Apua orkidealleni!

Marti

olen täällä useasti "neuvonut" miten orkieoita hoidetaan, mutta nyt olen itse väillä neuvoa... Mulla on ollut perhoskämmekkä 4kk verran, kasvi on ollut kokoajan loistokunnossa. Tänä aamuna kun meinasin suihkuttaa lehdet (kuten joka aamu), huomasin että ne on sellaisia velttoja.. Ennen lehdet olivat aina kovia ja hyvänkuntoisia, vuorokauden aikana ne on muuttuivat ihan oudoksi...
Eli nyt pyydän neuvoja mitä teen ettei tää upea kasvi kuole.
Kiitos suuresti jos joku auttaa!!
Lisäisin vielä että orkideani on edelleen täydessä kukassa...

3

636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viivi

Onkohan orkideasi saanut kylmää tai vetoa.
      Jos lehdet pysyvät vihreänä niin voipi kasvi vielä selvitä. Älä ainakaan kastele liikaa. Lehdet ei haihduta vettä ja juuret mätänevät.

Minä pidän orkideaani keittiön pöydällä ja suihkuttelen "mullan" pintaa pari kertaa viikossa. Enempi näyttää olevan liikaa.

Näyttää pahasti siltä että orkidea ei kaipaa valoa eikä vettä kovin paljon. Auringossa lätsähtää, kastelulla juuret mätänee. Hämärässä ja puolikuivana näköjään kasvattaa uusia lehtiä.

• Ashton

Mutta kukkiiko hämärässä? Väittäisin nimittäin, että kukkiakseen orkidea päinvastoin tarvitsee paljon valoa. Enkä koskaan ole kastellut mitenkään säännöllisesti, puhumattakaan päivittäisestä lehtien suihkuttelusta ja hyvin ovat pärjänneet ja kukkineet. Eli orkideat pärjää kyllä vähemmänkin tunnollisella hoidolla ja jopa kukkii. Ainakin kun saavat riittävästi valoa.

• Marti

kiitos vastauksestasi! Orkidea on kunnossa taas, se halusi vettä... Meillä kun on lämmitys nyt ollut aika kovalla, niin se vaan vaatii enemmän kastelua näköjään, upposin ruukun veteen puoliksi tunniksi, ja aamulla olivat lehdet taas kunnossa...
        Kiitos kuitenkin kun yritit auttaa!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe