Säästöjen turva

J0nendor

Moro, itselläni on 40000e säästettynä ja tämä säästö makaa yhdessä pankissa, 10 000 asp tilillä odottamassa asunnon ostoa (jota en nyt tee jos ei järki hintaista löydy) ja tähän lisä säästöksi on 30 000e säästötilillä.

Mitä tapahtuu jos pankkini vaikka katuu niin eikö talletusvakuus ole vain 25000e ? Saanko kaikki säästöni siis suojaan jos siirrän 15000e poies toiseen pankkiin ?

6

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhff

      Toki kannattaa miettiä, pitääkö kaikkia munia samassa korissa.

      Kuitenkin, jos esim. Nordea kaatuisi, talletussuojarahasto ei riittäisi mihinkään. Siksi (ja muistakin syistä) isoista pankeista sanotaankin, että ne on "too big to fail". Eli niitä ei päästetä nurin, jos suinkin mahdollista. Tai toisin päin sanottuna, jos Nordea menee nurin, niin yhteiskunnassa on paljon vakavampaakin murehdittavaa kuin muutama hyperinflaation syömä talletuseuro.

    • bdfksdfjdiosa

      eikös ole joku talletussuoja osuus muistaakseni 50 000e jos pankki kaatuisi

    • Twainffs

      Huoh suomi24 vastauksia... Talletusuoja (valtion) pankkien tileillä on 100000 euroa...

      • talletussuojasta

        Teoriassahan näin on... Mutta käytännössä hätätilanteessa talletussuoja vain katoaa. Talletussuojahan on vain valtion päättämä rahasumma, yhtenä päivänä se voi olla 100000 euroa, mutta yhden päätöksen jälkeen se on seuraavana päivänä 10000 euroa. Joten talletussuojaan ei kannata ikinä luottaa pätkän vertaa, hätätilanteessa talletussuoja katoaa alle päivän aikana kokonaan.


      • gsdfg
        talletussuojasta kirjoitti:

        Teoriassahan näin on... Mutta käytännössä hätätilanteessa talletussuoja vain katoaa. Talletussuojahan on vain valtion päättämä rahasumma, yhtenä päivänä se voi olla 100000 euroa, mutta yhden päätöksen jälkeen se on seuraavana päivänä 10000 euroa. Joten talletussuojaan ei kannata ikinä luottaa pätkän vertaa, hätätilanteessa talletussuoja katoaa alle päivän aikana kokonaan.

        Ja vaikka sen 100 000 euroa saisikin takaisin, on ihan eri asia, mikä sen rahasumman ostovoima on tuolloin. Jos isot pankit alkavat kaatumaan, tilanne yhteiskunnassa on todennäköisesti aika huono, ja inflaatio korkea.

        Pahimmillaan voi käydä kuten Zimbabwen dollarille...
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Zimbabwen_dollari#mediaviewer/File:ZWDvsUSDchart.svg
        "Viimeisen virallisen ilmoituksen mukaan Zimbabwen vuosi-inflaatio heinäkuussa 2008 oli 231 000 000 prosenttia."
        (no, tämä on ääriesimerkki, mutta kuitenkin...)


      • gsdfg
        gsdfg kirjoitti:

        Ja vaikka sen 100 000 euroa saisikin takaisin, on ihan eri asia, mikä sen rahasumman ostovoima on tuolloin. Jos isot pankit alkavat kaatumaan, tilanne yhteiskunnassa on todennäköisesti aika huono, ja inflaatio korkea.

        Pahimmillaan voi käydä kuten Zimbabwen dollarille...
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Zimbabwen_dollari#mediaviewer/File:ZWDvsUSDchart.svg
        "Viimeisen virallisen ilmoituksen mukaan Zimbabwen vuosi-inflaatio heinäkuussa 2008 oli 231 000 000 prosenttia."
        (no, tämä on ääriesimerkki, mutta kuitenkin...)

        Niin ja piti todeta sekin, että tuo on yksi syy sille, miksi kovin isoja omaisuuksia ei kannattaisi säilyttää pelkästään käteisenä (=pankkitilillä), vaan parempi olisi hajauttaa eri omaisuuslajeihin.

        Aloittajalla on toki hyvä syy pitää rahansa (lyhytaikaisesti) käteisenä, kun on asuntoa pian ostamassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe