SAIRASLOMAPAKKO?

IdenttisetTulossa

Moi! Tää on ehkä nyt väärä palsta, mutta kysyn kuitenkin: olen raskausviikolla 27 ja minulle kirjoitettiin sairasloma alkavaksi ensi viikolla monokoriaalisen (identtisen) kaksosraskauden vuoksi. Tarkoittaako tämä sitä, että minun on pakko hakea Kelalta sairaspäivärahaa, kun häviäisin siinä niin kovasti -olen ollut pääosin työttömänä. Ja työttömänkin saama tuki on parempi kuin sairaspäiväraha. Lääkäri sanoi lappua antaessaan, että voin näyttää sitä, jos minua pyydetään töihin. Mutta ei hän puhunut mitään sairaspäivärahan hakemisesta. Että mitenköhän asia sitten on? Onko oikein olla hakematta sairaspäivärahaa?

Vastatkaa, kiltit kaksosten vanhemmat, varsinkin te, jotka jäitte äitiyslomalle työttömänä, haitteko ensin sairaspäivärahaa?

Kiitos kovasti vastauksistanne!

(Lisätietoa: ainut työnantaja, joka minua on pyytänyt töihin, on niin ymmärtäväinen, että olisi uskonut jo ilman sairaslomalappuakin, etten kykene/ uskalla enää tehdä töitä. Ehkä muuten jotenkin kykenisinkin, mutta kai sitä pitää ottaa nyt huomioon lääkärin suositus.)

9

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AP....

Eikö kukaan tiedä miten minun tulisi toimia? Olkaa kilttejä ja vastatkaa!

• syntymä+ihme

Varmasti joudut hakemaan sairaspäivärahaa...En ole kaksosten äiti mutta kätilö. Kaksosraskaus on aina riskiraskaus ja ennenaikaisen synntymän riski suuri.Varsinnkin identtiset kaksoset. Voithan käydä kelalla kysymässä asiaa.

• aloittaj

Kiitos vastauksesta! Täytynee sitten vain hakea toimeentulotukea lisäksi. Tähän asti yrittänyt pärjätä ilman sitä ja jotenkin pärjännytkin kun on säästeliästi elänyt.

• .......
        aloittaj kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Täytynee sitten vain hakea toimeentulotukea lisäksi. Tähän asti yrittänyt pärjätä ilman sitä ja jotenkin pärjännytkin kun on säästeliästi elänyt.

Miksi otit saurausloman vastaan? Sinulla olisi ollut täysi oikeus kieltäyttyä siitä ja jos sinulle tarjottaisiin töitä ennen äitiysloman alkua, niin olisit sitten voinut hakea saikkua.

Toimit hieman tyhmästi ja nyt sinun on oikeastaan pakko olla sairauslomalla, koska nyt et voi täyttää niihin työttömyyslappuihin että "työtön" tai voit tietenkin, mutta jos jäät kiinni, niin sitten onkin toinen juttu.

Itse olen työelämässä, mutta tälläisen ihan fakta tietoa tämä. Työttömän ei kannata ottaa saikkua vastaan missään tilanteenssa vaan vasta sitten kun töitä tarjotaan. Työelämässä mukana olevilla se on ihan eri juttu, kun töissä ei pysty käymään niin saikkua on haettava. Kotona ollessa se on ihan sama makaako se saikku lappu eteisen pöydällä vai ei!!

• Joo...
        ....... kirjoitti:

Miksi otit saurausloman vastaan? Sinulla olisi ollut täysi oikeus kieltäyttyä siitä ja jos sinulle tarjottaisiin töitä ennen äitiysloman alkua, niin olisit sitten voinut hakea saikkua.

Toimit hieman tyhmästi ja nyt sinun on oikeastaan pakko olla sairauslomalla, koska nyt et voi täyttää niihin työttömyyslappuihin että "työtön" tai voit tietenkin, mutta jos jäät kiinni, niin sitten onkin toinen juttu.

Itse olen työelämässä, mutta tälläisen ihan fakta tietoa tämä. Työttömän ei kannata ottaa saikkua vastaan missään tilanteenssa vaan vasta sitten kun töitä tarjotaan. Työelämässä mukana olevilla se on ihan eri juttu, kun töissä ei pysty käymään niin saikkua on haettava. Kotona ollessa se on ihan sama makaako se saikku lappu eteisen pöydällä vai ei!!

No juu, kiitos vastauksesta. Eipä tullut mieleenikään olla ottamatta sitä lappua vastaan, kun kouraan työnnettiin. Minulle vain sanottiin, että tässä vaiheessa KAIKKI IDENTTISIÄ KAKSOSIA ODOTTAVATlaitetaan aina automaattisesti sairaslomalle.

Kiinnijäämisen riski kuvailemassasi tilanteessa on tietysti aika pieni. Eihän se lääkäri nyt omin päin mene kenenkään tietoja Kelalle lähettelemään.

