Miksi auton moottorit hiljaisia, veneen eivät?

Eksyvätile

Miksi nuo uppoumarunkoisetkin pitävät sellaista metakkaa?

22

1730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nii in se on

      Kaikki moottorit pitää kovaa ääntä kun niitä ei äänieristetä kunnolla, sijoitetaan keskelle olotilaa niin kuin autossa johonkin penkkien väliin ja niillä ajetaan täysillä kierroksilla

    • Tilestäjänurmes

      Eikö tehdasveneissäkään osata kiinnittää huomiota äänieristykseen?

      • Tryben

        Flipperillä, Busterilla ja bellalla on palkattu erikseen mies asentamaan melu veneeseen :)

        XO veneet voit tilata rungon äänieristettynä.

        Niin kauan kun suomalainen ei valita ja jatkavat ostamista venevalmistajat myyvät paskaa.

        Eräs "vuosaarelainen" osti keväällä uuden suomalaisittain "arvo" veneen. Venekauppias ei tänä päivänäkään ole saanut viimeistä erää juuri melu ongelman vuoksi.

        Mitä tästä opimme: Älä maksa uutta venettä kokonaan ennen kuin vene on korjattu kuntoon.


      • Automyyjän kaveri
        Tryben kirjoitti:

        Flipperillä, Busterilla ja bellalla on palkattu erikseen mies asentamaan melu veneeseen :)

        XO veneet voit tilata rungon äänieristettynä.

        Niin kauan kun suomalainen ei valita ja jatkavat ostamista venevalmistajat myyvät paskaa.

        Eräs "vuosaarelainen" osti keväällä uuden suomalaisittain "arvo" veneen. Venekauppias ei tänä päivänäkään ole saanut viimeistä erää juuri melu ongelman vuoksi.

        Mitä tästä opimme: Älä maksa uutta venettä kokonaan ennen kuin vene on korjattu kuntoon.

        Kerran yksi autokauppias vertasi venettä autoon ja tokaisi. "Jos 30 000€ auto olisi varustettu samalla tavalla kuin 100 000 € vene, niin sitä ei ostaisi kukaan". Minusta aika hyvin sanottu.


    • mitämelua

      Satamissa moottoriveneet ovat aivan hiljaisia. Sen sijaan purjeveiden narut ja piuhat kilisee ja kolisee erittäin häiritsevästi. Kyse on taidosta ja tahdosta, miten meluasia rättiveneissä on hoidettu.

    • Auttoiko

      Riippuu nyt siitä, tarkoitatko kuskin korvissa vai läheisellä rannalla kuuluvaa mökää?

      Ekassa tapauksessa autopuolella takana on vuosikymmenien tuotekehitys miljoonien yksilöiden sarjatuotanto. Autojen (sisä)äänieristykseen on panostettu tähtitieteellisiä summia ja tuloksen kyllä kuulee. Sen sijaan veneissä on monta ongelmaa; runko kaikukoppana, ei sarjatuotantoa (=ei panostusta), pakoputkisto-ongelmat...

      Veneissä pystyy asialle kyllä tekemään hyvinkin paljon, itse monesti ihmettelen kuinka vähän se kiinnostaa veneilijöitä. Siihen ei vain riitä pelkkä into ja raha, asiaa pitää tutkia ja siihen perehtyä.

      Ääniä/äänilähteitä ja niiden kulkutapoja on monenlaisia. En nyt jaksa enempää sepustaa itsekin puolimaallikkona. Kun tein veneeni, panostin asiaan hyvinkin paljon ja olen aika tyytyväinen, taatusti vieläkin parantaa voisi.

    • desebell

      Se on jännää ettei uppiksen omistajia kiinnosta se koneen äänen kovuus ja taajuus, sitä kuitenkin kuunnellaan aina tuntitolkulla.

    • 5435435435435345

      ihan vaan tuli mieleen, mutta tuleeko sun diesel auton pakoputkesta vettä?

      • Kyllä vaan

        Kyllä sieltä tulee, kuten kaikkien hiilivedyllä käyvien koneiden pakoputkesta.

        Mylvii se 6-litranen kiuas samalla tavalla, oli missä laitteessa tahansa.


    • Uppispelle

      Eivät kaikki pidä metakkaa. Olin kesän alussa uppoumarunkoisessa sarjatuotantoveneessä. Vene oli teräksestä, painoi reilun kymppitonnin. Hidas se oli. Matkanopeus jäi 6-7 solmuun, mutta eipä ollut äänestäkään vaivaksi.

