Taannoin oli suuri VHF vs GSM -keskustelu.
Vhf lytättin perusteilla vanhanaikainen ja tarpeeton. Gsm:n kehuttiin olevan verkossa läpi Suomenlahden.
Tänä kesänä on jo kaksi uutisoitua merihätää, joissa hätäilmoituksen teko kännykällä on uhannut jäädä yritykseksi.
Case Sillanpää: paatissa oli 8 henkilöä, joista vain yksi sai yhteyden - yhteys oli niin huono että sai vain lyhyen viestin välitettyä tuttavalle, joka teki hätäilmon.
Case Facebook-merikarhut: yhteys katkeili niin, että saivat enintään lauseen per puhelu.
Meilä on saaressa mökki, 5 nm mantereelta. Mobiiliyhteyden heikkous on tuttua, välillä lataa 3g:nä 14 mb/s, ja hetken kuluttua ei löydy minkään operaattorin verkkoa. Välillä gprs:ää ja kaikkea siltä väliltä.
Olenkin ajatellut hankkia VHF:n yhteysveneeseen. Se olisi hyvä turva esim myrskyjen aikana, kun se ainoa kuuluva gsm-tukiasema hiljenee.
"Kännykkä voittaa VHF:n"
87
426
Vastaukset
- Saariston asukki
Se on hyvä ostos. Lupakirja pitää olla myös.
- jepjepjep123
Jos ajelee vaan Helsinki-Hanko väliä, niin kännykällä pärjää, mutta avomerellä vois sen iphonen viedä suosiolla sisätiloihin, ei pysty feisbuukkaamaan enää. VHF peittää koko itämeren.
- tkatekn.
Miksi VHF-asia on kovin vaikea? Hinta ei voi olla kynnys, ja ~300€ saa jo varsin pätevän VHF:n. Tutkinnon läpäisee, jos nyt yhtään viitsii asiaan nähdä vaivaa. VHF:ä kattaa koko merialueen ja sitä kuuntelee laivat, luotsit, merivartiosto, meripelastus. Paljon varmempi kuin kännykkä.
Ja jos vielä hankkii "vedenkestävän" kapineen, niin ei tule niitäkään ongelmia kuin kännykällä.
No varjopuolena on tietenkin se, että ei pysty twiittaamaan tai päivittämään Facebookia, jolloin koko kesä meneekin ihan pilalle ja omenasatokin jää huonoksi. Puhumattakaan puolukkasadosta...- avoin shekki paina dsc
Itselleni vhf hankinta ei ole rahakysymys 200 eurolla aaa uuden dsc llä ja antennin ja tutkinto on.
En hanki koska en yksinkertaisesti uskalla painaa dsc nappia tietäen mitä muut ikävää siitä seuraa. Se kun tarkoittaa pelastustahoille valkoista korttia, jossa kaikki pelastuskulut voidaan ja tullaan velomaan kohteelta myöhemmin, vedoten vaikka johonkin välinpitämättömyyteen varusteista ym. Onhan kaikille lienee tuttu tarina se, kun toinen suurista ruotsinlaivayhtiöistä menetteli black out tilanteessa niin että hätänappia ei ed. M. Syystä painettu, vaan komentosillalta soitettiin yhtiön pääkonttoriin ja pyrittiin ratkaisemaan omin voimin, ilmeisesti hommaamalla itse paikan päälle tekninen osaaminen tms.
Pointtina pohjalla, luotan mieluummin omaan harkintakykyyn kuin carte blanche -hardcore-actionia metsästäviin pelastusjärjestöihin. Eli, Minua ei nähdä ostamassa vhf dsc puhelinta tai pyytämässä apua kännykällä, ei tosin liiemmin ylittämässä 80 km ulappaa uretaanilevyillä - Lääkettä?
avoin shekki paina dsc kirjoitti:
Itselleni vhf hankinta ei ole rahakysymys 200 eurolla aaa uuden dsc llä ja antennin ja tutkinto on.
En hanki koska en yksinkertaisesti uskalla painaa dsc nappia tietäen mitä muut ikävää siitä seuraa. Se kun tarkoittaa pelastustahoille valkoista korttia, jossa kaikki pelastuskulut voidaan ja tullaan velomaan kohteelta myöhemmin, vedoten vaikka johonkin välinpitämättömyyteen varusteista ym. Onhan kaikille lienee tuttu tarina se, kun toinen suurista ruotsinlaivayhtiöistä menetteli black out tilanteessa niin että hätänappia ei ed. M. Syystä painettu, vaan komentosillalta soitettiin yhtiön pääkonttoriin ja pyrittiin ratkaisemaan omin voimin, ilmeisesti hommaamalla itse paikan päälle tekninen osaaminen tms.
Pointtina pohjalla, luotan mieluummin omaan harkintakykyyn kuin carte blanche -hardcore-actionia metsästäviin pelastusjärjestöihin. Eli, Minua ei nähdä ostamassa vhf dsc puhelinta tai pyytämässä apua kännykällä, ei tosin liiemmin ylittämässä 80 km ulappaa uretaanilevyilläTotanoin....
Pitäisiköhän sinun jutella jonkun terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa? Jos juttelu ei auta, ehkä jotain lääkettä... - dr pepanten
Lääkettä? kirjoitti:
Totanoin....
Pitäisiköhän sinun jutella jonkun terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa? Jos juttelu ei auta, ehkä jotain lääkettä...Terveyssivut on toisaalla, tervemenoa tohtoti totanoin
- Lääkettä?
dr pepanten kirjoitti:
Terveyssivut on toisaalla, tervemenoa tohtoti totanoin
Juu, aivan.
Terveys on toisaalla, ei täällä.
Menen. - tkatekn
avoin shekki paina dsc kirjoitti:
Itselleni vhf hankinta ei ole rahakysymys 200 eurolla aaa uuden dsc llä ja antennin ja tutkinto on.
En hanki koska en yksinkertaisesti uskalla painaa dsc nappia tietäen mitä muut ikävää siitä seuraa. Se kun tarkoittaa pelastustahoille valkoista korttia, jossa kaikki pelastuskulut voidaan ja tullaan velomaan kohteelta myöhemmin, vedoten vaikka johonkin välinpitämättömyyteen varusteista ym. Onhan kaikille lienee tuttu tarina se, kun toinen suurista ruotsinlaivayhtiöistä menetteli black out tilanteessa niin että hätänappia ei ed. M. Syystä painettu, vaan komentosillalta soitettiin yhtiön pääkonttoriin ja pyrittiin ratkaisemaan omin voimin, ilmeisesti hommaamalla itse paikan päälle tekninen osaaminen tms.
Pointtina pohjalla, luotan mieluummin omaan harkintakykyyn kuin carte blanche -hardcore-actionia metsästäviin pelastusjärjestöihin. Eli, Minua ei nähdä ostamassa vhf dsc puhelinta tai pyytämässä apua kännykällä, ei tosin liiemmin ylittämässä 80 km ulappaa uretaanilevyilläOlet ihan selvästi sekoittanut asioita. Jos olet veneelläsi hädässä ja Sinut pelastetaan, niin eipä siitä laskua tule. Edellyttäen tietenkin, että kyseessä ei ole tahallinen väärä hälytys.
Kauppalaivojen ja merihavrien korvausasiat ovat ihan toinen juttu.
Jospa ihan itse ottaisit selvää asioista?
" Lue enemmän - luulet vähemmän! " - tohtori sykerö
Lääkettä? kirjoitti:
Juu, aivan.
Terveys on toisaalla, ei täällä.
Menen.tutkimusten mukaan ihmiset jotka ottavat esiin satunnaisen tuntemattoman ihmisen mahdollisuuden olla sairas, henkilöt itse ilmentävät omaa todellista terveydentilaansa. Niin että kerro nyt suosiolla vaan, mikä itseäsi vaivaa ? muut täällä puhuu VHF asioista, ja sinä tulet kuin lääkärin vastaanotolle sönköttämään harhojasi...
- Lue ennen kuin tulet
tkatekn kirjoitti:
Olet ihan selvästi sekoittanut asioita. Jos olet veneelläsi hädässä ja Sinut pelastetaan, niin eipä siitä laskua tule. Edellyttäen tietenkin, että kyseessä ei ole tahallinen väärä hälytys.
Kauppalaivojen ja merihavrien korvausasiat ovat ihan toinen juttu.
Jospa ihan itse ottaisit selvää asioista?
" Lue enemmän - luulet vähemmän! "laskutusoikeus arvioidaan tapauskohtaisesti, ja niissä voidaan vedota mihin tahansa lakipykälään mikä sitä varten soveltuu. ei ole olemassa erikseen merilakia kauppalaivoille ja muille laivoille
niin että ottaisit ITSE sevää enemmän kuin tulet sönköttämään vääriä käsityksiäsi - 6+9
Lue ennen kuin tulet kirjoitti:
laskutusoikeus arvioidaan tapauskohtaisesti, ja niissä voidaan vedota mihin tahansa lakipykälään mikä sitä varten soveltuu. ei ole olemassa erikseen merilakia kauppalaivoille ja muille laivoille
niin että ottaisit ITSE sevää enemmän kuin tulet sönköttämään vääriä käsityksiäsiTässä on nyt sekoitettu kaksi erillistä asiaa toisiinsa: ihmisten ja alusten (ml. veneet) pelastaminen. Ihmisten pelastamisesta ei tule pelastettaville mitään laskua ja pelastajien kulut korvaa tarvittaessa valtio (esim. meripelastusyhdistykset saavat tietyn tariffin mukaan laskuttaa kaikista Meripelastuskeskuksen heille osoittamista keikoista). Mutta aluksen pelastaminen on eri asia ja sen kustannukset menevät aluksen omistajan tai tavallisimmin vakuutusyhtiön piikkiin.
Eli mahdollisimman selkokielellä:
-jos joudut merihätään ja kiljut apua keinolla millä hyvänsä, vaikka sillä DSC-kutsulla, niin et joudu maksamaan mitään sille, joka poimii sinut ja muut veneessäsi olevat ihmiset turvaan. Olipa kyseessä sitten toinen vene tai vaikka helikopteri.
-mutta jos lisäksi pelastetaan veneesi eli hinataan se turvaan, niin siitä joudut maksamaan. Tähänhän se Trossi-tarrakin liittyy. Toisaalta noin lähtökohtaisesti kukaan ei voi ruveta hinailemaan sinua väkisin. Okei, tarinoita liikkuu, että tuolla valtamerillä pitäisi varoa, ettei kukaan lupaa kyselemättä saa hinausköyttä kiinni ja sen nojalla sitten yritä laskuttaa meripelastuksesta, mutta juttujen totuusarvosta en tiedä.
Ja toisaalta: se auttaja ei ole velvollinen sinua hinailemaan, vaikka lupaisit maksaakin. 6+9 kirjoitti:
Tässä on nyt sekoitettu kaksi erillistä asiaa toisiinsa: ihmisten ja alusten (ml. veneet) pelastaminen. Ihmisten pelastamisesta ei tule pelastettaville mitään laskua ja pelastajien kulut korvaa tarvittaessa valtio (esim. meripelastusyhdistykset saavat tietyn tariffin mukaan laskuttaa kaikista Meripelastuskeskuksen heille osoittamista keikoista). Mutta aluksen pelastaminen on eri asia ja sen kustannukset menevät aluksen omistajan tai tavallisimmin vakuutusyhtiön piikkiin.
Eli mahdollisimman selkokielellä:
-jos joudut merihätään ja kiljut apua keinolla millä hyvänsä, vaikka sillä DSC-kutsulla, niin et joudu maksamaan mitään sille, joka poimii sinut ja muut veneessäsi olevat ihmiset turvaan. Olipa kyseessä sitten toinen vene tai vaikka helikopteri.
-mutta jos lisäksi pelastetaan veneesi eli hinataan se turvaan, niin siitä joudut maksamaan. Tähänhän se Trossi-tarrakin liittyy. Toisaalta noin lähtökohtaisesti kukaan ei voi ruveta hinailemaan sinua väkisin. Okei, tarinoita liikkuu, että tuolla valtamerillä pitäisi varoa, ettei kukaan lupaa kyselemättä saa hinausköyttä kiinni ja sen nojalla sitten yritä laskuttaa meripelastuksesta, mutta juttujen totuusarvosta en tiedä.
Ja toisaalta: se auttaja ei ole velvollinen sinua hinailemaan, vaikka lupaisit maksaakin.Ainakin Meripelastusseura hinaa veneen lähimpää suojasatamaan vaikka ei olisi Trossijäsen. Trossilaiset saavat hinauksen lähimmälle korjaamolle, tai ainakin mantereelle.
- autettava rahastetaa
6+9 kirjoitti:
Tässä on nyt sekoitettu kaksi erillistä asiaa toisiinsa: ihmisten ja alusten (ml. veneet) pelastaminen. Ihmisten pelastamisesta ei tule pelastettaville mitään laskua ja pelastajien kulut korvaa tarvittaessa valtio (esim. meripelastusyhdistykset saavat tietyn tariffin mukaan laskuttaa kaikista Meripelastuskeskuksen heille osoittamista keikoista). Mutta aluksen pelastaminen on eri asia ja sen kustannukset menevät aluksen omistajan tai tavallisimmin vakuutusyhtiön piikkiin.
Eli mahdollisimman selkokielellä:
-jos joudut merihätään ja kiljut apua keinolla millä hyvänsä, vaikka sillä DSC-kutsulla, niin et joudu maksamaan mitään sille, joka poimii sinut ja muut veneessäsi olevat ihmiset turvaan. Olipa kyseessä sitten toinen vene tai vaikka helikopteri.
-mutta jos lisäksi pelastetaan veneesi eli hinataan se turvaan, niin siitä joudut maksamaan. Tähänhän se Trossi-tarrakin liittyy. Toisaalta noin lähtökohtaisesti kukaan ei voi ruveta hinailemaan sinua väkisin. Okei, tarinoita liikkuu, että tuolla valtamerillä pitäisi varoa, ettei kukaan lupaa kyselemättä saa hinausköyttä kiinni ja sen nojalla sitten yritä laskuttaa meripelastuksesta, mutta juttujen totuusarvosta en tiedä.
Ja toisaalta: se auttaja ei ole velvollinen sinua hinailemaan, vaikka lupaisit maksaakin.Olen enemmän kuin tietoinen kahdesta erillisestä asiasta, eli ihmisen pelastamisesta ja veneen pelastamisesta ja oma huoleni ei keskity veneeni pelastamiseen jos uppoaa niin upotkoon mutta konevian takia se ei jää koskaan mihinkään,koska ei tulisi mieleenikään lähteä merelle ilman apumoottoria liki 3 vuosikymmenen venekokemuksen jälkeen.
MUTTA, takaisin laskutusaiheeseen pelastamisesta (ihmisen)
pelastustilanteessa, jossa aluksesta painetaan DSC nappia TAI soitetaan matkapuhelimella että on ihmishätä, sijainnissa x, niin täysin riippumatta siitä, minkä distress otsikon VHF DSC stä valitsee, meripelastuskeskuksella on korkeain valta voima ja kunnia päättää ja arvioida, mihin toimiin ryhdytään. Jos tai kun sieltä lähetetään helikopteria, muskelivenettä ja laivaa pitkin rannikkoa vaeltelemaan tuntikausiksi ja kerosiinia dieseliä palaa, niin ne kulut VOIVAT myöhemmin langeta hätään joutuneen ,maksettavaksi, olosuhteiden, huolimattomuuden, turhien etsintöjen ym. johdosta. Mikään ei sulje sitä mahdollisuutta pois. JA, koska on meripelastusyhdistysten intressissä päästä polttamaan karstoja Rajakari;n kaltaisista maailmanlopun 1200 hevosvoimaisista muskeliveneistä ym vesiskootterivekottimista joiden käyttökulut olisi mahdoton kattaa ilman hätätilanteiden tuomaa laskutusoikeusoptiota, koituu niistä muhkeita laskuja kun ne aikanaan ilmestyy jonkun loppuraportin viereen nivaskaksi meripelastuskeskukseen. Ensisijaisesti kannattaa lähteä siitä, että jos on edes mahdollisuus joutua maksajaksi tässä maassa, niin voi myös käydä ja laki antaa siihen mahdollisuudet tietyissä rajoissa. On naiivismia luulla, että suomessa kaikki maksetaan verovaroista automaattisesti - Esimerkkejä kiitos
avoin shekki paina dsc kirjoitti:
Itselleni vhf hankinta ei ole rahakysymys 200 eurolla aaa uuden dsc llä ja antennin ja tutkinto on.
En hanki koska en yksinkertaisesti uskalla painaa dsc nappia tietäen mitä muut ikävää siitä seuraa. Se kun tarkoittaa pelastustahoille valkoista korttia, jossa kaikki pelastuskulut voidaan ja tullaan velomaan kohteelta myöhemmin, vedoten vaikka johonkin välinpitämättömyyteen varusteista ym. Onhan kaikille lienee tuttu tarina se, kun toinen suurista ruotsinlaivayhtiöistä menetteli black out tilanteessa niin että hätänappia ei ed. M. Syystä painettu, vaan komentosillalta soitettiin yhtiön pääkonttoriin ja pyrittiin ratkaisemaan omin voimin, ilmeisesti hommaamalla itse paikan päälle tekninen osaaminen tms.
Pointtina pohjalla, luotan mieluummin omaan harkintakykyyn kuin carte blanche -hardcore-actionia metsästäviin pelastusjärjestöihin. Eli, Minua ei nähdä ostamassa vhf dsc puhelinta tai pyytämässä apua kännykällä, ei tosin liiemmin ylittämässä 80 km ulappaa uretaanilevyilläKerro YKSIKIN tapaus jossa pelastajat olisivat laskuttaneet ihmishengen pelastamisesta hätätilanteen johdosta.
Kaluston pelastaminen kyllä maksaa lähes aina, ne kulut kerrotaan ETUKÄTEEN ja pelastaminen aloitetaan vasta kun kaluston omistaja on hyväksynyt hinnan. - Löytyykö faktaa ?
autettava rahastetaa kirjoitti:
Olen enemmän kuin tietoinen kahdesta erillisestä asiasta, eli ihmisen pelastamisesta ja veneen pelastamisesta ja oma huoleni ei keskity veneeni pelastamiseen jos uppoaa niin upotkoon mutta konevian takia se ei jää koskaan mihinkään,koska ei tulisi mieleenikään lähteä merelle ilman apumoottoria liki 3 vuosikymmenen venekokemuksen jälkeen.
MUTTA, takaisin laskutusaiheeseen pelastamisesta (ihmisen)
pelastustilanteessa, jossa aluksesta painetaan DSC nappia TAI soitetaan matkapuhelimella että on ihmishätä, sijainnissa x, niin täysin riippumatta siitä, minkä distress otsikon VHF DSC stä valitsee, meripelastuskeskuksella on korkeain valta voima ja kunnia päättää ja arvioida, mihin toimiin ryhdytään. Jos tai kun sieltä lähetetään helikopteria, muskelivenettä ja laivaa pitkin rannikkoa vaeltelemaan tuntikausiksi ja kerosiinia dieseliä palaa, niin ne kulut VOIVAT myöhemmin langeta hätään joutuneen ,maksettavaksi, olosuhteiden, huolimattomuuden, turhien etsintöjen ym. johdosta. Mikään ei sulje sitä mahdollisuutta pois. JA, koska on meripelastusyhdistysten intressissä päästä polttamaan karstoja Rajakari;n kaltaisista maailmanlopun 1200 hevosvoimaisista muskeliveneistä ym vesiskootterivekottimista joiden käyttökulut olisi mahdoton kattaa ilman hätätilanteiden tuomaa laskutusoikeusoptiota, koituu niistä muhkeita laskuja kun ne aikanaan ilmestyy jonkun loppuraportin viereen nivaskaksi meripelastuskeskukseen. Ensisijaisesti kannattaa lähteä siitä, että jos on edes mahdollisuus joutua maksajaksi tässä maassa, niin voi myös käydä ja laki antaa siihen mahdollisuudet tietyissä rajoissa. On naiivismia luulla, että suomessa kaikki maksetaan verovaroista automaattisestiKerro YKSIKIN tapaus jossa ihmisen pelastustehtävästä on lähetetty lasku. Kaluston pelastamisesta kyllä laskutetaan mutta silloinkin maksajan pitää hyväksyä se ETUKÄTEEN, kaluston pelastamista ei edes aloiteta ellei maksaja ole hyväksynyt sitä.
Pelastustehtävästä hätäilmoituksen jälkeen tulee lasku VAIN ILKIVALTAISESTA hälytyksestä jo ilkivallan tekijä jää kiinni.
Kerro nyt YKSIKIN konkreettinen tapaus jossa hätäilmoitus on johtanut laskutukseen ihmisen pelastustehtävästä kun kuse ei ole ollut ilkivaltaisesta väärästä ilmoituksesta joka on rangaistava teko. - oi voi..huoh!
autettava rahastetaa kirjoitti:
Olen enemmän kuin tietoinen kahdesta erillisestä asiasta, eli ihmisen pelastamisesta ja veneen pelastamisesta ja oma huoleni ei keskity veneeni pelastamiseen jos uppoaa niin upotkoon mutta konevian takia se ei jää koskaan mihinkään,koska ei tulisi mieleenikään lähteä merelle ilman apumoottoria liki 3 vuosikymmenen venekokemuksen jälkeen.
MUTTA, takaisin laskutusaiheeseen pelastamisesta (ihmisen)
pelastustilanteessa, jossa aluksesta painetaan DSC nappia TAI soitetaan matkapuhelimella että on ihmishätä, sijainnissa x, niin täysin riippumatta siitä, minkä distress otsikon VHF DSC stä valitsee, meripelastuskeskuksella on korkeain valta voima ja kunnia päättää ja arvioida, mihin toimiin ryhdytään. Jos tai kun sieltä lähetetään helikopteria, muskelivenettä ja laivaa pitkin rannikkoa vaeltelemaan tuntikausiksi ja kerosiinia dieseliä palaa, niin ne kulut VOIVAT myöhemmin langeta hätään joutuneen ,maksettavaksi, olosuhteiden, huolimattomuuden, turhien etsintöjen ym. johdosta. Mikään ei sulje sitä mahdollisuutta pois. JA, koska on meripelastusyhdistysten intressissä päästä polttamaan karstoja Rajakari;n kaltaisista maailmanlopun 1200 hevosvoimaisista muskeliveneistä ym vesiskootterivekottimista joiden käyttökulut olisi mahdoton kattaa ilman hätätilanteiden tuomaa laskutusoikeusoptiota, koituu niistä muhkeita laskuja kun ne aikanaan ilmestyy jonkun loppuraportin viereen nivaskaksi meripelastuskeskukseen. Ensisijaisesti kannattaa lähteä siitä, että jos on edes mahdollisuus joutua maksajaksi tässä maassa, niin voi myös käydä ja laki antaa siihen mahdollisuudet tietyissä rajoissa. On naiivismia luulla, että suomessa kaikki maksetaan verovaroista automaattisestiNo joutuessasi merihätään, niin parasta on Sinun soittaa vaikkapa enollesi ja pyytää tätä kysymään naapurin kaverilta, josko hän tulisi ilmaiseksi apuun. Jottein tule Sinulle laskua Merivartiostolta, Meripelastusseuralta ja palokunnalta.
Näin saat parhaan, nopeimman ja asintunivimman avun.
Ja ilmaiseksi.
Jeeeeee! - Teetä DSC riipus
Löytyykö faktaa ? kirjoitti:
Kerro YKSIKIN tapaus jossa ihmisen pelastustehtävästä on lähetetty lasku. Kaluston pelastamisesta kyllä laskutetaan mutta silloinkin maksajan pitää hyväksyä se ETUKÄTEEN, kaluston pelastamista ei edes aloiteta ellei maksaja ole hyväksynyt sitä.
Pelastustehtävästä hätäilmoituksen jälkeen tulee lasku VAIN ILKIVALTAISESTA hälytyksestä jo ilkivallan tekijä jää kiinni.
Kerro nyt YKSIKIN konkreettinen tapaus jossa hätäilmoitus on johtanut laskutukseen ihmisen pelastustehtävästä kun kuse ei ole ollut ilkivaltaisesta väärästä ilmoituksesta joka on rangaistava teko.Et vaikuta vieläkään ymärtävän. Ehkä se johtuu siitä ettet ole koko VHF lupakirjaa ja kokeen jälkeistä vastausten kertausta ja vapaata keskustelutuokiota merenkulkualan kokeenvalvojan kanssa koskaan käynytkään.
En ala luettelemaan noin yksinkertaiselle esimerkkejä, vaan toistan saman kun jo sanoin, että Meripelastuskeskus voi arvionsa perusteella lähettää HUOLIMATTA asiakkaan omasta näkökulmasta minkälaista kalustoa haluaa, koska viranomainen on tässä ja aika monessa muussakin maassa komentoketjussa ja ruokaketjussa aina korkeammalla kuin yksittäinen kansalainen ja siitä samasta syystä myös suurilla laivayhtiöillä on ilmennyt haluttomuutta painella DSC nappia jos hätä on muulla lailla ollut järjestettävissä.
Jos joskus ostan veneen jossa tulee VHF mukana, kaivan DSC napin ruuvimeisselillä kuparinastoja myöten irti ja läppäsen 20 grammaa kittiä päälle, sen verran oma talous on minulle tärkeä. Tee sinä toisin ja painele vaikka aamusta iltaan jos olet kerran niin höveliä mieltä DSC napin seurauksista - "Vauhtia" otettu?
Teetä DSC riipus kirjoitti:
Et vaikuta vieläkään ymärtävän. Ehkä se johtuu siitä ettet ole koko VHF lupakirjaa ja kokeen jälkeistä vastausten kertausta ja vapaata keskustelutuokiota merenkulkualan kokeenvalvojan kanssa koskaan käynytkään.
En ala luettelemaan noin yksinkertaiselle esimerkkejä, vaan toistan saman kun jo sanoin, että Meripelastuskeskus voi arvionsa perusteella lähettää HUOLIMATTA asiakkaan omasta näkökulmasta minkälaista kalustoa haluaa, koska viranomainen on tässä ja aika monessa muussakin maassa komentoketjussa ja ruokaketjussa aina korkeammalla kuin yksittäinen kansalainen ja siitä samasta syystä myös suurilla laivayhtiöillä on ilmennyt haluttomuutta painella DSC nappia jos hätä on muulla lailla ollut järjestettävissä.
Jos joskus ostan veneen jossa tulee VHF mukana, kaivan DSC napin ruuvimeisselillä kuparinastoja myöten irti ja läppäsen 20 grammaa kittiä päälle, sen verran oma talous on minulle tärkeä. Tee sinä toisin ja painele vaikka aamusta iltaan jos olet kerran niin höveliä mieltä DSC napin seurauksistaHyvin menee puolivaloillakin näemmä.
- Mikäs nyt on?
autettava rahastetaa kirjoitti:
Olen enemmän kuin tietoinen kahdesta erillisestä asiasta, eli ihmisen pelastamisesta ja veneen pelastamisesta ja oma huoleni ei keskity veneeni pelastamiseen jos uppoaa niin upotkoon mutta konevian takia se ei jää koskaan mihinkään,koska ei tulisi mieleenikään lähteä merelle ilman apumoottoria liki 3 vuosikymmenen venekokemuksen jälkeen.
MUTTA, takaisin laskutusaiheeseen pelastamisesta (ihmisen)
pelastustilanteessa, jossa aluksesta painetaan DSC nappia TAI soitetaan matkapuhelimella että on ihmishätä, sijainnissa x, niin täysin riippumatta siitä, minkä distress otsikon VHF DSC stä valitsee, meripelastuskeskuksella on korkeain valta voima ja kunnia päättää ja arvioida, mihin toimiin ryhdytään. Jos tai kun sieltä lähetetään helikopteria, muskelivenettä ja laivaa pitkin rannikkoa vaeltelemaan tuntikausiksi ja kerosiinia dieseliä palaa, niin ne kulut VOIVAT myöhemmin langeta hätään joutuneen ,maksettavaksi, olosuhteiden, huolimattomuuden, turhien etsintöjen ym. johdosta. Mikään ei sulje sitä mahdollisuutta pois. JA, koska on meripelastusyhdistysten intressissä päästä polttamaan karstoja Rajakari;n kaltaisista maailmanlopun 1200 hevosvoimaisista muskeliveneistä ym vesiskootterivekottimista joiden käyttökulut olisi mahdoton kattaa ilman hätätilanteiden tuomaa laskutusoikeusoptiota, koituu niistä muhkeita laskuja kun ne aikanaan ilmestyy jonkun loppuraportin viereen nivaskaksi meripelastuskeskukseen. Ensisijaisesti kannattaa lähteä siitä, että jos on edes mahdollisuus joutua maksajaksi tässä maassa, niin voi myös käydä ja laki antaa siihen mahdollisuudet tietyissä rajoissa. On naiivismia luulla, että suomessa kaikki maksetaan verovaroista automaattisestiMikä sinua vaivaa?
Joku poliisi puhalluttanut ja vienyt kortin, vai oletko peräti putkaan joutunut, kun huusit Maydaytä VHF:ään Suomenlinnan vierassatamassa? - minun tie
"Vauhtia" otettu? kirjoitti:
Hyvin menee puolivaloillakin näemmä.
Inttämiseen saisi enemmän uskottavuutta jos tietäisi mistä kirjoittaa ;-) . Lukisi ensin vaikka "rannikkolaivurin radioliikenne oppaan" .
- hänen tie
minun tie kirjoitti:
Inttämiseen saisi enemmän uskottavuutta jos tietäisi mistä kirjoittaa ;-) . Lukisi ensin vaikka "rannikkolaivurin radioliikenne oppaan" .
sitä olen koittanut tuolle toopelle sanoa joka luulee maailmaa ilmaishuvipuistoksi jossa voi DSC napilla pelata flipperiä
- muistan kuin muistan
Jos oikein muista, niin aikaisemmissa ketjuissa todettiin VHF:n toimivan kauempana kuin kännykän. Suurempi keskustelu käytiin siitä, toimiiko se todellakin muiden veneiden apuun kutsumisessa, kun kanavaa 16 ei tarvitse kenenkään enää kuunnella.
Käsittääkseni vertailua tehtiin satelliittipuhelimen ja vhf:n kesken. Myös käsi-vhf:n kantavuudesta veden pinnassa oli juttua. - 18+1
Toisaalta molemmissa tapauksissa kännykällä saatiin apu.
VHF:n puolesta puhuu yksi asia: AIS. Sen vastaanotto kun toimii samalla taajuudella, niin yhdistelmälaite on näppärä ja ainakin jonkinlaisen hätäkutsumahdollisuuden saa siis lähes sivutuotteena.
Mutta varsinaiseksi turvavälineeksi suosittelisin kyllä satelliittipuhelinta, jos edetään kännykkäverkon ulottumattomiin. Sillä saa aina yhteyden viranomaisiin ja nämä taas pystyvät ohjaamaan tehokkaimman pelastajan paikalle.- aaaapo
Saatiin yhteys, mutta aivan äärirajoilla. Sillanpään veneessä oli 8 ihmistä, ja yksi sai puhelimella verkosta kiinni.
Aika pieni todennäköisyys että juuri sinulla on kännykässä riittävän hyvä antenni.
Toisaalta hätäilmoitus pitäisi pystyä tekemään nopeasti jotta voi aloittaa evakuointitoimet. Jos vettä tulee sisälle, on kaikki sekunnit kallisarvoisia. - Minun tie
aaaapo kirjoitti:
Saatiin yhteys, mutta aivan äärirajoilla. Sillanpään veneessä oli 8 ihmistä, ja yksi sai puhelimella verkosta kiinni.
Aika pieni todennäköisyys että juuri sinulla on kännykässä riittävän hyvä antenni.
Toisaalta hätäilmoitus pitäisi pystyä tekemään nopeasti jotta voi aloittaa evakuointitoimet. Jos vettä tulee sisälle, on kaikki sekunnit kallisarvoisia.Distress nappula ja paikkatieto gps:ltä oli suurin syy minun vhf:n hankkimiseen. Jos joskus joudun sitä käyttämään, niin silloin ollaan siinä tilanteessa että ei mahdollisia jälkikustannuksia mietitä, eikä ole aikaa leikkiä kännyköillä ;-).
- ulosottonappi
Minun tie kirjoitti:
Distress nappula ja paikkatieto gps:ltä oli suurin syy minun vhf:n hankkimiseen. Jos joskus joudun sitä käyttämään, niin silloin ollaan siinä tilanteessa että ei mahdollisia jälkikustannuksia mietitä, eikä ole aikaa leikkiä kännyköillä ;-).
jälkikustannukset voivat tuhota koko loppuelämäsi. 15 vuotta vanha tietoni on mm. että helikopteri ilmassa maksaa 4000 euroa tunti ja se on vähintään tuplaantunut tänä päivänä
- Esimerkkejä kiitos
ulosottonappi kirjoitti:
jälkikustannukset voivat tuhota koko loppuelämäsi. 15 vuotta vanha tietoni on mm. että helikopteri ilmassa maksaa 4000 euroa tunti ja se on vähintään tuplaantunut tänä päivänä
Kerrohan yksikin todellinen tapaus jossa on tullut jotain tuollaisia "jälkikustannuksia". Edes YKSI TODELLINEN esimerkki.
Ihmishengen pelastamisesta ei veloiteta, kaluston pelastus maksaa mutta se kerrotaan ennen pelastustöitä ja pelastaminen aloitetaan vasta kun kaluston eli sen veneen omistaja on hyväksynyt pelastustyön hinnan.
Ilkivaltaisesta väärästä hälyytyksestä tulee kyllä lasku mutta silloin kyse on nimenomaan -ilkivaltaisesta- väärästä hälyytyksestä, vahingossa tapahtuvasta väärästä hälyytyksestä ei laskuteta. - hjreopp
ulosottonappi kirjoitti:
jälkikustannukset voivat tuhota koko loppuelämäsi. 15 vuotta vanha tietoni on mm. että helikopteri ilmassa maksaa 4000 euroa tunti ja se on vähintään tuplaantunut tänä päivänä
Tilaaja maksaa helikopterin kulut.
- Lopeta pelottelu
hjreopp kirjoitti:
Tilaaja maksaa helikopterin kulut.
Älä jauha pashaa. Ei lääkintähelikopterikaan mitään maksa, eikä niitä "tilata" vaan ne lähetetään paikalle harkinnan mukaan. Sama meripelastuksessa.
- voi voi...
hjreopp kirjoitti:
Tilaaja maksaa helikopterin kulut.
No jos Sinä tilaat itsellesi hekon, niin totta kai se maksaa.
Hekon tullessa MRCC:n tms. hälyttämänä, niin et Sinä sitä maksa.
Äly hohoi!!! - gsjlp0o
Lopeta pelottelu kirjoitti:
Älä jauha pashaa. Ei lääkintähelikopterikaan mitään maksa, eikä niitä "tilata" vaan ne lähetetään paikalle harkinnan mukaan. Sama meripelastuksessa.
Tilaaja maksaa, eli jos itse soitat paikalle helikopterin niin maksat.
Jos tilaaja on hätäkeskus tai meripelastuskeskus niin se maksaa. - olipa hauska
ulosottonappi kirjoitti:
jälkikustannukset voivat tuhota koko loppuelämäsi. 15 vuotta vanha tietoni on mm. että helikopteri ilmassa maksaa 4000 euroa tunti ja se on vähintään tuplaantunut tänä päivänä
Miten ihmeessä se 4000 euroa / tunti edes "tuhoaisi loppuelämän"? Ei kai ne nyt viikkokausiksi lähde lentelemään.
Noh, mutta tosiaan jos on sellainen tilanne että joutuu edes miettimään pelastuksen kustannuksia, niin ei ole oikea hätä. - Minun tie
ulosottonappi kirjoitti:
jälkikustannukset voivat tuhota koko loppuelämäsi. 15 vuotta vanha tietoni on mm. että helikopteri ilmassa maksaa 4000 euroa tunti ja se on vähintään tuplaantunut tänä päivänä
Vielä en tiedä ketään joka olisi joutunut henkensäpelastus kustannuksia maksamaan, mutta jos Estonialla olisi kyseinen nappi ollut, niin luultavasti melko monta henkeä olisi pelastunut..
Tietysti siinä tapauksessa jos katsot aiheelliseksi hälyttää koko pelastus organisaation tuomaa sinulle polttoainetta tai tupakoita, niin varmaan joudut jotain korvaamaan. - sy Snoopy
Keskellä valtamerta satelliittipuhelin on se oikea puhelin, mutta Itämerellä pitäisi VHF riittää varsinkin kun liikkuu laivaväylien sivussa. Laiva on melkein aina kantaman päässä. www.snoopy.fi
- lopeta inttäminen
Esimerkkejä kiitos kirjoitti:
Kerrohan yksikin todellinen tapaus jossa on tullut jotain tuollaisia "jälkikustannuksia". Edes YKSI TODELLINEN esimerkki.
Ihmishengen pelastamisesta ei veloiteta, kaluston pelastus maksaa mutta se kerrotaan ennen pelastustöitä ja pelastaminen aloitetaan vasta kun kaluston eli sen veneen omistaja on hyväksynyt pelastustyön hinnan.
Ilkivaltaisesta väärästä hälyytyksestä tulee kyllä lasku mutta silloin kyse on nimenomaan -ilkivaltaisesta- väärästä hälyytyksestä, vahingossa tapahtuvasta väärästä hälyytyksestä ei laskuteta.vastaus on edelleenkin että olet väärässä, mene VHF kurssille ja palataan asiaan kun olet ottanut selvää. turha kopypasteta samaa viestiäsi täällä, et saa yhtään erilaista vastausta
- Niitä esimerkkejä...
lopeta inttäminen kirjoitti:
vastaus on edelleenkin että olet väärässä, mene VHF kurssille ja palataan asiaan kun olet ottanut selvää. turha kopypasteta samaa viestiäsi täällä, et saa yhtään erilaista vastausta
Kurssi käytynä jo vuosia sitten ja mitä ilmeisimmin huomattavasti enemmän tietoa pelastustoiminnasta kuin sinulla (työn kautta).
OTA SELVÄÄ FAKTOISTA ja lopeta tuooma inttämisesi. - Perusturva
ulosottonappi kirjoitti:
jälkikustannukset voivat tuhota koko loppuelämäsi. 15 vuotta vanha tietoni on mm. että helikopteri ilmassa maksaa 4000 euroa tunti ja se on vähintään tuplaantunut tänä päivänä
Milloin olet joutunut maksamaan ambulanssista, poliisista tai meripelastajista. Tiedoksesi että distress hälytyksen jälkeen MRCC yrittää ottaa yhteyttä lähettäjään ja jos se onnistuu niin sinne lähetetään soveltuvin apu. Jos veneestä ei vastata kutsuun, niin paikalle voidaan lähettää useampi yksikkö.
Jos hälytys on tehty hätätilanteessa, johon se on tarkoitettu, ihmisten pelastamisesta ei tule laskua. Aiemmin täällä on jo kerrottu että kaluston pelastus tehdään, jos annat siihen luvan ja sitoudut korvauksiin. Kalustoa ei pelasteta, jos olosuhteet nostavat riskit liian korkeiksi. Siksi me veroja maksamme että nämä ns. Perusturvat toimivat.
Yllä taas vänkäystä asian vierestä, joten en jaksanut edes kaikkea jurpoilua lähteä lukemaan. Kerrompa kumminkin tarinan omasta elämästä, jonka jälkeen hankin VHF:n veneeseen.
Lähdin sunnuntaina muutamana vuosia sitten ajamaan Suomenlinnasta länteen päin. Vastassa oli aika ravakka länsituuli , joka nyt ei mainittavasti haitannut menoa. Kartat oli laatikossa ja läppärillä oleva navigointiohjelma kiinni, koska osaan vaikka unissani kyseisen reitin kotisatamaan. Pääsin juuri siihen suomenlinnan editse menevän laivavaylän kohdalle josta kaikki pika-alukset ajoi vielä tuolloin sankkana jonona. Helvetillisen rämäyksen ja pärinän saattelemana tapahtui jotain konehuoneessa, mitä en heti tajunnut. sammutin koneen ja hetken luukkujen availun jälkeen viaksi paljastui katkennut laturin hihna, joka oli mennessään sivaltanut moottorin moninapakaapelin poikki. Samalla tietenkin oltiin jouduttu pirunmoiseen sivuaallokkoon ja tietenkin keskelle laivaväylää, ankkuri luisti koko ajan vähän mutta piti kumminkin, että ei ajauduttu suomenlinnan rantakivikolle.
Ongelma oli kumminkin selvillä ja sen pystyisin ehkä korjaamaan, mutta liikuntakyky oli poissa. Soitin hätäkeskukseen ja kerroin, että olemme suomenlinnan länsipuolella laivaväylällä konevikaisina, että voisivatko he ilmoittaa VTS:n, että emme pysty liikkumaan alta pois, jos pika-aluksia tulee, lisäksi saatamme tarvia hinausapua. "mitkä ovat koordinaatit? " oli kysymys. No, veneessä ei ollut GPS navigaattoria muuta, kuin kiinni ollut läppäri, aloin kaivamaan koordinaatteja merikartasta, joka ei tietenkään käynyt hetkessä. Vieläkään kukaan merelläoljoista ei tiennyt, että ollaan konevikaisina keskellä väylää.
No asia selvisi ja muutaman puhelinsoiton jälkeen tieto meni Rajan ukoille suomenlinnaan ja VTS:n. Keräsin rämmäleet akseleiden ympäriltä ja käynnistin koneen meisselistartilla koneen kylkeen ja ajoimme omin avuin, toki ilman jäähdytystä väylältä pois ja rajavartioston tehtäväksi jäi todeta, että kaikki on kunnossa. Korjasin moninapakaapelin, vaihdoin hihnan ja jatkoin matkaa kotiin.
JOS minulla olisi tuolloin ollut VHF puhelin, olisi riittänyt ilmoitus VHF:llä että olemme konevikaisena paikassa se ja se. Tieto olisi mennyt VTS:lle, meripelastukselle, rajavartiostolle ja läheisille aluksille 20 sekunnin informaatiopläjäyksellä.
Tästä oppineena: Veneessäni on nykyään VHF puhelin AIS vastaanottimella, kiinteällä GPS :llä, joka lähtee päälle aina, kun virrat on päällä.
Mietiskelkää tilanne omalle kohdallenne ja harkitkaa tarkkaan sen kännykän ylivoimaisuutta.
Saatte jatkaa inttämistä.- Inttäjät
Eiköhän tässä ole inttämässä sama pieni porukka , joka vihaa sammutintarkastuksia.
Tottakai VHF on hätäviestimenä ihan eri juttu kuin kännykkä. - Sy Möwe
Inttäjät kirjoitti:
Eiköhän tässä ole inttämässä sama pieni porukka , joka vihaa sammutintarkastuksia.
Tottakai VHF on hätäviestimenä ihan eri juttu kuin kännykkä.Asiaa pohtineena tulin siihen päätelmään, että jos kännykkäverkko olisi riittävän tehokas hoitamaan kaiken kommunikaatiotarpeen niin meri - VHF järjestelmä ajettaisiin nykyisessä markkinatalousjärjestelmässä mitä pikimmin alas.
On kuitenkin monissa "yhteyksissä" ositettu toteen GSM & co haavoittuvuus reuna-alueilla ja sen tehottomuus, joten sieltä ei lähiaikoina ole odotettavissa mitään meri-VHF puhelimen syrjäyttäjää. Kännykkäverossa käytettävät korkeat taajuudet eivät luonteensa mukaisesti tee helpoksi syrjäseutujen yhteyksien rakentamista. - mene kirjastoon
mikä ihmeen romaani tuo oli ? ja kuvittelet että SINUN vänkäys luetaan ?!? keep on dreamin...
- isolated resistant
mene kirjastoon kirjoitti:
mikä ihmeen romaani tuo oli ? ja kuvittelet että SINUN vänkäys luetaan ?!? keep on dreamin...
Onko tuo SRC pätevyys hankala hankkia? Olen aikeissa hankkia VHF/DSC puhelin veneeseen. Eiköhän nuo kännykän puolesta vouhkaajat ole tuulimyllyjä vastaan taistelijoita.
- ostakaa ostakaa
isolated resistant kirjoitti:
Onko tuo SRC pätevyys hankala hankkia? Olen aikeissa hankkia VHF/DSC puhelin veneeseen. Eiköhän nuo kännykän puolesta vouhkaajat ole tuulimyllyjä vastaan taistelijoita.
VHF on kätevä lelu kantomatka 40 km vs kännykän 15 - 20 km, mutta se DSC nappi kannattaa kaivaa httoon siitä ja nokjare lasikuitukittiä päälle ettei peffa osu ulosottonappiin kesken askareiden
- Uskottavuus
ostakaa ostakaa kirjoitti:
VHF on kätevä lelu kantomatka 40 km vs kännykän 15 - 20 km, mutta se DSC nappi kannattaa kaivaa httoon siitä ja nokjare lasikuitukittiä päälle ettei peffa osu ulosottonappiin kesken askareiden
Kerro yksikin tapaus, jossa siitä olisi aiheutunut taloudellisia seurauksia.
Yksi riittä, tässä ei ole muuta kuin sinun uskottavuutesi kyseessä. Se ei ole opaljon se :D - Sy Möwe
ostakaa ostakaa kirjoitti:
VHF on kätevä lelu kantomatka 40 km vs kännykän 15 - 20 km, mutta se DSC nappi kannattaa kaivaa httoon siitä ja nokjare lasikuitukittiä päälle ettei peffa osu ulosottonappiin kesken askareiden
DSC laitteen käytössä hätähälytyksen käynnistäminen on vain yksi sen monista ominaisuuksista. Muita kutsuja : kuten kutsu kaikille, kutsu tietylle asemalle (esim. tutulle veneilijälle) ja ryhmäkutsu (esim. purjehdusseura). Jos hätähälytyksen on laukaissut vahingossa on radioliikennesäännöissä ohjeet kuinka se perutaan, eikä siitä koidu mitään sanktioita.
GMDSS - radioliikenne ohjeissa on kuvattu hyvin yksityiskohtaisesti tilanteet joissa hätähälytyksen saa käynnistää. Kun niitä noudattaa ei mitään ongelmia jälkikäteen tule. Vahinkokäynnistämisen estämiseksi siellä on varmistuksia, kuten suojaläppä nappulan päällä ja sitä pitää painaa useita sekunteja (2-6) yhtäjaksoisesti.