Ja jos taas ajatellaan perisuomalaisen omantunnontarkasti, niin eihän se oikein ole olla työttömänä työnhakijana, jos et kerran ole kykenevä työhön. (Satunnaiset flunssat ja muut on asia erikseen, kun eihän niiden aikana välttämättä työtä edes tarjottaisi.)

Mutta, mutta... Jos taas ajatellaan sitä, että kumpi on kannattavampaa: olla sairaspäivärärahalla ja hakea mahdollisesti toimeentulotukea kunnasta lisäksi, vai ottaa kaiken ns. pienellä vilungilla Kelalta, niin helpompaahan se itselle on antaa vain työmarkkinatuen juosta. Muuten joutuu kunta maksumieheksi paikkailemaan puuttuvia tuloja ja itse joutuu tekemään sosiaalitoimistoon kovat selvitykset. Että helpommallahan siinä kaikki pääsisivät jos vain antaisi työmarkkinatuen juosta kuten ennenkin.

Miksi ne lääkärit sitten kirjoittavat automaattisesti sen sairasloman? Varmaan koska niille on annettu sellaiset ohjeet, se on vaan sellainen yleinen käytäntö.

• Nuupatinuupa
        Joo... kirjoitti:

No juu, kiitos vastauksesta. Eipä tullut mieleenikään olla ottamatta sitä lappua vastaan, kun kouraan työnnettiin. Minulle vain sanottiin, että tässä vaiheessa KAIKKI IDENTTISIÄ KAKSOSIA ODOTTAVATlaitetaan aina automaattisesti sairaslomalle.

Kiinnijäämisen riski kuvailemassasi tilanteessa on tietysti aika pieni. Eihän se lääkäri nyt omin päin mene kenenkään tietoja Kelalle lähettelemään.

Ja jos taas ajatellaan perisuomalaisen omantunnontarkasti, niin eihän se oikein ole olla työttömänä työnhakijana, jos et kerran ole kykenevä työhön. (Satunnaiset flunssat ja muut on asia erikseen, kun eihän niiden aikana välttämättä työtä edes tarjottaisi.)

Mutta, mutta... Jos taas ajatellaan sitä, että kumpi on kannattavampaa: olla sairaspäivärärahalla ja hakea mahdollisesti toimeentulotukea kunnasta lisäksi, vai ottaa kaiken ns. pienellä vilungilla Kelalta, niin helpompaahan se itselle on antaa vain työmarkkinatuen juosta. Muuten joutuu kunta maksumieheksi paikkailemaan puuttuvia tuloja ja itse joutuu tekemään sosiaalitoimistoon kovat selvitykset. Että helpommallahan siinä kaikki pääsisivät jos vain antaisi työmarkkinatuen juosta kuten ennenkin.

Miksi ne lääkärit sitten kirjoittavat automaattisesti sen sairasloman? Varmaan koska niille on annettu sellaiset ohjeet, se on vaan sellainen yleinen käytäntö.

Mutta tuolla toisella palstalla, kun asiasta kysyin, niin joku siihen vastasi, että kun oli aikoinaan kuukauden sairaslomalla (työttömänä), niin hänen saamansa raha oli noin 80 euroa pienempi kuin työttömyyspäiväraha. En tiedä sitten, onko se ihan niin kaikilla? Mutta kuten sanottu, kai sitä voi hakea sitten toimeentulotukea lisäksi. Jollei halua sinnitellä ja syödä säästöjään. (Niitä vähäisiä.)

• ohhoh
        Joo... kirjoitti:

Mitä sinä sitten tulet kyselemään jos vastaukset ei kelpaa? Ihan perussuomalaisesti oikein on olla töissä eikä vinkua verobmaksajien rahoja! Ennen raskauttasi olisit ihan hyvin voinut olla töissä, eli lopeta valittaminen muutaman kympin tähden!

Jos taloutesi kaatuu joidenkin kymppien tähden niin olisi varmasti kannattanut miettiä sitä lasten tekoa vähän enemmän.. ainiin, niistähän saa rahaa ja vielä syyn olla kotona ilman että ihmiset pitää niin luuserina.

Totta on että töitä ei ole kaikille, mutta mollinkin sivuilla on kymmeniä vapaita paikkoja esim siivoojaksi. Eli turha vikistä, kun iso osa on itsestä kiinni

• ohhoh
        Joo... kirjoitti:

"Muuten joutuu kunta maksumieheksi" -keneltäs se rahat nyt tulevat jos työmarkkinatukea saat? Ihanko luulet että ne on jotain muita kuin yhteiskunnan rahoja? Ihan sanoja verorahoja kelan ja sossun rahat on!

• pelkääjä

Ersäs tuttuni ei suostunut jäämään saikulle vaan oli töissä(työnarkomaani) Menetti molemmat vauvat. Toiset taas jaksavat olla työssä..riippuu työstä. jos on fyysien työ-enneaikaisten supistustusten mahdollisuus kasvaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe