Kotimaa artikkeli

tappara50

Onko menetelty jotenkin epäoikeuden mukaisesti kun yhdistys ei ole tehnyt päätöstä niin merkittävästä asiasta kuin tämä sakramenttien toimittaminen on?

Voisiko joku lain tuntija avata miten yhdistyksessä tulee toimia jotta asiat kulkisi lain mukaisessa järjestyksessä?

Toisaalta onhan se jokaisen henk.kohtainen asia mitä tekee kun hengellistä menoa harjoittaa... sanotaan.

Itse kyllä noudattaisin entistä käytäntöä sakramentti -asioissa. Tähän on vanhojen aikojen pitkä harkinta ja vahvat teologiset perusteet.

Haluasisin kyllä mielipiteitä ja viisautta yhdistyslain asiantuntijoilta tuohon itse asiaani jonka esitin yllä.

Kiitos etukäteen.

33

494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teu,

Eikö ritä tieto kirkkolaista , kun valta kirkosta erotaan tulee Lahko /Lhkolaisuus ei ole mitäänm Ruotsin mallia ;Tai on mutta se ei ole yhtään Lahkoa kummempi .,,.

• Stuberg

Kyllä se vai on parempi pysyä valtakirkossa ja vaikuttaa siellä jokainen lahjoensa mukaan,oppositiossa on vaikeempi osallistua kirkon toimintaan ja siellä vaikuttaa,

• teu,
        Stuberg kirjoitti:

Kyllä se vai on parempi pysyä valtakirkossa ja vaikuttaa siellä jokainen lahjoensa mukaan,oppositiossa on vaikeempi osallistua kirkon toimintaan ja siellä vaikuttaa,

""Stuberg ""

En muistanut kertoa kun olimme eilen Rukous tilaisuudessa , että Kiitos aihe
        otettiin mieluusti vastaan .

Sitten Ruokoilimme Esikoisuuden puolsta että kaikki voisi palata siihen . Kuin ennenkin oli , meillä oli Kirkkoherra tällä kerta vetäjänä . ensi kerralla Kaija .

• kuuntelija etelästä

Koko juttu on lapin miesten ajama asia. Melkoinen osa suomen saarnamiehistä ei haluaisi muutosta, mutta hurrit yrittävät pakottaa.
      Iso osa seurakuntalaisista vastustaa ajatusta.
      Kirkkolaissa on selvät sävelet sen suhteen, miten kirkollisten toimitusten järjestys on.
      Paikallisseurakunnan tasolla kirkkoherroilla on iso valta määritellä mm missä ehtoollista jaetaan.
      Esles piireissä alkaa kohta nimienkeruu vastustamaan muutosta.

Jos nyt erottaudutaan kirkosta esim sakramettikysymyksellä tms, on aika turha enää yrittää vaikuttaa kirkon tilaan. Silloin lahkoudutaan, se tulee olemaan herätysliikkeen kuolinkellojen soittoa.
      Aikaisemminkin on yritetty perustaa pyhien kirkkoa, mm donatolaisuus, mutta pieleen on silloin aina menty.
      Ainoa tapa saada syntymään pyhien kirkko on heittää vialliset sieltä ulos. Mutta lopputulos on siitä se, että kyseisessä kirkossa lopulta ei ole kuin yksi jäsen, joka on itsensä kanssa samaa mieltä.
      Kotimaa lehdessä SK sanoo kehityksen syyksi naispappeuden ja kirkon yleisen maallistumisen, siis perustetaan se pyhien kirkko ja jätetään muiden sielut heitteille.
      Ehtoolliskaavakysymys on vain tekosyy, millä on yritetty kiristää kirkkoa, ja nyt erottautuminen on lähellä, mutta syntipukit siihen ovat lapin miehet.
      Piispa Matti Repo on oikeutetusti huolissaan tilanteesta, ja toteaa, että kaikkia vaikutuksia ehtoollisen omimisesta ei ole ajateltu oppuun asti.
      Toivottavasti työryhmä on järjissään, ja toteaa, että ei aihetta enempään, nahkapäätös ja kulut kuittiin