Asennuksessa kannatta ehdottomasti käyttää VHF/ DSC laitteen automaattista paikanmääritystä kytkemällä se GPS laitteeseen - siten saadaan varmistettua luotettava paikannus, sillä hätätilanteessa sijainnin syöttäminen laitteeseen on varmasti stressaava suoritus. - katso peiliin
Uskottavuus kirjoitti:
Kerro yksikin tapaus, jossa siitä olisi aiheutunut taloudellisia seurauksia.
Yksi riittä, tässä ei ole muuta kuin sinun uskottavuutesi kyseessä. Se ei ole opaljon se :DTässä ei ole kyse yksittäistapauksista, vaikka jo toin yhden sellaisen esille jos olisit lukenut tarkemmin.
tässä on kyse sinun osaltasi sen ymmärtämisessä, että sinun kanta ei muutu oikeaksi vaikka juutut hokemaan jotain joka paljastaa ettet tiedä VHD DSC asioista käytännössä mitään. Mene kursseille, niitä pidetään 2 kertaa vuodessa.
Tänään on 30.7. Katsotaan kuinka kauan jaksat kokeilla kahden oksan luolamiestekniikkaa, ensin väittämällä umpimähkään jotain ilmaisesta pelastamisesta ihmisten osasta aina ja ikuisesti, ja sitten tämä toinen oksasi; sano yksi tapaus, sano sano sano.
molempiin olen antanut jo vastauksen, ja annan saman vastauksen paria kolmea täytesanaa vaihdellen huomennakin, ja ylihuomennakin, ja sitä seuraavana. Mitäs sanot, kokeillaanko yhteisvoimin ennätystä nouseeko tämä viestiketju vastausten lukumäärässä vuoden keskustelluimmaksi tällä sinullevastausrutiinissa? selvästikään sinulla ei ole mitään uutta tuotavaa tähän asiaan, ja eipä tuo DSC kuvio enää tuota enempää keneltäkään muultakaan mistä keskusteltu jo ei olisi täällä. Sinun uskottavuutesi pyörii toiston määrässä, minun uskottavuuteni vain toistaa lähinnä sitä pyytävälle eli sinulle, mitä olen merenkulkualan ammattilaisilta kuullut vhf-kokeen jälkeisessä keskustelussa nimeltä mainitsemattoman henkilön toimesta (ihan oikein, en kerro nimeä. teetkö siitäkin kysymysrutiiniautomaatin ?) - Äläs nyt vaahtoa...
katso peiliin kirjoitti:
Tässä ei ole kyse yksittäistapauksista, vaikka jo toin yhden sellaisen esille jos olisit lukenut tarkemmin.
tässä on kyse sinun osaltasi sen ymmärtämisessä, että sinun kanta ei muutu oikeaksi vaikka juutut hokemaan jotain joka paljastaa ettet tiedä VHD DSC asioista käytännössä mitään. Mene kursseille, niitä pidetään 2 kertaa vuodessa.
Tänään on 30.7. Katsotaan kuinka kauan jaksat kokeilla kahden oksan luolamiestekniikkaa, ensin väittämällä umpimähkään jotain ilmaisesta pelastamisesta ihmisten osasta aina ja ikuisesti, ja sitten tämä toinen oksasi; sano yksi tapaus, sano sano sano.
molempiin olen antanut jo vastauksen, ja annan saman vastauksen paria kolmea täytesanaa vaihdellen huomennakin, ja ylihuomennakin, ja sitä seuraavana. Mitäs sanot, kokeillaanko yhteisvoimin ennätystä nouseeko tämä viestiketju vastausten lukumäärässä vuoden keskustelluimmaksi tällä sinullevastausrutiinissa? selvästikään sinulla ei ole mitään uutta tuotavaa tähän asiaan, ja eipä tuo DSC kuvio enää tuota enempää keneltäkään muultakaan mistä keskusteltu jo ei olisi täällä. Sinun uskottavuutesi pyörii toiston määrässä, minun uskottavuuteni vain toistaa lähinnä sitä pyytävälle eli sinulle, mitä olen merenkulkualan ammattilaisilta kuullut vhf-kokeen jälkeisessä keskustelussa nimeltä mainitsemattoman henkilön toimesta (ihan oikein, en kerro nimeä. teetkö siitäkin kysymysrutiiniautomaatin ?)Älä viitsi levittää tuollaista tietoa.
Laki ja kansainväliset sopimukset velvoittavat sekä vesilläliikkujat että pelastusorganisaatiot pelastamaan ihmishenkiä. Pelastajalla ei ole oikeutta pelastusoperaation kulujen perimiseen pelastettavalta, Suomessa ja EUssa ainakaan.
Omaisuuden pelastaminen on sitten tyystin eri juttu. Sitä harva taho tekee ilmaiseksi, eikä siihen kenelläkään ole mitään velvoitetta.
Hätäkutsun lähettäminen ei ole mitään "helikopterin tilaamista". Mutta ehkä sinä sen todellisuudessa jo tiedätkin, vai mitä? :-) - Ja vielä...
katso peiliin kirjoitti:
Tässä ei ole kyse yksittäistapauksista, vaikka jo toin yhden sellaisen esille jos olisit lukenut tarkemmin.
tässä on kyse sinun osaltasi sen ymmärtämisessä, että sinun kanta ei muutu oikeaksi vaikka juutut hokemaan jotain joka paljastaa ettet tiedä VHD DSC asioista käytännössä mitään. Mene kursseille, niitä pidetään 2 kertaa vuodessa.
Tänään on 30.7. Katsotaan kuinka kauan jaksat kokeilla kahden oksan luolamiestekniikkaa, ensin väittämällä umpimähkään jotain ilmaisesta pelastamisesta ihmisten osasta aina ja ikuisesti, ja sitten tämä toinen oksasi; sano yksi tapaus, sano sano sano.
molempiin olen antanut jo vastauksen, ja annan saman vastauksen paria kolmea täytesanaa vaihdellen huomennakin, ja ylihuomennakin, ja sitä seuraavana. Mitäs sanot, kokeillaanko yhteisvoimin ennätystä nouseeko tämä viestiketju vastausten lukumäärässä vuoden keskustelluimmaksi tällä sinullevastausrutiinissa? selvästikään sinulla ei ole mitään uutta tuotavaa tähän asiaan, ja eipä tuo DSC kuvio enää tuota enempää keneltäkään muultakaan mistä keskusteltu jo ei olisi täällä. Sinun uskottavuutesi pyörii toiston määrässä, minun uskottavuuteni vain toistaa lähinnä sitä pyytävälle eli sinulle, mitä olen merenkulkualan ammattilaisilta kuullut vhf-kokeen jälkeisessä keskustelussa nimeltä mainitsemattoman henkilön toimesta (ihan oikein, en kerro nimeä. teetkö siitäkin kysymysrutiiniautomaatin ?)Niin, äläkä myöskään viitsi liata merenkulun ammattilaisten mainetta väittämällä tietosi olevan heiltä peräisin. Ihan lapsellista käytöstä tuollainen.
mene kirjastoon kirjoitti:
mikä ihmeen romaani tuo oli ? ja kuvittelet että SINUN vänkäys luetaan ?!? keep on dreamin...
Näyttää jo aika moni lukeneen kumminkin. Kuten pitkätukkainen ja parrakas ystävämme parin tuhannen vuoden takaa, julisti oppejaan vertauskuvien ja tarinoiden voimin, pyrin minäkin tässä valistustyössäni käyttämään myös . Ihmiskunta ei ole viisastunut parissa tuhannessa vuodessa pätkääkään ja aina on vastenhankoisia paviaaneja, jotka hangoittelevat vastaan päivänselviä asioita.
Näin on ollut, tulee olemaan.- Voi olla tottakin
vanhami kirjoitti:
Näyttää jo aika moni lukeneen kumminkin. Kuten pitkätukkainen ja parrakas ystävämme parin tuhannen vuoden takaa, julisti oppejaan vertauskuvien ja tarinoiden voimin, pyrin minäkin tässä valistustyössäni käyttämään myös . Ihmiskunta ei ole viisastunut parissa tuhannessa vuodessa pätkääkään ja aina on vastenhankoisia paviaaneja, jotka hangoittelevat vastaan päivänselviä asioita.
Näin on ollut, tulee olemaan.Välillä yritän ajatella positiivisesti, että nuo ovat vain trolleja.
Vaan pahoin kyllä pelkään, että tämä dsc-kittimies on ihan tosissaan...
Silloin ei ole kyse vastaan hangoittelusta, vaan ihan silkasta yksinkertaisuudesta. - peukutus studio
Ja vielä... kirjoitti:
Niin, äläkä myöskään viitsi liata merenkulun ammattilaisten mainetta väittämällä tietosi olevan heiltä peräisin. Ihan lapsellista käytöstä tuollainen.
älä itse yritä liata ihmiskunnan mainetta väittämällä että kaikki veneilyfoorumin keskustelijat ovat kuin sinä. nokkelaa että sinulla on aikaa laittaa viestiä itse itsellesi, ja tunnin sisällä. voin kuvitella että sinulla on neljä vanhaa pöytäkonetta auki ja painelet itsellesi peukutuksia luodaksesi ulkoisen illuusion että sinun kanssa ollaan yleisesti samaa mieltä
- kellonajat kertoo
Voi olla tottakin kirjoitti:
Välillä yritän ajatella positiivisesti, että nuo ovat vain trolleja.
Vaan pahoin kyllä pelkään, että tämä dsc-kittimies on ihan tosissaan...
