http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/656796/Saariston rengastien pyoratiet kuntoon
Turun saariston rengastie on Suomen upeimpia pyöräilyreittejä ja sen kiertää vuosittain useat tuhannet pyöräilijät. Paraisilta Lillmälön lautalle on maantie saanut uuden upean pinnan, joka houkuttelee myös pyöräilijöitä ajamaan kapealle piennaralueelle satojen autojen joukkoon.
Vieressä kulkee hieno ja polveileva kevyen liikenteen väylä lähes käyttämättömänä johtuen sen hoitamattomuudesta. Alkukesästä siinä oli kiva polkea, mutta nyt se on paikka paikoin lähes läpipääsemätön horsmien, pujon ja muun kasvillisuuden vallattua uran.
Kenen vastuulla on kevyen liikenteen väylän kunnossapito? Vielä on kesää jäljellä ja tuhannet pyöräilijät ajavat reitin tämänkin kesän aikana läpi.
Näiden turvallisuuden takaamiseksi nopein ratkaisu on laittaa niittokone ajamaan koko reitti lävitse ja leventää ura ajokelpoiseksi nykyisenpaikoittain puolen metrin levyiseksi kaventunut väylä.
Entä mitä tekevät paikalliset päättäjät asian eteen? Nyt olisi aika kääriä hihat ja ryhtyä ajamaan koko Paraisten ja Nauvon lautan välisen kevyen liikenteen väylän saattamista päällystetyksi.
Kyllä Suomeenkin tulee EU-rahaa jos jonkinmoiseen hankkeeseen, mutta tämä hanke parantaisi saariston rengastien vetävyyttä uusiin sfääreihin. Olisiko Elyn ja varsinaissuomalaisten poliittisten päättäjien aika herätä laman lamaannuttamasta tilastaan alueen kehittämiseen tälläkin saralla?
Nykyisen väylän pohja on hyväpohjainen ja vuosien saatoissa tasoittunut routimattomaksi. Se voitaisiin helposti päällystää nykyiselle paikalleen maastojen mukaiseksi vaihtelevaksi pyöräilytieksi, joka pitäisi pyöräilijät poissa ajoradalta.
Nytkin osa väylästä on sieltä täältä päällystetty ja nykyinen leveys riittäisi mainiosti käyttäjien tarpeisiin. Maisemat rengastiellä ovat uskomattoman hienot ja kevyen liikenteen edellytysten parantaminen parantaisi koko saariston vetovoimaa.
Saariston rengastien pyörätiet kuntoon
25
290
Vastaukset
- olkijuhbgf
anna rahaa persaukiselle kaupungille !!!!!!
- Ikävä TVH:ta
Ei kuulu kyseinen väylä eikä saaristotien kevyenliikenteen väylä Paraisilta Kaarinaan Paraisten kaupungille vaan valtiolle jota hallitsee ELY-Keskus!Tänä vuonna tien ja kevyenliikenteen väylä kuuluu DESTIALLE jonka on kuukausi sitten ostanut valtiolta Ahlström Capital sijoitusyhtiö.Joten tuskinpa niitä reunoja enää niitetään ja hoitokin taisi jäädä menneisyyteen.Katsos kun Destia kauppa vaatii pääomaa ja sitä saadaan kasaan mahdollisimman pienellä panostuksella tien hoitoon.Osakkaat tarvitsevat tuottonsa! Ps.Destia voitti koko alueurakan eikä ainoastaan saariston tiet.
- Jottaintarttistehdä
Ikävä TVH:ta kirjoitti:
Ei kuulu kyseinen väylä eikä saaristotien kevyenliikenteen väylä Paraisilta Kaarinaan Paraisten kaupungille vaan valtiolle jota hallitsee ELY-Keskus!Tänä vuonna tien ja kevyenliikenteen väylä kuuluu DESTIALLE jonka on kuukausi sitten ostanut valtiolta Ahlström Capital sijoitusyhtiö.Joten tuskinpa niitä reunoja enää niitetään ja hoitokin taisi jäädä menneisyyteen.Katsos kun Destia kauppa vaatii pääomaa ja sitä saadaan kasaan mahdollisimman pienellä panostuksella tien hoitoon.Osakkaat tarvitsevat tuottonsa! Ps.Destia voitti koko alueurakan eikä ainoastaan saariston tiet.
Kyllä Paraisten kaupungin päättäjät voivat vaatia saaristotien kevyenliikenteen väylän parantamista.
Sehän vaati vain päättäjiltä vähän yrittämistä hoitaa kansalaisten asioita, vai mitä ?!
- 1 paikallinen
jos tosissaan aiotaan turistiliikennettä lisätä ja saada siitä hyötyä koko yhteisölle on siihen panostettava yli reviirien. saariston vakiasukkaat tarvitsevat tuloja ja se edellyttää toimivaa yhteistyötä. on helppo sanoa kirjoituspöydän takaa ikivirassa istuen että ei kuulu toimivaltaamme. kunnan viranhaltijat on palkattu asukkaiden mandaatille eli hoitamaan heidän asioitaan ja hyvinvointia kunnassa joten tarvitaan luova pätkä virkamiestoimintaa jotta asiat lähtee rullaamaan tosin se edellyttää mahdollisesti poistumista ilmastoidusta työhuoneesta mutta mielestäni pieni riski ja mukavvuuden menetys kannattaa ottaa asukkaiden hyväksi sillä nämä asiat ovat viranhaltioiden palkanmaksun edellytys
- wertfds
hei satojentuhansien ellei miljoonan homma tehtäis muutaman fillaristin takia joka haluaa polkee kesällä saaristotietä saaristoon, vai päälyste. jos sitä joku oikeesti ois käyttäny nii eihän se ois edes kasvanu umpeen. siin hommas menee kyl rahat täysin hukkaan oli maksaja kuka tahansa
- 1 paikallinen
liikun päivittäin näiden pyöräilijöiden joukossa kun ajavat autojen joukossa, on nimittäin niin että nykypyörien renkaat ei pahemmin sepelistä tykkä eli on tarkoitettu etupäässä päällystetylle pohjalle. öljysora tai kierräysasvaltti varmasti riittäisi pyöräpolulle.siitä ruohonkasvusta toki polku on lähes ummessa mutta sitä ei ole niitetty vuosikausiin tai onko ollenkaan ja kasvuston juuret levinneet ajouralle. kun on kerran yhteiskunnan rahaa aikanaan hankkeeseen laitettu tulisi sitä myöskin hoitaa tämä on tässä kohteessa täysin laiminlyöty . polulla on kyllä runsas käyttäjäjoukko kun päivittäin sitä seuraa tosin osa porukasta ajaa pahimmin villiintyneet kohdat autojen joukossa jossa on omat riskinsä muutenkin kapealla tiellä. rengastietä mainostetaan paljon ainutlaatuisena ja sitä se on monessa suhteessa kun viidakkopolulla polkee
- mjhgfv
ensinnäkin kaikki enemmän pyöräilevät minä mukaan lukien, on käyttäneet vuosia pistosuojattuja renkaita ei mee rengas puhki millään pinnalla.
saaristotie sinäänsä on kyllä pyöräilijälle erittäin vaarallinen.
ajan kyllä melkein joka päivä siellä, mutta miksen minä nää ikinä että joku polkisi sillä pyöräreitillä, kyllä kaikki ajavat saaristotien reunaa, eli on turhaa puhua et se ois jossain käytössä.
sit ne muutamat sadat jotka polkee nauvoon päin kulkee vain kesä,heinä,elokuussa, loppu aika on ihan hiljaista ei näy fillaristei missään, kolmen kuun takia valtavat investoinnit ei järkee.
ja lopuksi muistatekos kun sitä pyörätietä tehtiin oli massiiviset kirjotukset et ei se kelpaa mihinkään kun siinä on niin paljon korkeuseroja ja kurveja, kuin nyt alkaa taas kelvata kun tekiöiltä into lopahti kun hanke heti alussa lytättiin täysin.
taitaa olla taas sitä mulle kaikki meinikiä - 1 paikallinen
kyllä tähän polkuun on rahaa jo poltettu ja jos ei sitä tehdä käyttökelpoiseksi niin nekin rahat menee hukkaan.liikun itse saaristotiellä vaihtelevina aikoina ja pyöräpolku on usein liikennöity suurienkin ryhmien toimesta. tiepohja on lunastettu maanomistajilta ja polku rakennuttu sen päällystys esim kierrätysasfaltilla ei maltaita maksaisi ja olisi vähäisellä hoidolla täysin kulkukelpoinen pitkään uskoisin että nauvon ja korppoon tienvarsiyrittäjät olisivat kiitollisia jos parannusta tilanteeseen tulisi. ei se niin voi olla että mainostetaan retkeilylenkkiä ja mahtavaa luontoa mutta ei tehdä kulkupolkua kuntoon vaikka valtaosa työstä ja investoinnista on jo tehty se ei missään tapauksessa ole mitään sulle mulle vaan se on koko yhteisön hyväksi ja tuo terv etullutta toimintaa tuppukylään
- wertgfvd
reliteetit kehiin !!!!
3 kuukauden takia huippu investoinnit ei järkee missään tapauksessa.
miltein kaikki tiethän nykyään tehdään jo kierrätysasfaltista eli vanha lämmitetään ja uutta sotketaan joukkoon silti maksaa omaisuuksia per neliö.
kyl on ihmeellistä kun sitä ruvettiin tekemään niin kaikki haukku sen koko projektin täysin lyttyyn, ei ihme jos into meni.
mäkin haluaisin nähdä ne suuret ryhmät mitkä siellä ajelee, taitaa jäädä kyllä muutamaan sataan fillaristit jotka tietä käyttää kesäaikaan.
jos jotain oikeesti tehdään yhteisön hyväksi niin aloitetaan korppoon vesihuollosta niin sielläkin voi asua jatkossa. - 1 paikallinen
et taida oikein käsittää tosiasoita sillä kuntamme talous Lilmälöstä eteenpäin pyörii aika vahvasti mökkeilyn ja muun vapaa-ajan realiteettien varassa. mitä luulet että lauttayhteyden päässä olisi jos ei olisi yhtään turistia tai mökkiä näiden asioiden parissa toimitaan melko useassa taloudessa ei se kuitenkaan heitä elätä mutta ilmankaan ei tule toimeen. näitä asioita on verokirjalla toisen palveluksessa olevan vaikea sisäistää sillä ulospäin asiaan perehtymättömän on vaikeaa kokonaisuutta nähdä
- outoa12345
keskustelun aloitus oli, tarvitaanko pyörätietä vai ei???. ,
nyt joku puhuu jostain verkirjoista, talouksista,mokkeilystä,jne.....
ei hyvältä näytä ei tosiasiotten tunteminen - 1 paikallinen
outoa12345 kirjoitti:
keskustelun aloitus oli, tarvitaanko pyörätietä vai ei???. ,
nyt joku puhuu jostain verkirjoista, talouksista,mokkeilystä,jne.....
ei hyvältä näytä ei tosiasiotten tunteminenkoetin vain lyhyesti ilmaista että nämä jotka lauttayhteyden takaa näitä pyöräilijöitä palvelee ja saa heistä pientä lisäansiota ovat itsenäisiä elinkeinon harjoittajia ja työllistävät itse itsensä. aloitajan ajatus pyöri kyllä pyöräpolun hoidon ja kunnon ympärillä. pyöräpolku on kyllä osa isompaa asiakokonaisuutta johon liittyy monia asoita ja ulottovuuksia se ei tietenkään niin helposti avaudu jos ei asia kiinnosta tai ei halua sen kokonaisvaikutusten määrää pähkäillä
- outoa11
1 paikallinen kirjoitti:
koetin vain lyhyesti ilmaista että nämä jotka lauttayhteyden takaa näitä pyöräilijöitä palvelee ja saa heistä pientä lisäansiota ovat itsenäisiä elinkeinon harjoittajia ja työllistävät itse itsensä. aloitajan ajatus pyöri kyllä pyöräpolun hoidon ja kunnon ympärillä. pyöräpolku on kyllä osa isompaa asiakokonaisuutta johon liittyy monia asoita ja ulottovuuksia se ei tietenkään niin helposti avaudu jos ei asia kiinnosta tai ei halua sen kokonaisvaikutusten määrää pähkäillä
ai jaa montakohan yritystä pyörätien varrella on mikä hyötyy fillaristeista, ei muuten oo montaa.
se että käytetään meidän kaikkien varoja johonkin marginaalisen hyödyn tavoitteluun, ei ole järkevää. jos muutama sata fillaristia viittii polkee 3 kesäkuukauden aikana saaristoon, niin senkö takia pitää tehdä lähes miljoona investoinnit???
kerroppa muillekkin mitä monia asiota ja ulottovuuksia pyörätiehen liittyy???
ja muista se että silloin kun sitä tehtiin oli hirveä haloo siitä että ko: retti ei kelpaa mihinkään mites siitä nyt on tullu nii hyvä ja elintärkeä?
asia kiinnostaa todella paljon sillä olen tarkka mihin veromarkkojani käytetään. - 1 paikallinen
outoa11 kirjoitti:
ai jaa montakohan yritystä pyörätien varrella on mikä hyötyy fillaristeista, ei muuten oo montaa.
se että käytetään meidän kaikkien varoja johonkin marginaalisen hyödyn tavoitteluun, ei ole järkevää. jos muutama sata fillaristia viittii polkee 3 kesäkuukauden aikana saaristoon, niin senkö takia pitää tehdä lähes miljoona investoinnit???
kerroppa muillekkin mitä monia asiota ja ulottovuuksia pyörätiehen liittyy???
ja muista se että silloin kun sitä tehtiin oli hirveä haloo siitä että ko: retti ei kelpaa mihinkään mites siitä nyt on tullu nii hyvä ja elintärkeä?
asia kiinnostaa todella paljon sillä olen tarkka mihin veromarkkojani käytetään.sinulla kuten monella muullakin asian vähättelijällä on toimeentulo turvattu ja aivan muulla alalla mutta ajattelen asiaa koko yhteisön kannalta oma napani ei ole kyseessä. kun kuitenkin satsataan matkailun kehittämiseen saaristossa niiden hyväksi jotka siellä vakituisesti asuu he ovat myös veronmaksajia ja osallisia potissa jota vartioit omistushaluisesti . ei pyöräpolku ole ainoa eikä kallein investointi mihen veromarkkojamme on käytetty asia on laajempi johon tämän sivuston kapasiteetti on riittämätön. kun pyöräpolunkin mainostus on laajaa jopa rajojemme ulkopuolelle ulottuvaa tulee se saattaa sellaiseen kuntoon että sen käyttömukavuus on lupausten ja matkailuväen tarpeiden mukaista. korppoon vesiongelmatkin liittyvät mökkeilyyn ja matkailuun joten monella asialla on sidoksia toiseen eli laaja kokonaisuus
- outoa 16
1 paikallinen kirjoitti:
sinulla kuten monella muullakin asian vähättelijällä on toimeentulo turvattu ja aivan muulla alalla mutta ajattelen asiaa koko yhteisön kannalta oma napani ei ole kyseessä. kun kuitenkin satsataan matkailun kehittämiseen saaristossa niiden hyväksi jotka siellä vakituisesti asuu he ovat myös veronmaksajia ja osallisia potissa jota vartioit omistushaluisesti . ei pyöräpolku ole ainoa eikä kallein investointi mihen veromarkkojamme on käytetty asia on laajempi johon tämän sivuston kapasiteetti on riittämätön. kun pyöräpolunkin mainostus on laajaa jopa rajojemme ulkopuolelle ulottuvaa tulee se saattaa sellaiseen kuntoon että sen käyttömukavuus on lupausten ja matkailuväen tarpeiden mukaista. korppoon vesiongelmatkin liittyvät mökkeilyyn ja matkailuun joten monella asialla on sidoksia toiseen eli laaja kokonaisuus
no nyt pomppas vai vähättelijä juulen et on mullakin aikas paljon tietoo.
ja sit vastaat kerrankin annettuihin kysymyksiin.
näytä linkit missä mainostetaan nimenomaan tota pyörätietä hienona?
mikä on tehnyt tuosta pyörätiestä niin hienon vaikka sitä tekovaiheessa kaikki haukkui et siinä on liiaksi mäkiä ja kurveja eikä kelpaa mihinkään ??
pitäiskö oikeesti muutaman sadan fillaristin takia tehdä melkein miljoona investointi. fillaritie käytössä noin 3 kuukautta vuodessa.
oikeassa olet korppon vesihuolto on kaiken ykkönen!!
jotekin kuitenkin noista kirjoituksista saa kyllä valitettavasti sellaisen kuvan et on kyllä " myös oma lehmä ojassa ja vahvasti " sorry vaan
ja onneksi ei me kumpikaan pystytä yksilönä ratkaisee tätä ongelmaa
joten en jaksa vääntää tästä aiheesta enempää, se kuitenkaan ei johda mihinkään.
toivottelempa vaan hyvää kesää ja antoisia fillari reissuja - 1 paikallinen
outoa 16 kirjoitti:
no nyt pomppas vai vähättelijä juulen et on mullakin aikas paljon tietoo.
ja sit vastaat kerrankin annettuihin kysymyksiin.
näytä linkit missä mainostetaan nimenomaan tota pyörätietä hienona?
mikä on tehnyt tuosta pyörätiestä niin hienon vaikka sitä tekovaiheessa kaikki haukkui et siinä on liiaksi mäkiä ja kurveja eikä kelpaa mihinkään ??
pitäiskö oikeesti muutaman sadan fillaristin takia tehdä melkein miljoona investointi. fillaritie käytössä noin 3 kuukautta vuodessa.
oikeassa olet korppon vesihuolto on kaiken ykkönen!!
jotekin kuitenkin noista kirjoituksista saa kyllä valitettavasti sellaisen kuvan et on kyllä " myös oma lehmä ojassa ja vahvasti " sorry vaan
ja onneksi ei me kumpikaan pystytä yksilönä ratkaisee tätä ongelmaa
joten en jaksa vääntää tästä aiheesta enempää, se kuitenkaan ei johda mihinkään.
toivottelempa vaan hyvää kesää ja antoisia fillari reissujatilanne on muuttunut sen jälkeen kun alkuinvestointi tehtiin sillä pyöräpolku yhdistää kaupunginosat toisiinsa eli olemme samaa kukkaroa lauttarannan molemmin puolin. yhteistyötä oli ennenkin mutta tänä päivänä olemme koko saaristoalueen kanssa samaa taloutta joten ajatuskulkua tulee muuttaa se ei ole mustavalkoista vaan kaikki tekijät on huomioitava. olemmehan saamassa valtioltakin tukea pyöräpolulle kun saaristotien sillat korjataan niin saadaan samassa oma kaista kevyelle liikenteelle molempiin kohteisiin. kun kulkee muualla voi todeta kevyenliikenteen väyliä olevan muuallakin harvaanasuilla seuduilla meillä on nyt vain se tilanne että pyöräpolku myös tuottaa tosin välillisesti joten sen kunto ja hoito on tuoton maksimoinnin kannalta tärkeä. itse en ole tulonsaajien piirissä sillä työkohteeni ovat mantereella laajalla alueella hyvää kesää sinullekin oli mukava vääntää kättä kanssasi
- Charlotte S
Ja berätta inte cykel, ja resa min Jaguar.
- Charlotte S
Cykel e työläisfordon o sportinstrument okcså.
- Pyöräilijä
Charlotte S kirjoitti:
Cykel e työläisfordon o sportinstrument okcså.
Taas nuo kielipuolet ilmestyi häiritsemään, eivät muuhun pysty, niitä täällä Paraisilla riittää.
- Tack och adjö.
Pyöräilijä kirjoitti:
Taas nuo kielipuolet ilmestyi häiritsemään, eivät muuhun pysty, niitä täällä Paraisilla riittää.
Pysyisivät poissa tältä palstalta ja koko netistä kun eivät edes maan kieltä osaa!Paraisila riittää mutta Turussa alennusmyynneissä osaavat maan virallisenkin kielen jos saisivat jotain halvalla.
- Charlotte S
Ja köpa min klänning o andra kläder från Stockmann men inte Galna Dagar.
- Bambino Plus
Niin että stocmannilta mutta ei kuukauden vaikeina päivinä! No eikö kuukautis-siteet auttaisi asiaa niin voisi ostaa milloin vaan!
- lemdmdmdd
Pyöräpolku tehtiin aikoinaan halvalla, sen hinta oli n. puolet normaalin kevyenliikenteenväylän hinnasta. Siitä tuli kapea, kallioita ei louhittu ja perustukset olivat kevyet. Joskus kysyin tien ylläpitäjältä miksi heinikkoa ei niitetä, vastaus oli että heillä ei ole konetta joka ei rikkoisi tien perustuksia.
Ts. asfalttia polulle mahdoton saada. - 1 paikallinen
menakko että se kotsuilla tehtiin kyllä siellä ihan oikeat koneet oli kun tehtiin mutta kun ei kukaan vaadi niin ei kunnosteta ei se koneista ole kiinni ja asfalttia on kehnompiinkiin paikkoihin laitettu tahdosta tämä homma vain on kiinni kato vaan kun oikea sektori tarttuu asiaan niin ei olla köyhiä eikä kipeitä
- ldleldld
Raivaamiseen ei tarvittaisi kuin pari kesätyöntekijää raivaussahoilla kaislat ja heinä niittämään. Pelkästään tämä leventäisi kulku-uraa. Nyt polku on paikoin niin kapea että kaislat ja heinä ropisee ohjaustankoon, vastaantulevan johtaminen vaatii pysähtymisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984