Rekisteröidyn veneen myynti ilman konetta?

Rekisteriretkeilijä

Jos myyn rekisteröidyn veneen ilman moottoria, onko vene silloin rekisteröinnin alainen vai moottorin kanssa? Luovutetaanko rekisteripaperit ostajalle vai ei?

6

653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puoliplaanari

Ei rekisteriotteesta ole mitään hyötyä uudelle omistajalle. Veneen rekisteriotteessa ei ole luovutusosaa kuten autoissa. Teet kauppakirjan josta selviää omistajanvaihdos jolla uusi omistaja saa veneen rekisteröityä nimiinsä.

• En ymmärrä kysymyksen asettelua. Rekisteröintivelvoite koskee veneen uutta omistajaa: jos meinaa lähteä liikenteeseen ja vene on rekisterivelvoitteen alainen, on uuden omistajan hoidettava rekisteröinti. Se ei kuulu myyjälle mitenkään. Jos ostaja ostaa veneen koristeeksi pihaan niin ei tarvitse tehdä mitään rekisteröinnin suhteen.

• Ostajan asia

Myyjän ei tarvitse välittää veneen rekisteröinnistä yhtään mitään.

Jos vene pitää rekisteröidä, ostaja on velvollinen sen hoitamaan. Hän tarvitsee vain luotettavan selvityksen veneen omistuksesta, käytännössä kauppakirjan, sekä mahdollisesti todistuksen siitä, että veneen alv on maksettu.

• Rekisteriretkeilijä

Kiitos asiallisista vastauksista.

• Lisäisin tosin, että se rekisteritodistus on helpoin tapa todistaa veneen omistajuus ja veneen rekisteröintikelpoisuus. Ei tarvita kauppakirjoja, mahdollisia ALV todistuksia tms.

Lisäksi on sulaa hulluutta maksaa rekisteristä poistosta, jos uuden omistajan kuitenkin on pakko rekisteröidä vene (pituus yli 5,5 metriä).

• poistaja

Rekisteristä poisto maksaa 0 euroa. Itse tein sen hiljan kun myin veneen Viroon.

Jos on epäilys että uusi omistaja ei tee rekisterimuutosta, niin kannattaa itse tehdä. Minä en ainakaan pitäisi siitä jos maailmalla on vene joka näyttää viranomaisten silmissä olevan minun hallinnassani.

Yksi skenaario voi olla sellainen että monien vuosien päästä sillä veneellä liikkkunutta jostain rikoksesta tai rikkeestä. Tällöin minun tulee kaivaa vuosien takaiset paperit todistaakseni syyttömyyteni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6052
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      334
      5309
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      21
      2686
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      51
      2615
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      84
      1875
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      105
      1697
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1571
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1533
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1454
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1413
    Aihe