Moro, itselläni on 40000e säästettynä ja tämä säästö makaa yhdessä pankissa, 10 000 asp tilillä odottamassa asunnon ostoa (jota en nyt tee jos ei järki hintaista löydy) ja tähän lisä säästöksi on 30 000e säästötilillä.
Mitä tapahtuu jos pankkini vaikka katuu niin eikö talletusvakuus ole vain 25000e ? Saanko kaikki säästöni siis suojaan jos siirrän 15000e poies toiseen pankkiin ?
Säästöjen turva
6
318
Vastaukset
- kjhff
Toki kannattaa miettiä, pitääkö kaikkia munia samassa korissa.
Kuitenkin, jos esim. Nordea kaatuisi, talletussuojarahasto ei riittäisi mihinkään. Siksi (ja muistakin syistä) isoista pankeista sanotaankin, että ne on "too big to fail". Eli niitä ei päästetä nurin, jos suinkin mahdollista. Tai toisin päin sanottuna, jos Nordea menee nurin, niin yhteiskunnassa on paljon vakavampaakin murehdittavaa kuin muutama hyperinflaation syömä talletuseuro. - bdfksdfjdiosa
eikös ole joku talletussuoja osuus muistaakseni 50 000e jos pankki kaatuisi
- Twainffs
Huoh suomi24 vastauksia... Talletusuoja (valtion) pankkien tileillä on 100000 euroa...
- talletussuojasta
Teoriassahan näin on... Mutta käytännössä hätätilanteessa talletussuoja vain katoaa. Talletussuojahan on vain valtion päättämä rahasumma, yhtenä päivänä se voi olla 100000 euroa, mutta yhden päätöksen jälkeen se on seuraavana päivänä 10000 euroa. Joten talletussuojaan ei kannata ikinä luottaa pätkän vertaa, hätätilanteessa talletussuoja katoaa alle päivän aikana kokonaan.
- gsdfg
talletussuojasta kirjoitti:
Teoriassahan näin on... Mutta käytännössä hätätilanteessa talletussuoja vain katoaa. Talletussuojahan on vain valtion päättämä rahasumma, yhtenä päivänä se voi olla 100000 euroa, mutta yhden päätöksen jälkeen se on seuraavana päivänä 10000 euroa. Joten talletussuojaan ei kannata ikinä luottaa pätkän vertaa, hätätilanteessa talletussuoja katoaa alle päivän aikana kokonaan.
Ja vaikka sen 100 000 euroa saisikin takaisin, on ihan eri asia, mikä sen rahasumman ostovoima on tuolloin. Jos isot pankit alkavat kaatumaan, tilanne yhteiskunnassa on todennäköisesti aika huono, ja inflaatio korkea.
Pahimmillaan voi käydä kuten Zimbabwen dollarille...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Zimbabwen_dollari#mediaviewer/File:ZWDvsUSDchart.svg
"Viimeisen virallisen ilmoituksen mukaan Zimbabwen vuosi-inflaatio heinäkuussa 2008 oli 231 000 000 prosenttia."
(no, tämä on ääriesimerkki, mutta kuitenkin...) - gsdfg
gsdfg kirjoitti:
Ja vaikka sen 100 000 euroa saisikin takaisin, on ihan eri asia, mikä sen rahasumman ostovoima on tuolloin. Jos isot pankit alkavat kaatumaan, tilanne yhteiskunnassa on todennäköisesti aika huono, ja inflaatio korkea.
Pahimmillaan voi käydä kuten Zimbabwen dollarille...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Zimbabwen_dollari#mediaviewer/File:ZWDvsUSDchart.svg
"Viimeisen virallisen ilmoituksen mukaan Zimbabwen vuosi-inflaatio heinäkuussa 2008 oli 231 000 000 prosenttia."
(no, tämä on ääriesimerkki, mutta kuitenkin...)Niin ja piti todeta sekin, että tuo on yksi syy sille, miksi kovin isoja omaisuuksia ei kannattaisi säilyttää pelkästään käteisenä (=pankkitilillä), vaan parempi olisi hajauttaa eri omaisuuslajeihin.
Aloittajalla on toki hyvä syy pitää rahansa (lyhytaikaisesti) käteisenä, kun on asuntoa pian ostamassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89884- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19736- 93707
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282692- 109626
- 32583
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511