään reivinaru kireällä?
- McLuben puolesta
Itsellä homma rupesi toimimaan kun putsasin ja rasvasin uran. Putsauksessa käytin apuna mustekalan koukku osaa. Sen ympärille kun pyöritteli rätin, niin sai uran sisältä skeidan pois. Yllättävän paljon tuntui irtoavan.. Lopuksi rasvasin McLubella ja hyvin on toistaiseksi toiminut
- McLuben puolesta
Vaikeinta hommassa oli saada vaimo vinssaamaan minut mastoon mcluben ja mustekalan koukun kanssa.
- McLuben puolesta
Vaikeinta hommassa oli saada vaimo vinssaamaan minut mastoon mcluben ja mustekalan koukun kanssa.
- Silikoni
Asia lienee jo käsitelty, joskus kuulin sanottavan ettei silikonia veneen lähellekään. Taisi liittyä veneen mahdolliseen maalaus tarpeeseen....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1498841Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492609Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282397- 432381
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961823- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä411219Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126