Satulan koko

H.i.p.p

Kuinka osaan ostaa sopivan satulan suomenhevoselle jolla hieman kaareva selkä. Kävisikö tuumissa 17, oma takalistoni on n.38 vaatekoko. Vai mitä kokoa lähden sovittamaan. Onko tuumat ilmoitettu hevosta vai ratsastajaa varten?
Hepan edellisestä satulasta ei ole tietoa millainen on ollut ja minulla ei ole kokemusta satulan ostamisesta ja oikeasta koosta, mutta jostain sovittaminen pitäisi alottaa.

4

577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

Pyydä paikalle satula-auto, eli ammattisatulansovittaja joka tuo useita satuloita kokeiltavaksi.

Satulan kokoon vaikuttaa hirveän moni asia, missään nimessä satulaa ei valita pelkästään tuon istuimen koon (eli tuumakoon) perusteella. Tuumakokoonkin vaikuttaa hevosen selän pituus sekä ratsastajan koko. Tuumat on siis molempia varten.

Satulan sopivuuteen vaikuttaa kuitenkin niin moni muukin. Kaarevuuksia on erilaiisa, toppaukset vaikuttaa, rungon leveys, toppausten etäisyys toisistaan...

Ammattilaisen kanssa saat oikeasti sopivan satulan.

• H.i.p.p

Ajattelin itsekin tota satula autoa mutta asutaan niin korvessa että autolle tulisi muutama sata kilometriä matkaa...
      Ja heppa on nyt niin pullukka kunnossa kun on ollut joutilaana että nyt sopiva satula tuskin taas käy vuoden päästä enään jos saisi vähän painoa pois ja selkälihaksia. Ajattelin etten panostaisi nyt vaan ostaisin vanhan käytetyn jotta pääsisi treeenaamaan ja myöhemmin paremman. Mutta jotain osviittaa pitäisi saada minkälaista alan katselemaan. Tiedän perus seikkoja kyllä että säällä pitää olla riittävästi tilaa, samoin selkärangalla ja painon jakautua tasaisesti eikä painaa lapoja yms. Mutta minkälaista kokoista aluksi lähden etsimään?

• Kannattaakokeilla :)

Miten olisi rungoton satula? Mukava sekä ratsulle että ratsastajalle, suosittelen! :)

• H.i.p.p

Kiitos suosituksesta. Sitä olen myös pitänyt hyvin varteenotettavana vaihtoehtona. Paljon olen kehuja kuullut mutta itse en ole päässyt kokeilemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      199
      1957
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1706
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1421
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      75
      1098
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      26
      1004
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      954
    Aihe