Mielenkiintoisia "vanhanaikaisia" ajatuksia.
hhttp://app.kauppalehti.fi/news/article/auto?article=201406687194
Uusi vene Degerö-veistämöltä
26
569
Vastaukset
- Bossu
Oikea linkki
http://app.kauppalehti.fi/news/article/auto?article=201406687194- Onnea matkaan!
Hienoa, kertakaikkisen upeaa. Somerkoski on fiksu tyyppi, ja Kristerin kautta on suomalaisen veneenteon jatkumoa aina Antinojan puuveneisiin asti, joita Kristerikin oli mukana tekemässä.
Merlin näyttää hienolta. Ei tosiaankaan mikään saippualaatikko, kuten kaikki muut,
Menestystä herroille! - Toivottavastiolenvääräss
Viisto keula, puoliavoin perä, syvä lapioperäsin... Mahtaako tuollainen "coctail" vedota keneenkään ? Lisäksi businessidea myydä Suomessa tehtyjä pursia Viroon kuullostaa erikoiselta. Venäjälläkin ne, joilla rahaa on, ostavat yleensä katumaastureita ja näyttäviä veneitä. Toivottavasti kyse ei ole yhden miehen unelmaveneestä, vaan taustalla olisi laajempi markkina-analyysi.
- 15 + 8
Onnea ja menestystä, mutta onkohan markkinoilla jo aika tiukkaa? Pappamaineestaan huolimatta vaikkapa uudet HR:t ovat olleet jo pitkään kohtuu liukkaita pelejä ja heiltä löytyy veneitä juuri tuossa kokoluokassa.
- Hienoa
Hieno vene ja vielä hienompi filosofia.
Tätä olen odottanutkin, että esteettisyys ja hyvät purjehdusominaisuudet vielä nousevat arvoonsa. Tuollaiselle veneelle löytyy varmasti ostajia. - Joakim1
Hienoa kirjoitti:
Hieno vene ja vielä hienompi filosofia.
Tätä olen odottanutkin, että esteettisyys ja hyvät purjehdusominaisuudet vielä nousevat arvoonsa. Tuollaiselle veneelle löytyy varmasti ostajia.Esteettisyydellä ja hyvillä purjehdusominaisuuksilla on arvonsa, mutta valitettavasti minun on hyvin vaikea löytää kumpaakaan Merlinistä. Tuon veneen suunnittelua on käsitelty useassa Purje-lehden numerossa ja ratkaisut eivät ainakaan minua lämmitä.
Degerö on viimeisiä toimivia veneveistämöitä Suomessa. Sen kotisivuilla ei näyttänyt olevan vielä mitään Merlinistä. Toivottavasti eivät liikaa panosta Merlinin varaan. - ulkona lämmintä
Joakim1 kirjoitti:
Esteettisyydellä ja hyvillä purjehdusominaisuuksilla on arvonsa, mutta valitettavasti minun on hyvin vaikea löytää kumpaakaan Merlinistä. Tuon veneen suunnittelua on käsitelty useassa Purje-lehden numerossa ja ratkaisut eivät ainakaan minua lämmitä.
Degerö on viimeisiä toimivia veneveistämöitä Suomessa. Sen kotisivuilla ei näyttänyt olevan vielä mitään Merlinistä. Toivottavasti eivät liikaa panosta Merlinin varaan.Täytyypä kompata Joakimia, en minäkään lämmennyt. Tuskin lähtisin veistämönä mukaan, ellei olisi ennakkoon ostajia aloituskustannusten peittämisen verran. Se taas voi olla vaikea paikka tähän maailman aikaan. Mutta jos uusilla markkina-alueilla olisikin Merliniä suosiva maku, niin onnea yritykseen.
- fågeli
ulkona lämmintä kirjoitti:
Täytyypä kompata Joakimia, en minäkään lämmennyt. Tuskin lähtisin veistämönä mukaan, ellei olisi ennakkoon ostajia aloituskustannusten peittämisen verran. Se taas voi olla vaikea paikka tähän maailman aikaan. Mutta jos uusilla markkina-alueilla olisikin Merliniä suosiva maku, niin onnea yritykseen.
Juup, antaa kavereiden tehdä työtänsä ja ainakin yrittävät kovaa! Toivotaan että kohderyhmä on tutkittu ja uskoa löytyy myyntiin. Uskon että tässä haetaan samalla ja ehkä enemmänkin sijoittajia veistämön tulevaisuuteen. Täytyy olla esittää visioita!
- Epäilemättä näin
Joakim1 kirjoitti:
Esteettisyydellä ja hyvillä purjehdusominaisuuksilla on arvonsa, mutta valitettavasti minun on hyvin vaikea löytää kumpaakaan Merlinistä. Tuon veneen suunnittelua on käsitelty useassa Purje-lehden numerossa ja ratkaisut eivät ainakaan minua lämmitä.
Degerö on viimeisiä toimivia veneveistämöitä Suomessa. Sen kotisivuilla ei näyttänyt olevan vielä mitään Merlinistä. Toivottavasti eivät liikaa panosta Merlinin varaan."Esteettisyydellä ja hyvillä purjehdusominaisuuksilla on arvonsa, mutta valitettavasti minun on hyvin vaikea löytää kumpaakaan Merlinistä."
Uskon.
- (IR
Toivotan onnea suunnitelmille ja hienoa, että jollain on Suomessa vielä uskoa vaikeaan alaan. Itse olen kuitenkin vähän samoilla linjoilla "15 8" kanssa, että markkinoilla alkaa olemaan jo melko ahdasta.
Jos katsoo purjevenetarjontaa hieman pintaa (ja Vene-lehden testijuttuja) syvemmälle, niin huomaa että markkinoilla toimii näiden kaikkien tuntemien keskieurooppalaisten venemerkkien lisäksi myös perinteisempää linjaa edustavia veistämöitä. Myöskään modernin vedenalaisen rungon ja klassisten runkolinjojen yhdistämisessä ei ole mitään erityisen uutta.
Ensimmäiseksi tulee mieleen esim. englantilainen Rustler Yachts:
http://www.rustleryachts.com/33.php
Ruotsissa sattui tänä kesänä viereiselle paikalle uututtaan kiiltelevä Faurby, joka oli nykyveneisiin verrattuna huomattavan solakka. Tämä tanskalaisveistämö oli ainakin itselleni uusi tuttavuus.
http://www.yacht.de/service/heft_info/zwischen-klassik-und-moderne/a61241.html
Vanhahtavalle, klassiselle designille tulee varmaan aina olemaan purjehtijoiden keskuudessa kysyntää, joka ylläpitää joitain tällaisia venevalmistajia. Tällainen toiminta tuskin kuitenkaan koskaan yltää massatuotannon tasolle.
Suomesta käsin on vaikea kilpailla hinnalla idän markkinoilla, joten brändin pitäisi olla todella vahva/perinteikäs (vrt. Baltic, Nauticat). Melkoinen urakka luoda venebrändi tyhjästä nykyisessä markkinatilanteessa...toivottavasti olen kuitenkin väärässä. - Stigo
Yksi pullukka lisää, joka on käytännössä mastonkuljetusalus.
Bavarian ostan mielummin halvemmalla, ei voi mitään. - 14-2
Google haku:
classic sailing boat new design
Näitä vastaavia ajatuksia on pilvin pimein, joten onnea vaan uudelle yritykselle. Itse en tuollaista sekasikiötä ostaisi. Kokonaan uudenaikainen sisältää vähemmän kompromisseja.- fågeli
Eihän tossa mitään, tuoleja, pöytiä, autoja, lenkkareita...kaikkea löytyy ja täydellisen uniikkeja asioita on hyvin vähän. Tsemppiä ja kovaa markkinointia!
- 18+5
Vedenaialaiset osat ovat kuitenkin heppoisia "tikkuja" vaikka veden yläpuoliset osat hyvältä näyttävätkin ja pohjan runkomuotokin vanhalta hyvältä mukavuuspainotteiselta.
- (IR
Otsikko antaa hieman virheellisen kuvan, että kyse olisi Degerö Boat:sin uudesta veneestä. Uskoisin, että moni pienempi veistämö on nykyisessä taloustilanteessa valmis tekemään veneitä alihankintana muille. Se on toinen juttu, että ollaanko valmiina kantamaan taloudellista riskiä projektista...sitä tarina ei taida kertoa.
Muille kuin Purje-lehden lukijoille on tarjolla kovin vähän tietoa veneen spekseistä. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä tarkoitetaan sillä modernilla hydrodynamiikalla ja vanhoilla runkomuodoilla, jotka tässä veneessä yhdistyvät uudella tavalla? Tämän yhden julkisen kuvan perusteella viistokeulaiseen veneeseen on laitettu reilu bulbiköli ja kapea lapioperäsin. Sivuprofiili tuo mieleen 80-luvun veneet joista lapioperäsin löytyi jo monesta. Bulbiköli yleistyi toki vasta myöhemmin.
Itse miellän klassisiksi runkolinjoiksi kohtuullisen solakan, syvän ja selvästi perää kohden kapenevan rungon vastakohtana modernille silitysraudalle. Näissä ongelmana on se, että 30 jalkaisissakin veneissä on useimmin tilaa vain pistopunkalle vrt. esim. Contessa 32, Rustler 36. Nyt kun veneen mitoista ei ole tietoa, niin on vaikea kommentoida, että millainen peräpunkka (tupla?) veneeseen mahtuu poikittain. Kuitenkin uimataso kahdella kulkuaukolla viittaisi leveähköön perään. Jos kapeaperäisyydestä on luovutta, niin mitä jää jäljelle vanhoista runkomuodoista? Ei tuo runko sivuprofiilista katsottuna näytä mitenkään kovin viinilasimaiselta.- fågeli
Luulisi nyt, että kun yhdessä tullaan julkisuuteen niin yhteistyöstä on sovittu...Antaisi aika oudon kuvan jos vielä veistämöäkin vaihdettaisiin ja kuka muu näitä Suomessa tekisi? Eli Degerö brandin alla kaiken järjen mukaan tehdään...Yhtälöstä puuttuu siis se pari sataa tonttua sijoittajatahoilta protoon...Eli nyt vaan kiinnostuneet pooliin ostamaan osuuksia...
- Kyssäri
Paljonko Degeröitä ylipäänsä edes on myyty, mennee
- Degeröt
Degeröitähän ei taida valmistua kuin muutama vuodessa laadukkaana käsityönä.
- tsemppiä
Minusta vene ei näytä mitenkään erottuvan jo olevista vastaavista. Vene ei vaikuta mielenkiintoiselta. Vai onko tarkoitus satsata sisustukseen ? Punainen värikään ei pelasta, jos hinta on korkea, eikä missään ratkaisuissa ole tuntuvaa parannusta vastaaviin muihin. Nyt ei alku näytä kovinkaan lupaavalta. Toivottavasti olen aivan väärässä.
- fågeli
Kyllä, toivottaan niin! Se olisikin kaikin puolin suotavaa ;)
Tuolla vähän lisää kuvia http://www.kauppalehti.fi/auto/unelmia/unelma merlinista/201406687194
Aika alustavia varmasti suunnitelmat, mutta jostain pitänee lähteä liikkeelle! Ja hyvä myös niin, koska eikös se ole tämän maan perisynti, että viilataan asioita omissa poteroissa viimeiseen asti ja esitellään vasta valmis tuote, kun kaikki paukut on jo käytetty... - Alustava?
fågeli kirjoitti:
Kyllä, toivottaan niin! Se olisikin kaikin puolin suotavaa ;)
Tuolla vähän lisää kuvia http://www.kauppalehti.fi/auto/unelmia/unelma merlinista/201406687194
Aika alustavia varmasti suunnitelmat, mutta jostain pitänee lähteä liikkeelle! Ja hyvä myös niin, koska eikös se ole tämän maan perisynti, että viilataan asioita omissa poteroissa viimeiseen asti ja esitellään vasta valmis tuote, kun kaikki paukut on jo käytetty...Artikkelin mukaan venettä on suunniteltu kuutisen vuotta, ei kyse varmaankaan ole alustavista suunnitelmista. Tai sitten pojat ovat todella hitaita.
- Laajentaako Degerö?
Alustava? kirjoitti:
Artikkelin mukaan venettä on suunniteltu kuutisen vuotta, ei kyse varmaankaan ole alustavista suunnitelmista. Tai sitten pojat ovat todella hitaita.
Eikös Degeröllä ole vain muutama ammattimies rakentamassa käsityönä veneitä? Jos myös Merlin tulee mallivalikoimaan niin ei niitä kovin tiuhaan valmisteta.
- Tuskin massoille
Alustava? kirjoitti:
Artikkelin mukaan venettä on suunniteltu kuutisen vuotta, ei kyse varmaankaan ole alustavista suunnitelmista. Tai sitten pojat ovat todella hitaita.
Degeröllä on 6 omaa venemallia valikoimissa ja vuosittain valmistuu 4 - 6 venettä, niin montako Merliniä?
- HRman
Hyvin sekava konsepti. Ei voi menestyä. Jos katsoo menestyviä konsepteja esim HR, Linjett tai X niin ovat hyvin selkeitä ja helposti ymmärrettäviä. Ja atraktiivisia.
Tämä sekoilu on kaikille kaikkea, ei voi mitään.- I.H. Mettelen
Toinen herroista, en nyt muista kumpi, Judel tai Vrolijk tai joku heidän toimistostaan kävi Finnboatin tilaisuudessa muuutama vuosi sitten luennoimassa. Herra korosti markkinatutkimuksen tärkeyttä kun malleja luodaan ja piti madonlukua suomalaisille.
Merlin vaikuttaa ideoijansa puhtaasti omalta ajatukselta. Epäilen köytyisikö kiinnostuneita ostajia. Miksi perän pitää muuten avautua molemmilta puolilta? Linjett 34ssa lanseerattu ja myös uuteen Linjett 43en tullut styyrpuurin puolelta avautuva toiminee hyvin.
Vielä ideoinnista: miksi Merlin-nimi? Turkissa on jo samanniminen moottoripursia kansainvälisille markkinoille tuottava valmistaja. - Kaikille?
Tuo Merlin tuskinpa on kaikille kaikkea ajatuksella liikkeellä jos valmistus tullee olemaan noin alle 1 vene vuodessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1108316- 392529
- 1212253
- 221929
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais151654- 111489
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa161452"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla141389- 151272
Kristityt "pyhät"
Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.121183