      Jos joku kysyy, kuka haluaa hankkia noin hitaan veneen, niin minä haluaisin, jos olisi irrottaa 250 000 euroa ylimääräistä. Asun Saimaan rannalla. Täällä sillä pitkän lomani aikana pääsisin sen mikä tarvitsisikin päässä. Perässä hinaisin muita retkeilyyn- ja kalastukseen kelpaavia vesikulkuneuvoja, mm. SOT-kajakkeja. Vene siis toimisi kesämökkinä, josta käsin harrastettaisiin luonnon tutkimista ja muita harrastuksia.

      Ja mikäs sillä olisi ajellessa, kun kulku on miellyttävää. Jo kolme kuuden tunnin ajopäivää tekisi pari sataa kilometriä.

      Sinänsä aloittaja on oikeassa. Uppoumarunkoisten myyntiä merkittävästi hidasta seikka on niiden pitämä meteli. Kun matkanteko on hidasta, sen on syytä olla miellyttävää.

    • klikattaja

      purjeet ja lipputangot saattaa joskus tuulessa kilkattaa. Sitten tulee joku pikavipin ottanut muskelipullistelija ja pörisee sellaiset toistasataa desibeliä. Siinä välissä on kohtuullista pörinää pitävät veneet.

    • Äänet kuriin

      Maston narut vinkuu ja kilkattaa koko yön, muskeliveneen toistasataa desibeliä harvemmin, yleensä vain rantautuessa ja rannasta lähdettäessä. Satamissa melusaaste tulee purjeveneistä.

      Toisaalta osalla veneistä moottori kuuluu käsittämättömän kovana ympäristöön myös hiljaa ajettaessa, häiritsee rauhallista iltaa saaressa kun semmoinen menee ohi muuten hiljaisessa illassa. Kahdesta samankokoisesta ja silmämäärin samaa vauhtia menevästä veneestä toinen voi olla ihan äänetön ja toisen moottori kuuluu vielä pitkään kun vene on hävinnyt saarten taakse.

      En kyllä tiedä omankaan dieselin ulos kuuluvasta äänestä, harva taitaa tietää matkavauhdin ympäristöön leviävästä äänestä omassa veneessään.

      • Ääni on riittävä

        Se on riittävä ja sopivalla taajuudella.


      • ne mittasuhteet

        Viisi viikkoa vene-elämää juuri tullut täyteen ja kaikenlaisia satamia nähty. Kertaakaan en ole kuullut sitä mastojen kilkatusta, muutamat täydellisen järjettömät moottorin äänet kyllä. Ja tietenkin joku ördäilykin yöllä kuultu. Viimeksi eilen Pettersonin Bulevardin varrella alkoi kuulumaan ääni, jonka luuli kuuluvan sota-alukselle. Tuli sattumalta katsottua kelloakin siinä. Viiden minuutin kuluttua paikan ohitti isohko kolmikerroksinen, ei kuitenkaan mikään huomiota herättävän iso. Vielä 10 min ohituksen jälkeenkin äänen erotti. Eli en menis syyttelemään tämän(kään) kesän perusteella silti purjehtivia serkkuja metelistä.


    • Joakim1

      Mitkä uppoumarunkoiset pitävät kovaa melua? Uppoumarunkoisia ei Suomessa juuri myydä muuten kuin purjeveneinä. Katsoin hiukan eri uusien uppoumarunkoisten (Linssen ja pari purjevenettä) melumittauksia. Näyttivät matkanopeudella olevan 70 dB:n molemmin puolin paikasta ja veneestä riippuen. Eikö tuo ole normaali melutaso myös autoissa?

      Autoissa on hyvin tiiviisti suljettu ohjaamo, jonka melujen hallinta on paljon helpompaa kuin veneessä. Silti vanhemmat autot olivat hyvin meluisia. Nykyään uuden automallin suunnitteluun käytetään miljardeja euroja. Uuden venemallin suunnitteluun taas käytettään yleensä vain kymmeniä tuhansia euroja, aivan poikkeustapauksessa enintään miljoona.

      • Jalkamitoilla

        Mistä löysit Linssenin tiedot?


      • Joakim1
        Jalkamitoilla kirjoitti:

        Mistä löysit Linssenin tiedot?

        Kippari 6/13 Linssen 30.9 6 solmun vauhdissa ulkona 72 dB ja sisällä 68 dB. Täydellä kaasullakin (7,3 solmua) 75/72 dB.

        Kippari 5/09 Linssen 33.9 6 solmua 70/64 dB ja 7,6 solmua 75/73 dB.

        Kippari 6/11 Linssen 25.9 5.6 solmua 72 dB ja 6.4 solmua 74 dB (ainoaa mittauspaikkaa ei mainittu)

        Dufour 36 Performance on hyvin hiljainen purjevene. Matkanopeudella (6.6 solmua) avotilassa 66, salongissa 69 ja takakajuutassa 73,5 dB. Täydellä kaasulla (7,9 solmua) 73/72/78 dB. Purjeveneissä meluisin on yleensä takakajuutta, joka on aivan kiinni konekopassa ja pakoputki menee alta.


