Rekisteröidyn veneen myynti ilman konetta?

Rekisteriretkeilijä

Jos myyn rekisteröidyn veneen ilman moottoria, onko vene silloin rekisteröinnin alainen vai moottorin kanssa? Luovutetaanko rekisteripaperit ostajalle vai ei?

6

557

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puoliplaanari

Ei rekisteriotteesta ole mitään hyötyä uudelle omistajalle. Veneen rekisteriotteessa ei ole luovutusosaa kuten autoissa. Teet kauppakirjan josta selviää omistajanvaihdos jolla uusi omistaja saa veneen rekisteröityä nimiinsä.

• En ymmärrä kysymyksen asettelua. Rekisteröintivelvoite koskee veneen uutta omistajaa: jos meinaa lähteä liikenteeseen ja vene on rekisterivelvoitteen alainen, on uuden omistajan hoidettava rekisteröinti. Se ei kuulu myyjälle mitenkään. Jos ostaja ostaa veneen koristeeksi pihaan niin ei tarvitse tehdä mitään rekisteröinnin suhteen.

• Ostajan asia

Myyjän ei tarvitse välittää veneen rekisteröinnistä yhtään mitään.

Jos vene pitää rekisteröidä, ostaja on velvollinen sen hoitamaan. Hän tarvitsee vain luotettavan selvityksen veneen omistuksesta, käytännössä kauppakirjan, sekä mahdollisesti todistuksen siitä, että veneen alv on maksettu.

• Rekisteriretkeilijä

Kiitos asiallisista vastauksista.

• Lisäisin tosin, että se rekisteritodistus on helpoin tapa todistaa veneen omistajuus ja veneen rekisteröintikelpoisuus. Ei tarvita kauppakirjoja, mahdollisia ALV todistuksia tms.

Lisäksi on sulaa hulluutta maksaa rekisteristä poistosta, jos uuden omistajan kuitenkin on pakko rekisteröidä vene (pituus yli 5,5 metriä).

• poistaja

Rekisteristä poisto maksaa 0 euroa. Itse tein sen hiljan kun myin veneen Viroon.

Jos on epäilys että uusi omistaja ei tee rekisterimuutosta, niin kannattaa itse tehdä. Minä en ainakaan pitäisi siitä jos maailmalla on vene joka näyttää viranomaisten silmissä olevan minun hallinnassani.

Yksi skenaario voi olla sellainen että monien vuosien päästä sillä veneellä liikkkunutta jostain rikoksesta tai rikkeestä. Tällöin minun tulee kaivaa vuosien takaiset paperit todistaakseni syyttömyyteni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67