Meillä on pihassa n.50v vanha pihlaja, joka on vanhuuttaan ränstynyt ja harventunut. En haluaisi siitä kuitenkaan kokonaan luopua. Voisikohan sitä katkaista alaoksista saakka, niin että siitä alkaisi vielä kasvamaan uutta. Onnistuuko? Onko liian radikaali homma ja milloin tämä tulisi tehdä?
Vanha pihlajan alasleikkaus!
2
11136
Vastaukset
- Kiinnostavaa leikkau
Lukaiseppas tämä:
http://wikikko.info/wiki/Puiden_leikkaus
Voiskohan madaltaminen tulla kysymykseen?
luulisi että siitä innostuisi kasvamaan.
Mielenkiintoinen puu tuo pihlaja.
Amanuenssi Arto Kurtto Helsingin yliopiston Kasvimuseosta kertoo:
"Pihlajan yksittäinen runko elää Suomessa hyvin harvoin yli 80-vuotiaaksi (Keski-Euroopasta ilmoitetaan vanhimpien tutkittujen saavuttaneen 135 vuoden iän). Kyllin avoimilla paikoilla pihlaja kuitenkin muodostaa runsaasti juurivesoja, joiden avulla puu voi perimältään samanlaisena eli oikeastaan samana yksilönä säilyä (käytännöllisesti katsoen) samassa paikassa satoja vuosia. Itse pihlajasta ei taida tarkkoja tutkimuksia olla, mutta samaan tapaan vesoista uudistuvan pähkinäpensaan ahvenanmaalaisista runkoryhmistä vanhimmat on mittauksin ja laskelmin arvioitu noin 1000 vuotta vanhoiksi. Tältä pohjalta "tuhatvuotinen pihlaja" vaikuttaa täysin mahdolliselta." - poltinkarva
Suosittelen, että katkaiset pihlajan tyvästä asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937918
- 403792
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241220
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321093Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281023Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31802Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10800Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749