Kadonnut ruotsinkieli

suomalainen nimestä huolimatta

Olen tavallaan suomenruotsalainen, ainakin ennen olin, mutta olen lähes kokonaan unohtanut ruotsinkielen. Ennen osasin ruotsia yhtä hyvin kuin suomea, koska molemmat olivat äidinkieliäni. Sitten kun muutettiin täysin suomenkieliselle alueelle niin ruotsinkieli unohtui täysin, aikaisemmin asuttiin Vantaalla, jossa ovat käytössä molemmat kielet ja ehkä vähän muitakin kieliä? Kuitenkin osaan yhä ruotsia paremmin kuin muut luokkalaiseni, mutta aina kun tulee väliä siihen ruotsinkielenkäyttöön, niin unohdan kaiken ja sitten kun sitä on vaikkapa koulussa, niin ne muistuvat mieleen. Harmittaa vähän kun on asiat näin.
Vaikka en sanoisi itseäni enää suomenruotsalaiseksi, niin ihmiset jotka eivät minua tunne, niin luulevat minua ihan ruotsalaiseksi etu- ja sukunimeni perusteella. Jotkut jopa kysyvät minulta hitaasti lausuen: "oooosaaatko siiinä hyyyvin suooomea?" mikä on tavallaan aika hauskaa, mutta aika typerää! Sitten olen vain nauranut ja sanonut että "tottakai, sehän on minun äidinkieli!" xD
Ja aina kun meille tulee uusi opettaja, tai menen uuteen kouluun, niin opettajat kysyvät millä kielellä tai kuinka etunimeni pitäisi lausua...
Olisin ehkä kirjoittanut tämän viestin ruotsiksi, mutta se taito on päässyt vähän ruostumaan.

2

347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minullakin

lapsuudessa elin monikielisessä perheessä, ja ruotsin kieli oli kielistä kuta kuinkin vahvin.

Sitten jouduin perhesyistä muuttamaan Savoon, jossa ruotsia ei sitten enää kuullutkaan missään muualla kuin koulussa ja sielläkin "pois pakkoruotsi" -mentaliteetilla höystettynä.

Siinäpä pikku hiljaa kielitaito katosi, vaikka kuvittelin, että lapsena opittu kieli ei katoa! Nykyään olen niin ruosteessa, että en juuri uskalla suutani ruotsiksi avata. Ymmärrän kyllä vielä suht hyvin, mitä puhutaan, mutta kielen tuottaminen ei tahdo onnistua enää millään; sanat ovat hieman hakusessa :/

• suomalainen nimestä huolimatta

Minäkin ymmärrän lähes kaiken puheesta, mutta kun esimerkiksi nuoret käyttävät kaikkia muoti/murresanoja, niin niistä en kyllä tiedä kuin pari.

Ja sitten koulussa tuntuu inhottavalta, kun kaikki juuri puhuu tuosta että pakko-ruotsi pois ja ruotsalaiset on perseestä, en ole näistä jutuista oikein mitään mieltä, mutta siksi tuntuu pahalta kun ne tuijottaa mua erityisesti sillon kun ne siitä puhuu, eihän mulla ole mitään tekemistä niiden asioiden kanssa? Jotkut tututkin jopa luulee että oon ruotsalainen.. :D serkkukin luuli et mun isä on ruotsalainen vaik se on suomenruotsalainen. Ja jotkut ei edes tiedä mitä suomenruotsalainen tarkoittaa, ne niinku luulee että se tarkoittaa ruotsalaista! xD

Pienenä inhosin omaa nimeäni kun muut lapset aina kiusasi mua että oisin ruotsalainen(ja ne todella vihasi ruotsalaisia!) Silleen hyvä että mulla on nimi joka erottuu muista, et ainaki kaikki muistaa mun nimen AINA :) Ja monet on kehunu minun nimeä nätiksi ja itsekään en sitä enää vihaa :) Sitäpaitsi, minun nimi on myös englanninkielinen.

Mietin joskus että olisiko minulla ollut helpompi elämä, jos minulla olisi ollut suomenkielinen nimi? Toisaalta, en haluaisi että minun nimi olisi vaikkapa Sanna ja samalla luokalla olisi 2 muuta Sannaa :D

Minun kaverilla taas on täysin suomenkielinen nimi, etu- sekä sukunimi. Ja hän osaa molempia kieliä mutta heidän perheessä käytetään ehkä enemmän ruotsia, mutta molempia kieliä silti. Ja kun olin hänen ja yhden suomenkielisen kaverin kanssa lintsillä, niin kun kaveri(se suomenruotsalainen) puhui kännykkään ruotsiksi äitinsä kanssa, niin toinen kaveri heti paniikis kuiskas mulle et "Onks toi ruotsalainen!!??".

Ihme et tääl suomes heti luullaan ruotsia puhuvia ruotsalaisiks :D vaik tääl on aika paljonki suomenruotsalaisii. Ja turha huudella perään et "painukaa takas sinne Ruotsiin" ku me ollaan synnytty Suomessa ja meijän vanhemmat, mummot, ja monet muut sukulaiset vähän kauempaa, et aika monta sukupolvea jo tääl asunu. Ja ties vaikka juuret ois alunperin suomalaisia, mut joskus sillon sodan aikana vaik oppinu ruotsia ja jääny sit äidinkieleks tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5080
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1269
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1209
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1133
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1017
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      979
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      905
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      789
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      763
    Aihe