      • Flying Albatross
        Joakim1 kirjoitti:

        Kippari 6/13 Linssen 30.9 6 solmun vauhdissa ulkona 72 dB ja sisällä 68 dB. Täydellä kaasullakin (7,3 solmua) 75/72 dB.

        Kippari 5/09 Linssen 33.9 6 solmua 70/64 dB ja 7,6 solmua 75/73 dB.

        Kippari 6/11 Linssen 25.9 5.6 solmua 72 dB ja 6.4 solmua 74 dB (ainoaa mittauspaikkaa ei mainittu)

        Dufour 36 Performance on hyvin hiljainen purjevene. Matkanopeudella (6.6 solmua) avotilassa 66, salongissa 69 ja takakajuutassa 73,5 dB. Täydellä kaasulla (7,9 solmua) 73/72/78 dB. Purjeveneissä meluisin on yleensä takakajuutta, joka on aivan kiinni konekopassa ja pakoputki menee alta.

        Itselläni on akselivetoinen vene Flying Albatross 100hv koneella. Olen yrittänyt minimoida melun lisävirityksin vaikka lehtien mukaan alun perinkin vene/moottori on hyvin äänieristetty.

        Konekoppaan imut ääniloukkujen kautta ulkolaidoista.
        Konekopan sivuihin ja päälle mahd paljon lisäeristeitä.
        Koneen ja perän kaikkiin pilssitiloihin '7kg' raskasbitumimattoa, auttoi erityisesti 3000 rpm esiintyviin potkurin aiheuttamiin resonointimeluihin.
        Potkurin nousun kokeellinen muuttaminen auttoi myös resonointeihin.

        Rahaa ja aikaa kyllä paloi, mutta kun matkavauhti on 7-12 solmua niin mielummin kuuntelen radiota ja jutustelee kuin kuuntelee melua. Suosittelen!
        Pitäis lainata dB mittari niin vois verrata noihin lehtien mittaaminen arvoihin.


    • R K-S

      Suurin ongelma veneiden äänieristyksessä on se, että moottorista ja voimansiirrosta pääsee tärinä siirtymään veneen runkoon. Ja ihmiset ovat tämän kaikukopan sisällä. Muutama periaate paremman äänieristyksen tekemiseksi:
      1. Tutki mistä se hallitseva ääni tulee. Se pitää eliminoida siellä mistä se tulee. Jos se pääsee "karkuun", niin peli on menetetty.
      2. Ääni on kuin metsä. Etsi ne korkeat puut ja kaada ne. Pienten pensaiden poistaminen ei auta mitään.
      3. Ääni on kuin vesi. Jos on vähänkin rakoa, niin se tulee varmasti. Tiivistä konehuone kunnolla. Ilmanvaihtokanavissa pitää olla ns. äänilukot.
      Oikein toteutettuna keskimoottoriveneellä päästää n. 72 -72 dB melutasoon.
      Silloin alkaa hallitseva ääni olla veden ääni runkoa vasten.

      • uusituoteminulle

        tietämätön olen mutta millainen on ilmanvaihtokanavan äänilukko ja mitä maksaa jne...?


      • R K-S
        uusituoteminulle kirjoitti:

        tietämätön olen mutta millainen on ilmanvaihtokanavan äänilukko ja mitä maksaa jne...?

        Äänilukko tarkoitta sitä, että tehdään kotelo tietyin mitoin. Esim. venemessuilla on ollut Meluton Oy:n osaltolla meidän tekemä "moottorikoppa" jonka sisällä naurista pauhaa Ford tarnsitin ääntä 120 dB. Ilamnottpauko on vapasti ulos. Ulos ei kuulu ääntä juuri lainkaan. Jos asiat tehdään hyvin´, niin lopputulos on hyvä. Jos olet huolimaton, niin ei tule mittään tulosta.


    • ei katso kokoa

      Eilen kotimatkalla Tallinasta kuului kasuunin ja Harmajan välillä moottorin ääni, jonka kaikki kuulivat, mutta lähdettä ei ollut helppo löytää. Se oli yksi moottorivene niin kaukana, noin parin mailin päässä, ettei edes kokoa ollut mahdollista paremmin arvioida. Mikään iso se ei kuitenkaan ollut, max 40 jalkaa. Tuulen ja aallokon ääntä oli 7-8 m/s tuulessa reippaasti ja senkin yli melu kantoi.

      Muutama laivakin kohdattiin melko läheltä. Ne kulkivat käytännöllisesti katsoen äänettömästi, vain hajut ja aallot niistä lähti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe