Kysely perhetyön tarpeesta

perhetyöntekijä

Opiskeluihini liittyen kyselisin millaista apua olette joskus toivoneet saavanne perhetyön merkeissä , kun ette ole lastensuojelun piirissä ja kotona tilapäinen tilanne, joka vienyt voimat.

7

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaali perheelline

Miksi lapsia yleensäkään hankitaan, jos ei olla varmoja että niistä pystytään sitten huolehtiaan itse? Pitäisi ymmärtää jo etukäteen, että vanhempana ollaan sitten ainakin seuraavat 18 vuotta ihan täysiaikaisesti, eikä siitä voi pitää mitään "tilapäisvapaita". Jos ei tähän kykene, niin olisikohan sitten tarvetta lastensuojelulle?

• Herlin Wahlroos

Nimimerkki "normaali perheelline" kerropa mitä sinun ja perheesi elämässä tulee tapahtumaan seuraavan 18 vuoden aikana? Jos olet täysin varma, että kykenet hallitsemaan kaikkea elämässäsi eikä elämä tuo koskaan mitään yllätyksiä.

• perhetyöntekijä

Perheissä tulee paljonkin tilanteita, joihin ei pysty etukäteen varautua. Esim. vaikeat erotilanteet, vanhemman sairastuminen, erityislapsi, heikko tukiverkko...

Lastensuojelu on tänä päivänä ja resurssien puutteessa yhä enemmän korjaavaa kuin ennaltaehkäisevää. Tilanne perheessä on jo pitkittynyt ja lapset oireilevat jo, kun lastensuojelun piiriin joudutaan.

Esim.itse olen ollut tilanteessa, jossa yksinhuoltajana jouduin leikkaukseen. Lapsen isä oli irtisanonut isyytensä, vanhempani olivat kuolleet ja sisaruksia ei ole. Leikkuksen ajan lapsi oli ystävälläni mutta kotiin en saanut mitään apua, koska emme olleet ls-perhe vaan olisi pitänyt ottaa maksullista kotiapua.

Tilanne oli ohimenevä mutta erittäin kuormittava. Tuo oli nyt vain yksi esimerkki.

• muutama neuvo

Heikkoon tukiverkkoon ei lähtökohtaisesti pidä hankkia ollenkaan. Ehkäisy on keksitty, joten sitä kannattaa käyttää, eikä kaikkia mielitekoja tarvitse toteuttaa. Lasten haluaminen tukiverkon heikkoudesta huolimatta on juuri tällainen mieliteko, joka pitäisi jättää toteuttamatta.

Kumppaninsa pitäisi myös tuntea niin hyvin ja olla jo varma suhteen kestävyydestä, että lasten hankkiminen on turvallista. Siten vältyttäisiin enemmiltä eroilta.

Erityislapsille ei tietysti mitään voi, paitsi abortoimalla esim. down-sikiöiksi oletettuja tapauksia. Kannattaisi myös hankkia lapset sen verran nuorena, että vammaisuuden riski olisi pienempi. Jos ikää on jo paljon yli 30 vuotta, ei ehkä kannattaisi hankkia lapsia enää ollenkaan. Oma terveydentila on myös sellainen asia, joka pitäisi tajuta ottaa jo etukäteen huomioon. Jos terveydessä on vikaa, tuskin selviää lapsista ihanteellisesti.

Kuten huomaat, niin todella monet asiat voisi ennakoida siten, että jättäisi koko lapset hankkimatta. Lastenhankinnan luvanvaraisuus olisi hyvä asia saada kirjatuksi lakiin ja noudatettavaksi. Samoin se, että sallittu lapsimäärä naista kohden olisi enintään 2. Mieluiten 1. Muutenkin lisäännytään jo ihan liikaa.

• Tiusky
        muutama neuvo kirjoitti:

Heikkoon tukiverkkoon ei lähtökohtaisesti pidä hankkia ollenkaan. Ehkäisy on keksitty, joten sitä kannattaa käyttää, eikä kaikkia mielitekoja tarvitse toteuttaa. Lasten haluaminen tukiverkon heikkoudesta huolimatta on juuri tällainen mieliteko, joka pitäisi jättää toteuttamatta.

Kumppaninsa pitäisi myös tuntea niin hyvin ja olla jo varma suhteen kestävyydestä, että lasten hankkiminen on turvallista. Siten vältyttäisiin enemmiltä eroilta.