• Stuber

Mitä ihminen saa siitä vastalahjaksi jos ei voi mennä kirkkoon ajatellen siellä on semmoisia käytäntöjä ja toimintoja ,jotka ei ole minun oman mieleni mukaisia.ei mitään,Esau sai ruoka aterian ja menetti esikoisuusoikeutensa .emme kai halua vaihtaa näin vähään .vaan käymme kirkossa ihmiset siellä ovat samoja ei yhtään sen huonompia ,parempia kyllä varmasti löytyy,

• valoa on

Pysyivätkö Jeesus ja Apsotolinsa jossain valtakirkossa ja saarnasivat sen puolesta !
      Tiedättekö kuinka kaukana te olette edes nimellisesti Raamatun mallista?

No tietenkään ette tiedä. te tiedäte vain pari sanaa kuten lahkolaisuus ja isien kirkko sakraaleineen.

Ja eikös se vaikuttaminen ole ihan jotain muuta kuin kirkossa istumista virsikirja nokan eessä, ei siellä kenenkään arki ole.

Arjessa sitä vaikutetaan (ei korvia tosin) ja ollaan evankelistoja tai ei olla.

Ei sitä sota-aikanakaan kirkossa vaikutettu vaan juoksuhaudoissa miehet tekivät lupauksia ja huusivat Herraa avukseen. Jotkut jopa pitivät lupauksensa antaen elämänsä Herran käsiin.

siinä ei millään kirkolla ollut mitään merkitystä.

• 17+6

Valitettavan yleistä esikoislestadiolaisuudessa, että kirkossa ei käydä, eikä muutenkaan toimita että terveisiä vaan "valoa on".
        Mitenkähän sinä kirkossa toimit, aktiivisesti vai hällä väliä kirkko, kuten useat muutkin?
        Ainakin Lahden seudulla on paljon herätysliikkeeseen kuuluvia kirkon luottamustehtävissä, ja tiedän, että he pitävät yhteyttä sekä pappeihin ja piispoihin ja muitakin yhteyskanavia on.

• teu,

""valoa on ""

Niin pysyivätkö jeesus ja Apostolit ?
        Sinä teet tahallisia verrokki aiheita kun Lutherin aikana määriteltiin ,lause ..
        Valtakirkosta eroava on joutunut Lahkoon .
        Sinä kysyt tiedämmekoö kuinka kaukana olemme Raamatun mallissta , ei
        yhtään kaukenpana kuin sinä .
        Tietenkin me tiedämme , ei yksikään Pyhien kirkon jhäsen ,tule olemaan .
        sen synnittömanpi kuin Jeesus antaa voimaa ja siksi voidaan miettiä
        onko teillä edes niin hyvin asiat ,kuin luulette
        Niin ter luulette olevanne evankelistoj ,puheista päätellen , ette ole .-

• Terttu88v
        17+6 kirjoitti:

Valitettavan yleistä esikoislestadiolaisuudessa, että kirkossa ei käydä, eikä muutenkaan toimita että terveisiä vaan "valoa on".
        Mitenkähän sinä kirkossa toimit, aktiivisesti vai hällä väliä kirkko, kuten useat muutkin?
        Ainakin Lahden seudulla on paljon herätysliikkeeseen kuuluvia kirkon luottamustehtävissä, ja tiedän, että he pitävät yhteyttä sekä pappeihin ja piispoihin ja muitakin yhteyskanavia on.

Mitä he ovat saaneet aikaiseksi. Osa piispoista siunaa homopareja lähetystyöhön....jne jne kirkoissa tanssitaan,pidetään rock konsertteja, papit juottavat viiniä ystävilleen ja ryyppäävät itse. Ei se että ihmiset ovat syntisiä siis me jokaikinen. Anna lupaa ruveta elämään synneissä siis ehdollisissa.herätkää hyvät ystävät ennenkuin se on myöhäistä.

• yht.lasku
        Terttu88v kirjoitti:

Mitä he ovat saaneet aikaiseksi. Osa piispoista siunaa homopareja lähetystyöhön....jne jne kirkoissa tanssitaan,pidetään rock konsertteja, papit juottavat viiniä ystävilleen ja ryyppäävät itse. Ei se että ihmiset ovat syntisiä siis me jokaikinen. Anna lupaa ruveta elämään synneissä siis ehdollisissa.herätkää hyvät ystävät ennenkuin se on myöhäistä.

Niin, papit (siis osa heistä, eivät aivan varmasti kaikki!) ovat kuin Laestadiuksen aikaan!

Mitä teki Laestadius? Erosi kirkosta?

• Mariia2
        yht.lasku kirjoitti:

Niin, papit (siis osa heistä, eivät aivan varmasti kaikki!) ovat kuin Laestadiuksen aikaan!

Kyllä,Lestadius erosi kirkosta muistaakseni v.1861,kun hän kuoli Pajalan pappilassa.

• teu.
        yht.lasku kirjoitti:

Aika paksu juttu , en ole koskaan kuullut että LLL; erosi kirkosta.

• 7+17
        teu. kirjoitti:

Aika paksu juttu , en ole koskaan kuullut että LLL; erosi kirkosta.

Teu, ehkä voidaan sanoa, että kuollut ei enää kuulu kirkkoon. Hän ikään kuin eroaa kirkosta - ja kaikesta muustakin tässä maailmassa ei sen puoleen. Kun kuolee.

• teu,

""Valoa on ""

Ei pysyneet , koska Ylipapit olijo aivan kuin lapin vaikot .
        Kyllä me tiedämme kyllä me olemme saneet tietoa enemmän kuin sain.-
        Kyllä vaikuttaminen on aivan muuta kuin kirkosssa istumisdta , siellä on Sakramentit
        Ja pitää osata Usakontunnustes ainakin yksi ja sittenmkin siellä on sekä Kaste ,että Herran pyhä ehtoollinen , joka kauniisti on hoidettu käytössä ollaan Luterilaisia
        krfistityitä koko kirkkokansa ,,ei mitään turhan jauhajia jotka ruksan nurkassa kääntyy

Vaikka ei jollakin ollut sota aikana kirkossa vaikutettuna , niin sodassa tietenkin oltiin
        rintamalla , siellä teki myös miehet lupauksia JUMALALLE , mutta ei ihan mitä vaan
        Nimittäin Jumala ei ole mikään ostaa vaihtaa myy liike ,vaan HÄN on JUMALA joka
        hoiti niitä asioita joita ,totisena oli rukoiltu , ei tietenkään niin että kaveri pyysi mitä vain , Jos joku sai rukouksen kautta jotain ,oli se Jumalan kautta hunteerattu oikein
        siellä kuoli /kaatui monta kelpopoikaa vaikka oli rukoiltu , asia meni kuin Jumala tahtoi , monet antoivat elämänsä herran käsiin , mitäpä muuta olisi voinut tehdä ..

kerron vielä jonkin lauseeen , aikaisemmasta sodasta ,josta käytetään vapaus.sota
        nimeä ja aika 1918 paikkeila Silloin oli punasia n. 97'000 as, valkoisiua n.96'000as.
        Melkotarkkaan aseet meni tasaan , mutta valtiovalta , kutsui saksasta n. 2000. jääkäriä kotiin , hyvin koulutettuja kaikki meni valkoisten remmiin , virallinen apu joka tuli rajojen ulkopuoleta meni valkoisille nyt alkoi tuntuman apua olisi pitänyt saada
        punaisetkin .. kun sitten seurataan loppu tulemaa, valkoisia kaatui n- 4000 as-
        punaisia n.5500 . hävisi ja nälkään 16000as. valkoisia vastaava ,oli 5 as. karkeasti
        näkee historian kirjoituksen ,ei mitään vallan kaunista kerrottavaa , moniko on lukenut tilastoja tältä ajalta ,jatketaan joekus ...

• ei eroa kirkosta

Nyt olisi syytä antaa lapin rahastaja-äitisrk,lle hurmoshatkat, erotkoon omista harhoistaan..
      Suomen saarnaajilta puuttuu munaa olla mies.

• jusseska

Päätös sakramenttien ottamisesta omiin käsiin on jo tehty. Toimikunta pohtii vaan muotoa eli tällä pehmitetään päätöstä.

• hölmistynyt

Niin ne hölmöläisetkin vei valoa säkissä ikkunattomaan mökkiinsä.
        Samanlaista hölmöilyä.

• Stuberg
        hölmistynyt kirjoitti:

Niin ne hölmöläisetkin vei valoa säkissä ikkunattomaan mökkiinsä.
        Samanlaista hölmöilyä.

Katolla kasvoi vihreä ruoho,hölmöläiset päättivät vetää lehmän katolle syömään vehreää ruohoa,laittoivat narun lehmän kaulaan ja alkoivat vetää lehmää katolle,kun lehmä oli jo räystään korkeudella,huusivat vetäkää vetäkää riivatusti,sillä on kieli jo ihan ulkona,kun haistaa tuoreen ruohon,

• teu,

Kyllä noin voi luulla ! mutta Jesus ei tarvitsen yhtään jusseskan päätöstä , vaikka olisit kuinka paljon heitin perässä kulkija . Jeesus on se joka määrittelee asioita
        niinm kauan kuin tulee viimeinen tuomio , eikä tarvii pehmennyksiä.

Kun toimikunnan miehia katsotaan , ei he muuhun kykenekkään valitettavasti
        Siis sitä ei määrää Ruotsi , heillä on omamaa pysyköön siellä , jos vielä paremmin
        pitää sanoa ,eikai van meneliian hyväksi , hommat on mennyt 1996 asti pieleen ,

se pitäisi jo teidänkin huomata todella ..

• teu,

"" jusseska ""

sanasi on myös jälkiviisautta , jos asia on noin ,,ei se kuiytenkaan tarkoita , että
        Ruotsin akiteeraajat voi ,voi tehdä mitä vaan , vaan sen täytyy olla eri valtakunnan
        ihmiset asialla `(Ei taivaan vatakunnan ) .-

vaan sen toisen yleensä ,kuinka voi ottaa omiin käsiin , jos siinä on jokin mahdollisuus , sen nimi ei ole tummoinen ,jospa ette olisi mennyt vielä
        liian pitkälle , ettei tule paska housuun ,,

• Jusseiska
        teu, kirjoitti:

"" jusseska ""

sanasi on myös jälkiviisautta , jos asia on noin ,,ei se kuiytenkaan tarkoita , että
        Ruotsin akiteeraajat voi ,voi tehdä mitä vaan , vaan sen täytyy olla eri valtakunnan
        ihmiset asialla `(Ei taivaan vatakunnan ) .-

vaan sen toisen yleensä ,kuinka voi ottaa omiin käsiin , jos siinä on jokin mahdollisuus , sen nimi ei ole tummoinen ,jospa ette olisi mennyt vielä
        liian pitkälle , ettei tule paska housuun ,,

Kyllä suomen päätöksen tekijät menee ruotsin akiteeraajien mukana. Ei tässä ole mitään päätettävää enää.
        Sanotaan vielä, että asia ei minulle kauheasti kuulu, mutta "uteliaisuus" on niin suuri.
        Olen aikanaan esikoisista vieraantunut juuri tämän ihmiskeskeisyyden vuoksi.
        (huom! vieraantunut on eri asia kun eronnut).
        Minulla on esikoisissa edelleen paljon ystäviä ja kun jotkut asiat menee jumalan sanan mukaan, niin voin uudelleen lähestyäkin esikoisia.
        Minä uskon kuitenkin, että olen kulkemassa kapeaa tietä kohti ihanaa iankaikkisuutta. Olen uskossa heikko, mutta yritän jaksaa seurata mukana.

• järkyttävää on

Kammottavaa ajatella missä asioislestadiolaisuuden nykyiset vastuunkantajat
      ovat tuon tuoreen ruohon haistaneet. Huh huh. Kuinka sokeaksi ihminen voikaan tulla omassa farisealaisuudessaan.

• teu,

""järkyttävää""

Siitä LLL:n vainioheinästä ei ole mitään JÄLJELLÄ , syy on siinä
        että lampaat on sotkunut laitumensa kovavksi kuin betoni nälkäänsä
        se ei anna enää mitään ravintoa katraalle ,kaiken laiset asiat estää
        laitumen käytön , ja kaiken laiset puheet joilla menetetään entisetkin ..

• suntt.

...ja sitten lest. eiku joukko hölmöläisiä oli näin kuumana kesäpäivänä menossa ruispeltoon uimaan, puhdistuakseen kaikesta kuonasta. Kun he siellä aikansa sotkivat ruispeltoa ja tulivat pois, heidän pomonsa eli joka piti kuria heille, rupesi pelkäämään, että nyt on varmaan joku hukkunut uidessaan. Hän laski, ja yksi puuttui. Laski toisenkin kerran ja vain taas yksi heistä puuttui. Kuripitäjä pomo oli kovin huolissaan hukkuneesta. Uimaan mentäessä meitä oli kymmen ja nyt vain yhdeksän.

No, siihen tuli tavallinen krist, eiku joukkoon kuulumaton maailman kulkija, jolle hölmöjohtaja valitti tapahtunutta hukkumistapausta. Kulkija käski lest, eiku, hölmöpomon laskea uudestaan. Hölmöpomo laski, minä yks kaks kolme jne. ja aina puutui yksi. Nyt tavallinen krist. eikun kulkija sanoi, että laskeppas myös itsesi oikealla tavalla mukaan laskuihisi. Kuulut samaan joukkoon uimataitoinesi. Ja nyt hölmöpomo huomasi virheensä. Mutta ei ollut moksiskaan, vaan laski sitten itsensä ykköseksi ja muun joukon sen jälkeen kaikki loput yhdeksän haluamansa järjestykseen. Ja lopputulos oli sitten kymmenen. Jumala katseli pilvien raosta ja hymyili.

• teu,

Kerron , kansan runon voi olla että siitä on joskus ollut jutt6ua ,kerron kuitenkin
      Kun Leijona olitullut siihen ikään , että sitä alkoi kiinmnostaa kuka maailmassa
      oli vahvin , hän meni Karhun luo , tiedusteli ku7ka on maailmassa vahvin : KARHU
      sanoi hänelle , Mies on vahvinn , niinpä Leijona lähti liikkeele , kotvasen kuluttua
      tuli poika vastaan , Leijona kysyi oletko sinä mies , en vastasi poika minä olen
      Miehen alku , niimpä Leijona jatkoimatkaa , tuli pappa vastaan ,Leijona kysyi oletko
      sinä miesa , pappa vastaa en vaan minä olen paremminkin mihen loppu ..

Leijona jatkoi matkaa , aikanaan tuli Kasakka vastaan Leijona kysyi oletko MIESW.
      Kyllä minä olen ,sanoi kasakka , Nyt Leijona kysyi saanko minä karjista , SAAT.
      Leijona karjaisikaikin voimin , kasakan hevonen meinasi joutua polvilleen , ja kun
      kasakka kysyi saanko minä sylkäistä , joo vain sanoi Leijona , nyt otti kasakka pis-
      toolin ja ampui päin näköä , koska huomasi ettei Leijona tokeentunut tästä vielä

otti sapelin huotrasta ja sipeli niin aikatavalla , kunnedsa leijona lähti karkuun .
      Hän meni oikopäätä , Karhun luo ja kertoi tälle , oikeassa olit mies on vahvin
      Kun minä olin kajaissut , ja hevonen oli miltei polvillaan ,mies kysyi vain saanko sylkästä , no annoin tietekin luvan , meinasinkolla siihen sitten hän otti takapuo-
      lesta sulan ja iski sillä niin vimmatusti ,että siihen varsin meinasin kuolla ,.

• tappara50

Taitaa olla vaikea asia tuo ns. marssijärjestys jonka laki määrää päätöksenteosta rekisteröityneessä yhdistyksessä. Ei ole vielä yhtään valaisevaa viestiä tullut alkukysymykseen. Vielä haetaan pöytäkirjoja kokouksista joiden perusteella väitetään, että yhdistys on tehnyt päätökset vaikka muutamat jäsenet on ne tehnyt omassa ryhmässään (tarkoitan saarnaajia), millään ihmisryhmällä ei lienee ole oikeutta yhdistyksen nimissä tehdä päätöksiä siihen tarvitaan laillinen menettelytapa. Kuka julkaisisi yhdistyksen säännöt?

Nimimerkki Teu sanoo jotain kirkkolaista mutta luulen, että sillä ei mitään tekemistä yhdistyslain kanssa. En ole lakimies joten seuraan mielenkiinnolla miten päätöksenteot etenee. Yhdistyksen puheenjohtajalla (SK) on kyllä valta sanoa julkisesti yhdistystä koskevia asioista, mutta päätösvaltaa vain sen verran kuin pj:lla on. Pj voi kutsua, hallituksen niin päättäessä, vaikkapa ylimääräinen jäsenkokous ennen sitä Mikonpäivää joka on yksi määräaika k.o. asiassa.

Tässä vaiheessa ajatelen, että eipä ollut kovin fiksua vaatia toimenpiteitä ja päätöksiä koska ydistyksen vuosikokous ei ole asiaa käsitellyt. Onkohan rikottu lain järjestystä?

Tälläistä mietin, mutta voi olla, että ihan turhaan päätäni vaivaan näillä asiaoilla?

• 5+7#

Tappara 50, pitäisikö nyt etsiä tapa, millä ylimääräisen kokouksen voi kutsua koolle.

• tappara50
        5+7# kirjoitti:

Tappara 50, pitäisikö nyt etsiä tapa, millä ylimääräisen kokouksen voi kutsua koolle.

5 7#
        Niin minä aattelen. Ylimääräinen jäsenkokous on tarpeen ennen Mikonpäivää jossa sitten päätetään jatkotoimista, jos antaa aihetta.

• Mormooni
        5+7# kirjoitti:

Sellaista tapaa ei tarvitse etsiä; siitä on selvä määräys yhsistyksen säännöissä, miten ylimääräinen ja yleinen kokous koolle kutsutaan ja mitkä ovat ehdot sille, että sellainen kokous voidaan koolle kutsua!

• Jos en väärin muista asioita, niin päätökset yhdistyksen asioista tehdään sääntöjen mukaan vuosikokouksen valitsemassa hallituksessa. Jos sääntöjä ei ole muutettu, niin sain aikanaan sääntöihin mmaininnan, että saarnaajien kokous on asiantuntijaelin, jolta hallitus saa tarvittaessa tulkintoja asioihin, mutta päätösvaltaa ei silti siirretty hallitukselta pois.

• valoa pimeyteen

Valoa on....hänen kirjoitus kumpuaa sisimmästä jota hallitsee omavanhurskaus joka johtaa katkeruuteen....joka taas johtaa vihaan vapaita Kristittyjä kohtaan. Suu puhuu siiitä jota sydäntä hallitsee. Rakas ystävä valoa on....myös sinun kaikki synnit on jo sovitettu. Ei enää tarvitse kipuilla omissa eikä muitten synneissä. Usko vapaasti keskelle taivasta itsesi.

• teu.

Hyvin kirjoitit " valoa pimeyteen " olen myös sinun kasssa samaa mieltä
        Melkein aamenta , siis "valoa on " nimimerkki on juuri Omavanhurskaua
        En paremmin sano .. se johtaa juuri katkeruuteen ,joka pulppua siitä
        sydämestä joka kaiken pilaa .

ei siitä josta hyvätasiat liikkuu..

• Mormooni

Yhdistyslaki ei kylläkään ota mitään kantaa tuohon sakramenttikysymykseen, eikä millään tavalla sitä käsittele!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4503
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      61
      3385
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2561
    4. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      109
      2551
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      128
      2464
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      42
      2085
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2017
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      224
      1773
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1667
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1628
    Aihe