Silloin ei ole kyse vastaan hangoittelusta, vaan ihan silkasta yksinkertaisuudesta.ahaa, onko niin että nimimerkki Vanhami on sama henkilö kuin taistelee DSC nappiasiasta vailla sisältöä ? kellonaikojen ja uutteruuden perusteella sille vaikuttaa...
- Voi olla tottakin
kellonajat kertoo kirjoitti:
ahaa, onko niin että nimimerkki Vanhami on sama henkilö kuin taistelee DSC nappiasiasta vailla sisältöä ? kellonaikojen ja uutteruuden perusteella sille vaikuttaa...
Väitän vahvasti, että vanhami ei ole tuo vatipää dsc-kittaaja. Tai sitten ovat maailmankirjat todella sekaisin...
- asenne ja kellonaika
Voi olla tottakin kirjoitti:
Väitän vahvasti, että vanhami ei ole tuo vatipää dsc-kittaaja. Tai sitten ovat maailmankirjat todella sekaisin...
ahaa, eli epäilet samaa asiaa tai sitten keskustelen itse vatipään kanssa...
- Voi olla tottakin
asenne ja kellonaika kirjoitti:
ahaa, eli epäilet samaa asiaa tai sitten keskustelen itse vatipään kanssa...
Häh?
Voi olla tottakin kirjoitti:
Välillä yritän ajatella positiivisesti, että nuo ovat vain trolleja.
Vaan pahoin kyllä pelkään, että tämä dsc-kittimies on ihan tosissaan...
Silloin ei ole kyse vastaan hangoittelusta, vaan ihan silkasta yksinkertaisuudesta.Mailmassa on aina ollut niin, että toisen totuus on toisen vale. Siitä ne ristiriidat lähtee menemään ja ollaankin sitten tukkanuottasilla. Suuri ristiriitojen aiheuttaja on tiedon puute. Silloin päähän on helppo upottaa valheita, jonka puolesta voi vaikka mennä dynamiittipötköjä vyötäröllä väkijoukon keskelle ja painaa napista.
Hekumoiden ajattelen tilannetta jossa tämänkin ketjun vänkääjät olisivat autiolla saarella kepein ja astaloin taistelemassa DSC, sammutin, Trossi jne. puolesta ja vastaan.
Onneksi tänne internetin ihmeelliseen maailmaan mahtuu kumminkin palstoja jonne tätä sontaa voi kipata mielin määrin, kaiken lisäksi moderoinnin puutteessa se saa myös tänne jäädäkkin.
Taidan hakee pullon vissyä ja jättää teidät tänne kinaamaan. Vetäkääs nyt joku oikein hyvä matsi tähän väliin, niin voi käydä sitten ennen himaan lähtöä vilkaisemssa.
Sillä välin huollan pari sammutinta ja myyn muutaman VHF DSC puhelimen.- rima tosi alhaalla
mene kirjastoon kirjoitti:
mikä ihmeen romaani tuo oli ? ja kuvittelet että SINUN vänkäys luetaan ?!? keep on dreamin...
Tää oli kännykkävänkäyksen pohjanoteeraus. Parinkymmenen rivin postaus oli kännykkämiehelle liian pitkä juttu luettavaksi ja siksi kelvoton perusteluksi VHF:n tarpeesta. Olisiko liikaa pyydetty odottaa edes täysin olematonta vastaväitettä?
- ehdottomasti liikaa
rima tosi alhaalla kirjoitti:
Tää oli kännykkävänkäyksen pohjanoteeraus. Parinkymmenen rivin postaus oli kännykkämiehelle liian pitkä juttu luettavaksi ja siksi kelvoton perusteluksi VHF:n tarpeesta. Olisiko liikaa pyydetty odottaa edes täysin olematonta vastaväitettä?
Luultavasti olisi.
Mutta pohjanoteerauksesta ei tietoakaan. Jokaista täällä kirjoittavaa persua kohden on kymmenen luku- ja kirjoitustaidotonta jossain lähiöbaarissa junttien vallankumousta odottamassa. Pelottava ajatus. - pipoprofiilille
vanhami kirjoitti:
Mailmassa on aina ollut niin, että toisen totuus on toisen vale. Siitä ne ristiriidat lähtee menemään ja ollaankin sitten tukkanuottasilla. Suuri ristiriitojen aiheuttaja on tiedon puute. Silloin päähän on helppo upottaa valheita, jonka puolesta voi vaikka mennä dynamiittipötköjä vyötäröllä väkijoukon keskelle ja painaa napista.
Hekumoiden ajattelen tilannetta jossa tämänkin ketjun vänkääjät olisivat autiolla saarella kepein ja astaloin taistelemassa DSC, sammutin, Trossi jne. puolesta ja vastaan.
Onneksi tänne internetin ihmeelliseen maailmaan mahtuu kumminkin palstoja jonne tätä sontaa voi kipata mielin määrin, kaiken lisäksi moderoinnin puutteessa se saa myös tänne jäädäkkin.
Taidan hakee pullon vissyä ja jättää teidät tänne kinaamaan. Vetäkääs nyt joku oikein hyvä matsi tähän väliin, niin voi käydä sitten ennen himaan lähtöä vilkaisemssa.
Sillä välin huollan pari sammutinta ja myyn muutaman VHF DSC puhelimen.seli seli
- joko DSC on ost. ?
rima tosi alhaalla kirjoitti:
Tää oli kännykkävänkäyksen pohjanoteeraus. Parinkymmenen rivin postaus oli kännykkämiehelle liian pitkä juttu luettavaksi ja siksi kelvoton perusteluksi VHF:n tarpeesta. Olisiko liikaa pyydetty odottaa edes täysin olematonta vastaväitettä?
heh, vastasit taas itse ilsellesi. tänne täytyy kutsua terveydenhultoalan korkeakouluopiskelijoita alkaa olla sen sortin vastaajaa että parit tutkielmat luonnistuu ja esseetä pitää lopuksi vielä karsiakin
- Kotihoidossa?
joko DSC on ost. ? kirjoitti:
heh, vastasit taas itse ilsellesi. tänne täytyy kutsua terveydenhultoalan korkeakouluopiskelijoita alkaa olla sen sortin vastaajaa että parit tutkielmat luonnistuu ja esseetä pitää lopuksi vielä karsiakin
Hei...
Nyt tunnistin sananvalinnat. Tämähän on lyssipoika/jodlari.
Pitkästä aikaa. Taasko kokeillaan kotihoitojaksoa? ;-) - no katos
Kotihoidossa? kirjoitti:
Hei...
Nyt tunnistin sananvalinnat. Tämähän on lyssipoika/jodlari.
Pitkästä aikaa. Taasko kokeillaan kotihoitojaksoa? ;-)Jopa onkin reipas purjehdus puhdistanut ajatuksia niin, ettei heti huomannutkaan. Mutta oikeassa sinun täytyy olla, jodlari se siinä esseineen.
- ka notos
no katos kirjoitti:
Jopa onkin reipas purjehdus puhdistanut ajatuksia niin, ettei heti huomannutkaan. Mutta oikeassa sinun täytyy olla, jodlari se siinä esseineen.
En kokisi pitkällä tikullakaan purjeveneisiin joten ennusteesi floppasi aikalailla. Vai olet sinä kotihoidossa. Yks hailee, olet harhanen kuitenkin
- Touche!
ka notos kirjoitti:
En kokisi pitkällä tikullakaan purjeveneisiin joten ennusteesi floppasi aikalailla. Vai olet sinä kotihoidossa. Yks hailee, olet harhanen kuitenkin
Kuka puhui purjeveneistä?
:-D - paitakauppias
Touche! kirjoitti:
Kuka puhui purjeveneistä?
:-Dai sitä ollaan livenä siellä. No ? vastaa jo, otetaanko palstaennätys viestien lukumäärässä, mösjöö tousse purjeveilijä
- 13+10
Touche! kirjoitti:
Kuka puhui purjeveneistä?
:-DParempi olisi keskittyä omaan päähäsi.
Pitkät esseet osuvat omaan nilkkaan, ei asiaa, vain turhaa löpinää.
Hanki vene, joka kulkee, niin on parempi mieli.
Ei kannata tulla toistennihmisten mielenterveydestä puhumasn julkisesti. Se on vakava asia. Keskity pitkiin tarinoihin, ja omaan terveyteesi
Kokemusta on sinunlaisista pahaa mieltä purkavista. - Nyt nukkumaan
paitakauppias kirjoitti:
ai sitä ollaan livenä siellä. No ? vastaa jo, otetaanko palstaennätys viestien lukumäärässä, mösjöö tousse purjeveilijä
Ihan rauhassa vaan, pikkuinen. Vaikka söpö oletkin, nyt alkaa olla nukkumaanmenoaika. Katsotaan huomenna uudestaan, jos olisi sinullakin tasaisempi olo.
Hyvää yötä! - 54er5
13+10 kirjoitti:
Parempi olisi keskittyä omaan päähäsi.
Pitkät esseet osuvat omaan nilkkaan, ei asiaa, vain turhaa löpinää.
Hanki vene, joka kulkee, niin on parempi mieli.
Ei kannata tulla toistennihmisten mielenterveydestä puhumasn julkisesti. Se on vakava asia. Keskity pitkiin tarinoihin, ja omaan terveyteesi
Kokemusta on sinunlaisista pahaa mieltä purkavista.sinun tekstit tässä pitkiä on, minun vain lauseen mittaisia. Keskity sinä vain omiin asioihisi yhtälailla.
- nukkumatti
Nyt nukkumaan kirjoitti:
Ihan rauhassa vaan, pikkuinen. Vaikka söpö oletkin, nyt alkaa olla nukkumaanmenoaika. Katsotaan huomenna uudestaan, jos olisi sinullakin tasaisempi olo.
Hyvää yötä!Oletko pikkuinen. Sitten sinun pitäisi olla jo nukkumassa
- Ei lähde vahingossa
ostakaa ostakaa kirjoitti:
VHF on kätevä lelu kantomatka 40 km vs kännykän 15 - 20 km, mutta se DSC nappi kannattaa kaivaa httoon siitä ja nokjare lasikuitukittiä päälle ettei peffa osu ulosottonappiin kesken askareiden
Kannattaa tutustua siihen distress nappiin. Se ei mene vahingossa päälle. Meillä se on kapulan takapuolella liukuluukun alla. Se on perhanan jäykkä ja nappia pitää painaa yhtäjaksoisesti viisi sekuntia ennen kuin hälytys lähtee.
- SRC-kippari
Ei lähde vahingossa kirjoitti:
Kannattaa tutustua siihen distress nappiin. Se ei mene vahingossa päälle. Meillä se on kapulan takapuolella liukuluukun alla. Se on perhanan jäykkä ja nappia pitää painaa yhtäjaksoisesti viisi sekuntia ennen kuin hälytys lähtee.
Ja muistutetaanpa sekin että jos mmsi(meriradio) numeroa ei ole ohjelmoitu laitteeseen DSC ei toimi ja sijaintiin tarvitaan yhteys gps:iin tai sellainen vhf/dsc laite jossa sisäinen gps.
- MitaanTietamaton
SRC-kippari kirjoitti:
Ja muistutetaanpa sekin että jos mmsi(meriradio) numeroa ei ole ohjelmoitu laitteeseen DSC ei toimi ja sijaintiin tarvitaan yhteys gps:iin tai sellainen vhf/dsc laite jossa sisäinen gps.
Pikku tarkennus, jotta sijainnin voi asettaa myös manuaalisesti ilman gepsua (tai ainakin meidän vhf:ssä se on mahdollista).
Järkevämpi tapa on tuoda sijainti gepsulta automaattisesti kaapelia pitkin. Tositilanteessa sijainnin tarkka ja varma ilmoittaminen manuaalisesti on herkkä virheille.
- heppa vai höyryjuna?
VHF:n ominaisuuksia on pitempi kantavuus kuin kännykällä ja yhden napin hälyytystoiminto.
Toisaalta satelliittipuhelimella on vielä pitempi kantavuus ja hälyytyksen saa pikanapin taakse, jos ei muista 112-numeroa.
Miksi kinata kumpi on parempi höyryveturi vai hevospeli, kun molemmat ovat historian jäänteitä?- Täydennystä
VHF:llä saa kerralla yhteyden useaan vastaanottajaan, puhelimella vain yhteen. Tässä on se iso ero toimintaperiaatteessa. Kännykkä on avomerellä hätävälineenä hyödytön. Satelliittipuhelin ja VHF ovat molemmat hyödyllisiä ja täydentävät toisiaan. Esimerkiksi valtamerellä tai muuten kaukana rannasta/muista aluksista apu kutsutaan satelliittipuhelimella, mutta paikalle tulevien pelastajien kanssa kommunikoidaan VHF:llä.
- VHF höyrykone
Täydennystä kirjoitti:
VHF:llä saa kerralla yhteyden useaan vastaanottajaan, puhelimella vain yhteen. Tässä on se iso ero toimintaperiaatteessa. Kännykkä on avomerellä hätävälineenä hyödytön. Satelliittipuhelin ja VHF ovat molemmat hyödyllisiä ja täydentävät toisiaan. Esimerkiksi valtamerellä tai muuten kaukana rannasta/muista aluksista apu kutsutaan satelliittipuhelimella, mutta paikalle tulevien pelastajien kanssa kommunikoidaan VHF:llä.
Paikallisten auttajien kanssa jutellaan puhelimella koska vene on jo uponnut. Sen voi tietenkin tehdä tekstarina tai sähköpostilla, jos tykkää. Siis satelliittipuhelimella.
VHF kantaa toki näkyvällä etäisyydellä, joten saa silläkin jutella, jos on ruuvannut sen ja akun irti veneestä ja ottanut mukaan lautalle. Käsi VHF on turha.
Epirb täydentää hyvin satelliittipuhelinta. Tosin yhdistelmä ei sovi köyhille - kuten ei veneilykään. - Miksi turha
VHF höyrykone kirjoitti:
Paikallisten auttajien kanssa jutellaan puhelimella koska vene on jo uponnut. Sen voi tietenkin tehdä tekstarina tai sähköpostilla, jos tykkää. Siis satelliittipuhelimella.
VHF kantaa toki näkyvällä etäisyydellä, joten saa silläkin jutella, jos on ruuvannut sen ja akun irti veneestä ja ottanut mukaan lautalle. Käsi VHF on turha.
Epirb täydentää hyvin satelliittipuhelinta. Tosin yhdistelmä ei sovi köyhille - kuten ei veneilykään.Miksi käsi-VHF on turha?
- teitenkin
Miksi turha kirjoitti:
Miksi käsi-VHF on turha?
Koska sen kantama on niin pieni, että huutamalla selviää paremmin ilman häiriöitä rrrrzzrrtt
- niin, kun
VHF höyrykone kirjoitti:
Paikallisten auttajien kanssa jutellaan puhelimella koska vene on jo uponnut. Sen voi tietenkin tehdä tekstarina tai sähköpostilla, jos tykkää. Siis satelliittipuhelimella.
VHF kantaa toki näkyvällä etäisyydellä, joten saa silläkin jutella, jos on ruuvannut sen ja akun irti veneestä ja ottanut mukaan lautalle. Käsi VHF on turha.
Epirb täydentää hyvin satelliittipuhelinta. Tosin yhdistelmä ei sovi köyhille - kuten ei veneilykään.Osittain tuolleen, kun ollaan Englannin kanaalista päästy riittävän ulos Atlantin puolelle. Silti se käsi-vhf on toimiva väline sielläkin.
- samalla kanavalla
teitenkin kirjoitti:
Koska sen kantama on niin pieni, että huutamalla selviää paremmin ilman häiriöitä rrrrzzrrtt
Paikallisten auttajien kanssa jutellaan sillä käsi-vhf:llä, vaikka vene olisi jo uponnut. Sitä tekniikkaa käyttävät ne pelastajatkin keskinäiseen kommunikointiinsa. Huutamalla ehkä metrin päähän, jos sinnekään.
- Kopterintilaaja
Jäi tuosta kinasta kysymys että ihanko oikeasti siinä DSC:ssä on erikseen helikopterin kutsunappi?
Voiko valita esim ottaako Rajan kopterin tai Medihelin?- paitakauppias
Sillä voi tilata sinulle pakkopaidan 40 km päästä rannikkoa
- Nyt jodlataan!
paitakauppias kirjoitti:
Sillä voi tilata sinulle pakkopaidan 40 km päästä rannikkoa
Jodleidii!!
:-D - pööö 777
Nyt jodlataan! kirjoitti:
Jodleidii!!
:-DEli se olet sinä, oukidouki, kuulimme jo.
73 viestiä. Aika jännä että heitin vitsinä tuon enkan hankinnan ja siitä tuli laakista sinulle missio. Vielä hassumpaa on katsoa kuinka vastaat omiin viesteihisi jos ei sinulle vastaa. Facebookissa näitä reaktiofriikkejä nähneenä tutun näköistä ilmiötä - Utv kuittaa
pööö 777 kirjoitti:
Eli se olet sinä, oukidouki, kuulimme jo.
73 viestiä. Aika jännä että heitin vitsinä tuon enkan hankinnan ja siitä tuli laakista sinulle missio. Vielä hassumpaa on katsoa kuinka vastaat omiin viesteihisi jos ei sinulle vastaa. Facebookissa näitä reaktiofriikkejä nähneenä tutun näköistä ilmiötäMeinaatko, että paremmin purjehtiva vene kun olisi, niin utv:llä olisi parempi mieli?
:-) - Luotsi perässä
pööö 777 kirjoitti:
Eli se olet sinä, oukidouki, kuulimme jo.
73 viestiä. Aika jännä että heitin vitsinä tuon enkan hankinnan ja siitä tuli laakista sinulle missio. Vielä hassumpaa on katsoa kuinka vastaat omiin viesteihisi jos ei sinulle vastaa. Facebookissa näitä reaktiofriikkejä nähneenä tutun näköistä ilmiötäMites sinä nyt täällä, eikä purjehduspalstalla?
Ai niin, siellähän on luotsi vahtimassa. Sellaista se on, koita pärjäillä. - Jodissa VHF?
paitakauppias kirjoitti:
Sillä voi tilata sinulle pakkopaidan 40 km päästä rannikkoa
Tiedätkö muuten sattumalta, onko Jod-merkkisissä veneissä VHF vakiovarusteena?
- punainen kortti
Jos liikkuu rannikolla niin kannattaa käyttää puhelinta.
Jos liikkuu avomerella, niin kannatta olla VHF.
Jos on henki katkolla ja vene uppoamassa ja veneessä VHF niin silloin voi vielä tapauskohtaisesti harkita että hmm, tilaisinko meripelastuksen soittamalla vai laulamalla vai painannko nappia kun vesi ulottuu jo korviin.
Ei ne väkisin tule.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010470Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523595Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543361- 642885
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2152266- 1162213
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252053Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671648Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221476Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121396