ajatuksia seksuaaliterveydestä................

mimma34

Olen 34- vuotias nainen ja on minulla ollut useita parisuhteita tähän ikään menneessä. Lähes kaikkien kanssa olen käyttänyt kondomia lukuunottamatta yhtä nuoruuden suhdetta- ja onnistuin nuoruudessani ilmeisesti tältä yhdeltä kaverilta saamaan klamydian muistoksi. Tartunta oli täysin oireeton ja todettiin rutiinitarkastuksessa. Tai sitten sain sen suuseksissä- klamydian tosin väitetään tarttuvan suhteellisen heikosti suusta- mene ja tiedä.............

Kun sanotaan että PITÄISI käydä testauttamassa ainakin tavallisimmat taudit ennen kuin kumi jätetään pois, kuinka moni todellisuudessa testauttaa itsensä? Suuressa osassa Suomea kun ei edes välttämättä klamydiatestiä suostuta ottamaan varmuuden vuoksi. Puhumattakaan pikkukylistä, joissa ihmiset eivät hakeudu testeihin häveliäisyyssyistä. Suomessa arvellaan olevan hivtukikeskuksen mukaan ainakin 1000-1500 henkilöä, jotka eivät tiedä hiv- tartunnastaan, koska eivät ole testauttaneet itseään häveliäisyyssyistä tai välinpitämättömyyden vuoksi.

Minulla on kaksoissisko, joka on matkustellut pljon ulkomailla ja käynyt paneskelemassa ainakin Turkissa tietenkin ilman suojausta. Kun kysyin, etteikö kannattaisi käydä testeissä totesi vain ettei jaksa stressata sellaisilla asioilla...............käsittämätöntä!!! Tuollaiset älyvapaat ja välinpitämättömät levittävät tauteja eteenpäin. Ajatellaan vain, etteihän mitkään taudit minuun tartu. Siskoni on muuten ammatiltaan sairaanhoitaja, eipä se ammattikaan ihmisen vastuuullisuuteen vaikuta.

Itse vuosia sitten harrastin suojattua seksiä ulkomaalaisen kanssa ja kumi hajosi. Vastuullisena ihmisenä hakeuduin tietysti testeihin jo oman mielenrauhani vuoksi. Onneksi asuin silloin paikkaknnalla, jossa oli tartuntatautivastaanotto, jonne testeihin pääsi helposti.

Tällaista tänään. Saa kommentoida vapaasti.

2

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lutkia kaik

Mä panen paljaalla ja lähetän sen jälkeen naisen testeihin.

No ei. Elän selibaatissa. Edellisestä kerrasta on vuosia. Koskaan en ole testeissä käynyt. Jos joskus parisuhde tulee ajankohtaiseksi niin ehkä sitten testeihin. Nyt ei paljoo väliä, kai? Vuosia kuitenkin kerennyt jo muhia jos siellä jotain on, ei kyllä ole oireita.

• ösmänkaapa

Hmm menen joskus testeihin. Varsinkin jos on ollut ulkomaalainen eikä kumia,enää en sitä tee!!! Nuorena ei niin ajattele. Mutta siis ei minulla ole ollut mitään koskaan. Pyrin käyttämään alusta asti henkilön kanssa kumia, tai jos en niin utelen milloin hän on ollut viimeksi testeissä ja edellisistä suhteista ja seksikerroista :Dd ei onneksi tarvitse edes oikeastaan udella kun ne asiat muutenkin tuppaa tulemaan puheeksi... ja sitten kelailen että jos henkilö esim on puolivuotta sitten eronnut, ja oli kaksi vuotta kestäneessä suhteessa eikä ole välissä harrastanut seksiä eikä ole ollut ilmeisesti oireitakaan niin tuskimpa on tauteja. Noh rutiinitarkastuksissa käyn joskus jos on ollut monia epäselviä tilanteita ilman kumia. Hirveät selitykset...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      91
      8814
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      48
      4781
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4451
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2706
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1526
    6. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1316
    7. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1266
    8. Heräsin taas sinä mielessä

Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1192
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1170
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1110
    Aihe