Erityislapsille ei tietysti mitään voi, paitsi abortoimalla esim. down-sikiöiksi oletettuja tapauksia. Kannattaisi myös hankkia lapset sen verran nuorena, että vammaisuuden riski olisi pienempi. Jos ikää on jo paljon yli 30 vuotta, ei ehkä kannattaisi hankkia lapsia enää ollenkaan. Oma terveydentila on myös sellainen asia, joka pitäisi tajuta ottaa jo etukäteen huomioon. Jos terveydessä on vikaa, tuskin selviää lapsista ihanteellisesti.

Kuten huomaat, niin todella monet asiat voisi ennakoida siten, että jättäisi koko lapset hankkimatta. Lastenhankinnan luvanvaraisuus olisi hyvä asia saada kirjatuksi lakiin ja noudatettavaksi. Samoin se, että sallittu lapsimäärä naista kohden olisi enintään 2. Mieluiten 1. Muutenkin lisäännytään jo ihan liikaa.

Nimimerkki "muutama neuvo" ei näe asioita laajemmalti taikka pidemmälti. Suomea (niin kuin monia muita länsimaita) odottaa eläkepommi eli kohta väestöstä kolmasosa on eläkeläisiä. Kuka sitten tekee töitä? Em. nimimerkki ei näytä tajuavan kansantaloudesta mitään. Pienet ikäluokat merkitsevät korrelatiivisia ikäluokkia eli pienet ikäluokat synnyttävät vähemmän lapsia kuin edeltävät jne. Suomihan ei ole mikään Kiina, jossa väestönkasvu on ongelma. Ja vielä suurempi ongelma on vinoutunut väestönkasvu: tyttösikiöt abortoidaan ja muutaman vuoden kuluttua Kiinassa on miljoonia miehiä, jotka eivät löydä saman ikäluokan naisia puolisoikseen. Nimimerkin "muutama neuvo" kannattaisi välillä nostaa katseensa sieltä läppärin näytöltä ja katsoa mitä maailmassa tapahtuu.

• vanha äiti

Kodinhoitajat takaisin myös lapsiperheisiin.
      Aikoinaan sain kodinhoitajan päiviksi kotiin isompien lasten kanssa, kun olin synnyttämässä ja kun yksi lapsista oli sairaalassa toisella paikkakunnalla ja olin hänen luonaan. Lapseni eivät olleet päivähoidossa. Perheessämme oli isäkin, mutta hän oli töissä, eivätkä isovanhemmat ja muut sukulaiset jaksaneet tai ehtineet. Iltaisin ja öisin isä tietysti huolehti lapsista.
      Yhteensä päiviä, jolloin meillä oli kodinhoitaja, kertyi vuosien mittaan 10 - 15, ja sitten lapset olivatkin jo niin isoja, että apua ei enää tarvittu.
      Maksoimme kodinhoitajan palveluista jonkin verran, en muista, kuinka paljon.

• regegxhr

Meillä kävi perhetyöntekijä pari kertaa toisen lapsen vauva-aikana. Me olemme ihan "normaali" perhe, "normaali" parisuhde jne. semmoinen tapaus, että en olisi heti ajatellut perhetyöntekijää tarvitsevani. Toisella lapsellamme kuitenkin oli kovasti koliikkivaivaa, esikoinen oli vielä pieni myös, puoliso teki vuorotyötä ja oli paljon "pois" perheen pyörittämisestä sen vuoksi. 3kk itkuja kuunneltuani alkoi vain omat voimat olla vähissä ja silloin neuvola tarjosi perhetyöntekijää ja hän kävi kaksi kertaa. Meillä perhetyöntekijät eivät ole mitään kodinhoitajia tai lapsenkaitsijoita, vaan yhdessä istuttiin kahville ja käytiin miettimään millaisia voimavaroja meidän perheellä voisi olla tilanteen jatkuessa ja mitä voitaisiin tehdä asioiden helpottamiseksi. Minun päänsisäistä ahdistusta helpotti huomattavasti se, että sai jollekin kertoa mikä mättää ja hän otti tosissaan ja keksi uusia ideoita asioiden helpottamiseksi. Siinä väsymyksen ja huutojen keskellä kun ei oma pää ollut ihan terävimmillään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe